Box of Doom: Wonderdoos

Artiesten als Rammstein en Guus Meeuwis staan tegenwoordig op het podium met een zogenaamde 'Box of Doom', een doos van flightcasemateriaal die een speaker en een microfoon bevat. Je neemt zo je eigen akoestische omgeving mee het podium op. AV & Entertainment Magazine sprak met bedenker Sylvester Vogelenzang de Jong.
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Box of Doom: Wonderdoos

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2013

Box of Doom

Wonderdoos

Artiesten als Rammstein en Guus Meeuwis staan tegenwoordig op het podium met een zogenaamde 'Box of Doom', een doos van flightcasemateriaal die een speaker en een microfoon bevat. Je neemt zo je eigen akoestische omgeving mee het podium op. AV & Entertainment Magazine sprak met bedenker Sylvester Vogelenzang de Jong.

Sylvester Vogelenzang de Jong (Symbioses) is de bevlogen bedenker van de Box of Doom, oneerbiedig gezegd een stuk gereedschap voor muzikanten en geluidstechnici dat je steeds vaker tegenkomt in studio's, bij radiostations en live muzikanten. Feitelijk brengt de Box of Doom twee belangrijke schakels bijeen: de speaker en de microfoon. Het is een geïsoleerde box, waarin zich een speaker bevindt. Naar wens kan iedere microfoon voor deze speaker geplaatst worden. Aan de achterzijde van de unit bevinden zich de microfoonaansluitingen (tot drie aansluitingen) en een speakeraansluiting. Door de klep te sluiten blijft het speakergeluid binnen de akoestisch geïsoleerde ruimte, maar zal de microfoon het geluid wel opvangen en doorgeven aan de mengtafel.

Overal hetzelfde

Na veel testwerk is de Box op zo'n manier ontworpen dat het interieur geen invloed heeft op het geluid. Sterker nog, volgens Sylvester Vogelenzang de Jong zal het voor veel gebruikers juist voordelen geven: "Het geluid is namelijk directer en vrij van welke bijgeluiden dan ook. Je vervangt eigenlijk je speakerkabinet voor een Box of Doom, waarin je een losse microfoon voor de losse speaker hangt. Voor de gitarist verandert in de praktijk niet veel. Het belangrijkste is dat 'ie moet leren vertrouwen op zijn (in-ear) monitors. Er zijn steeds meer bands die live met in-ears spelen, maar dan wel onnodig het volume moeten opdraaien om achtergrondgeluid te overstemmen. Best jammer, want daarmee schiet je je doel voorbij." Bijkomend voordeel is volgens Vogelenzang de Jong dat je altijd en overal hetzelfde geluid hebt. Of je nu thuis speelt of op de mainstage van Pinkpop, met de Box of Doom neem je feitelijk je eigen akoestische omgeving mee. Dat het werkt is inmiddels dubbel en dwars bewezen. In de Wisseloord Studios, bij The Voice of Holland, de concerten van Guus Meeuwis in het Philips Stadion en bij optredens van Rammstein is bijvoorbeeld al gebruikgemaakt van de oplossing.

Ontstaan

Vogelenzang de Jong kwam op het idee voor de Box of Doom toen hij in 2008 met zijn band Ulysses bezig was met een albumproductie. "We hadden een redelijk budget, maar toch wilde ik zelf de gitaren thuis opnemen. Praktisch gezien ging dat eenvoudigweg niet vanwege het bijkomende geluidsniveau, zeker omdat ik was aangewezen op de avonduren. Ik heb toen gekeken naar de mogelijkheden die verkrijgbaar waren om thuis op te nemen zonder overlast te veroorzaken voor anderen. Dat ging van speakersimulatoren en loadboxen tot software plugins en de al bestaande Isolation Cabinets." Niets sloot aan bij wat Vogelenzang de Jong zocht: "Ik wilde graag blijven werken met een combinatie van speaker en microfoon. Ik ben toen zelf gaan experimenteren en heb toen de oerversie gemaakt van wat nu de Box of Doom is. Toen het album klaar was, gingen we met de band op pad om het te promoten. Ik liep toen backstage te zeulen met dat ding. Hij was nog niet voorzien van wieltjes, er was nog geen flightcase en hij had zelfs geen handvatten. Daarom werd door de band al snel de naam 'Box of Doom' bedacht. Vervolgens heb ik een luxere variant gemaakt die al meer op de huidige versie leek. De bijnaam hebben we vervolgens omgedoopt tot productnaam. Eerst maakten we er twee, toen vier, toen tien?.zo is het verder gegaan."

Box in box

Bij het ontwerp werd meteen uitgegaan van de professionele gebruiker. De buitenzijde is gemaakt van het meest robuuste flightcasemateriaal dat Vogelenzang de Jong en consorten konden vinden. "Je hoeft 'm dus niet in te pakken als je klaar bent met je optreden, maar je rijdt 'm gewoon de truck in en bent klaar", legt Vogelenzang de Jong uit. De Box of Doom heeft een 'box in box-constructie' en zeer hoogwaardige absorptiematerialen voor de meest optimale absorptie en isolatie. Afhankelijk van de set-up is een reductie van 30dB niet ongewoon. Dankzij de grote klep is er een ruime opening en is er veel ruimte om bij de microfoons te komen om die te positioneren. Er kunnen tot drie microfoons geplaatst worden en omdat er redelijk wat ruimte is, kunnen naast de standaard SM57's ook grote microfoons gebruikt worden. Standaard heeft de box BOD XLR aansluitingen, maar in overleg kunnen bijvoorbeeld ook 7 of 8 pinaansluitingen aangebracht worden indien gebruik gemaakt gaat worden van buizenmicrofoons. "Een opvallende belangrijke feature is dat de speaker gemonteerd is op een demontabel schot. Binnen dertig seconden wissel je de speaker. Erg handig voor studio's of gitaristen die graag experimenteren met verschillende karakteristieken."

Rammstein

Zelfs een band als Rammstein is inmiddels overtuigd van het kunnen van de Box of Doom en zette 'm in tijdens haar Europese tour. Vanaf het begin is er sowieso bewust gekozen om de ontwikkeling van het product 'gezamenlijk' te doen met de gebruikers. Vogelenzang de Jong: "Tot op heden weten we van bijna iedere BOD waar deze is en wie hem gebruikt. Zo nu en dan vragen we de gebruikers hoe de ervaringen zijn. Hierdoor hebben we de box binnen redelijk korte tijd enorm verbeterd en afgestemd op de wensen van de professionele gebruiker, waarmee we een goede reputatie hebben opgebouwd. Vorig jaar kregen we een e-mail van de gitaartechnicus van Richard R. Kruzpe, van Rammstein. Hij vertelde dat 'ie veel gehoord had over de BOD en ook wat had rondgebeld in onze klantenkring, waaronder bijvoorbeeld de Wisseloord Studios. De vraag was of ze konden testen. Het verbaasde me dat zo'n megaband, ook problemen had met het geluid van de backline. Uit de toelichting van de technicus bleek dat vooral de omgeving tijdens festivals problemen opleverde, door stof, wind en vocht bijvoorbeeld. Dit had de nodige invloed op de peperdure microfoons. Bovendien stond de technicus op het podium naast de cabinets van de gitarist en stond 'ie dus de gehele show in de herrie, die ruim over de 100dB heen gaat." Vorig jaar oktober reisden Vogelenzang de Jong en consorten af naar Berlijn voor een uitvoerige test. Daar bleek dat ze alle Isolation Cabinets die er überhaupt bestaan al hadden staan. "Stuk voor stuk waren ze door de gitarist afgeserveerd. Ze waren erg onder de indruk van de prestaties van onze BOD. Er waren wat praktische zaken, zoals speciale aansluitingen voor microfoons die we moesten aanpassen. Vervolgens is er heel veel overleg geweest, maar intussen hebben we een aantal custom build versies geleverd, die tijdens deze Europese tour ingezet zijn. Afgelopen juni speelden ze op Fortarock in Nijmegen en hebben we zelf onstage de setup kunnen bekijken. Wel een beetje onwerkelijk hoor, al zeg ik het zelf. We gaan dit najaar nog een tweede serie ontwikkelen, om nog beter aan te sluiten bij de wensen van de band. Het mooie van zo'n samenwerking is dat we de ervaringen en ideeën kunnen gebruiken in de nieuwe productieversies."

Ambassadeur

Eén van de eerste gebruikers was sessiegitarist Bert Meulendijk, die door de Celestion importeur was doorverwezen. "Toen hij ons belde hadden we amper de eerste paar boxen gebouwd", vertelt Vogelenzang de Jong. Bert is een echte ambassadeur en gebruikt de box al drie seizoenen bij The Voice of Holland, de Edwin Evers Band, de Toppers en al zijn studio/sessiewerk. Via hem kwam o.a. Clemens Blacquiere (Krystl, Jeroen van der Boom) bij ons terecht. Ook Angelo de Rijke (Guus Meeuwis/Anouk gaf me te kennen dat ze op zoek waren naar een 'stille' speaker, vanwege de in-ears. We spraken toen af dat we tijdens de soundcheck voor een optreden een test zouden doen. Ik ben toen naar het Paard van Troje in Den Haag gereden met een Box of Doom in mijn auto. Die avond heeft hij live gespeeld met de Box en de rest is geschiedenis. Tijdens de afgelopen shows van Guus Meeuwis in het Philips Stadion stond zijn BOD ook weer op het podium. Naast Rammstein speelt bijvoorbeeld ook de Franse band Phoenix live met onze boxen en ook het Oostenrijkse Serenity heeft een Box of Doom. Gek genoeg hebben we niet zoveel lokaal talent, maar daar zien we natuurlijk graag verandering in komen."

Studio's

Binnen Nederland hebben al wel heel wat studio's de weg naar de Box of Doom gevonden. Zo zijn bijvoorbeeld al boxen te vinden bij de Wisseloord Studios, BulletSound, Giesound, Parklane Studios en Key Productions. En het kan zomaar zijn dat dit snel verder uitgebreid wordt. "We zijn constant bezig met tests bij studio's en bands. Er lopen wat dat betreft veel zaken waar we nog niets over kunnen zeggen. Bovendien zijn er de nodige bands die onze producten officieus gebruiken, waar we officieel ook niet over kunnen praten. Dat heeft dan weer te maken met lopende 'endorsements' met grote fabrikanten, die de bands niet op het spel willen zetten. Voordeel is dat we zelden hoeven te onderhandelen over endorsements, omdat we op dat gebied toch niet veel te bieden hebben. Daar zijn we als bedrijf nu eenmaal te klein voor. De afgelopen tijd zijn we heel veel festivals afgereden voor overleg met bands en technici. Er zijn alweer partijen die lange duurtesten gaan doen en die we hopelijk kunnen gaan toevoegen aan onze lijst met tevreden klanten."

Built like a tank

Op de vraag of de Box of Doom de toekomst is, reageert Vogelenzang de Jong helder: "Nou, het principe 'Isolation Cabinets' hebben wij natuurlijk niet uitgevonden, maar het is langzamerhand wel duidelijk dat we een uitvoering ontwikkeld hebben die boven de huidige standaard uitkomt. Daarnaast vraagt de markt ook om oplossingen voor diverse uitdagingen. Geluidsoverlast wordt een steeds groter ding en steeds meer bands spelen live met in-ears. Ook veel studio's willen efficiënter en goedkoper werken en dat kan uitstekend als je een band live kan laten spelen zonder overspraak. Natuurlijk zijn er ook andere wegen die naar Rome leiden, zoals beschikbare digitale oplossingen. Gelukkig zijn er veel technici, muzikanten en engineers die kiezen voor een combinatie van versterker, speaker en microfoon. De Box of Doom is dan een simpele en betrouwbare oplossing. Feitelijk is het een analoge oplossing, die niet onderhevig is aan modegrillen en niet gevoelig is voor software updates. Op dat gebied is het dus een tijdloze investering in de toekomst. Of zoals een gitaartechnicus daarover al tegen me zei: 'The Box of Doom is built like a tank, it will probably survive humanity'."

Algemene voorwaarden | privacy statement