NOS Trein 24 & 25: Hoezo kwaliteitsproduct?
In deze aflevering in de serie over 'Broadcastvoertuigen' nemen we je mee naar bijzondere beelden uit 1984 die we binnenkregen op de redactie. Dankzij Jan de Pijper, destijds werkzaam bij Smit Carrosseriefabriek BV te Oud-Beijerland, kunnen we tot in detail kijken bij de toen net nieuw opgeleverde NOS 'Trein 24 & 25'. Het betrof twee identieke DAF FA2105 DH 505 trucks, die onder wagennummer 401 en 404 aan de vloot van het NOS Facilitair Bedrijf werden toegevoegd.
AV-Entertainment Nr6 2022
» NOS Trein 24 & 25: Hoezo kwaliteitsproduct?
» Het hoe en waarom van Volumetric Video
» Broadcast content creation 2023
» Voorbeschouwing ISE 2023
» Kabelkeuzes
» Nieuw hoofdstuk in lange relatie: Nog meer Robe voor Doornroosje
» Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory
» Luimes AV vertrouwt op CLF Lighting: Betovering in de Orchideeën Hoeve
» Dertig jaar en springlevend: Thunderdome
» Hans Willems (WICREATIONS) volgt CEO Hedwig De Meyer op: Vertrouwd gezicht voor Stageco
» Meer mogelijkheden dankzij: Financiering van AV-materiaal
Lees volledige uitgave online
Alle edities
NOS Trein 24 & 25: Hoezo kwaliteitsproduct?
In deze aflevering in de serie over ‘Broadcastvoertuigen’ nemen we je mee naar bijzondere beelden uit 1984 die we binnenkregen op de redactie. Dankzij Jan de Pijper, destijds werkzaam bij Smit Carrosseriefabriek BV te Oud-Beijerland, kunnen we tot in detail kijken bij de toen net nieuw opgeleverde NOS ‘Trein 24 & 25’. Het betrof twee identieke DAF FA2105 DH 505 trucks, die onder wagennummer 401 en 404 aan de vloot van het NOS Facilitair Bedrijf werden toegevoegd. Tekst: René Henkes De opbouw van deze wagens werd dan wel door Smit uitgevoerd, maar daar ging een compleet intern ontwerptraject aan vooraf binnen de NOS. Een speciaal projectteam, bestaande uit vier mensen, ontwierp in samenspraak met de uiteindelijke gebruikers de complete binnenzijde. Zeker gezien de maten en het gewicht van de apparatuur was dat destijds een behoorlijk complexe klus. Toch lukte het na zeven maanden bouwen om aan de meeste wensen van de gebruikers tegemoet te komen, waardoor twee functionele en kwalitatief hoogwaardige wagens aan de slag konden voor de omroepen die uitzendingen en/of opnames vanaf locatie wilden verzorgen. Het NOS Facilitair Bedrijf was daar destijds verantwoordelijk voor. Kwaliteitsproduct Na de verzelfstandiging van het Facilitair Bedrijf in 1988 (dit werd het Nederlands Omroepproduktie Bedrijf, kortweg NOB) werden de wagens overgespoten in de bekende NOB kleuren en voorzien van de nummers 46 & 46. Beiden konden zo nog een tijd lang dienstdoen. Uiteindelijk zijn de wagens verkocht en werd de 401/45 omgebouwd voor een hele andere tak van sport: het vervoer van paarden! Kees de Pijper heeft nog jarenlang het plezier gehad om z’n edele viervoeters te transporteren met wat ooit begon als een hoogwaardige televisiewagen. Uiteraard werd er wel het een en ander aan verbouwd (extra ramen, een laadklep, etc.) maar de vertrouwde NOB-kleuren zijn altijd gebleven. Uiteindelijk is de wagen een paar jaar geleden verkocht naar Ghana, waar deze truck aan z’n derde leven mocht beginnen. Hoezo een kwaliteitsproduct? |