AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Nieuw hoofdstuk in lange relatie: Nog meer Robe voor Doornroosje

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2022

Het Nijmeegse Doornroosje is een drukbezocht en levendig poppodium en dat is na de coronaperiode alleen nog maar meer geworden. Op het moment worden in Doornroosje ongeveer twee keer zoveel shows geprogrammeerd als vóór Corona. Voor de twee concertzalen in het gebouw is nu geïnvesteerd in nieuw bewegend licht van Robe.

Doornroosje wordt gerund door een fulltime staf van boekers, programmeurs, kantoorpersoneel en technici. Eén van die technici is Coördinator licht Robbie van Reen, die al sinds 2009 aan Doornroosje verbonden is. Samen met zijn lichtploeg bestaande uit vaste krachten, freelancers en vrijwilligers hij bepaald dat onlangs geïnvesteerd is in de toevoeging van Robe T1 Profiles (20 stuks), T2 Profiles (12 stuks), Spiider wash beams (12 stuks) en LEDBeam 350’s (8 stuks) aan het lichtarsenaal van Doornroosje. Allemaal geleverd door Robe’s Benelux-distributeur Controllux, waarmee Van Reen al lang een goede band heeft.

Ver terug
De geschiedenis tussen Doornroosje en Robe gaat ver terug. Toen het poppodium in 2014 naar zijn huidige locatie in het stadscentrum verhuisde, begonnen de huidige investeringen, in eerste instantie in MMX Spots. Die werkten nog steeds goed op het moment dat ze werden vervangen door de nieuwste aankopen. Daarnaast zijn in Doornroosje ook DLX Spots en DLF Washes te vinden, Robe’s eerste generatie bewegende LED-lampen. Ze hebben meer dan 20.000 uur gedraaid en zijn onlangs verplaatst naar een bar, tijdens een herschikking van de bestaande verlichting.   

Flexibiliteit
De grootste zaal van Doornroosje is de Rode zaal, met ruimte voor ruim duizend bezoekers. De paarse zaal kan vierhonderd muziekliefhebbers kwijt, terwijl in de bar zo’n tweehonderd gasten terechtkunnen. De muzikale mix die geboden wordt varieert van pop, rock en folk tot reggae, funk, metal, hiphop en dance, dus bij de inrichting van de lichtinstallatie is uitgegaan van flexibiliteit en een breed aanbod van creatieve mogelijkheden. Twaalf nieuwe T1’s zijn naar het podium in de paarse zaal gegaan, terwijl de oudere DLX Spots en DLF Washes die daar eerder waren nu verplaatst zijn naar de dansvloer van de paarse zaal en de bar, waar ze perfect dienst doen tijdens de dance-avonden.  
De overige nieuwe armaturen zijn voor de Robe zaal met: 8 stuks T1 in het front, 12 stuks T2 en 12 stuks Spiider boven het podium en 8 stuks LEDBeam 350 op de vloer als aanvulling op de bestaande set. De enorme output, snelheid en het kleine formaat maken dat ze ideaal zijn voor die klus!

Van geweldige waarde
De allereerste Robe-armaturen die bij Doornroosje arriveerden (vóór 2014, toen nog op de vorige locatie aan de andere kant van de stad) waren enkele LEDWash 300's. Zes daarvan maken nog steeds deel uit van het vloerpakket van de huidige locatie. "Deze en andere Robe-armaturen zijn allemaal van geweldige waarde geweest", aldus Robbie van Reen. 

Blije lichtontwerpers
"Kleurmenging was een belangrijke overweging bij het kiezen voor de T1’s en T2’s", vertelt Robbie van Reen, die houdt van de intense rood- en blauwtinten die deze armaturen kunnen creëren. De mensen bij Doornroosje proberen ook zo duurzaam mogelijk te zijn in hun beslissingen, LED was dus een logische keuze. Van Reen belicht zelf veel van de shows en werkt samen met een team van vijftien vaste freelancers die het lichtteam ondersteunen. Samen hebben zij nu 116 Robe-armaturen tot hun beschikking in de verschillende ruimtes van Doornroosje. De vele lichtontwerpers die Doornroosje bezoeken genieten ook van de T1’s en T2’s en geven onder andere aan de vele functies, nauwkeurige shuttering en goede selectie van gobo’s te waarderen. De locatie heeft daarbij een verscheidenheid aan lichtconsoles in huis: grandMA 2 en 3, Avolites Titan en Hog4.

Gemaakt in Europa
Tijdens de covid-lockdowns hield men zich bij Doornroosje bezig met streamingevenementen, waarbij ook de armaturen ingezet werden. Ze werden afgewisseld met shows waarbij afstand werd gehouden en shows met een beperkte capaciteit, wanneer dat was toegestaan. Iedereen was dol op de T1’s toen ze aankwamen, daarom werd voor de rode zaal gekeken naar de T2’s. Na een demo van die armaturen werd snel besloten om deze ook aan te schaffen. “Ik wilde goede, efficiënte, betrouwbare LED-armaturen met een mooie outputkwaliteit en een uitstekende kleurmenging”, vertelt Van Reen, die onlangs ook samen met Controllux de Robe fabrieken in Tsjechië bezocht. “Ik vind het leuk dat de producten en essentiële onderdelen, zoals PCB’s, allemaal op een goede manier zijn gemaakt in Europa.”

Solide relatie
Van Reen merkt tot slot op dat het hebben van een solide relatie met de distributeur van het grootste belang is voor de voortdurende loyaliteit aan een merk. “Het verzekert namelijk ook snelle en efficiënte technische back-up wanneer dat eens nodig is”, legt hij uit. Vanuit distributeur Controllux klinken dezelfde tevreden geluiden. “Het is altijd prettig om samen te werken met Robbie en zijn team”, vertelt Maikel Sakkers (Account manager Entertainment Lighting). “Doornroosje is een van de meest consistente en professioneel geleide locaties in Nederland, dus het is oprecht een eer en plezier om hen als loyale klant te hebben.” 
 
 
Algemene voorwaarden | privacy statement