Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory
AV-Entertainment Nr6 2022
» NOS Trein 24 & 25: Hoezo kwaliteitsproduct?
» Het hoe en waarom van Volumetric Video
» Broadcast content creation 2023
» Voorbeschouwing ISE 2023
» Kabelkeuzes
» Nieuw hoofdstuk in lange relatie: Nog meer Robe voor Doornroosje
» Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory
» Luimes AV vertrouwt op CLF Lighting: Betovering in de Orchideeën Hoeve
» Dertig jaar en springlevend: Thunderdome
» Hans Willems (WICREATIONS) volgt CEO Hedwig De Meyer op: Vertrouwd gezicht voor Stageco
» Meer mogelijkheden dankzij: Financiering van AV-materiaal
Alle edities
Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory
Volle zalen en lovende recensies. Charlie and the Chocolate Factory, door de Theateralliantie voor het eerst naar Nederland gehaald, is een succes. Er is minder uitgepakt met immense decors en special effects dan bijvoorbeeld in Londen gebeurde, maar juist het feit dat veel aan de verbeelding wordt overgelaten blijkt (mede) een sleutel tot succes. We spraken erover met technisch producenten Jeroen Frijters en Tom Vollebregt: “We hebben een gekke aanloop gehad, maar het resultaat is indrukwekkend.” Ruim drie jaar geleden spraken we Jeroen Frijters over Annie de Musical. Ook dat was een productie van de Theateralliantie en ook daar was hij als technisch producent bij betrokken. Frijters is de man achter Events Light, dat bestaat uit de bedrijven Events Crew, Events Equipment en Events Projects & Innovation. Onder die laatste noemer verzorgt hij de technische begeleiding van complete trajecten van idee tot en met uitvoering. Zo ook nu bij Charlie and the Chocolate Factory, waarvoor hij met Events Light ook de lichtset en het video-deel gefaciliteerd heeft. Opvallend genoeg waren de Theateralliantie en Frijters ten tijde van Annie al bezig met de voorbereidingen op Charlie and the Chocolate Factory, dat een seizoen later de theaters in zou gaan. “Dat liep door Covid-19 even anders”, vertelt Frijters nu. “Het is nog een paar keer verder doorgeschoven, waardoor we in totaal wel 2,5 à 3 jaar met dit project bezig zijn geweest. Voor sommige zaken is dat bevorderlijk geweest, maar voor sommige ook zeker niet.”
Totaalpakket Jeroen Frijters heeft als technisch producent een heel groot deel van de voorbereiding op zich genomen, waarna Tom Vollebregt (werkzaam bij Events Light) zijn plek overnam: “Ik heb meegekeken in een deel van de voorbereiding en heb uiteindelijk de uitvoering gedaan. In dat traject heb ik de montage en het laatste staartje van het maken van de voorstelling op me genomen. Dat liep eigenlijk tot aan de première, ik ben niet mee op tour”, vertelt Vollebregt zelf. Frijters en Vollebregt zijn overigens niet de enige twee die vanuit het Brabantse bedrijf bij ‘Charlie’ betrokken zijn. Frijters: “Ook de eerste en tweede man komen bij ons vandaan, net als een deel van de crew die helpt bij de verplaatsingen. Dat is bij ons ook meteen de grootste verandering na corona, dat we meer een totaalpakket leveren. In die zin zijn we ook de samenwerking met de Theateralliantie verder gaan uitbouwen.” Basis De eerste plannen voor Charlie and the Chocolate Factory dateren dus al van 2019, toen ook al een heel eind duidelijk was welke kant het creatief gezien met de musical op moest gaan. Het idee en ontwerp van regisseur Jasper Verheugd en decorontwerper Joris van Veldhoven zijn in drie jaar tijd in grote lijnen hetzelfde gebleven. “De veranderingen die er wel gekomen zijn, kwamen met name voort uit begrotingsoverwegingen”, legt Frijters uit. “Her en der zijn prijzen en tarieven gestegen en met name het transport is nu een stuk duurder dan drie jaar geleden. Toch is het plaatje overeind gebleven. Omdat we zijn blijven doorproduceren hebben we ook een video gemaakt van een uur, waarin Jasper en Joris aan de hand van een maquette hun hele verhaal vertellen. Op die manier hebben we ook een eerste decoraanbesteding gedaan door de video te verspreiden naar verschillende ateliers. Uiteindelijk is Hét Decoratelier daar uitgekomen. Er waren wel momenten waarop de productie even stil lag, maar als het vervolgens weer werd opgepakt, bleef die video toch steeds de basis.”
Onderscheidend Charlie and the Chocolate Factory is een wereldberoemd verhaal van Roald Dahl en is in het buitenland al verschillende keren opgevoerd in een musical. Jasper Verheugd en Joris van Veldhoven zijn dan ook op zoek gegaan naar een onderscheidende manier om het verhaal te vertellen. Groot verschil met buitenlandse versies van de musical is onder andere dat het minder grotesk is gemaakt dan mensen misschien bij het verhaal zouden verwachten. Zo wordt bewust veel aan de verbeelding van de toeschouwers overgelaten. “Toch is het wel zo dat je aan het eind van de avond heel wat te zien hebt gekregen”, vertelt Frijters. “Er is wel bewust gekozen om de eerste helft van de voorstelling qua decor hetzelfde te houden en pas richting de eind van de voorstelling dan het enige grote changement te doen.”
Kunstwerken Het zoeken naar de juiste samenstelling is uiteraard ook iets waar Vollebregt en consorten tijdens de montage voortdurend mee bezig zijn geweest. “In het origineel was de eerste helft van de voorstelling veel drukker dan ‘ie uiteindelijk is geworden”, vertelt hij. “De basissetting is het huisje bij de vuilnisbelt waar de personages eerst zitten. Oorspronkelijk zaten daar nog hele ovens, losse onderdelen en honderd vuilniszakken omheen, maar dat is er allemaal uitgehaald. Uit praktisch oogpunt, omdat het ook allemaal in kleinere theaters moest passen, maar ook omdat het voor teveel afleiding zorgde. Mede daarom is die eerste akte zo rustig en bijna abstract gehouden, wat de tweede akte – die zich afspeelt in de verschillende ruimtes van de chocoladefabriek - dan weer veel verrassender maakt door de hoeveelheid kleur en andere beelden die je dan ziet.” Die tweede akte is sowieso iets waar veel over gesproken wordt wanneer mensen de voorstelling gezien hebben. Decorontwerper Joris van Veldhoven heeft zijn decors gebaseerd op kunstwerken van bekende kunstenaars als Salvador Dalí, René Magritte en Maurits Cornelis Esscher, om veel variatie in het geheel te brengen. Het is op die manier wel heel gevarieerd, maar nergens ‘over the top’. “De samenwerking tussen Joris en video-ontwerper Arjen Klerkx heeft heel bijzondere dingen opgeleverd die de voorstelling enorm versterken”, zegt Jeroen Frijters. “Er is een scène waarin de acteurs naar de volgende ruimte lopen in de fabriek. Daarbij maakt de combinatie van choreografie, eenvoudige decorelementen en de videoprojectie het een heel indrukwekkend geheel. Het vult elkaar allemaal aan en dat is wat het uiteindelijk zo goed maakt.” Op één lijn Elke montage van een grote musical is een uitdaging, maar dat geldt zeker voor die van Charlie and the Chocolate Factory. “De grootste puzzel was eigenlijk dat iedereen al bijna drie jaar over de productie nadacht en al die gedachten en meningen nu weer bij elkaar moesten komen”, vertelt Tom Vollebregt. “Iedereen zat in de beginfase op dezelfde lijn, maar onbewust kun je in drie jaar tijd natuurlijk een beetje van diezelfde lijn afgeweken zijn. We hebben daarom echt tot aan het eind toe keihard moeten werken om het allemaal goed te krijgen, maar dan is het ook wel extra te gek als de voorstelling uiteindelijk zo goed ontvangen wordt.” Jeroen Frijters kan de moeilijkheid in dat traject beamen, geeft hij aan: “Dat is inderdaad het stukje van die lange aanloop dat niet heeft meegeholpen aan de soepelheid van het hele traject. De regisseur en decorontwerper waren er al vanaf dag één bij, maar ook zij zijn in die drie jaar natuurlijk verdergegaan. Daardoor was er op het eind op sommige vlakken een kleine mismatch. Dan dacht de rest nog dat we iets op een bepaalde manier zouden doen, maar hadden zij inmiddels wat anders bedacht. Het was echt weer even zorgen dat iedereen weer op diezelfde lijn terechtkwam. Wat dat betreft is het een gekke aanloop geweest, maar het eindresultaat is indrukwekkend geworden.”
Samenwerking Voor Frijters en Vollebregt is het prettig dat ze bij de Theateralliantie in een heel vroeg stadium mogen aanhaken en dus over veel zaken kunnen meedenken. “Ze hebben vertrouwen in ons en durven dingen nu ook uit handen te geven”, legt Frijters uit. “Bij Annie was dat destijds nog even wennen, maar nu hebben we elkaar goed leren kennen en weten we precies wat we aan elkaar hebben. Mede daarom hebben we naar elkaar ook de intentie uitgesproken om de samenwerking de komende jaren door te zetten.” Het meedenken in de eerste fase maakt uiteraard ook het werk in de tweede fase uiteindelijk makkelijker. Tom Vollebregt: “Daar voorkom je namelijk mee dat je aan het eind geen problemen hoeft op te lossen waarvoor de basis in de eerste fase gelegd is. Zo werk je nog meer samen aan een mooi eindproduct.” Leerzaam Tom Vollebregt kijkt me een goed gevoel terug op de productie van Charlie. “Het is indrukwekkend. Nog steeds volle zalen, goede recensies. Dat is echt mooi, zeker als je weet hoe hard we er ook in de allerlaatste weken nog aan gewerkt hebben”, geeft hij aan. Overigens hebben Vollebregt en Frijters juist door die gekke aanloop ook heel veel geleerd, vertelt Frijters: “Ook over onze bedrijfsvoering. Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat je niet vooraf alles al volledig hoeft uit te kauwen en kijk nu ook op een iets andere manier naar producties die nog gaan komen. Ook hebben we geleerd dat het belangrijk is om te kijken naar hoe je communicatielijnen lopen en hoe je iedereen up-to-date houdt, wat heel belangrijk is voor het montageproces. In die zin is het ook een heel leerzame opstart geweest dus.” Frijters is ook trots op het feit dat hij en Vollebregt de begrotingspuzzel tot volle tevredenheid hebben kunnen leggen: “We hadden een begroting uit 2019 en het was echt een flinke puzzel om alles daar ingepast te krijgen. We hadden een blije producent bij de première en dat was niet alleen vanwege de goede recensies, maar ook omdat we de begroting mooi hadden afgesloten.”
|