Inhoud
- Voorbeschouwing IBC 2023
- Column John Huijbregts: inspiratie
- Video Rental 001: de allereerste van Nederland
- Dutch Media Week: de toekomst centraal
- Stand van zaken: multiviewers
- Kino Flo MIMIK: 'gamechanger in lighting'
- Gaffer Ray van der Bas: "Magie van de bovenste plank"
- Hoofdrol voor het water: Het was Zondag in het Zuiden
- Helemaal terug: op naar CUE2024!
- Ondernemersadvies Rentman: Hoe zit het met mijn cashflow?
- Matthias Jung (ams OSRAM): "Passie nooit veranderd, de markt wel!"
- PIXILAB Blocks: Rich content ecosysteem voor de dynamic room
- Architectuur als canvas bij Happy Belgium
- Voorstelronde: nieuw op audiogebied
- Op auditie in Italië GTX Line Array System
- Kennismaken met de L2 Series: Onder de indruk bij L-Acoustics
- Amptec connx lanceert Frontpanelshop.com
- Geluid op hoog niveau met DAP
- AREAL op Tomorrowland: Rijker geluid, minder decibellen
- Column Willem Westermann: Hippe Vragen
- Het netwerk van de Zwarte Cross: Onzichtbare hoofdact
- Randstad creëert immersive experience centre met PIXERA
In het ontwerp van lichtontwerper Jordi Vandekerkhof (More To Show) was plek ingeruimd voor meer dan 230 lampen van CHAUVET Professional. Toch valt te betwijfelen dat één van de 60.000 toeschouwers veel van de armaturen heeft opgemerkt tijdens het vieren van de Nationale Feestdag van België. En dat was dan ook precies de bedoeling van Vandekerkhof. Zijn doel was dat de effecten van de lampen absoluut gezien zouden worden, maar dat de IP-65 rated lampen zelf dankzij het ontbreken van de traditionele beschermende koepels juist niet opgemerkt zouden worden. “We wilden het podium, het publiek en de omgeving verlichten zonder de aandacht op de armaturen zelf te vestigen”, legt hij uit.
Miljoenen mensen
Vandekerkhof dankt Splendit, dat de armaturen voor het evenement leverde, voor het samenstellen van een installatie die onopvallend was, maar toch krachtig genoeg om een verbluffende indruk te creëren. “Een uitdagend streven, aangezien het productieteam zich moest houden aan strenge beperkingen bij het werken op deze beschermde historische locatie”, vertelt hij. Het was belangrijk om de schoonheid van de locatie centraal te stellen en dat verbeterde ook meteen de kijkervaring van de miljoenen mensen die het evenement op televisie bekeken. Happy Belgium, georganiseerd door DDMC Event Design en Alice Events, werd namelijk uitgezonden op vijf verschillende netwerken.
Harmonieus
Vanderkerkhof vertrouwde op 28 Maverick MK3 Profile CX om onberispelijke keyverlichting voor de televisiecamera’s te bieden, terwijl de discrete fysieke aanwezigheid gewaarborgd bleef. Tegelijkertijd ging de rest van zijn armaturen harmonieus op in de omgeving. Als voorbeeld noemt hij een van zijn favoriete avondlooks, die werd gecreëerd met 18 Color STRIKE M-armaturen, waarvan de gemotoriseerde strobes voor publieksverlichting en special effects zorgde, en de kolommen naast de iconische bogen van de Jubelparkgalerij verlicht werden. De IP65-rating hielp in flinke mate mee aan het succes van dit lichtplan. Dankzij deze rating konden de lampen worden geplaatst zonder dat extra beschermde (regen)domes gebruikt hoefden te worden. En omdat hij over zoveel verschillende armaturen beschikte, werd het eenvoudige voor hem om het aantal gebruikte units te verminderen, zonder dat dit ten koste ging van de output of de mogelijkheden van zijn installatie.
De diversiteit was ook duidelijk zichtbaar in de 48 Maverick Storm 1 Hybrids in de set. “Voor mij was het de eerste keer dat ik deze lamp gebruikte”, aldus Vanderkerkhof over de 440W Beam/Wash/Spot. “Het was een logische keuze. Niet alleen door de IP65-classificatie, maar ook door zijn kracht. We konden het gebruiken voor strakke beams, grote zooms, grote gobo’s en veel meer. Echt uitstekend geschikt voor het creëren van de energieke looks die we wilden.”
Publieksverlichting
Het aanlichten van het publiek was, gezien de aard van het evenement, van cruciaal belang voor Happy Belgium. Het bracht het publiek ook dichter bij artiesten als Camille, Ozark Henry, Mentissa, Gustaph, Paul Michiels, Axelle Red, Daan en Loïc Nottet, die de hele avond op het podium stonden. De 56 Maverick Storm 2 BeamWashes droegen flink bij aan de publieksverlichting. Daarbij zorgden ze ook voor zijverlichting en verlichting van bovenaf op het podium. Multifunctioneel dus, zoals Vandenkerkhof het graag ziet. Voor de algehele sfeer van de avond werd ook gezorgd door 48 COLORado Panel Q40 en 12 Ovation CYC 1FC units, die de schoonheid van de concertomgeving verdiepten met levendige en rijke colorwashes. De 24 STRIKE Array 4-armaturen droegen bij aan het doel om het publiek nog meer bij de omgeving te betrekken.
Architectuur
“De architectuur van deze plek was de scène waarin we alles creëerden en die setting moest vooral zichtbaar blijven”, vertelt Vandekerkhof tot slot. Op deze bijzondere avond in juli heeft hij dat samen met het productieteam op prachtig uitgebalanceerde wijze gerealiseerd.