Plopsa Theater: mooi in alle eenvoud

In Plopsaland De Panne (Belgi�) is in een halfjaar tijd het Plopsa Theater verrezen. Een fraai theater met zo'n 1400 stoelen, basic qua idee, maar uitstekend om te doen waar het voor bedoeld is: een podium bieden voor de parkshows van Plopsaland en eventuele inzet bij zakelijke meetings. Dat laatste onder andere door de enorme foyer, waar zo'n 675 mensen kunnen dineren. AV & Entertainment Magazine zakte af naar het zuiden�
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Plopsa Theater: mooi in alle eenvoud

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2013

Mooi in alle eenvoud: Plopsa Theater

In Plopsaland De Panne (België) is in een halfjaar tijd het Plopsa Theater verrezen. Een fraai theater met zo'n 1400 stoelen, basic qua idee, maar uitstekend om te doen waar het voor bedoeld is: een podium bieden voor de parkshows van Plopsaland en eventuele inzet bij zakelijke meetings. Dat laatste onder andere door de enorme foyer, waar zo'n 675 mensen kunnen dineren. AV & Entertainment Magazine zakte af naar het zuiden?

De Panne, net boven de grens tussen Frankrijk en België, is bij Nederlanders bekend van twee dingen: ten eerste het feit dat het een badplaats is en ten tweede vanwege het attractiepark Plopsaland dat er gevestigd is. Dat laatste was voor ons reden om af te zakken naar België. In het park is namelijk in korte tijd het Plopsa Theater gebouwd. Reden genoeg voor een gesprek met Steve Van Camp (als lid van het Invest Team van de Plopsa Group bij de bouw verantwoordelijk voor de binnenkant van het theater) en commercieel directeur Dan Dewerchin, die uitermate te spreken is over de zakelijke mogelijkheden van het nieuwe theater.

Eenvoudige doos

"Eigenlijk hebben we een heel eenvoudige doos gebouwd met een podiumgedeelte en een tribunegedeelte", vertelt Steve Van Camp, die bij Studio 100 vóór zijn huidige baan vijftien jaar verantwoordelijk is geweest voor de techniek. "Daarnaast is er een foyer van 44 x 18 meter, waar nog extra ruimten bijgetrokken kunnen worden en van waaruit een rechtstreekse doorgang is naar Mayaland, het indoorgedeelte van het attractiepark." Ideaal voor zakelijke meetings met een ontspannen randje dus. Dan Dewerchin: "Het is dan ook de bedoeling om dat naast de parkactiviteiten te gaan exploiteren, met of zonder de zaal. Alle combinaties zijn wat dat betreft mogelijk. De mogelijkheden worden binnenkort bovendien alleen nog maar groter, omdat er ook een waterpark en een hotel gebouwd worden."

Circustent

Met de bouw van het Plopsa Theater (onder leiding van het eigen bouwteam dat Plopsaland in huis heeft), is pas in december 2012 begonnen. "De fundering werd in december gelegd en met de staalstructuur is in januari van dit jaar begonnen", legt Van Camp uit. "De definitieve plannen waren in september /oktober gedefinieerd. Toen had de staalbouwer dus tot januari de tijd om zijn voorbereidingen te treffen en werden ondertussen de funderingen gegoten." De wens voor een eigen theater in Plopsaland bestond al langer bij hoofdaandeelhouder en stichter Gert Verhulst. "En eigenlijk was het ook wel nodig", vertelt Dan Dewerchin. "Voorheen vonden onze shows plaats in een oude circustent. Dat was wel oké, maar qua multifunctionaliteit niet echt ideaal. Je kunt in zo'n tent geen trekkenwanden installeren, dus je had niet de faciliteiten die je zou willen. Ook de energiekosten om zo'n tent in de winter te verwarmen waren enorm. Bovendien nam de tent ook nogal wat ruimte in het park in beslag." Met de komst van het theater zijn volgens Steve Van Camp meerdere vliegen in één klap geslagen: "Op de ruimte die is vrijgekomen in het park is nu bijvoorbeeld een compleet nieuwe area rondom Wickie de Viking gebouwd, dat is één van de mooiste zones van het park nu. Dat gebied is eind juni, twee weken eerder dan het theater, geopend. De bouw liep dus gelijktijdig, maar dat is allemaal goed verlopen."

Praktisch

Volgens Van Camp was snel duidelijk hoe het theater er uit moest komen te zien. "We hebben alleen lang getwijfeld over het al dan niet installeren van een trekkenwand. Dat was vooral een financiële kwestie, we moesten bepalen of het wel rendabel zou zijn. We hebben het uiteindelijk wel gedaan en hebben daarbij gekozen voor een oplossing van Artnation. We beschikken nu over achttien trekken en twee zijtrekken. Het licht hebben we tussen de trekken in op trussen gestoken, zodat we daar geen trekken aan kwijt zijn." Volgens Van Camp was meteen helder dat het een overzichtelijk en functioneel gebouw ging worden. "Alles moest vooral zo praktisch mogelijk. Alle techniek blijft nu bijvoorbeeld op acht meter hoogte. Licht en geluid zitten gewoon op een bordes, de kabels komen ? behalve voor het vloerlicht - niet naar beneden. We hebben op het bordes een volwaardige stroomvoorziening geplaatst en beneden hebben we parallel nog eens hetzelfde voor de bezoekende gezelschappen. Het huismateriaal is boven dus volledig onder controle, spullen van bezoekers kunnen beneden terecht. Ook eventuele registratiewagens kunnen daar gefaciliteerd worden."

Gezond verstand

Qua licht en geluid is gekozen voor een basisset voor de Plopsa-shows en is er voor evenementen nog wat extra materiaal beschikbaar. Niet heel uitgebreid, maar het voldoet prima, geeft Van Camp aan: "Er zitten 32 bewegende koppen in, zestien washes en zestien spotjes, een set wit licht, 24 Cameleon 18/4 spots en 10 x ADB ACL42 Led cycloverlichting. Eigenlijk op zich al vrij groot als je het vergelijkt met een gewone schouwburg. Voor de dagelijkse shows is dat voldoende en als we richting de grotere kerstshows en dergelijke gaan, dan moeten we op die momenten maar wat bijhuren." Wat dimmers betreft is het hetzelfde verhaal: "We hebben nu zo'n 140 kanalen en daarmee kunnen we prima ons plan trekken. Komen er grotere spektakels binnen, dan huren we bij. We hebben echt afgewogen om daar de juiste balans in te zoeken. Voor het geluid geldt hetzelfde. We hadden nog een Meyer Sound MSL-set van jaren terug, die we de voorbije 10 jaar in de tent gebruikten, maar hij voldeed nog altijd. We hebben 'm laten nakijken en nu hangt 'ie hier in het theater. We weten dat we 'm over een paar jaar misschien moeten laten vervangen, maar nu doet 'ie het gewoon nog. Op deze no-nonsense manier zijn we heel het theater gaan bekijken. We hebben niks overbodigs gedaan en hebben alles heel praktisch en functioneel proberen te houden."

Zuivere constructie

Steve Van Camp en consorten hebben op deze manier het theater compleet naar wens kunnen invullen, legt hij uit. "Dat komt deels ook door de hele structuur die we hier in Plopsaland hanteren: we hebben niemand op commissie staan. Architecten, adviseurs?.ze hanteren allemaal een vaste prijs. Dat maakt dat je als opdrachtgever heel duidelijk kan zeggen wat je wel en niet wilt. Niemand praat je iets aan omwille van een of andere commissie die ze kunnen vangen. Omdat wij in zo'n heel zuivere constructie zitten, kunnen we ons geld besteden aan wat we echt nodig hebben. Op die manier kun je de kosten veel beter beheren. We wisten precies wat we wilden en zo is het uiteindelijk ook gebeurd."

Bouwteam

De bouw van het Plopsa Theater is razendsnel gegaan en dat is volgens de heren te danken aan het feit dat het park over een eigen bouwteam beschikt. Het team onder leiding van Luc van der Biest haalt de zweep er bij wijze van spreken wel overheen. We zijn op 14 juli open gegaan, maar eigenlijk was de bouw op 1 juli al klaar. Toen moesten nog wel wat kleine aanpassingen gedaan worden, maar de aannemers waren op 1 juli weg. Dat is echt de verdienste van de bouwploeg." Steve Van Camp deed feitelijk de planning van de binnenkant van het theater. Het ging daarbij om de theatertechniek, maar ook zaken als tapijt en theaterstoelen en dergelijke. Ook qua stoelen is overigens gekozen voor functionaliteit: de stoelen die op de vloer voor het podium staan, kunnen namelijk eenvoudig verwijderd worden. Bijvoorbeeld als er tafels geplaatst moeten worden, een orkestbak nodig is of een catwalk gecreëerd wordt voor wat voor doeleinden dan ook."

Demontabel

"Dit is het geworden", vertelt Van Camp als we het theater binnenlopen en we de enorme foyer al achter ons hebben gelaten. "De zwarte sterrenhemel komt van Showtex en verder hebben we hier high-end cameleon spotjes waarmee we alle sferen in de zaal kunnen creëren. Met de LED-verlichting die we nu hebben kunnen we ook al perfect tegenlicht creëren voor televisieregistraties." De zichtlijnen in het theater zijn overal uitstekend en de opening van het toneel telt achttien meter. "Indien nodig kunnen we bijvoorbeeld naar zestien meter gaan", legt Van Camp uit. "Het blijft namelijk een demontabel gegeven. Eigenlijk is de manteaux gemaakt door een verticale truss waar een doek op gespannen is. Het is een dag werk, maar als het moet dan verplaatsten we de truss, bestellen we twee meter sterrendoek bij en hangen we de boel weer netjes af. Je moet het niet voor de lol gaan doen, maar het kan allemaal."

Nieuwe stap

Als we naar boven gaan, blijken in de sterrendoeken uitsparingen te zitten op de plekken waar (achter het doek) de speakers hangen. Een mooie oplossing om het geluid op een goede manier door te laten en het plaatje vanuit de zaal niet te bederven. De achttien trekken zijn zoals gezegd alleen nodig voor doeken en decor en dergelijke, aangezien het licht er tussenin aan trussen bevestigd is. "Vandaar ook dat we tot achttien trekken gekomen zijn, hoewel dat deels ook een budgettaire kwestie was", vertelt Van Camp. "We hebben overigens dertig centimeter ruimte tussen de trussen gelaten, dus we kunnen als het nodig is altijd nog uitbreiden. We wilden op dit moment niet zozeer een vol plafond hebben, maar liever een functioneel theater." Op de bruggen boven de zaal zijn overal stroompunten te vinden, waar bijvoorbeeld heel makkelijk extra licht kan worden ingeprikt. Van Camp: "Al deze staalconstructies zijn door het staalbedrijf al meegenomen in de ruwbouw. Als dat niet gebeurt, dan moet het na de ruwbouw nog allemaal in delen geplaatst worden, nu is het in één keer doorgetrokken. Ook dat heeft veel geld gescheeld." Van Camp is terecht blij met het theater dat in korte tijd verrezen is: "Het is een mooie klus geweest en het draait nu al op volle toeren. Een no-nonsense theater waar veel gemeentebesturen jaloers op zijn. Het is weer een mooie nieuwe stap voor Plopsaland."

Trekkeninstallatie

Onder leiding van Hugo Van Oost tekende Artnation bvba voor de trekkeninstallatie van het Plopsa Theater. Ook installeerde het Belgische bedrijf er haar besturingsplatform, de FLYMASTER PRO. De installatie bestaat uit 18 decortrekken en 2 zijtrekken. De trekken hebben een minimaal hefvermogen van 250 kg met een netto snelheid aan de roede van 1 m/s. Elke trek is opgebouwd uit minimaal 6 trommels, die zijn verbonden met een cardanas verbinding. De installatie is volledig computergestuurd via de FLYMASTER PRO, een mobile trekkenwandsturing conform de geldende veiligheidsnormen. Dit breed programmeerbare systeem is uitgevoerd via een industriële PC sturing die is ingebouwd in een elegant bedieningspaneel. De PC sturing staat garant voor een sterke visualisatie en stuurt op haar buurt de professionele showcontroler aan. De communicatie van de showcontroller naar de regelaars gebeurt over industriële bus.

Verder is er ook een lokale bediening, waarbij de trekken volledig onafhankelijk van de besturing via een eenvoudige op /neer knop kunnen bewogen worden. Op die manier kan ook een minder ervaren technicus de trekken bedienen tijdens bijvoorbeeld een op- of afbouw. Binnen enkele weken werd de trekkeninstallatie gerealiseerd en meteen ten volle benut tijdens de zomershow van Samson en Gert: 32 cues en meer dan 150 trekbewegingen in dik 25 minuten maken alvast van deze eerste show een dynamische opener!

De bijdrage van Showtex

ShowTex was verantwoordelijk voor de volledige afstopping van het gloednieuwe Plopsa Theater en zorgde daarbij voor alle vlamwerende gordijnen en bijhorende ophangsystemen. De zaal is rondom feestelijk aangekleed met fonkelende ShowLED Classic sterrendoeken. Het theaterrode voordoek is op maat gemaakt in Oeko-Tex gecertifieerd Shakespeare fluweel en is bevestigd aan een fluisterstille ShowTrack rail. Alle zijzwart bestaat uit Molton afstoppingsgordijnen die op hun beurt bevestigd zijn aan een H100 railsysteem. ShowTex installeerde tevens FP Supermat frontprojectieschermen zowel links als rechts van het podium. De schermen werden opgespannen in de nieuwe Print Frame Profielen van ShowTex voor een mooi strak resultaat.

Algemene voorwaarden | privacy statement