Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory

Volle zalen en lovende recensies. Charlie and the Chocolate Factory, door de Theateralliantie voor het eerst naar Nederland gehaald, is een succes. Er is minder uitgepakt met immense decors en special effects dan bijvoorbeeld in Londen gebeurde, maar juist het feit dat veel aan de verbeelding wordt overgelaten blijkt (mede) een sleutel tot succes. We spraken erover met technisch producenten Jeroen Frijters en Tom Vollebregt: "We hebben een gekke aanloop gehad, maar het resultaat is indrukwekkend."
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Gekke aanloop, maximaal resultaat: Charlie and the Chocolate Factory

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2022

Volle zalen en lovende recensies. Charlie and the Chocolate Factory, door de Theateralliantie voor het eerst naar Nederland gehaald, is een succes. Er is minder uitgepakt met immense decors en special effects dan bijvoorbeeld in Londen gebeurde, maar juist het feit dat veel aan de verbeelding wordt overgelaten blijkt (mede) een sleutel tot succes. We spraken erover met technisch producenten Jeroen Frijters en Tom Vollebregt: “We hebben een gekke aanloop gehad, maar het resultaat is indrukwekkend.”

Ruim drie jaar geleden spraken we Jeroen Frijters over Annie de Musical. Ook dat was een productie van de Theateralliantie en ook daar was hij als technisch producent bij betrokken. Frijters is de man achter Events Light, dat bestaat uit de bedrijven Events Crew, Events Equipment en Events Projects & Innovation. Onder die laatste noemer verzorgt hij de technische begeleiding van complete trajecten van idee tot en met uitvoering. Zo ook nu bij Charlie and the Chocolate Factory, waarvoor hij met Events Light ook de lichtset en het video-deel gefaciliteerd heeft. Opvallend genoeg waren de Theateralliantie en Frijters ten tijde van Annie al bezig met de voorbereidingen op Charlie and the Chocolate Factory, dat een seizoen later de theaters in zou gaan. “Dat liep door Covid-19 even anders”, vertelt Frijters nu. “Het is nog een paar keer verder doorgeschoven, waardoor we in totaal wel 2,5 à 3 jaar met dit project bezig zijn geweest. Voor sommige zaken is dat bevorderlijk geweest, maar voor sommige ook zeker niet.”

Decor
Een opvallend decor in de voorstelling is Wonkavision. Het is door decorontwerper Joris van Veldhoven gebaseerd op een decorstuk dat Salvador Dalí heeft gemaakt voor de film Spellbound, van Alfred Hitchcock. De ruimte bestaat uit grote ogen die als een soort hemellichamen zweven in de ruimte, met kleine bubbeltjes die omhoog bewegen. De ogen worden geprojecteerd, zijn altijd op iemand gericht en volgen op die manier de personages op het toneel. “Dat is een decor dat ook de jeugd ontzettend aanspreekt, omdat het ook gaat over televisie en games en dergelijke”, vertelt Tom Vollebregt. “Videomaker Arjen Klerkx heeft er op die manier sowieso ook veel dingen in verwerkt die zowel de kinderen als de volwassenen heel erg zullen aanspreken.”


Totaalpakket
Jeroen Frijters heeft als technisch producent een heel groot deel van de voorbereiding op zich genomen, waarna Tom Vollebregt (werkzaam bij Events Light) zijn plek overnam: “Ik heb meegekeken in een deel van de voorbereiding en heb uiteindelijk de uitvoering gedaan. In dat traject heb ik de montage en het laatste staartje van het maken van de voorstelling op me genomen. Dat liep eigenlijk tot aan de première, ik ben niet mee op tour”, vertelt Vollebregt zelf. Frijters en Vollebregt zijn overigens niet de enige twee die vanuit het Brabantse bedrijf bij ‘Charlie’ betrokken zijn. Frijters: “Ook de eerste en tweede man komen bij ons vandaan,  net als een deel van de crew die helpt bij de verplaatsingen. Dat is bij ons ook meteen de grootste verandering na corona, dat we meer een totaalpakket leveren. In die zin zijn we ook de samenwerking met de Theateralliantie verder gaan uitbouwen.”

Basis
De eerste plannen voor Charlie and the Chocolate Factory dateren dus al van 2019, toen ook al een heel eind duidelijk was welke kant het creatief gezien met de musical op moest gaan. Het idee en ontwerp van regisseur Jasper Verheugd en decorontwerper Joris van Veldhoven zijn in drie jaar tijd in grote lijnen hetzelfde gebleven. “De veranderingen die er wel gekomen zijn, kwamen met name voort uit begrotingsoverwegingen”, legt Frijters uit. “Her en der zijn prijzen en tarieven gestegen en met name het transport is nu een stuk duurder dan drie jaar geleden. Toch is het plaatje overeind gebleven. Omdat we zijn blijven doorproduceren hebben we ook een video gemaakt van een uur, waarin Jasper en Joris aan de hand van een maquette hun hele verhaal vertellen. Op die manier hebben we ook een eerste decoraanbesteding gedaan door de video te verspreiden naar verschillende ateliers. Uiteindelijk is Hét Decoratelier daar uitgekomen. Er waren wel momenten waarop de productie even stil lag, maar als het vervolgens weer werd opgepakt, bleef die video toch steeds de basis.”

De bijdrage van ShowTex
ShowTex verzorgde verschillende backdrops met cut-outs die voor diepte zorgen achter het speelvlak. Door ze te bevestigen op theaternetten blijven de weggesneden vormen mooi op hun plaats. De katoenen doeken van ShowTex vormen bovendien het ultieme canvas voor de geschilderde backdrops in deze voorstelling. Stoffen voor projectie bekleden 3D-elementen voor videomapping en geven een prachtig resultaat. ShowTex afstoppings- en blackoutdoeken garanderen een nette afwerking. En zelfs de kleinste snoepachtige grassprieten in Wonka’s fabriek zijn van ShowTex-materiaal gemaakt.” 


Onderscheidend
Charlie and the Chocolate Factory is een wereldberoemd verhaal van Roald Dahl en is in het buitenland al verschillende keren opgevoerd in een musical. Jasper Verheugd en Joris van Veldhoven zijn dan ook op zoek gegaan naar een onderscheidende manier om het verhaal te vertellen. Groot verschil met buitenlandse versies van de musical is onder andere dat het minder grotesk is gemaakt dan mensen misschien bij het verhaal zouden verwachten. Zo wordt bewust veel aan de verbeelding van de toeschouwers overgelaten. “Toch is het wel zo dat je aan het eind van de avond heel wat te zien hebt gekregen”, vertelt Frijters. “Er is wel bewust gekozen om de eerste helft van de voorstelling qua decor hetzelfde te houden en pas richting de eind van de voorstelling dan het enige grote changement te doen.” 

Facts and figures van Kater Audio Techniek
- Allen&Heath Dlive C3500-DM64 setup met waves
- 22x Sennheiser EM6000-SK6212 set voor spelers met MKe1 plakmicro’s 
- 5x Sennheiser EW-D set met belt voor muzikanten on stage
- RF-toolbox antennedistributie
- Quint Audio U10 monitors


Kunstwerken
Het zoeken naar de juiste samenstelling is uiteraard ook iets waar Vollebregt en consorten tijdens de montage voortdurend mee bezig zijn geweest. “In het origineel was de eerste helft van de voorstelling veel drukker dan ‘ie uiteindelijk is geworden”, vertelt hij. “De basissetting is het huisje bij de vuilnisbelt waar de personages eerst zitten. Oorspronkelijk zaten daar nog hele ovens, losse onderdelen en honderd vuilniszakken omheen, maar dat is er allemaal uitgehaald. Uit praktisch oogpunt, omdat het ook allemaal in kleinere theaters moest passen, maar ook omdat het voor teveel afleiding zorgde. Mede daarom is die eerste akte zo rustig en bijna abstract gehouden, wat de tweede akte – die zich afspeelt in de verschillende ruimtes van de chocoladefabriek - dan weer veel verrassender maakt door de hoeveelheid kleur en andere beelden die je dan ziet.” Die tweede akte is sowieso iets waar veel over gesproken wordt wanneer mensen de voorstelling gezien hebben. Decorontwerper Joris van Veldhoven heeft zijn decors gebaseerd op kunstwerken van bekende kunstenaars als Salvador Dalí, René Magritte en Maurits Cornelis Esscher, om veel variatie in het geheel te brengen. Het is op die manier wel heel gevarieerd, maar nergens ‘over the top’. “De samenwerking tussen Joris en video-ontwerper Arjen Klerkx heeft heel bijzondere dingen opgeleverd die de voorstelling enorm versterken”, zegt Jeroen Frijters. “Er is een scène waarin de acteurs naar de volgende ruimte lopen in de fabriek. Daarbij maakt de combinatie van choreografie, eenvoudige decorelementen en de videoprojectie het een heel indrukwekkend geheel. Het vult elkaar allemaal aan en dat is wat het uiteindelijk zo goed maakt.”

Op één lijn
Elke montage van een grote musical is een uitdaging, maar dat geldt zeker voor die van Charlie and the Chocolate Factory. “De grootste puzzel was eigenlijk dat iedereen al bijna drie jaar over de productie nadacht en al die gedachten en meningen nu weer bij elkaar moesten komen”, vertelt Tom Vollebregt. “Iedereen zat in de beginfase op dezelfde lijn, maar onbewust kun je in drie jaar tijd natuurlijk een beetje van diezelfde lijn afgeweken zijn. We hebben daarom echt tot aan het eind toe keihard moeten werken om het allemaal goed te krijgen, maar dan is het ook wel extra te gek als de voorstelling uiteindelijk zo goed ontvangen wordt.” Jeroen Frijters kan de moeilijkheid in dat traject beamen, geeft hij aan: “Dat is inderdaad het stukje van die lange aanloop dat niet heeft meegeholpen aan de soepelheid van het hele traject. De regisseur en decorontwerper waren er al vanaf dag één bij, maar ook zij zijn in die drie jaar natuurlijk verdergegaan. Daardoor was er op het eind op sommige vlakken een kleine mismatch. Dan dacht de rest nog dat we iets op een bepaalde manier zouden doen, maar hadden zij inmiddels wat anders bedacht. Het was echt weer even zorgen dat iedereen weer op diezelfde lijn terechtkwam. Wat dat betreft is het een gekke aanloop geweest, maar het eindresultaat is indrukwekkend geworden.”

Geleverd materiaal door Events Light
Licht
- 15x Robe T2 Profile
- 12x Martin Mac Encore Performance CLD
- 10x Robe LEDBeam 350
- 10x Robe LEDBeam 150
- 7x Martin ELP Full Color Led Profile
- 16x Octostrip MK2
- Astera NYX Bulb Kit
- Astera Titan Tube Kit
- High End Systems HOG4 met rackhog als backup
- MDG Atme hazer
- Sterrendoek Showled Classic 14 x 7 meter.

Projectie
- 2x Epson PB-L1495U 9K laser projector
- 1x Epson PB-PU2220B 20K laser projector 
- 2x EL Media Rack Server AMD Ryzen 9 5950X met Resolume 7
- 1x Mac Mini met Qlab 4 t.b.v. aansturing en control

 

Samenwerking
Voor Frijters en Vollebregt is het prettig dat ze bij de Theateralliantie in een heel vroeg stadium mogen aanhaken en dus over veel zaken kunnen meedenken. “Ze hebben vertrouwen in ons en durven dingen nu ook uit handen te geven”, legt Frijters uit. “Bij Annie was dat destijds nog even wennen, maar nu hebben we elkaar goed leren kennen en weten we precies wat we aan elkaar hebben. Mede daarom hebben we naar elkaar ook de intentie uitgesproken om de samenwerking de komende jaren door te zetten.” Het meedenken in de eerste fase maakt uiteraard ook het werk in de tweede fase uiteindelijk makkelijker. Tom Vollebregt: “Daar voorkom je namelijk mee dat je aan het eind geen problemen hoeft op te lossen waarvoor de basis in de eerste fase gelegd is. Zo werk je nog meer samen aan een mooi eindproduct.”

Leerzaam
Tom Vollebregt kijkt me een goed gevoel terug op de productie van Charlie. “Het is indrukwekkend. Nog steeds volle zalen, goede recensies. Dat is echt mooi, zeker als je weet hoe hard we er ook in de allerlaatste weken nog aan gewerkt hebben”, geeft hij aan. Overigens hebben Vollebregt en Frijters juist door die gekke aanloop ook heel veel geleerd, vertelt Frijters: “Ook over onze bedrijfsvoering. Ik ben er bijvoorbeeld achter gekomen dat je niet vooraf alles al volledig hoeft uit te kauwen en kijk nu ook op een iets andere manier naar producties die nog gaan komen. Ook hebben we geleerd dat het belangrijk is om te kijken naar hoe je communicatielijnen lopen en hoe je iedereen up-to-date houdt, wat heel belangrijk is voor het montageproces. In die zin is het ook een heel leerzame opstart geweest dus.” Frijters is ook trots op het feit dat hij en Vollebregt de begrotingspuzzel tot volle tevredenheid hebben kunnen leggen: “We hadden een begroting uit 2019 en het was echt een flinke puzzel om alles daar ingepast te krijgen. We hadden een blije producent bij de première en dat was niet alleen vanwege de goede recensies, maar ook omdat we de begroting mooi hadden afgesloten.”

De Theateralliantie
Bij zeven grote theaters ontstond in 2016 het idee om als alliantie van theaters gezamenlijk initiatieven te ontplooien voor het (in samenwerking met producenten) uitbrengen van bijzondere theaterproducties. Een unieke constructie, waarbij theaters een producent de opdracht geven een voorstelling te maken en waarbij het (financiële) risico mede door de betrokken theaters gedragen wordt. Op die manier zijn inmiddels al meerdere mooi producties gemaakt, zoals ‘Fiddler on the Roof’, ‘Annie de Musical’, ‘Hello Dolly’, ‘Wolfgang’ en nu dus ‘Charlie and the Chocolate Factory’.  


 







 
Algemene voorwaarden | privacy statement