Winter- en Paasrevue Made in Belgium - dynamiek qua show én licht
'Iedereen heeft de ambitie om op een bepaald moment in het leven een nar te
worden'. De beroemde Belgische tv-ster Ingeborg Sergeant haalde dit citaat van Ben Jonson aan toen ze online aankondigde dat ze Winterrevue Made in Belgium zou presenteren in Theater Elckerlyc in Antwerpen. Ondanks de Britse afkomst van de goede dokter, geven zijn woorden de zorgeloze, gelukkige geest weer die deze viering van Belgische creativiteit kenmerkte. Onlangs keerde het evenement terug als Paasrevue.
AV-Entertainment Nr2 2022
» Centrale highspeed storage bij GLR: Bits in Motion
» Broadcastvoertuigen: DAF A1300 met straalzender
» Stand van zaken: remote productie
» Factorytour JB-Lighting: betrokkenheid als toverwoord
» Winter- en Paasrevue Made in Belgium - dynamiek qua show én licht
» Verslag: Prolight + Sound 2022
» Adam Hall Group: veel nieuws op Prolight + Sound
» Patronaat investeert in Robe Esprites: betrouwbaarheid is de sleutel
» Het Nationale Theater over producties met Sennheiser: 'Kwaliteit, betrouwbaarheid, geen gedoe'
» Peitsman opent Zwolse vestiging:
» Rolf Sanchez op tournee met d&b Soundscape
» Rebirth Festival: eindelijk weer samen!
» Het muzikale sprookje van 70 jaar Efteling: 4 uur vier!
» Perfecte match: Nigel Pepper (Foals) en Yamaha Rivage PM7
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Winter- en Paasrevue Made in Belgium - dynamiek qua show én licht
Productie Dynamiek qua show én licht Winter- en Paasrevue Made in Belgium ‘Iedereen heeft de ambitie om op een bepaald moment in het leven een nar te worden’. De beroemde Belgische tv-ster Ingeborg Sergeant haalde dit citaat van Ben Jonson aan toen ze online aankondigde dat ze Winterrevue Made in Belgium zou presenteren in Theater Elckerlyc in Antwerpen. Ondanks de Britse afkomst van de goede dokter, geven zijn woorden de zorgeloze, gelukkige geest weer die deze viering van Belgische creativiteit kenmerkte. Onlangs keerde het evenement terug als Paasrevue. In de literatuur van de show omschreven als ‘een klein land met geweldige mensen’, vormt België - of beter gezegd zijn levendige creatieve scene - de kern van dit door Stany Crets geregisseerde evenement, met een scala aan uitvoeringen van komische sketches en folkliederen tot oogverblindende ensemble- en orkestuitvoeringen onder leiding van Eric Melaerts. Dynamisch Om de feelgood-sfeer van de show te versterken en tegelijkertijd elke uitvoering te accentueren om de impact te vergroten, was een dynamisch lichtontwerp van The Creative Factory (TCF) met 56 CHAUVET Professional LED-armaturen, geleverd door Bas Sound Engineer, via Studio Haifax. “Van begin af aan vonden we het allemaal enorm belangrijk dat we bij deze productie alleen LED-armaturen gebruiken”, zegt David Smeets, algemeen directeur van TCF. "De ‘revue’ is een dynamische show, die ons oproept om 'Rock and Roll' en 'Theater' lichtontwerp-concepten te combineren. We hadden dus de flexibiliteit van LED-armaturen nodig, maar hadden ook behoefte aan hoge output en een acceptabele CRI. Dit leidde tot de keuze voor Chauvet.” Smeets en het TCF-team plaatsten twintig Maverick MK3 Wash-armaturen op upstage truss en side booms. Vanuit deze posities zorgden de krachtige RGBW-units voor achter- en zijverlichting. Het ontwerpteam hing ook vier Maverick MK2 Washes aan een bovenliggende truss en vertrouwde daarop voor specials en neerwaartse verlichting. Een verzameling van tien STRIKE P38-armaturen werd boven het podium gevlogen en werd gebruikt als blinders en publieksverlichting. Helder en gedurfd Een sleutelrol bij het creëren van energieke looks op het podium was er voor de 22 Maverick MK3 Profile CX-armaturen in het rig. De 820W LED-movers, gerangschikt rond de grote videowall van de set, vervulden meerdere rollen in het ontwerp. Eén rol bestond uit het dienen als onberispelijke key lights en luchteffecten. Smeets vertrouwde ook op de armaturen om het podium een gevoel van textuur te geven met goed gedefinieerde gobo-patronen. Met een output van meer dan 41.000 lumen was de Maverick MK3 Profile CX helder en uitgesproken genoeg om een tegengewicht te bieden aan de videowall, waardoor een welkom gevoel van evenwicht werd gecreëerd voor zowel het live publiek als op video-opnames. |