Inhoud
- Voorbeschouwing IBC 2023
- Column John Huijbregts: inspiratie
- Video Rental 001: de allereerste van Nederland
- Dutch Media Week: de toekomst centraal
- Stand van zaken: multiviewers
- Kino Flo MIMIK: 'gamechanger in lighting'
- Gaffer Ray van der Bas: "Magie van de bovenste plank"
- Hoofdrol voor het water: Het was Zondag in het Zuiden
- Helemaal terug: op naar CUE2024!
- Ondernemersadvies Rentman: Hoe zit het met mijn cashflow?
- Matthias Jung (ams OSRAM): "Passie nooit veranderd, de markt wel!"
- PIXILAB Blocks: Rich content ecosysteem voor de dynamic room
- Architectuur als canvas bij Happy Belgium
- Voorstelronde: nieuw op audiogebied
- Op auditie in Italië GTX Line Array System
- Kennismaken met de L2 Series: Onder de indruk bij L-Acoustics
- Amptec connx lanceert Frontpanelshop.com
- Geluid op hoog niveau met DAP
- AREAL op Tomorrowland: Rijker geluid, minder decibellen
- Column Willem Westermann: Hippe Vragen
- Het netwerk van de Zwarte Cross: Onzichtbare hoofdact
- Randstad creëert immersive experience centre met PIXERA
Verschenen in AV-Entertainment Nr4 2023
Media kijken, vooral in de zomermaanden als het overige nieuws wegzakt, naar evenementen. Ze stellen dan allerlei vragen aan organisatoren, locaties en leveranciers. Veel daarvan mag ik namens de branche oppakken, om te kijken wat we er nu eigenlijk van vinden.
Duurzaamheid is zo’n thema. “Doen jullie daar iets mee?” - Het lijkt bijna een nieuw uitgevonden begrip, terwijl het voor ons al vele jaren vervlochten is in onze bedrijfsvoering. Veel innovaties komen eerst bij ons langs om later ook in bijvoorbeeld de bouw of de ‘normale’ samenleving gebruikt te worden. We hebben veel partijen die duurzaam werken en een extra boost geven waar nodig. Vaak laten we een footprint achter die per bezoeker goed te verdedigen is. En we kijken altijd hoe dat nóg beter kan.
“Stijgende kosten, hebben jullie daar last van?” - Natuurlijk! Terwijl we onze ticketprijs vaak al in 2022 bepaalden, zien we grote kostenstijgingen sinds najaar 2022. Een heel lastige situatie. Elke organisator heeft zijn berekeningen die bijgesteld moesten worden. Veel media zien niet dat de organisator aan het einde van de keten zit. Als alle leveranciers hogere kosten (en dus hogere tarieven) hebben, dan moet een organisator ook de prijzen verhogen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de sector willen behouden. Media-aandacht wil anders doen geloven, maar ik geloof echt dat we dat niet slecht doen.
“Waarom is niet alles cashless?” - Grappige vraag als je bedenkt hoe hard je moet werken om een festival cashless uit te voeren. Goede verbindingen, tientallen tot honderden terminals, het is niet zomaar te doen. Maar de media maken je soms tot ‘ouderwets’ of ‘graaier’ als je nog met munten werkt. Dus maar weer uitleggen hoe ons ‘mini-stadje’ de afweging maakt welk systeem voor die locatie en die gelegenheid het beste werkt.
“Ziet u ook dat alle evenementen last hebben van zakkenrollers?” - Hoezo alle? Als er ergens een incident is, wordt het vaak groter gemaakt dan het is. Natuurlijk is het slecht dat er zakkenrollers zijn op een evenement en probeer je te doen wat mogelijk is; lastig in een drukke omgeving, zeker bij open evenementen. Maar de gedachte dat dat overal gebeurt, klopt niet. Er zijn allerlei incidenten, van zelfs messtekers tot kettingtrekkers en dus ook zakkenrollers. Op drukke plekken als een evenement is er meer kans dat het gebeurt, maar bij ons is er ook meer kans dat er met bijvoorbeeld de beveiliging wat tegen te doen is. Het is dus onderdeel van ons werk en moet goed geregeld worden. Helaas blijft het onderdeel van de maatschappij en kunnen we niet alles voorkomen.
“Drugsgebruik bij evenementen, is dat nog wel in de hand te houden?” - Standaard antwoord was dat we meer last hebben van alcoholgebruikers, als het gaat om sociaal gedrag en openbare orde. Veel drugsgebruik is er al lang, maar niet per se hinderlijk. En we zien, met de hele maatschappij, de laatste jaren een stijgend gebruik en grotere en bredere acceptatie daarvan. Jaren geleden erkenden we al dat drugsgebruik er is en werk veroorzaakt bij entree en EHBO. Het onderkennen daarvan is belangrijker dan ooit, voor veilig en gezond uitgaan.
“Inclusiviteit, doen jullie daar aan?” - Leuke vraag aan een evenement, als een afspiegeling van een stukje wereld. Met allerlei bezoekers, die afkomen op elkaar, op het programma waar ze zich bij thuis voelen. Waarbij we, net als in de reguliere maatschappij, best nog veel werk te doen hebben om bij alle betrokkenen de diversiteit goed in de gaten te hebben. Met actieplannen voor toegankelijkheid, voor meiden in de techniek, voor beter gedrag via de Taskforce Go en nog veel meer initiatieven werken we aan de voorsprong én de achterstand die we hebben.
Concluderend zie ik dat we met onze evenementen gewoon deel van de ‘gewone wereld’ zijn. Er is weinig wat exclusief op een evenement voorkomt. Wel zijn wij door onze ‘kort en hevig-aanpak’ soms het vergrootglas waardoor iets extra opvalt. We moeten en kunnen dat gebruiken, om juist bepaalde rariteiten aan te pakken. Weinig branches zijn zo innovatief en wendbaar, zo in staat om af en toe een extra stap te zetten. Hopelijk blijven we daar extra aan trekken en zullen ook de media dat ontdekken.
Lees verder: Het netwerk van de Zwarte Cross: Onzichtbare hoofdact
Duurzaamheid is zo’n thema. “Doen jullie daar iets mee?” - Het lijkt bijna een nieuw uitgevonden begrip, terwijl het voor ons al vele jaren vervlochten is in onze bedrijfsvoering. Veel innovaties komen eerst bij ons langs om later ook in bijvoorbeeld de bouw of de ‘normale’ samenleving gebruikt te worden. We hebben veel partijen die duurzaam werken en een extra boost geven waar nodig. Vaak laten we een footprint achter die per bezoeker goed te verdedigen is. En we kijken altijd hoe dat nóg beter kan.
“Stijgende kosten, hebben jullie daar last van?” - Natuurlijk! Terwijl we onze ticketprijs vaak al in 2022 bepaalden, zien we grote kostenstijgingen sinds najaar 2022. Een heel lastige situatie. Elke organisator heeft zijn berekeningen die bijgesteld moesten worden. Veel media zien niet dat de organisator aan het einde van de keten zit. Als alle leveranciers hogere kosten (en dus hogere tarieven) hebben, dan moet een organisator ook de prijzen verhogen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de sector willen behouden. Media-aandacht wil anders doen geloven, maar ik geloof echt dat we dat niet slecht doen.
“Waarom is niet alles cashless?” - Grappige vraag als je bedenkt hoe hard je moet werken om een festival cashless uit te voeren. Goede verbindingen, tientallen tot honderden terminals, het is niet zomaar te doen. Maar de media maken je soms tot ‘ouderwets’ of ‘graaier’ als je nog met munten werkt. Dus maar weer uitleggen hoe ons ‘mini-stadje’ de afweging maakt welk systeem voor die locatie en die gelegenheid het beste werkt.
“Ziet u ook dat alle evenementen last hebben van zakkenrollers?” - Hoezo alle? Als er ergens een incident is, wordt het vaak groter gemaakt dan het is. Natuurlijk is het slecht dat er zakkenrollers zijn op een evenement en probeer je te doen wat mogelijk is; lastig in een drukke omgeving, zeker bij open evenementen. Maar de gedachte dat dat overal gebeurt, klopt niet. Er zijn allerlei incidenten, van zelfs messtekers tot kettingtrekkers en dus ook zakkenrollers. Op drukke plekken als een evenement is er meer kans dat het gebeurt, maar bij ons is er ook meer kans dat er met bijvoorbeeld de beveiliging wat tegen te doen is. Het is dus onderdeel van ons werk en moet goed geregeld worden. Helaas blijft het onderdeel van de maatschappij en kunnen we niet alles voorkomen.
“Drugsgebruik bij evenementen, is dat nog wel in de hand te houden?” - Standaard antwoord was dat we meer last hebben van alcoholgebruikers, als het gaat om sociaal gedrag en openbare orde. Veel drugsgebruik is er al lang, maar niet per se hinderlijk. En we zien, met de hele maatschappij, de laatste jaren een stijgend gebruik en grotere en bredere acceptatie daarvan. Jaren geleden erkenden we al dat drugsgebruik er is en werk veroorzaakt bij entree en EHBO. Het onderkennen daarvan is belangrijker dan ooit, voor veilig en gezond uitgaan.
“Inclusiviteit, doen jullie daar aan?” - Leuke vraag aan een evenement, als een afspiegeling van een stukje wereld. Met allerlei bezoekers, die afkomen op elkaar, op het programma waar ze zich bij thuis voelen. Waarbij we, net als in de reguliere maatschappij, best nog veel werk te doen hebben om bij alle betrokkenen de diversiteit goed in de gaten te hebben. Met actieplannen voor toegankelijkheid, voor meiden in de techniek, voor beter gedrag via de Taskforce Go en nog veel meer initiatieven werken we aan de voorsprong én de achterstand die we hebben.
Concluderend zie ik dat we met onze evenementen gewoon deel van de ‘gewone wereld’ zijn. Er is weinig wat exclusief op een evenement voorkomt. Wel zijn wij door onze ‘kort en hevig-aanpak’ soms het vergrootglas waardoor iets extra opvalt. We moeten en kunnen dat gebruiken, om juist bepaalde rariteiten aan te pakken. Weinig branches zijn zo innovatief en wendbaar, zo in staat om af en toe een extra stap te zetten. Hopelijk blijven we daar extra aan trekken en zullen ook de media dat ontdekken.
Lees verder: Het netwerk van de Zwarte Cross: Onzichtbare hoofdact