Het Oranjegevoel van '74: terug in de tijd met de Philips LDK-3
AV-Entertainment Nr3 2024
» Canon CR-N700 bij Freelens: virtuele producties verder gestroomlijnd
» Hogeschool Fontys Journalistiek: moderne techniek en nieuwe workflows
» Het Oranjegevoel van '74: terug in de tijd met de Philips LDK-3
» Output Connects: innovatieve video-oplossingen
» Pop-Up Event 2024: DigiNet in vogelvlucht
» Natuurfilmer Michael Sanderson: 'Geduldig zijn is tweede natuur geworden'
» Fabrieksbezoek NEXO: kwaliteit als fundament
» Lightware opent ultramodern AV-technologie trainingscentrum
» ETC Source Four LED Series 3: NTGent gaat voor de betere theaterervaring
» Metropool Hengelo investeert in Robe: 'Laatste stap in overgang naar led'
» Het licht bij Racoon: unieke looks voor elke stop
» Emporium 2024: Totale controle
» Stand van zaken: waterdicht licht
» Optimaliseer je crew en materiaal met data
Alle edities
Het Oranjegevoel van '74: terug in de tijd met de Philips LDK-3
Terwijl het EK Voetbal nog in volle gang is bij het verschijnen van dit magazine, maken we deze keer in de rubriek ‘Broadcastvoertuigen’ een tijdreis naar het legendarische jaar 1974. De wereld maakte kennis met het ‘totaalvoetbal’ dat de Nederlanders uiteindelijk tot de finale bracht. Maar er was uiteindelijk ook het nog altijd aanwezige trauma van de verloren finale tegen (toen nog) West-Duitsland. De NOS bracht in de week voorafgaand aan het EK 2024 het feelgood televisieprogramma ‘Het Oranjegevoel van '74’. AV & Entertainment was er uiteraard graag bij. Tekst: René Henkes In ‘Het Oranjegevoel van ‘74’ werd een week lang teruggeblikt op het Wereldkampioenschap van dat jaar, maar ook op hoe we toen leefden, waar we naar luisterden qua muziek en wat ons verder dagelijks bezighield. Conclusie na afloop van de serie van vijf live uitzendingen: tijden veranderen, maar veel is min of meer hetzelfde gebleven! Camera uit ‘74 Met het EK voetbal in Duitsland is min of meer de aftrap gegeven voor een sportzomer om ‘u’ tegen te zeggen. Grote drukte dus voor de AV-bedrijven om alle actie in beeld te brengen. Maar ook komt er een hele programmering op gang rondom alle grote sportevenementen, waarbij het gaat om amusement, duiding en analyses. De NOS maakt uiteraard ook een live programma rondom het EK voetbal, dit keer vanuit Baarn. Men vond het echter ook wel leuk om eens terug te kijken naar het legendarische jaar ’74. Maar hoe verpak je dat en wat is hiervoor nodig om helemaal het ‘Teletijdmachine-gevoel’ te krijgen om de kijker daadwerkelijk mee terug te nemen naar de jaren 70? Projectmanager Daan Kluin van The Crew Multicamera Facilities vroeg het zich ook af in het traject naar de aanbesteding van deze opdracht. Gelukkig bood freelance cameraman Jan Rein Hettinga uitkomst. Uiteraard moesten er volgens laatstgenoemde camera’s gezocht worden uit die periode om zo het beeld te creëren uit de begindagen van de kleurentelevisie. De zoektocht naar een werkende broadcastcamera uit die periode (die ook nog eens fatsoenlijk beeld registreert dat anno 2024 uitzendwaardig is) kon beginnen.
Philips LDK-3 Al gauw kwam Hettinga terecht bij Michael Wesseling. Hij is sinds 2015 in het bezit van de voormalige techniekwagen van NOS Trein 9 (Zie AV & Entertainment Magazine nr. 1, 2023). Naast de volledig operationele wagen heeft hij een collectie camera’s verzameld uit de periode waarin Trein 9 actief was, 1971 t/m eind jaren 80. Ook een werkende Philips LDK-3 camera behoort nog niet zo lang tot de collectie. Precies wat nodig was om het totaalplaatje rond te krijgen en de aanbesteding binnen te halen. Terug in de tijd In de week van 10 tot en met 14 juni 2024 werd, in aanloop naar de eerste wedstrijd van het EK 2024, vanaf sportpark Weltevreden in De Bilt een mooi nieuw hoofdstukje toegevoegd aan de geschiedenis van de televisie. Presentatrice Dione de Graaff nam de kijker dagelijks mee terug in de tijd. Vrij letterlijk zelfs, aangezien de eerste minuut van iedere uitzending werd gedraaid met de LDK-3 in beeldverhouding 4:3 (bijna vierkant). Veel lezers zullen zich nu afvragen; ‘Hoezo maar 1 minuut?”. Techneuten zouden het wellicht leuk vinden om de hele uitzending met deze oude techniek te maken, maar het zou de kijker uiteindelijk gaan vervelen en vooral afleiden van de inhoud. Los nog van de beperkte lichtgevoeligheid van de LDK-3. Er zou ongekend veel licht in de kantine van de voetbalclub moeten worden gehangen om de gasten bij Dione aan tafel enigszins zichtbaar te krijgen. Alleen al de voorverwarming van de drie aanwezige beeldbuizen bedraagt iedere dag een uur! Aangezien het team van Michael Wesseling bestaat uit vrijwilligers waarvan enkelen ook nog gewoon een baan hebben, zou dit wat al te veel tijd kosten. Daarnaast blijft het natuurlijk ook gewoon oude techniek die gevoelig is voor bijvoorbeeld weersinvloeden. Alle apparatuur, zowel aan boord van Trein 9 als de LDK-3, heeft zich gelukkig prima gehouden, ondanks de vele regen en de lage temperaturen voor juni. Veel veranderd? De gimmick van deze buizencamera in het begin van het programma was meer dan genoeg. Het was een mooi ‘experiment’ om de oude en moderne techniek aan elkaar te koppelen, in de vorm van de NOS-techniekwagen uit 1971 en de vijftig jaar jongere OBV2 van The Crew. Mooi ook om te zien hoe de kleurencamera zich in al die jaren heeft ontwikkeld, door een van de oudste en een van de nieuwste typen naast elkaar te zetten. De Grass Valley camera’s zijn rechtstreekse afstammelingen van de Philips LDK-3. Zo werd het al met al een unieke productie. Is er veel veranderd? Toch wel!
|