AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Perfecte match: Nigel Pepper (Foals) en Yamaha Rivage PM7

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2022

Interview

Nigel Pepper (Foals) en Yamaha RIVAGE PM7
Perfecte match

Veranderen van mengtafel is een ingrijpende beslissing voor live-engineers. Het kan lastig zijn, vooral als de specificaties niet overeenkomen met de praktijk. Het kan echter ook heel goed uitpakken, zoals bij Nigel Pepper, FOH-engineer van de Engelse band Foals: “Yamaha’s RIVAGE PM-serie maakt de beloftes volledig waar.”

Foto’s: James Cumpsty

Vorige zomer speelde Foals een aantal festivalshows, waarbij Nigel Pepper voor het eerst een Yamaha RIVAGE PM7 console gebruikte. De console werd geleverd door het Engelse bedrijf Adlib en de ervaring was zo positief, dat Pepper ‘m ook gebruikt bij de shows die de band dit jaar speelt in het Verenigd Koninkrijk en Europa. “Ik was op het punt aangekomen  waarop ik klaar was om het systeem dat ik tot dusverre gebruikte te gaan vervangen”, vertelt hij er zelf over. “Op papier leek de RIVAGE PM-serie aantrekkelijk en zag het er naar uit dat de specificaties precies bij mijn workflow pasten. Ik besloot meerdere systemen te testen - waarbij ik de RIVAGE PM7 tijdens repetities inzette – en merkte daarbij al snel dat dit het systeem voor mij was. Het past echt precies bij de manier waarop mijn brein werkt.”

Old school
Pepper werd voorgesteld aan Tom Rundle (Yamaha), die de repetities van Foals bezocht en de sound engineer meenam door het hele systeem. “Ik wilde echt zien wat ik uit het systeem kon halen en wilde er vooral voor zorgen dat ik niets miste”, vertelt Pepper. “Ik heb het vak in de analoge tijd geleerd en heb een behoorlijke ‘old school’ manier van werken. Yamaha heeft het ethos van analoog zeer goed overgebracht naar zijn digitale systemen en heeft de RIVAGE PM7 zeer intuïtief ingedeeld. Het voelde meteen al heel comfortabel. De tactiele bediening beviel meteen; het feit dat ik zonder er over na te denken mijn hand kon leggen op de bedieningselementen die ik nodig had en mijn oren kon gebruiken om beslissingen te nemen, zonder verblind te raken door wat er op de schermen te zien was.”

Nooit hetzelfde
De directheid van de hands-on ervaring is belangrijk voor een band als Foals, waarbij geen twee shows precies hetzelfde zijn. “Ze zijn best lastig te mixen”, legt Pepper uit. “Ze spelen een beetje als een punkband, waarbij ze reageren op de sfeer van het optreden. De custom layers-functie helpt hier echt bij, waardoor ik de faderbanken kan vullen met precies wat ik nodig heb om de show te mixen. Het is niet nodig om door alle faderbanken te scrollen, er is dan niets begraven in de menu’s. Dat betekent dat ik mijn handen op de faders kan houden terwijl ik de hele show lang naar het podium kan kijken.”

Processing
Met zijn roots in de analoge wereld is Pepper als aanvulling op het geluid van Foals doorgegaan met het gebruik van outboard processing, maar dat is sterk verminderd sinds hij het Yamaha systeem is gaan gebruiken. “De integratie van de Bricasti-reverb en de Eventide processing is fantastisch”, vertelt hij. “Ik gebruik nog steeds wel enige outboard dynamics processing en ben onder de indruk geraakt van hoe het signaalpad stabiel blijft. Als je bij andere digitale systemen outboard gebruikt, dan kan door de gain-structuur en de ‘signal-flow’ het geluid beïnvloed worden, maar bij de RIVAGE PM is daar totaal geen sprake van.”

Automatisering
“Ik houd ook erg van de A- en B-keuzes voor dynamiek en EQ”, vertelt Pepper verder. “Ik maak veel gebruik van scene-automatisering, dus het is erg handig om twee verschillende gate-instellingen te hebben voor een luider of juist rustiger nummer. Nu de RIVAGE PM7 ook in 2022 een plek heeft in de uitrusting voor de shows van Foals, maakt Pepper nog wat meer gebruik van de onboard processing. “Ik begrijp nu de Rupert Neve Designs SILK red en blue processing”, vertelt hij. “Eerlijk gezegd was ik er op voorhand nog niet zo zeker van of het een groot verschil zou maken, maar ik houd nu van de manier waarop het tegelijkertijd zowel subtiliteit als drama toevoegt. Ik ben nog aan het uitvogelen hoeveel ik het daadwerkelijk ga gebruiken, maar ik weet zeker dat het een andere manier zal zijn om de ervaring van het live mixen van Foals met dit systeem te verbeteren.” 
 


 
Algemene voorwaarden | privacy statement