Canon CR-N700 bij Freelens: virtuele producties verder gestroomlijnd
Het toonaangevende Luxemburgse productiebedrijf FreeLens gebruikt de auto tracking van de Canon CR-N700 PTZ-camera’s om de virtuele oplossingen voor meerdere camera's voor tv, bedrijfsproducties en meer te stroomlijnen. We spraken erover met Yann Figuet, oprichter van FreeLens: "In onze virtuele studio zijn de PTZ's van Canon de belangrijkste elementen."
AV-Entertainment Nr3 2024
» Canon CR-N700 bij Freelens: virtuele producties verder gestroomlijnd
» Hogeschool Fontys Journalistiek: moderne techniek en nieuwe workflows
» Het Oranjegevoel van '74: terug in de tijd met de Philips LDK-3
» Output Connects: innovatieve video-oplossingen
» Pop-Up Event 2024: DigiNet in vogelvlucht
» Natuurfilmer Michael Sanderson: 'Geduldig zijn is tweede natuur geworden'
» Fabrieksbezoek NEXO: kwaliteit als fundament
» Lightware opent ultramodern AV-technologie trainingscentrum
» ETC Source Four LED Series 3: NTGent gaat voor de betere theaterervaring
» Metropool Hengelo investeert in Robe: 'Laatste stap in overgang naar led'
» Het licht bij Racoon: unieke looks voor elke stop
» Emporium 2024: Totale controle
» Stand van zaken: waterdicht licht
» Optimaliseer je crew en materiaal met data
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Canon CR-N700 bij Freelens: virtuele producties verder gestroomlijnd
Het toonaangevende Luxemburgse productiebedrijf FreeLens gebruikt de auto tracking van de Canon CR-N700 PTZ-camera’s om de virtuele oplossingen voor meerdere camera’s voor tv, bedrijfsproducties en meer te stroomlijnen. We spraken erover met Yann Figuet, oprichter van FreeLens: “In onze virtuele studio zijn de PTZ's van Canon de belangrijkste elementen.” Foto’s: Kevin Hermans Photography Het Luxemburgse productiebedrijf FreeLens is in 1998 opgericht vanuit de tv-wereld en werkt nu dagelijks voor tv-stations, grote instellingen en internationale bedrijven in heel Europa. Virtuele studioproducties vormen een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden, evenals de productie van het laatste nieuws en evenementenvideo’s. Van begrafenissen van vooraanstaande personen en het uitbreken van oorlog tot de Olympische Spelen en de Tour de France: het team van FreeLens is klaar om het belangrijkste internationale nieuws uit te zenden. Voor elke productie is een oplossing op maat vereist. Of het nou op locatie is of in de eigen unieke 120 m2 grote studio met greenscreen, ze maken alles intern met hun eigen uitgebreide apparatuur (waaronder studio-, hand- en PTZ-camera’s) en jarenlange expertise. De uitdaging Om hun productieaanbod voor klanten te verbeteren, zocht FreeLens naar een nieuwe set hoogwaardige PTZ-camera’s met beeldkwaliteit van broadcastniveau, preciezere bewegingen en mogelijkheden voor auto tracking. De nieuwe camera’s moesten veelzijdig genoeg zijn om te integreren met Pixotope om hun VR- en AR-producties tot leven te brengen. Ze wilden ook een camera die visueel zou passen bij de Canon-broadcastlenzen die ze al op hun andere camera’s gebruikten. De oplossing Op zoek naar de oplossing werd onder ander getest met de Canon CR-N700. Die camera bleek uitstekende prestaties te leveren en voldeed aan alle eisen van FreeLens. Met de Auto Tracking-functie heeft de CR-N700 een revolutie teweeggebracht in de virtuele productiemogelijkheden van het bedrijf, omdat één operator moeiteloos alle zes aangeschafte PTZ-camera’s kan bedienen. Het FreeD-protocol bood de compatibiliteit die ze nodig hadden met het Pixotope-platform en de ondersteuning vanuit Canon bij de eerste opzet werd zeer gewaardeerd. De verbeterde 4K-kwaliteit was eenvoudig te evenaren met hun andere Canon-lenzen en de Dual Pixel CMOS AF was zo goed dat de technici snel overtuigd waren. FreeLens gebruikt de CR-N700 nu in een groot aantal broadcastoplossingen, zowel binnen als buiten, in hun eigen studio en op externe locaties. Eén operator, zes PTZ’s "In onze virtuele studio zijn de PTZ's van Canon nu de belangrijkste elementen", zegt Yann Figuet, oprichter van FreeLens. "We hebben zes CR-N700-PTZ's en één XD Motion-arm op rails, uitgerust met een camera van een ander merk." Een door één operator bediende oplossing op afstand werd een hoeksteen van de efficiëntie van FreeLens. Het team was onder de indruk van hoe snel de Canon-apparatuur kon worden geïntegreerd in Pixotope, virtuele productiesoftware die wordt gebruikt om live-VR- en live-AR-content te maken. Met een demo-unit kon het team van Yann Figuet de compatibiliteit van het FreeD-protocol van Canon met de Pixotope-machines valideren en binnen drie weken een workflow opzetten. Aansturing De PTZ's van Canon worden aangestuurd door verschillende apparaten, waaronder de Canon RC-IP100, een Skaarhoj PTZ Extreme-controller en de IOBot-oplossing van XD Motion. "Eén operator kan de bewegingen, posities, focus en zoom van alle camera's via een centraal touchscreen starten, opslaan en programmeren", legt Figuet uit. "De integratie en configuratie van de CR-N700 met apparatuur van derden was heel eenvoudig dankzij de IP-mogelijkheden van de Canon-camera's." Aantrekkelijkere virtuele producties Het produceren van tv-programma's in alle vormen en maten brengt zijn eigen unieke vereisten met zich mee. "De show Take Off, die volgend jaar op RTL TV en online wordt uitgezonden, is een echte technische uitdaging waarbij echte en virtuele content worden geïntegreerd om meer plezier en actie in de show te brengen", vertelt Figuet. "Er zijn in totaal negentien camera's op de set, waaronder de zes CR-N700's van Canon. Alle andere studiocamera's die we hebben zijn uitgerust met Canon-broadcastlenzen, wat aanzienlijk helpt bij het op elkaar afstemmen van alle camera's. De CR-N700 van Canon heeft bovendien een zeer groot aantal parameters om diep in de instellingen te kunnen duiken en de afstemming van alle camerabronnen te verfijnen.” Automatisering maximaliseren Over het toevoegen van de Auto Tracking-functie hoefde het FreeLens-team geen moment na te denken. "Met het intelligente Auto Tracking-systeem kunnen we nu vloeiende bewegingen maken om de spreker te volgen. De gebruiker kan de parameters eenvoudig instellen voor nauwkeurige resultaten met Auto Tracking. Als je een uitsluitingsgebied selecteert, voorkom je dat de camera de spreker volgt terwijl deze bijvoorbeeld het podium verlaat. Bovendien kun je de tien gevoeligheidsniveaus voor langzame of snelle bewegingen nauwkeurig aanpassen", aldus Figuet. Figuet zelf (naar eigen zeggen een cameraman van de oude stempel) was in eerste instantie tegen het gebruik van autofocus wanneer gewerkt wordt met een broadcastcamera. Van de resultaten van de CR-N700 was hij echter zeer onder de indruk. “Het resultaat met de Dual Pixel CMOS AF is beter dan dat van een menselijke operator, dus ik keur het gebruik van autofocus op de Canon echt wel goed. Uitstekende prestaties Ook de krachtige HDR-beelden zijn een succes gebleken, vertelt Figuet verder: “De 4K-beeldkwaliteit is echt een pluspunt, vooral in omgevingen met weinig licht. We stellen de gevoeligheid van de sensoren ontzettend op prijs. We gebruiken de camera’s ook op locatie voor conferenties, concerten en shows op een podium, waar wij niet zelf het lichtniveau kunnen regelen. Het gaat altijd anders dan je op voorhand verwacht. Toch zorgen de CR-N700’s voor helderheid en levendige kleuren, ook bij een zeer laag lichtniveau.” Maar feitelijk bieden de PTZ’s voordelen voor heel veel verschillende soorten producties, geeft Figuet tot slot aan: “Van Mixed Reality-televisieprogramma’s tot web- en bedrijfsproducties: FreeLens biedt dankzij de toevoeging van de Canon CR-N700’s nu echt hoogwaardige, concurrerende oplossingen.” Meer informatie: www.canon.nl / Berry Wijnen: b.wijnen@canon.nl" target="_blank">b.wijnen@canon.nl |