AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Het Nationale Theater over producties met Sennheiser: 'Kwaliteit, betrouwbaarheid, geen gedoe'

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2022

Interview

Het Nationale Theater over geluidsproducties met Sennheiser 
‘Kwaliteit, betrouwbaarheid en geen gedoe’

Het Nationale Theater (HNT) in Den Haag is een van de grootste theaters in Nederland. In de theaters én onderweg wordt vertrouwd op de Digital 6000 om elk jaar meer dan driehonderd voorstellingen af te leveren. “We zijn erg tevreden met deze investering.”

Het Nationale Theater (HNT) werd in 2017 gecreëerd door een fusie van het Nationale Toneel (een theatergezelschap), de Koninklijke Schouwburg (het koninklijke theater) en Theater aan het Spui (een stadstheater), en is een van de meest vooraanstaande theaters van Nederland. Aangezien negentig procent van de voorstellingen in tourneeproducties wordt omgezet, reist het team met zijn voorstellingen regelmatig naar elke grote stad in Nederland. Zo doet het een kwart van de bijna tweehonderd theaters aan die over het hele land verspreid liggen. Vorig jaar werd het audio-arsenaal van HNT geüpgraded met een reeks Sennheiser Digital 6000 draadloze microfoonsystemen met SK 6212 mini-bodypack zenders, die aan het spectaculaire en gevarieerde programma van het theater een nieuwe dimensie toevoegen wat betreft de helderheid van het geluid, het comfort en de compromisloze betrouwbaarheid van de transmissie.

Tourafdeling
Elke HNT-productie start in het thuistheater van de organisatie in Den Haag en gaat dan voor zeven à negen weken op tournee door heel Nederland. Daarbij worden dertig verschillende steden bezocht voor de ploeg terugkeert naar Den Haag en het entertainmentstokje doorgeeft aan de volgende voorstelling. Ivo Pas (Senior Sound Engineer) en zijn collega Robbert Weinen (eveneens geluidstechnicus) kwamen allebei in 2014 bij HNT en werken sindsdien in de tourafdeling. Daar verzorgen ze de voorstellingen en repetities, en werken ze nauw samen met de verantwoordelijke geluidsontwerpers. “We hebben een ploeg van vijf geluidstechnici die meer dan driehonderd producties van ons verzorgen, dus we zien mekaar zelden live aangezien we permanent op onderweg zijn met de cast”, grapt Weinen.  

Dol op
Hoewel de eigen PA-systemen van de theaters worden gebruikt, reist het grootste deel van de uitrusting mee met het HNT-gezelschap, inclusief high-end draadloze apparatuur die twintig Digital 6000-kanalen omvat, aangevuld met SK 6212 mini-bodypack zenders. De Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui gebruiken ook allebei de Digital 6000-reeks. Ze bezitten vijf ontvangers met een combinatie van acht SKM 6000-handhelds en acht SK 6000-beltpacks, evenals vier ontvangers met een combinatie van respectievelijk zes SKM 6000-handhelds en zes SK 6212-beltpacks. “De acteurs zijn dol op de SK 6212,” vertelt Weinen. “De vorige SK 5212-zender was al vrij klein, maar iedereen noemt die nu ‘de grote’. Acteurs bewegen zich voortdurend over het podium en je kon de oude bodypacks verstopt zien zitten in hun strakke outfits. Met de SK 6212 is dit probleem nu opgelost.” Pas valt hem bij: “Tegenwoordig kunnen sommige van onze shows tot vijf uur duren, of zelfs meer, met twee pauzes tussen de bedrijven voor het publiek. We noemen ze ‘marathonvoorstellingen’. We starten met het gebruik van de SK 6212 voor repetities ‘s morgens en gebruiken dan dezelfde batterij voor de voorstelling, die tot wel 11 uur ’s avonds kan duren. Dat is gewoonweg verbluffend en bespaart ons echt veel tijd en gedoe.”

Stressvrije ervaring
Een langere batterijduur betekent ook extra comfort voor de cast, aangezien ze de hele dag kan doorkomen zonder dat ze zich zorgen moet maken dat bijvoorbeeld kleren en pruiken terug in orde moeten worden gebracht na een batterijwissel in de zenders. Bovendien helpt het feit dat frequenties met de Digital 6000 heel dicht op elkaar kunnen worden gepakt het HNT-team om op elke locatie een compromisloze transmissie te realiseren, ondanks een spectrum dat steeds smaller wordt. De Digital 6000 genereert geen intermodulatieproducten, dus de transmissiefrequenties kunnen gewoon ingesteld worden op 400 kHz-intervallen – of op 200 kHz, als de Link Density-modus wordt gebruikt, wat nog niet nodig is geweest. “De meeste theaters op een tournee hebben twee of drie auditoria, dus we hebben vaak een groot aantal draadloze bodypacks van verschillende voorstellingen in hetzelfde gebouw ‘on air’. Zelfs in de meest overbelaste RF-omgevingen biedt de Digital 6000 een stressvrije ervaring dankzij zijn intelligente algoritmes die het systeem toelaten om het signaal nog steeds perfect over te brengen, daar waar andere digitale systemen het misschien moeilijk zouden krijgen.”

Verse content
Toen de pandemie toesloeg, zag het HNT-team zich verplicht om nieuwe creatieve manieren te vinden om zijn voorstellingen aan te bieden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van livestreamtechnologieën en door podcasts te maken. Toen vorig jaar het oude ‘normaal’ in zekere mate terugkeerde, schakelde HNT over op dubbele snelheid en leverde het elke dag nieuwe voorstellingen af, waaronder Trojan Wars, Tori, Hebriana en Yerma. “Vanaf de start van de repetities tot het einde van de tournee hebben we een maximum tijdspanne van vijf maanden”, zegt Weinen. “In tegenstelling tot bij sommige andere theaters loopt dezelfde show bij ons geen jaren. Dat is iets wat ons onderscheidt van internationale theatergroepen en het maakt ons uniek in ons aanbod. We leveren voortdurend verse content, wat zowel spannend als angstaanjagend is: met elke voorstelling moeten we alle elementen voor honderd procent kunnen leveren en er is geen ruimte voor fouten, aangezien de voorstelling dan verder trekt naar een andere locatie en daar maar een paar dagen blijft voor ze doorgaat op een andere plek.”

“Met dit in gedachten zijn de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze uitrusting van het allergrootste belang”, besluit Pas. “We zijn erg tevreden met onze investering in de Digital 6000. Die neemt al het gedoe weg en zorgt dat wij – de technische crew – en de cast ons volledig kunnen focussen op het belangrijkste deel van onze job: een fantastische voorstelling afleveren!”


 
Algemene voorwaarden | privacy statement