Emporium 2024: Totale controle
Tijdens Emporium (eind mei gehouden in recratiegebied De Berendonck in het Gelderse Wijchen) was het alleraardigst weer, maar dat kan over de opbouwweken niet gezegd worden. De regen bleef maar neerdalen op een terrein dat het door een eerder evenement toch al zwaar te verduren had gehad. Toch liep de opbouw nergens vertraging op. Dat zegt heel veel over de ervaring en controle van organisator en technisch producent Matrixx Events.
AV-Entertainment Nr3 2024
» Canon CR-N700 bij Freelens: virtuele producties verder gestroomlijnd
» Hogeschool Fontys Journalistiek: moderne techniek en nieuwe workflows
» Het Oranjegevoel van '74: terug in de tijd met de Philips LDK-3
» Output Connects: innovatieve video-oplossingen
» Pop-Up Event 2024: DigiNet in vogelvlucht
» Natuurfilmer Michael Sanderson: 'Geduldig zijn is tweede natuur geworden'
» Fabrieksbezoek NEXO: kwaliteit als fundament
» Lightware opent ultramodern AV-technologie trainingscentrum
» ETC Source Four LED Series 3: NTGent gaat voor de betere theaterervaring
» Metropool Hengelo investeert in Robe: 'Laatste stap in overgang naar led'
» Het licht bij Racoon: unieke looks voor elke stop
» Emporium 2024: Totale controle
» Stand van zaken: waterdicht licht
» Optimaliseer je crew en materiaal met data
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Emporium 2024: Totale controle
Tijdens Emporium (eind mei gehouden in recratiegebied De Berendonck in het Gelderse Wijchen) was het alleraardigst weer, maar dat kan over de opbouwweken niet gezegd worden. De regen bleef maar neerdalen op een terrein dat het door een eerder evenement toch al zwaar te verduren had gehad. Toch liep de opbouw nergens vertraging op. Dat zegt heel veel over de ervaring en controle van organisator en technisch producent Matrixx Events. Met tien stages, meer dan honderd artiesten en zo’n 35.000 bezoekers is Emporium een festival van formaat. Het is één van de jaarlijkse producties van Matrixx Events, dat daarnaast bijvoorbeeld Snollebollekes Live In Concert (Gelredome), Dreamfields Festival, Total Loss Festival en Het Foute Oktoberfest jaarlijks op de planning heeft staan. Olifantengras In recreatiegebied De Berendonck, dat dus ook dienst doet als evenementenlocatie, neemt Joris Schenk (Production Manager bij Matrixx Events) twee dagen voor het festival losbarst uitgebreid de tijd om te vertellen over de technische productie van het evenement. Die tijd heeft hij, omdat alles op het moment van spreken onder controle is, ondanks alle extra maatregelen die moeten worden getroffen door de natte omstandigheden. “We zijn bezig met alle maatregelen die we maar kunnen treffen om het terrein goed begaanbaar te houden”, vertelt hij desgevraagd. “Rijplaten, houten vloeren. Maar we gaan ook met iets nieuws beginnen. Veel festivals verspreiden houtsnippers in deze situatie, maar dat levert naderhand veel afval op, dat moeilijk uit de grond te krijgen is. Op dit moment komt er meer dan tweehonderd kuub olifantengras deze kant op en op zaterdag komt nog een keer zo’n zelfde hoeveelheid. Dat gaan we over het terrein verspreiden. Voordeel is dat het veel losser blijft liggen, dus na afloop is het eenvoudiger weer op te zuigen. Het kost allemaal wat extra tijd en aandacht nu, maar dat is het zeker waard. Alles voor de bezoeker.” Eigen huis Het scheelt natuurlijk dat de mensen van Matrixx Events (en de leveranciers waar ze graag trouw aan zijn) kunnen teren op jarenlange ervaring. De eerste editie van Emporium vond al in 2005 plaats op ditzelfde terrein, dat dus geen geheimen kent voor de organisatie. Indertijd werd de technische productie nog uitbesteed aan externe partijen, maar die tijd ligt nu al even achter ons. Joris Schenk zelf is al elf jaar in dienst bij Matrixx Events en door de jaren heen hebben nog twee technisch producenten zich aan zijn zijde gevoegd. “Nu hebben we echt alles in eigen huis. Van veiligheidsplannen tot traffic, van barinrichting tot de artiesten en alle social media”, vertelt Schenk, die zelf met name verantwoordelijk is voor alles wat er op technisch vlak op en rond de stages gebeurt.” Over alles nagedacht Het maakt dat binnen Matrixx Events een efficiënte werkwijze is ontwikkeld is en dat maakt het prettig werken, bevestigt Schenk: “Je komt veel minder voor verrassingen te staan en kunt bepaalde zaken op voorhand al veel mooier finetunen. Simpelweg omdat je heel snel in kleine driehoekjes op kantoor al supersnel kunt schakelen. Van begin af aan heb je iedereen die je nodig hebt al bij elkaar zitten en dat is volgens mij ook wel iets dat zich vertaalt in hoe het er hier uiteindelijk allemaal uitziet.” Dat laatste werkt overigens verschillende kanten op, weet Schenk: “Het ziet er allemaal inderdaad altijd gelikt uit voor de bezoeker, maar wat je ook heel veel hoort in de branche, is dat mensen met verschrikkelijk veel plezier voor Matrixx komen werken op het veld.” Wanneer hem gevraagd wordt waardoor dat dan komt, geeft Schenk aan zichzelf vooral niet op de borst te willen kloppen: “Maar wat we horen is dat mensen merken dat hier echt over alles is nagedacht. Hierdoor zijn er veel minder verrassingen en vraagtekens wanneer aan de bouw begonnen wordt. Daardoor lopen we bijvoorbeeld ook met dit rotweer nog altijd keurig netjes binnen de lijnen van alle planningen. Voorbereiding Het heeft allemaal te maken met een gedegen planning en goede ontwerpen. Dat traject start voor Emporium doorgaans in oktober van het vorige jaar. Schenk: “Ons seizoen loopt tot oktober, wanneer we ons laatste evenement van het jaar hebben, en begint daarna weer in maart. De tijd daar tussenin heb je wel echt aan voorbereiding nodig voor al die evenementen die we doen.” In eerste instantie gaan ontwerpers aan de slag met hun plannen, waarna Niels Betting (bij Matrixx Events o.a. verantwoordelijk voor alle layherconstructies) daarmee aan het tekenen gaat. “Dan moet blijken of de ontwerpen technisch gezien inderdaad gebouwd kunnen worden. En dan moet het ook nog allemaal passen binnen de afmetingen die we zoeken”, legt Schenk uit. “Pas als dat allemaal klopt gaan we met decor verder en komt de techniek erachteraan gerold. Geluid staat daarbij wel echt voorop bij ons. Daar bouwen we de rest eigenlijk omheen. Uiteindelijk komen de bezoekers toch met name voor de DJ’s, dus dat geluid moet dik voor elkaar zijn.” Trouw Qua leveranciers maakt Matrixx Events op zowat elk vlak al jarenlang gebruik van dezelfde partijen. “Zoals wij niet van het jobhoppen zijn – we kennen op personeelsgebied weinig verloop – doen we ook niet aan prijshoppen. Veel liever bouwen we een lange relatie op met de leverancier. Een goede relatie is veel belangrijker dan een euro meer of minder. Production People is er volgens mij al vanaf de eerste editie bij betrokken, net als Story Sound. Die lopen hier nu nog steeds allemaal rond.” Wel hebben Schenk en consorten, vanwege de toegenomen omvang van Emporium, inmiddels op alle vlakken twee partijen rondlopen op het festivalterrein: “Voor de podia hebben we Stageco en Gigant, qua audio Story Sound en Production People en voor licht datzelfde Production People en Ecolicht. Zo spreid je ook de mogelijke risico’s. Want gaat er bij een bedrijf onverhoopt iets écht fout, dan heb je nu in ieder geval een andere partij waar je op terug kunt vallen.” De techniek op de twee mainstages (audio, video en licht) komt bij Production People vandaan. De andere stages worden op audiogebied verzorgd door Story Sound, terwijl het licht op naam van Ecolicht komt. “Die manier van werken hanteren we nu een jaar of vijf en dat bevalt heel goed”, vertelt Schenk. “Op deze manier geef je iedereen een stuk van de taart. Natuurlijk zouden grote bedrijven het liefst een heel festival willen doen, maar ik zie hier echt de voordelen van in. Een relatief klein bedrijf als Ecolicht heeft veel meer passie om ook de kleinere stages tot een goed einde te brengen dan een groot bedrijf met alleen maar externe freelancers.” Zwaartepunt De opbouw in Wijchen is twee weken voor het evenement begonnen. Na enkele dagen van ‘het terrein uitzetten’ (voor een groot deel geautomatiseerd) en rijplaten leggen, was het terrein negen dagen voor het festival helemaal van Matrixx Events en de rest van de leveranciers, uiteraard in de meest efficiënte volgorde. “Het zwaartepunt lag daarbij op afgelopen dinsdag, doordat het de dagen daarvoor Pinksteren was. Dan valt de maandag weg en krijg je daarna de dagen waarop heel veel samenkomt hier. Ook de tenten worden in zo’n Pinksterweekend vaak nog gebruikt. De tent voor Area 2 (de Monade van De Kruijf Tenten, red.) is bijvoorbeeld gisteren pas opgebouwd, waardoor vandaag pas de layher erin kan”, legt Schenk uit. Andere indeling Het Emporium-terrein is dit jaar anders ingedeeld dan voorgaande edities, dus voortborduren op de blauwdruk van 2023 was er niet bij. “Op de plaatsing van de twee mainstages na is het terrein volledig overhoop gegooid”, bevestigt Schenk. “We hebben het bos er wat meer bij betrokken, zodat je meer fraaie bospaadjes hebt. Ook zijn er andere tenten dan vorig jaar. We proberen overigens altijd wel vernieuwing in het festival te krijgen, daardoor blijf je ook zelf lekker fris in de wedstrijd staan.” Dat terrein is voor Schenk zelf ook tijdens het festival de hele dag zijn speelveld. Hij is verantwoordelijk voor de showtechniek en dus voor alle licht, geluid en video van het hele festival. “Eigenlijk loop ik de hele dag rond om overal de controle te houden. Is het niet te hard? Is het niet te zacht? Werkt alles zoals we het bedacht hebben? In de avond wordt het voor mij dan het mooist. Dan is ook het licht op zijn best en zie je eigenlijk al die puzzelstukjes in elkaar vallen.” Controle Uiteraard is er een compleet team dat zorgt dat ook de uitvoering van de techniek op rolletjes zal verlopen. “We hebben tien front-of-house audiomannen, tien lichtmannen, twee VJ’s….dat zijn alleen aan de voorkant al 22 mensen”, aldus Schenk. “Backstage is er dan nog bijna zo’n zelfde aantal dat in een controlerende rol actief is. Al die mensen en hun activiteiten moet je op één lijn zien te krijgen, want je wil niet hebben dat je een area inloopt waar het snoeihard is en daarna een andere area inloopt waar het juist zacht is. Dat moet een beetje overeenkomen allemaal.” Boven al die mensen hangt hij zelf nog als extra controlerende factor: “Ik ben opdrachtgever, inkoper, bedenker én het controlerend orgaan op de showdag zelf. En zo hebben we voor elke discipline iemand. Ook op het gebied van veiligheid, de barren en alles daaromheen bijvoorbeeld. We zitten er volle bak bovenop, gewoon omdat we precies weten wat we willen. Sommige mensen moesten daar in het begin wel even aan wennen, maar in de praktijk blijkt het zo uiteindelijk echt goed te werken voor ons.” Soundchecken De manier van werken die Matrixx Events hanteert, past goed bij Joris Schenk. “Het feit dat we in full control zijn, dat hoort wel echt bij Matrixx Events. Al die ervaring zorgt ervoor dat het ook dit jaar weer helemaal goed komt met Emporium, ondanks het feit dat het weer een grote stoorzender is. “Vandaag gaan we alle audio opleveren, aangezien morgen de enige dag is waarop we kunnen soundchecken. En dat soundchecken gebeurt dan ook nog eens in overleg met de Dela, waarvan verderop een groot uitvaartcentrum staat. In samenspraak met hen is een schema opgesteld met tijdblokken waarin we kunnen soundchecken. Zo voorkomen we samen dat mensen tijdens een uitvaart overlast ondervinden van ons geluid.” Breken Als zaterdag om twaalf uur ’s nachts Emporium is afgelopen, zal het nog zo’n anderhalf uur duren voor het terrein leeg is. Dan volgt een schoonmaakronde en worden zaken als pyro deels verwijderd. “Verder gaat er ’s nachts nauwelijks iets uit”, vertelt Schenk. “Enerzijds omdat nachtploegen een stuk duurder zijn, maar ook omdat je in de nachtelijk uren toch net wat vaker zag dat bedrijven bijvoorbeeld spullen vergaten en dat zich schadegevalletjes voordeden. Van het nachtelijke breken zijn we echt aan het afstappen.” Toch zal de donderdag na het festival het hele terrein weer leeg zijn. Schenk: “Dan gaat het echt om de allerlaatste dingetjes, zoals de hekkenlijnen. Donderdag en vrijdag is het dan nog een kwestie van de rijplaten verwijderen en schoonmaken en beginnen we stiekem alweer te denken aan de editie van volgend jaar.” De bijdrage van PyroWorks Sinds 2016 ondersteunt PyroWorks Matrixx Events met het leveren van adembenemende pyrotechnische shows. Volgens Wijnand Wagenvoort van PyroWorks is het jaarlijkse Emporium festival altijd een hoogtepunt van het seizoen. "De closing show van Emporium is een fantastisch project om aan te werken", zegt hij. "Deze show is uniek in Nederland; we brengen de mainstage en hardstyle area samen in een perfecte afsluiting dankzij tijdcode-synchronisatie. Hierdoor hoor je gedurende de show op alle stages dezelfde muziek en effecten. Als kers op de taart schieten we tegelijkertijd een spectaculaire finale af boven het water. Het is een prachtige samenwerking waarbij audio, licht, laser, special effects en video samenkomen voor een verbluffend einde van de festivaldag." Tijdens de closing show van Emporium verzorgde PyroWorks de pyrotechniek op zowel de mainstage als de hardstyle area, evenals de show op het water. Met behulp van ongeveer 800 cues werden 238 semi-professionele vuurwerkcakes en 498 PSE Theater vuurwerk-producten de lucht in geschoten, wat resulteerde in meer dan 6500 perfect gesynchroniseerde explosies. “Wij danken Matrixx Events voor hun jarenlange vertrouwen en in het bijzonder Wouter Renkens (showdesign), Joris Schenk en Niels Betting (technisch producenten) voor hun cruciale rol in het realiseren van deze spectaculaire show. We kijken uit naar nog vele jaren van samenwerking en het creëren van onvergetelijke momenten op Emporium en andere evenementen van Matrixx Events.” De bijdrage van Ecolicht Ecolicht is sinds 2020 betrokken bij Emporium. “Dit is gestart met een online editie, omdat we dat jaar te maken hadden met de pandemie. Daar hebben wij toen het licht voor verzorgd”, vertelt Jaap Kamps. “Van beide kanten beviel het zo goed, dat we daarna ook gevraagd zijn om licht te gaan leveren op het festival zelf.” Ecolicht levert het licht en de rigging voor zeven verschillende stages. “Daarnaast leveren we ook de ledstrips voor de twee mainstages. Dat is een special die de leverancier van die podia zelf niet in huis heeft”, legt Kamps uit. Een week voor het festival begon Ecolicht met het opbouwen van de eerste area. “Daarna hebben we elke dag een area opgebouwd. De laatste opbouwdag is ook altijd een dag om overal de puntjes op de i te zetten. De twee dagen na het festival gebruiken we om de boel weer af te breken.” Ondanks het weer zijn de werkzaamheden voor Ecolicht best soepel verlopen, vertelt Kamps verder: “We hebben we behoorlijk moeten schuiven in de bouwplanning, maar uiteindelijk waren we ruim op tijd klaar. We zijn blij met ons flexibele personeel dat ook meedenkt en prioriteiten stelt in wat er wél mogelijk is op een bepaald moment, zodat we niet teveel vertraging oplopen door de weersomstandigheden. Wat je merkt is dat door de regen de buitenarea’s een beetje extra aandacht nodig hebben zodat het goed gebouwd wordt en het in de regen ook blijft werken.” Kamps en zijn mensen kijken met een heel goed gevoel terug op Emporium: “Het voelt goed dat we ondanks het weer echt een goed resultaat hebben kunnen leveren en hebben mogen bijdragen aan de dit superleuke festival!” Het geleverde materiaal door Ecolicht - 24 x CLF AORUN - 20 x BRITEQ BTX BLIZZARD - 14 X BRITEQ ORBIT - 16 X BRITEQ BTX 5R - 24 X CLF ARES - 24 X CLF HERA - 46 X CLF YARA - 40 X CLF TRICOLOR - 48 X BEAMZ NEUTRON DOT - 68 X ADJ LP5IP - 12 X ELATION PROTRON WHITE - 16 X BEAMZ BSW1500RGB - 48 X SHOWTEC POWERPIXEL - 20 X M13 LEDSTRIP - 148 X M18 LEDSTRIP - 54 X M25 LEDSTRIP - 16 ROOKMACHINES - 2 GRANDMA 2 LIGHT - 1 GRANDMA 3 LIGHT - 1 GRANDMA ON PC - 1 X AVOLITES QUARTZ - 1 X HIGHEND RAODHOG 4 - +- 300 METER EUROTRUSS FD 34 ZWART De bijdrage van Stageco “Wij zijn al jaren vaste leverancier voor de Matrixx op al haar evenementen. Of het nu gaat om Total Loss Festival, Dreamfields, Snollebollekes in het Gelredome of Emporium”, vertelt Michel Wiefferink, projectmanager bij Stageco Nederland. “Bij Emporium zijn we al sinds het begin betrokken. Het is echt heel fijn werken met de Matrixx. Het contact met de technisch producenten Niels Betting en Joris Schenk is heel goed. We kennen elkaar al jaren en weten precies wat we aan elkaar hebben. De Matrixx ontwerpt haar stages zelf. Ze kennen ons materiaal en weten precies wat technisch wel of niet haalbaar is in het ontwerp. Bij de Stageco Group hebben we een enorm assortiment aan materalen en specials en die weten ze vaak goed te vinden. De kennis en ervaring vanuit de Matrixx is daarbij enorm en zorgt ervoor dat wij niet eens heel veel aan onze constructies hoeven te tekenen.” “Voor Emporium brachten we dit jaar met tien trailers alleen al zo’n 180.000 kg staal naar het festivalterrein”, gaat Wiefferink verder. “Remco Hakkert is onze projectleider op locatie en hij zorgde er met zijn crew voor dat de bouw ondanks de regen zelfs sneller liep dan gepland.” De bijdrage van Production People Production People was verantwoordelijk voor het licht, geluid, video en rigging voor de mainstage en de Hardstyle XXlerator mainstage. Daarnaast zorgden ze ook voor de gehele site verlichting. Voorheen was Production People beter bekend als Focus Advanced Event Technology en Chain BV. Sinds najaar 2023 bundelen deze gevestigde waarden hun krachten onder de nieuwe naam. Voor deze show werden door Production People veel materialen (zie kadertekst: ‘Geleverd door Production People’) ingezet. Al het materiaal kwam uit het 25.000 m² grote hoofdmagazijn in Bemmel. Er werd ook gebruikt gemaakt van de in eigen huis ontwikkelde lichten van CLF Lighting. Production People bezorgde niet alleen het materiaal, maar maakte ook de technische schema’s op, verzorgde de opbouw en crew tijdens de show. Dit project was Fatih Cav verantwoordelijk voor licht, Hami Sayedi voor video en Thomas Kramer voor audio. Geleverd door Production People AREA 1: MAINSTAGE Licht: 24 x CLF Poseidon Beam Ultra 28 x CLF Poseidon Wash XS 26 x CLF Ares WFL 2 x CLF Ares MFL 6 x CLF Ares XS 20 x CLF Yara 32 x Martin VDO Atomic DOT WRM 6 x Martin VDO Atomic DOT WRM FOH 1 x Grand MA-3 Full size Video: 260 x URC 10mm LED 64x64cm Audio 24 x L’Acoustics K1 8 x L’Acoustics K2 8 x L’Acoustics K3 42 x L’Acoustics KS28 Subwoofers 11 x L’Acoustics LA12 versterkers FOH Audio Yamaha Professional Audio DM7 mengtafel AREA 10: HARDSTYLE MAINSTAGE Licht 24 x CLF Poseidon Beam Ultra 20 x CLF Poseidon Wash XS 16 x Martin Atomic 3000 2 x CLF Ares MFL 20 x CLF Ares WFL 8 x CLF Ares XS 32 x Martin VDO Atomic Dot WRM FOH licht 1 x Grand MA-3 Full size Video 260 x URC 10mm LED 64x64cm Audio 24 x L’Acoustics K1 4 x L’Acoustics K2 6 x L’Acoustics K3 40 x L’Acoustics KS28 Subwoofers 6 x L’Acoustics A15 versterkers FOH Audio Yamaha Professional Audio DM7 mengtafel SITE VERLICHTING: Bar & Food/ VIP/ Backstage tent/ Artiestenkleedkamers : 180 x Floodlight 30 Watt LED Black (bar & food frames, nooduitgangen en dergelijke) 20 x CLF Ares WFL (Ambience lights) 16 x CLF Quadcolor Par (Artiesten backstage tent/ kleedkamers) 10 x CLF Colourpar 12 (VIP area 1) De bijdrage van Gigant International “In opdracht van Matrixx Events hebben we dit jaar op zes verschillende areas een custom stage gebouwd dat in overleg met techniek- en decorpartijen is afgestemd”, vertelt Mathieu de Koning. Gigant werkt al verschillende jaren samen met Matrixx Events en is nu ook vanaf het begin betrokken geweest in de technische voorbereiding van Emporium. “In vier dagen tijd hebben we ruim 400m2 vloer en diversen scaffconstructies opgebouwd. De realisatie van een project van dit formaat vergt een goede samenwerking, zowel binnen onze organisatie als met de externe partijen. Hoge kwaliteit en een strakke planning is waar we continu naar streven. Door de goede, open en flexibele communicatie hebben we dit met zijn allen waar kunnen maken, hier zijn we trots op. We kijken daarom alweer uit naar volgend jaar!” De bijdrage van Story Sound Story Sound is al vanaf de eerste editie van Emporium betrokken en is vanaf het begin verantwoordelijk voor het geluid. “Vanaf de tweede editie zijn wij ook verantwoordelijk voor de technische begeleiding van de vergunningsaanvraag bij Gemeente Wijchen”, vertelt Michael Story. Story Sound verzorgt het geluid op de meeste podia (op twee na), levert productie-internet eb installeert een geavanceerd geluidsmeetsysteem waarmee de volumes op de podia gemonitord worden en tegelijkertijd gemonitord kan worden wat het volume is aan de rand van het terrein. “Plaatsing van deze omgevingsmeters gaat in overleg et de gemeente en is conform de geluidsberekeningen die wij vooraf maken t.b.v. de vergunningsaanvraag”, aldus Story. “Wij leveren ook de beveiligingscamera’s en richten de centrale post in met beeldschermen en de bediening van de camera’s.” Wij beginnen rond februari met het maken van de planberekeningen en het adviseren in plaatsing van podia en geluidsopstellingen om binnen de gestelde geluidsnormen te blijven. Rond deze tijd begonnen we ook meteen met de planning van materialen en personeel. De definitieve technische planning ronden wij een maand vooraf aan het evenement af.” Op locatie begon het werk vervolgens op de zondag voor het evenement. “Op die dag plaatsten we een antennemast voor een vaste internetverbinding met de Tennet-toren in Arnhem en zorgden we zo voor productie-internet. De audioploeg startte op woensdag met een uitloop naar donderdag, op vrijdag werd alles afgeregeld en getest.” Story kijkt met een heel goed gevoel terug op Emporium: “Alles is perfect verlopen, waardoor er ook heel veel positieve reacties van bezoekers waren. Matrixx is voor ons één van de langstlopende en meest trouwe klanten, de werksituatie en sfeer zorgen voor veel motivatie bij alle disciplines.” Geleverd door Story Sound 100 x JBL VTX A2 Top 105 x JBL VTX S28 Sub 60 x JBL VTX A8 Top 4 x JBL VTX F-35 Top 20 x JBL VTX B18 Sub 36 x JBL VRX 932 Top 6 x JBL VRX 918S Sub 20 x Crown V-Rack 12000 24 x Crown V-Rack 3500 2 x Soundcraft Vi2000 5 x Allen & Heath Sq 5 |