Dertig jaar en springlevend: Thunderdome
AV-Entertainment Nr6 2022
» NOS Trein 24 & 25: Hoezo kwaliteitsproduct?
» Het hoe en waarom van Volumetric Video
» Broadcast content creation 2023
» Voorbeschouwing ISE 2023
» Kabelkeuzes
» Nieuw hoofdstuk in lange relatie: Nog meer Robe voor Doornroosje
» Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory
» Luimes AV vertrouwt op CLF Lighting: Betovering in de Orchideeën Hoeve
» Dertig jaar en springlevend: Thunderdome
» Hans Willems (WICREATIONS) volgt CEO Hedwig De Meyer op: Vertrouwd gezicht voor Stageco
» Meer mogelijkheden dankzij: Financiering van AV-materiaal
Alle edities
Dertig jaar en springlevend: Thunderdome
Alle hallen van de Jaarbeurs in Utrecht stonden op 10 december (en de anderhalve week daarvoor) volledig in het teken van Thunderdome. Drie decennia na de eerste editie in Heerenveen pakte de organisatie stevig uit om de dertigste verjaardag van het hardcore-instituut te vieren, samen met 50.000 bezoekers. AV & Entertainment Magazine ging langs tijdens de opbouw en sprak met Gé-rard Zwijnenburg (Creative Director bij ID&T) en technisch producent Rudy Vorstenbosch (Axiom): “Je moet qua show heel goed balanceren, anders ben je weg.” Een dag voor Thunderdome losbarst treffen we Gérard Zwijnenburg en Rudy Vorstenbosch in de hallen van de Jaarbeurs. Er moet volgens beide heren nog behoorlijk wat gebeuren, maar op de vloer heerst rust. De ervaren mensen van de organisatie en de vertrouwde leveranciers weten wat er van ze verwacht wordt en het proces wordt stevig bewaakt door o.a. het duo Zwijnenburg en Vorstenbosch. Alles onder controle, zoveel is duidelijk tijdens onze ronde door de hallen. Creatie en campagne Zwijnenburg en Vorstenbosch zijn heren die hun pappenheimers kennen en al decennia meegaan in de evenementenwereld. Zwijnenburg werkte eerst bij Om de Haverklap Produkties, maar kwam al in 2005 als projectmanager bij ID&T terecht. “Later kwam mijn focus meer op marketing te liggen, toen marketing nog op de traditionele manier gebeurde”, vertelt hij. In 2011 ging hij de creatie voor Sensation doen, waarna hij zes jaar lange ook alle edities van Sensation wereldwijd regisseerde. “Tussendoor was ik wel even weg bij ID&T om een eigen festival (Bacchus Wijnfestival, red.) te gaan organiseren, maar ik ben ook toen de regie voor Sensation en de creatie voor Thunderdome blijven doen. Marketingcampagnes creëren, maar ook het evenement zelf, inclusief het podium-ontwerp. Bij latere edities is veel meer focus op het merk gekomen binnen de organisatie en ook daar pak ik de creatie voor op. De verhaallijn komt bij ons vandaan, net als de globale creatie; de overview, het aan elkaar knopen van de verschillende disciplines én de campagnes. Op dat laatste vlak zit het bij Thunderdome heel goed in elkaar en het publiek reageert daar keihard op. En con-tent die we daarvoor maken, kunnen we ook hier showmatig weer inzitten. Thunderdome is op die manier ook veel meer dan alleen die ene zaterdag hier.” Legendarisch Eenvoudig gezegd is Gérard Zwijnenburg bij Thunderdome (samen met anderen) de man van het creatieve verhaal en komt de techniek uiteindelijk op het bord van technisch producent Rudy Vorstenbosch terecht. Ook zijn geschiedenis met Thunderdome gaat al even terug. “Zo’n twintig jaar geleden was ik als freelance lichttechnicus al actief voor bedrijven die leverden op Thunder-dome”, vertelt hij. “Ik was dan ook wel vereerd toen ik in 2017 werd gevraagd om de hele techniek voor de 25 Jaar-editie van Thunderdome te gaan doen. In 2019 kwam daar het vervolg op en ook nu zitten we dus weer volle bak in de dertigjarige editie.” Met dit dertigjarig bestaan en de nog altijd enorme populariteit is Thunderdome niets minder dan een instituut. “Het heeft dertig jaar geleden ook de oorsprong van het bedrijf gevormd natuurlijk. Ook daarom hebben we bij dit jubileum wel wat meer uitgepakt”, vertelt Zwijnenburg. Ook Vorstenbosch merkt aan alles dat het speciaal is waar op het moment van spreken aan gebouwd wordt: “Je proeft het echt. Mensen die hier aan het werk zijn voelen zich echt onderdeel van de Thunderdome-familie. Dat zie je ook in de docu-mentaire die een paar jaar geleden uitkwam. Mensen zijn trots, ook omdat ze weten dat van Thunderdome heel veel vandaan komt. Het is echt legendarisch.” Groot Op de vraag waaraan te zien is dat voor deze editie van Thunderdome extra is uitgepakt, reageert Gérard Zwijnenburg: “In eerste instantie begint dat uiteraard al bij het feit dat intern een bepaald budget vrijgegeven wordt. Daarmee kunnen we de boel technisch gezien net een tandje verder inrichten dan we normaal gesproken zouden doen. Maar ook show- en campagnematig probeer je die dertig jaar geschiedenis overal in terug te brengen.” Wat in ieder geval direct opvalt bij een ronde door de Jaarbeurs, is het feit dat alles ‘groot’ is. Of het nou gaat om de zestig meter brede welkomstbanner (‘Welcome to another edition of Thunderdome’ op de voorkant, ‘Hardcore will never die’ op de achterkant), de grote ruimte die is ingericht voor lockers (in overzichtelijke kleur-segmenten) of het zeer breed opgezette visitatiegebied (zo’n vijftig poortjes om de druk goed aan te kunnen. Ook de ruimte voor de verkoop van merchandise is enorm. “Dat loopt hier altijd storm”, legt Zwijnenburg uit. “Daarom is met hekken een complete doorstroomroute gemaakt langs alle merchandise. Erachter is ruimte voor de voorraad en aan beide zijkanten is een uitgiftepunt.” Area’s In de hallen zijn zes area’s gecreëerd waar zaterdagnacht muziek te horen zal zijn. Het volledige spectrum binnen hardcore is vertegenwoordigd, te beginnen bij de Classics Area, waar namen voorbij komen die ook in 1992 al van de partij waren. De één na grootse hal is voor de ‘millennium hardcore’ en er is een area voor het uptempo werk. Overal is de historie van Thunderdome terug te vinden. Of het nou gaat om de gigantische blow-ups van de CD-hoezen die door de jaren heen verschenen zijn of de kenmerkende visuals die onlosmakelijk met het evenement verbonden zijn. Ook de Octopus, een kermisattractie die aanwezig is op elke editie van Thunderdome, is uiteraard weer van de partij. Voor de diehards is een Terror-area ingericht door gebruik te maken van con-tainers, waartussen het grofste muzikale geweld zich zaterdagnacht zal afspelen. Aan het eind van die zone bevinden zich de DJ-booth en een flinke geluidswand, van waaruit de terror (230 bpm of meer) over het publiek verspreid zal gaan worden. In your face “Hal 4 is de uptempo area”, vertelt Gérard Zwijnenburg als we er binnenrijden. “De achterwand is opgebouwd uit gitterboxen, die normaal voor opslag worden gebruikt, maar er in deze setting heel vet uitzien. Er zijn lampen in verwerkt en achter de boxen is een laag waarin groot het woord Thunderdome te zien is. Op die manier kun je hier heel mooi met diepte spelen. Aan de zijkanten zijn dan nog een aantal strepen met koppen, zodat we de zaal ook als het ware kunnen omarmen en het niet alléén vanuit het podiumgebied komt.” In de aangrenzende hal wordt het plaatje be-paald door de spiegelpanelen in de set en de conventionele ACL-lampen die er gebruikt zijn. Be-hoorlijk ‘in your face’ en passend bij de ruiger ogende ruimte, die vol staat met stenen palen.
Balanceren Area 1, de mainstage, is zelfs zonder publiek indrukwekkend. Tijdens Thunderdome zullen zich hier 25.000 mensen verwonderen over wat er uit de creatieve koker van Gérard Zwijnenburg en con-sorten is gekomen. Dat is nogal wat, zo blijkt. Een grote video-achterwand (11 schermen) van in totaal 75 meter breed (totaal 521m2 aan 6 en 10mm videomodules), grote motion-gestuurde (en met licht, geiser, vlammen en laser uitgeruste) kruizen boven het publiek en een doorzicht video-scherm voor de DJ-booth. “Tussen de DJ-booth en de videowand is nog een zeventig meter brede omloop gemaakt waar het publiek overheen kan lopen”, legt Zwijnenburg uit, die in deze area de showregie op zich zal nemen. “Die mensen kunnen dus achter de DJ-booth langs lopen en zijn dan zelf ook meteen onderdeel van het decor. Die omloop is aan de voorzijde bekleed met led en er zitten roosters in waar ook weer licht en rook in verwerkt zijn. Daar worden mooie specials mee gemaakt.” Op de bühne liggen ook 24 Sparkular Cyclones (voor sparkling effecten) en is uiteraard een flinke hoeveelheid van 48 Co2-Jet’s en vlammen te vinden. Boven de DJ’s hangt een groot motionobject in de vorm van een kruis. “Die gaat van strak in het dak tot achter de DJ en is zestien keer door gekopieerd naar de zaal”, vertelt Zwijnenburg. “Het is vooral ook heel veel allemaal. Veel led, veel laser, veel vuur en heel veel overige techniek. Tijdens de avond moet je daar heel goed tussen balanceren, anders ben je weg. Dat stukje regie neem ik voor mijn rekening.” Gekke voorbereiding Het gekke aan deze editie van Thunderdome is dat de voorbereiding niet was hoe die normaal ge-sproken zou zijn. “Vorig jaar ging Thunderdome door covidrestricties niet door en een flink deel van de plannen van toen is meegenomen naar deze editie”, vertelt Zwijnenburg. “Normaal wordt de campagne een maand of negen voor het evenement vormgegeven en dan krijgt ook het techni-sche deel zijn eerste stempel. Nu was alles anders.” Nu zitten heel wat elementen uit 2021 in de set verwerkt, geeft hij verder aan: “De basis van de technische set-up van toen is overeind geble-ven, maar dan wel met een flinke upgrade. Uiteraard zijn sommige elementen wel weggelaten en zijn andere juist toegevoegd, maar we konden wel voortborduren op wat we toen hadden be-dacht.” Volle bak In die hele voorbereiding wordt heel wat heen en weer geschakeld tussen het creatieve team en technisch producent Rudy Vorstenbosch. “Samen ga je ontdekken wat kan en wat wel of niet werkt”, geeft Vorstenbosch aan. “Bovendien heb je te maken met de Jaarbeurs en dat is van oor-sprong een locatie die heel geschikt is voor beurzen. Je hebt geen eindeloze mogelijkheden qua gewicht in het dak bijvoorbeeld, dus daar moet je mee puzzelen. Mede daarom is het wel fijn dat je bij Thunderdome werkt met experts op alle disciplines. Dit jaar hadden we qua tijdsplanning gelukkig wel redelijk de ruimte hier. Er zitten geen evenementen net voor of na, waardoor je logis-tiek gezien een minder grote uitdaging hebt. De bouw is vorige week woensdag en donderdag be-gonnen. In het weekend hebben we het laten rusten, toen was hier nog een evenement rondom een wedstrijd van het Nederlands Elftal, en op maandag zijn we weer vol aan de slag gegaan. Met-een volle bak met alle teams in alle hallen tegelijk.” Nieuwe werkelijkheid De opbouw in de hallen is soepel verlopen. “Je hebt altijd wel kleine dingetjes natuurlijk, maar grote problemen hebben we niet gehad”, vertelt Vorstenbosch. “Wat je wel merkt is dat er na corona veel nieuwe mensen in de branche zijn en je nog altijd te maken hebt met late of gefragmenteerde leveringen. Daar loop je af en toe wel tegenaan, maar daar heeft iedereen mee te maken. Mis-schien is het voorlopig wel de nieuwe werkelijkheid, want ik zie het eigenlijk niet zo snel veranderen.” Gérard Zwijnenburg ervaart hetzelfde, geeft hij aan: “Ook het arbeidsethos is anders geworden, dat merk je echt. Mensen zijn veel scherper geworden op het aantal uren dat ze draaien, wat ergens ook wel weer een positieve ontwikkeling is. Het is altijd zo geweest dat er in de evenementensector niets mis was met werkdagen van twaalf uur. Dan werd gedacht dat het voor leveranciers of bouwers eenmalig was, maar die hadden er elke week mee te maken. Ik merk het bij mijn eigen festival ook. Normaal liep je tot ’s avonds laat te freaken om alle details goed te krijgen, nu zeiden ze om acht uur ’s avonds gerust dat de dag er op zit. Het is niet per se negatief, maar het is wel even wennen.” Leveranciers De leveranciers die betrokken zijn bij Thunderdome zijn allemaal bekende partijen voor Zwijnen-burg en Vorstenbosch. “We kennen ze allemaal al jaren”, vertelt laatstgenoemde. “Het is niet zo dat het allemaal vaste partijen zijn, we kijken natuurlijk vooral naar welke partijen goed aansluiten bij de productie.” Zwijnenburg: “Sommige dingen weet je overigens wel op voorhand al. Bij een show van dit formaat weet je gewoon dat Laserimage de lasers doet en dat Pyrofoor de pyro doet. Op showvlak staat dat vast, zij zijn onderdeel van de familie. Dat moet overigens ook. De lasers die hier hangen, die wil je bijvoorbeeld echt niet in je ogen krijgen. Met Laserimage weet je dat je ook wat dat soort zaken betreft altijd goed zit.” Ontspannen Op het moment van spreken is er nog anderhalve dag te gaan tot Thunderdome echt begint. “Van-daag gaan we de boel verder afmaken en voorbereiden, zodat het showteam vanavond kan gaan programmeren”, vertelt Vorstenbosch. “En ondanks dat we hier op het vaste stroomnet zitten, gaan we toch even een full load test toen. Alle disciplines even maximaal, om zeker te weten dat we goed zitten. Enerzijds omdat je niet wil dat je show in het water valt, maar ook vanuit veiligheidsoverwegingen. Met deze aantallen mensen wil je niet hebben dat een zaal in een keer stil komt te liggen.” Ofschoon nog het nodige werk verzet moet worden, kan redelijk ontspannen naar de dag van morgen toegewerkt worden. Zwijnenburg: “Inmiddels wel ja, maar toen ik vanochtend een rondje fietste en zag wat er allemaal nog moest gebeuren was ik nog niet zo ontspannen. Ge-lukkig weet Rudy dat dan weer te relativeren voor me. Ik heb nu vooral heel veel zin in het mo-ment dat vanavond het gros hier weg is, het zaallicht uit kan en we dan de shows kunnen gaan maken.” Genieten Het echte moment van bevrediging komt voor Gérard Zwijnenburg zondagochtend om 07.00 uur, als Thunderdome achter de rug is. “Bij de showregie sta ik van minuut één tot aan het eind te ge-nieten, maar de echte blijdschap komt als iedereen veilig en met kippenvel weer naar huis is. Dat is voor mij hét moment. Het gekke is dat je zondagochtend ook pas echt weet of de dingen die je bedacht hebt wel of niet goed gewerkt hebben. En wat beter kon, natuurlijk. Dan begint het in mijn hoofd ook meteen alweer te ratelen voor de editie erop.” Voor Rudy Vorstenbosch komt het moment later, geeft hij aan. “Dat is als de hallen weer leeg zijn en alles weer in de wagens zit. De breek begint meteen op zondagochtend. Dat is overigens een grappig moment. Wij komen dan uit ons hotelbed weer hier binnen en komen dan in dat gekkenhuis terecht. Ook dat is genieten. In het hotel neem je je ontbijt mee, parkeert de auto bij de Jaarbeurs, hoort dan al het rammelen van de golfplaten van de locatie, loopt naar binnen en weet eigenlijk niet waar je in terechtkomt. Heel bizar, maar telkens weer fantastisch om mee te maken.”
@KADER 4: Rigging mainstage + Area 2 (Ampco Flashlight Mainstage 22x Scaff klem draaibaar 6x Alu tube 0,60cm zwart 18x Alu tube 1m zwart 2x Steel tube 6m Torens US 18x Prolyte S40-T Mast section 200cm {Black} 6x Prolyte S40-T Mast section 100cm {Black} 6x Prolyte Baseplate 80x 80cm (concrete 420kg) Torens DS 12x Prolyte H30-V 200cm {Black} 6x Prolyte H30-V 50cm {Black} 6x xProlyte H30-V Topplate female 30x30cm 6x Prolyte S52/S36/H30/H40 Baseplate (round) Kruizen 52x Interal Protruss S41 300cm 52x Interal Protruss S41 100cm 13x Interal Protruss S41 Box Corner 52x Interal Protruss S41 Box Corner attachment 21cm Support Truss Delay 8x Prolyte S36-R 300cm {Black} Support Truss Diversen 6x Prolyte S36-R 300cm {Black} 2x Prolyte S36-R 120cm {Black} 10x Prolyte H30-V 300cm {Black} Doeken trussen zij- en Backdrop 88x Prolyte H30-V 300cm {Black} 2x Prolyte H30-V 200cm {Black} 3x Prolyte H30-V 100cm {Black} 1x Prolyte H30-V 71cm {Black} 4x Prolyte H30-V 50cm {Black} 4x Prolyte H30-V C003 Corner 90deg. {Black} Zaal LX-en 37x Prolyte H30-D 300cm {Black} 1x Prolyte H30-D 200cm {Black} 10x Prolyte H30-D 100cm {Black} 4x CM-RR-S D8/LV : 2000kg 4m/min 30m {Black} 4x CM-L D8/LV : 1000kg 4m/min 23m {Orange} 8x CM-L D8/LV : 1000kg 4m/min 20m 38x CM-F D8/LV : 500kg 4m/min 20m 48x Manual chain hoist 500kg 12m Area 2 24x Truss prolyte H30D per meter 66x Truss prolyte H30V per meter 628x Truss prolyte H30V per meter zwart 232x Truss prolyte S36V per meter 208x Truss Prolyte S52 per meter 192x Truss Hoekstuk H30D/H30V vaste hoek 548x Box adds 16x S36 hoek 8x CM Lodestar chainhoist 250kg 15m 45x CM Lodestar chainhoist 500kg 20m 120x CM Lodestar chainhoist 1000kg 20m Cyberhoist systeem 44x XLNT Cyberhoist 500kg (EU) 22m 20m/min+LC 2x Inmotion 3D Production Systeem <EINDE KADER 4> |