Wereldwijd succes: Tomorrowland Radio en TV
AV-Entertainment Nr4 2013
» Goed nieuws voor consument: Dual -Triple- Quadruple
» Helpende hand: Event planning software
» Pure geluidswinst: fieldrecorders en -mixers
» Voorbeschouwing IBC 2013
» Key Studio's: van cd naar audio flyer
» Plopsa Theater: mooi in alle eenvoud
» De Beste Singer-Songwriter van Nederland
» Theaterlicht: dynamischer dan ooit
» Wereldwijd succes: Tomorrowland Radio en TV

Alle edities
Wereldwijd succes: Tomorrowland Radio en TV
Bezoekers van over de hele wereld beleefden 26, 27, 28 juli één van de mooiste weekenden van het jaar, maar ook aan de thuisblijvers werd bij Tomorrowland meer dan ooit gedacht. Op fraaie wijze werd de unieke ervaring van het festival namelijk tot bij de mensen thuis gebracht. Met Tomorrowland TV & Tomorrowland Radio werden twee kwalitatieve media live gemaakt op het terrein en wereldwijd verspreid. Van over de hele wereld werd massaal meegekeken en -geluisterd, de kijk- en luistercijfers blijken uitzonderlijk hoog. Verdubbeld Net zoals de twee vorige edities werkte het Boomse festival samen met YouTube voor Tomorrowland TV. Een 170-koppig tv-team zorgde elke dag vijf uur lang voor de mooiste beelden, reportages en live sets. In 2012 lokte het YouTube-kanaal van Tomorrowland TV nog 8,2 miljoen kijkers gedurende de drie dagen. Daarmee was Tomorrowland het meest bekeken bekeken live gestreamde muziekevenement ter wereld. Dit jaar werd dat aantal nog eens verdubbeld: maar liefst 16,8 miljoen mensen bekeken de live streams op het YouTube-kanaal! Een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar en daarmee dus een ongezien succes. Gemiddeld keken er permanent 300.000 unieke bezoekers gedurende 21 minuten naar de live-uitzendingen. Tomorrowland TV trok kijkers uit 191 landen: Brazilië, Spanje, België, Mexico en de Verenigde Staten waren de vijf populairste landen? Radio Ook het nieuwe initiatief Tomorrowland Radio was een overdonderend succes. Via Tomorrowland Radio konden muziekliefhebbers die geen ticket hadden wereldwijd op de radiofrequentie meeluisteren. Per festivaldag werd er een twaalf uur durende radio-uitzending gemaakt, waarvan internationale radiostations enkele uren konden uitzenden. In 40 landen was Tomorrowland Radio te beluisteren, onder andere bij Sirius FM in Verenigde staten, Kiss FM in Australië, RadioOne in Indië, SLAM!FM in Nederland en 5FM in Zuid Afrika. Zij zonden het festival integraal uit. De website van Tomorrowland Radio werd door zo'n 2,4 miljoen unieke luisteraars bezocht. Dit was exclusief alle luisteraars via de verschillende radiofrequenties in alle landen. Online stond Spanje op de eerste plaats met 37% van het luisteraandeel. Daarnaast hadden Brazilië en Mexico het grootste publiek. Voor al deze landen werden speciale uitzendingen in de eigen taal gemaakt, wat duidelijk een succesfactor was. Voor de Spaanstalige versie werden twee Argentijnse presentatoren ingevlogen. Ze kregen de hele feed binnen van de Engelse show, maar konden de presentatoren wegschuiven. Zo kreeg je dus wel de interviews mee, maar konden ze de presentaties volledig zelf invullen. Hot item Tomorrowland Radio werd vanuit de hele wereld beluisterd, er was zelfs één luisteraar uit Vaticaanstad. De internationale radiozenders zagen hun aantallen luisteraars verdubbelen of zelfs verviervoudigen. SonicFM, de Spaanse zender, had zelfs een vertienvoudiging van zijn aantal luisteraars en klopte op dag één al hun maandelijkse online bezoekersaantal. In Oekraïne ging KissFM op vrijdag online van 200.000 naar 700.000 luisteraars. Sommige radiostations konden het aantal luisteraars niet verwerken: de Britse zender Ministry of Sound raakte zwaar overbelast en verdween voor de eerste keer in de geschiedenis even uit de ether. Op Twitter was Tomorrowland Radio ook al een hot item: het was meerdere malen trending in de hele wereld, waarbij de hype op zondagnacht het grootst was: per uur verschenen er maar liefst 400.000 tweets met de #TMLRadio. Ultieme versie Ook de website van Tomorrowland kreeg het zwaar te verduren. Met zo'n 1,9 miljoen unieke views per dag was het veruit de drukst bezochte Belgische website. De Tomorrowland Facebook pagina was populairder dan ooit en kreeg maar liefst 600.000 extra fans in vier dagen tijd. Dat bracht het totaal op meer dan 4,2 miljoen fans, waarmee Tomorrowland het evenement is met de meeste fans ter wereld op Facebook. Meer nog dan de Olympische Spelen bijvoorbeeld. Al met al spreekt iedereen bij Tomorrowland van een groot succes en was het volgens velen de ultieme versie van evenementenradio. Wereldwijd succes Tomorrow-land Radio en TVDat het Belgische festival Tomorrowland groot is ? 180.000 bezoekers in drie dagen tijd ? was al langer bekend, maar de cijfers die Tomorrowland TV (16,8 miljoen kijkers naar de livestream) en Tomorrowland Radio (2,4 miljoen unieke online luisteraars en een FM/Satelliet bereik van boven de 50 miljoen luisteraars) overleggen zijn bizar te noemen. |