Het licht bij Racoon: unieke looks voor elke stop
Er kan veel gebeuren in tweeënhalf jaar, vooral als je een bekroonde band bent die een nationale icoon is geworden. Na de pandemie ging de band Racoon op een uitgebreide tour door Nederland ter ondersteuning van hun album. Elk optreden had zijn eigen unieke sfeer, wat de reden is dat Racoon's vaste lichtontwerper, Erwin Van Lokeren, voor elke stop onderweg unieke looks creëerde.
AV-Entertainment Nr3 2024
» Canon CR-N700 bij Freelens: virtuele producties verder gestroomlijnd
» Hogeschool Fontys Journalistiek: moderne techniek en nieuwe workflows
» Het Oranjegevoel van '74: terug in de tijd met de Philips LDK-3
» Output Connects: innovatieve video-oplossingen
» Pop-Up Event 2024: DigiNet in vogelvlucht
» Natuurfilmer Michael Sanderson: 'Geduldig zijn is tweede natuur geworden'
» Fabrieksbezoek NEXO: kwaliteit als fundament
» Lightware opent ultramodern AV-technologie trainingscentrum
» ETC Source Four LED Series 3: NTGent gaat voor de betere theaterervaring
» Metropool Hengelo investeert in Robe: 'Laatste stap in overgang naar led'
» Het licht bij Racoon: unieke looks voor elke stop
» Emporium 2024: Totale controle
» Stand van zaken: waterdicht licht
» Optimaliseer je crew en materiaal met data
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Het licht bij Racoon: unieke looks voor elke stop
Er kan veel gebeuren in tweeënhalf jaar, vooral als je een bekroonde band bent die een nationale icoon is geworden. Na de pandemie ging de band Racoon op een uitgebreide tour door Nederland ter ondersteuning van hun album. Elk optreden had zijn eigen unieke sfeer, wat de reden is dat Racoon's vaste lichtontwerper, Erwin Van Lokeren, voor elke stop onderweg unieke looks creëerde. Als een band die gedijt op interactie met het publiek, trad het kwartet op in een zeer breed scala aan locaties, van amfitheaters en festivals tot clubs en theaters, tijdens hun drukke tour van dertig maanden. Nu Racoon de laatste shows van hun uitgebreide tournee speelt, heeft lichtontwerper Erwin Van Lokeren veel van die looks uit de afgelopen tweeënhalf jaar samengeweven tot een verbluffend en transformerend geheel. Naadloos bewegend door een spectrum van emoties, combineert zijn ontwerp livebeelden van de bandleden op een doorzichtige videowall met suggestieve (meestal warm witte) verlichting, geprojecteerd vanuit meerdere hoeken. Nieuwe look "Ik nam al die ontwerpen van eerdere tours voor dit album, schudde ze en creëerde een nieuwe look met al die ideeën," zei Van Lokeren over dit ontwerp. "Omdat Racoon ‘easy listening’ popmuziek brengt, is het belangrijk om minimalistische looks te creëren op een groot podium, terwijl je de looks juist ook groot maakt wanneer dat gepast is. Voor dit ontwerp werkte ik met een doorzichtige LED-wall met lichten erachter om de set een industriële, grote uitstraling te geven. Maar soms zal ik slechts delen van de videomuur gebruiken, of deze helemaal niet gebruiken, om een intiemere look te creëren." Veelzijdige set Van Lokerens productiedesign houdt het publiek gedurende de 105 minuten durende show diep betrokken door voortdurend te evolueren en op te bouwen naar een ultiem ‘wow’ segment. Hij gebruikt niet alle armaturen in zijn rig tot hij ongeveer tweederde van de show heeft bereikt. Dat is het punt waarop hij het intensiteitsniveau opschroeft. Het creëren van deze diverse reeks looks vereist een grote en veelzijdige rig. Splendit zorgde ervoor dat Van Lokeren over alle benodigde hulpmiddelen beschikte door hem een rig te leveren met 146 CHAUVET Professional armaturen. Tot deze indrukwekkende verzameling behoren de Maverick MK3 Profile CX, Maverick Storm 1 Hybrid, STRIKE 1, STRIKE Array 4, STRIKE Array 2C en STRIKE Array 1. STRIKE Over de STRIKE-units in deze rig zei Van Lokeren: "Mijn idee voor deze show was om vooral warm wit te gebruiken, de STRIKE LED-armaturen zijn daar perfect voor. Ze kunnen echt gedimd worden om me die prachtige warme gloed te geven. Wanneer ik ze op volle kracht gebruik, krijg ik een geweldig output die perfect is voor deze grote arena-shows." Van Lokeren gebruikt in totaal 38 STRIKE 1, 24 STRIKE Array 4, 20 STRIKE Array 2C en 20 STRIKE Array 1 armaturen. Harmonieus De 10 Maverick MK3 Profile CX-armaturen in zijn rig dienen als frontlichten, terwijl zijn 34 Maverick Storm 1 Hybrids worden gebruikt in het main grid boven het podium, evenals op de zijtruss en de vloer. Alle armaturen in zijn rig werken harmonieus samen met het enorme blow-through videoscherm dat over de achterkant van het podium loopt. De muur toont live beelden van de bandleden, geschoten vanuit verschillende hoeken door vier op afstand bedienbare camera's op het podium en een FOH-camera. "Ik heb gedetailleerde instructies geschreven over hoe ik wilde dat het scherm werd opgezet en welke effecten werden gebruikt in dat nummer, evenals alle belangrijke zaken die moesten gebeuren voor de camera's", zei Van Lokeren. "Dus, de cameraploeg en de operator voor de op afstand bedienbare camera's waren volledig op de hoogte van wat er moest gebeuren. Tijdens de show geeft mijn assistent LD, Bert Ploegh, de cues aan de cameraploeg voor de speciale shots." "Bert heeft uitstekend werk geleverd tijdens deze tour", vervolgde Van Lokeren. "Hij verdient veel waardering, net als de teams van Splendit voor de verlichting; Gravity voor de bewegingselementen; LedLease voor het videoscherm; Tintaan (Productie); PRG (geluid); Unlimited Productions (camera's/flypack); en Pieter Smit (transport)." Perfecte toon Met alle puzzelstukjes die samenkomen voor deze tour heeft Van Lokeren een breed scala aan looks gecreëerd, van wat hij ‘klein en fragiel’ noemt tot ‘groot en uptempo’. Naast al deze gevarieerde looks die het publiek tijdens de show boeien, is er een onderliggende sfeer die warm en intiem is - de perfecte toon voor Racoon. Niet alleen gedurende de afgelopen tweeënhalf jaar, maar sinds de legendarische band een kwart eeuw geleden voor het eerst verscheen. |