Inhoud
- Voorbeschouwing IBC 2023
- Column John Huijbregts: inspiratie
- Video Rental 001: de allereerste van Nederland
- Dutch Media Week: de toekomst centraal
- Stand van zaken: multiviewers
- Kino Flo MIMIK: 'gamechanger in lighting'
- Gaffer Ray van der Bas: "Magie van de bovenste plank"
- Hoofdrol voor het water: Het was Zondag in het Zuiden
- Helemaal terug: op naar CUE2024!
- Ondernemersadvies Rentman: Hoe zit het met mijn cashflow?
- Matthias Jung (ams OSRAM): "Passie nooit veranderd, de markt wel!"
- PIXILAB Blocks: Rich content ecosysteem voor de dynamic room
- Architectuur als canvas bij Happy Belgium
- Voorstelronde: nieuw op audiogebied
- Op auditie in Italië GTX Line Array System
- Kennismaken met de L2 Series: Onder de indruk bij L-Acoustics
- Amptec connx lanceert Frontpanelshop.com
- Geluid op hoog niveau met DAP
- AREAL op Tomorrowland: Rijker geluid, minder decibellen
- Column Willem Westermann: Hippe Vragen
- Het netwerk van de Zwarte Cross: Onzichtbare hoofdact
- Randstad creëert immersive experience centre met PIXERA
Verschenen in AV-Entertainment Nr4 2023
Zoals ieder jaar is Dutch Media Week weer verdeeld in verschillende themadagen. Zo is woensdag 4 oktober de Dutch Game Day, waarop game-professionals een dagvullend programma voorgeschoteld krijgen vol gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland. Ook zal die dag – net als vorig jaar – weer worden afgesloten met de uitreiking van de Dutch Game Awards, die we gerust ‘De Nederlandse Oscars voor game-ontwikkelaars’ kunnen noemen.
Samengevoegd
De twee dagen daarvoor – maandag 2 en dinsdag 3 oktober dus – zijn de Business & Innovation Days, die plaatsvinden in het Instituut Beeld & Geluid en georganiseerd worden in samenwerking met ROM Utrecht Region en Media Perspectives. “Vorig jaar hadden we nog een losse innovatiedag en een losse businessdag, maar omdat er behoorlijk wat overlapping was, hebben we het dit jaar samengevoegd”, vertelt Herman Dummer daarover. “Deze twee dagen zijn bij uitstek geschikt voor de professionele mediamakers die zelf met de poten in de klei staan, maar zeker ook voor de beleidsmakers. Beide dagen hebben een unieke programmering, maar zowel op maandag als dinsdag zal de toekomst van de media-industrie centraal staan.” Ook het welbekende Cross Media Café heeft (op de dinsdag) een plekje gekregen in de programmering van de Business & Innovation Days.
Sprekers
Zowel op maandag als dinsdag (kaarten voor beide dagen zijn al verkrijgbaar op www.dutchmediaweek.nl) worden de aanwezigen tijdens paneldiscussies en interactieve sessies door experts meegenomen langs het huidige medialandschap, maar wordt zeker ook de toekomstige media-industrie niet vergeten. Dummer: “We beginnen elke dag met een keynote speaker die de dag opent. Op maandag is dat Ezra Eeman, die onlangs bij de NPO is aangetreden als Directeur Strategie, terwijl op dinsdag Jamie Allen van NVIDIA de aftrap verzorgt.” Andere sprekers tijdens de Business & Innovation Days zijn o.a. Dennis Kleyn (Planet X), Romar Bucur (Banijay), Jan Müller (RPO) en Danielle Jiskoot (The Diverse Company).
Magische Mediastage
Een mooie toevoeging aan Dutch Media Week is de ‘Magische Mediastage’. “Iedereen tussen de 8 en 88 jaar kan solliciteren op stageplekken bij verschillende mediabedrijven”, vertelt Dummer daarover. “Je kan dan bijvoorbeeld een uur of een hele dag meelopen bij de opname van Khalid & Sophie of ervaren hoe het is om cameraman of -vrouw te zijn bij een voetbalwedstrijd. Mensen kunnen zich tot en met 3 september aanmelden via de website van Dutch Media Week.”
Backstagedag
Minstens zo leuk wordt de vrijdag, die door de organisatie is omgedoopt tot Backstagedag. “Mede omdat we dan ombouwen naar het weekendprogramma (de Xperience Days, red.), maar we ontvangen die dag meer dan driehonderd studenten van verschillende media- en evenementenopleidingen, die we letterlijk en figuurlijk meenemen achter de schermen van Dutch Media Week”, legt Dummer uit. “Wat komt er nou allemaal kijken bij de organisatie van zo’n evenement en hoe stel je zo’n programma samen? In totaal zijn zo’n acht workshops en masterclasses te bezoeken en één van die masterclasses wordt gegeven door niemand minder dan Joop van den Ende. Hij is hiervoor geïnterviewd door Eva Jinek en fragmenten daarvan laten we zien aan de bezoekers. Daarnaast is er ook een interactieve vraag- en antwoordsessie met Joop. We denken dat dit een heel mooie afsluiter gaat worden van het professionele gedeelte van de Dutch Media Week.”
Xperience Days
Het is inderdaad het slotstuk van het professionele deel van de Dutch Media Week, maar zeker niet het einde van de héle week. Aansluitend vinden op 7 en 8 oktober namelijk weer de Xperience Days plaats, een weekend waarop het grote publiek een kijkje kan nemen op het Media Park. Op zaterdag 7 oktober staat Beeld & Geluid volledig in het teken van Gaming & Esports. Zo kunnen er diverse lezingen en workshops worden gevolgd, met als doel toekomstig talent te stimuleren en enthousiasmeren zich verder te verdiepen in de gaming-industrie. Daarnaast wordt die dag, in samenwerking met H20 Esports Campus, Go!Gaming en Pathé Bioscopen, een landelijke Rocket League competitie opgezet. Een dag later, op zondag 8 oktober, is er van alles te doen op het Media Park: van een kijkje achter de schermen bij mediabedrijven en een bezoek aan televisiestudio’s tot lezingen van programmamakers en spetterende optredens.
Meer informatie, de verder programmering en de mogelijkheid om kaarten voor de Business & Innovation Days aan te schaffen: www.dutchmediaweek.nl.