AREAL op Tomorrowland: Rijker geluid, minder decibellen

Lees het artikel in PDF

Minder decibellen, gezondere oren, minder geluidsvervuiling, een rijkere geluidservaring en een natuurlijk geluid. Het zijn de kenmerken van de immersive 3D geluidstechnologie van AREAL, die werd toegepast op vijf verschillende stages van Tomorrowland.  

Eerder dit jaar werd tijdens het Brusselse CORE Festival al tot volle tevredenheid gebruikgemaakt van de nieuwe Belgische audiotechnologie AREAL, waarmee ook al getest was op eerdere edities van bijvoorbeeld Best Kept Secret en Tomorrowland. De organisatie van dat laatste festival vond de ontwikkeling van sound engineers Pieter Doms en Arno Voortman zelfs zo interessant dat een partnerschap is aangegaan om bij te dragen aan de verdere evolutie ervan. 

Bubble
De nieuwe techniek geeft luisteraars een immersive geluidservaring terwijl minder vervuiling voor de omgeving optreedt. In wezen creëert de technologie (middels de UPMIX-hardware) een geluidsbubble rond de toehoorders, waardoor het volume een paar decibellen omlaag kan. En dat terwijl de algehele ervaring voor de festivalgangers juist wordt verbeterd en de overlast voor de buurt wordt beperkt. Het was precies waar het de ontwikkelaars om te doen was: een betere ervaring creëren door de nuances in de muziek beter hoorbaar te maken. 

Nuances
Heel eenvoudig gezegd wordt de muziek dankzij de technologie van AREAL bewerkt, om daarna in 3D afgespeeld te worden, met alle genoemde voordelen tot gevolg. Het klassieke stereogeluid wordt opgesplitst in meer verschillende onderdelen, zodat meer nuances te horen zijn. Onze hersenen zijn vervolgens in staat het samen te voegen tot één natuurlijk geluid. “Ons algoritme haalt meer nuances uit de muziek, zonder dat het vertraging oplevert. Het gebeurt letterlijk in zes milliseconden”, legden Pieter Doms en Jurgen Nuytemans uit tijdens hun presentatie op Tomorrowland. Met die snelheid is het systeem dus uiteraard ook zeer goed te gebruiken bij live concerten.

Revolutie
Op Tomorrowland werd de techniek ingezet bij de Freedom Stage, The Rose Garden, de Rise Stage, Core en Atmosphere en dat verliep volledig naar wens. Ook bij andere grote producties, zoals de laatste tournee van Hardwell en Garden of Madness met Dimitri Vegas & Like Mike (Sportpaleis Antwerpen), werd al vertrouwd op de AREAL-technologie. Overigens wordt ook gewerkt aan een AREAL hoofdtelefoon (op Tomorrowland was een prototype aanwezig), waarmee de technologie dus ook op mobiele schaal kan worden toegepast. Ook hiermee word geluid vanuit diverse kanten geprojecteerd, waardoor je er als luisteraar middenin zit. Geen simulatie, maar puur natuur, waardoor ook hier weer de beste luisterervaring gerealiseerd wordt. Het was al even geleden dat we een echte revolutie zagen op het gebied van audiotoepassing, maar dit zou er zomaar eentje kunnen zijn…

 




 
Lees verder: Column Willem Westermann: Hippe Vragen

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment