Voorbeschouwing IBC 2013

Amsterdam � en de RAI in het bijzonder � maakt zich weer op voor de IBC. Meer dan 50.000 professionals uit meer dan 160 landen komen van 12 t/m 17 september weer samen om het nieuwste van het nieuwste op broadcastgebied te aanschouwen, veel handen te schudden en idee�n uit te wisselen.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Voorbeschouwing IBC 2013

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2013

Voorbeschouwing

IBC 2013

Amsterdam ? en de RAI in het bijzonder ? maakt zich weer op voor de IBC. Meer dan 50.000 professionals uit meer dan 160 landen komen van 12 t/m 17 september weer samen om het nieuwste van het nieuwste op broadcastgebied te aanschouwen, veel handen te schudden en ideeën uit te wisselen.

Zoals altijd bestaat de IBC weer niet alleen uit de beurs zelf (veertien hallen van de RAI boordevol bedrijven die hun nieuwste producten wereldkundig maken), maar is er ook weer een indrukwekkend congresprogramma. Daarnaast worden bijvoorbeeld ook weer de IBC2013 Innovation Awards uitgereikt, waarvoor onlangs al een shortlist de wereld in werd gestuurd. De shortlist ? met tien finalisten langer dan ooit te voren ? weerspiegelt volgens de organisatie de dynamiek en de veranderingen binnen de industrie, die uiteindelijk allemaal leiden tot een betere, aantrekkelijkere en meer meeslepende ervaring voor de consumenten. De tien finalisten komen uit negen verschillende landen van over de hele wereld. "Dit jaar is de shortlist echt een weerspiegeling van de opmerkelijke breedte van onze industrie. Het gaat van een blockbuster film tot het onderzoek naar het verkrijgen van de best mogelijke HD-kwaliteit in de huiskamer", vertelt Michael Lumley, voorzitter van de IBC 2013 Innovation Awards Jury. De IBC Innovation Awards erkennen niet alleen de nieuwe technologieën, maar juist de toepassing ervan. Er zijn drie categorieën waarin de award wordt uitgereikt: voor projecten op het vlak van content creatie, content management en content delivery. De winnaars zullen tijdens de IBC Awards Ceremony, op zondag 15 september worden uitgeroepen.

Content Creation

De eerste van de vier nominaties voor het meest innovatieve content creatie project gaat naar Fox Sports in Australië. Dat wilde cricketfans écht laten beleven hoe het voelt om tegenover de beste 'bowlers' van de wereld te staan. Samen met Globecast werd een helmcamera ontwikkeld, die gebruikt werd door de slagmannen en de wicket keepers. Om het gewicht laag te houden werd gewerkt middels draadloze HDMI en werden de signalen omgezet en doorgegeven door transceivers die de scheidsrechters droegen, die hun eigen cap camera's hadden.

Naast de BBC en ITV als tweede en derde genomineerde in de categorie Content Creation, maakt ook de film 'The Hobbit: An Unexpected Journey' kans op een award. De film vulde de nieuwsrubrieken als eerste high frame rate, high dynamic range 3D mainstream film. De postproductie was een technische en creatieve klus van formaat en voor de inspanningen die het Nieuw-Zeelandse bedrijf Park Road Post Production daarin heeft geleverd, is het bedrijf nu genomineerd voor de Innovation Award, samen met haar technologiepartner SGO.

In de categorie Content Management zijn de genomineerden T-2 (Slovenië), de Ierse nationale omroep Raidio Teilifís Eireann en RTBF, uit België. In de categorie Content Delivery is onder andere de Nederlandse kabelaar Ziggo genomineerd. Het bedrijf wilde geavanceerde interactieve diensten leveren, maar dan wel zonder een nieuwe reeks set-top boxen te moeten aanboren. Platgezegd is de hele boel in de cloud gezet, waardoor Ziggo-abonnees een zeer rijke grafische user interface draaien op hun bestaande hardware. Het werd gerealiseerd middels een technologisch partnership dat werd geleid door ActiveVideo, samen met Seachange, Samsung, Humax, unitid en Webadvance. Ook de Japanse Commercial Broadcasters Association heeft een plaats verdiend op de shortlist. Het heeft met NTT Communications, Fujitsu en Juniper Networks gewerkt aan een next generation platform om met behulp van multi-protocol label switching (MPLS) HD televisie te leveren. De derde finalist is Abertis Telecom, uit Spanje. Abertis Telecom heeft samen met enkele andere partijen een cloud-gebaseerd multiscreen delivery platform ontwikkeld.

Yamaha

Om alle nieuwtjes die te zien zijn tijdens IBC 2013 op te noemen is onbegonnen werk, maar een selectie ervan zetten we hier graag uiteen. Zo laat Yamaha Music Europe met Nuage haar nieuwste postproductie toepassing zien. Yamaha Commercial Audio biedt hiermee een echte geïntegreerde oplossing voor de Audio professionals die werkzaam zijn in televisie, reclame, film of de game-industrie. De nieuwe Nuage controller/interface hardware is volledig geïntegreerd met de laatste versie van Steinberg's Nuendo-6 DAW-software. De verschillende Nuage onderdelen communiceren optimaal met elkaar via het snelle Dante netwerk. De Dante PCI-Express audio-interface-kaart (voor Mac of pc) levert maximaal 128 gelijktijdige, bi-directionele kanalen op 192 kHz, of 256 bi-directionele kanalen op 96 kHz. De Nuage hardware is modulair, en biedt maximale flexibiliteit voor iedere applicatie en configuratie. Nuage onderdelen zijn de Nuage Fader module (sluit aan op het LCD-scherm en geeft een zeer mooie visuele overgang met de Nuendo-6 software), de Nuage Master module (met alles wat nodig is voor Nuendo bewerkingen en het beheer van een sessie), de Nuage Workspace units (deze blindplaten kunnen gebruikt worden om hardware van derden en/of specifieke aangepaste opties te integreren) en de PCI-e Dante Accelerator in/out kaart (multi-channel audio data overdracht met extra lage latency en redundantie). Er zijn drie verschillende Nuage in/out units: 16 x analoog in/out, of 16 x AES/EBU in/out, of 8 x analoog in/out met nog 8 x AES/EBU in/out.

Telequip

Ook Telequip - Ensemble Designs is aanwezig op IBC 2013. Het bedrijf toont de Brighteye NXT 430 Compact Router voor 'Clean and Quiet Switching' van video- en audiobronnen. Het exclusieve LCD scherm biedt realtime full motion video van alle router bronnen. Het perfecte product voor fly-packs, evenementen, presentatie en overal waar je een compacte, broadcast kwaliteit video-router nodig hebt. Het biedt ongelooflijke mogelijkheden in een kleine 1RU hoge en 1/3 RU brede behuizing van ongeveer de grootte van een cd-box. Telequip toont ook voor het eerst haar nieuwe (en eerste) Avenue Multiviewer, die verbluffende kwaliteit biedt voor elke bron, ook wanneer hetzelfde signaal meerdere keren wordt weergegeven. Videobronnen worden altijd weergegeven op volledige motion frame rate, zelfs met 16 beelden op het scherm. Configuratie op basis van click-to-fill, snap-to grids en intuïtieve menu's maken de set-up via Browser control op iPad super eenvoudig. De Avenue Multiviewer is de juiste keuze voor eindregie, reportagewagens, nieuwswagens en mobiel op locatie wanneer geïntegreerd in de Flexible Router & Layering Engine van Ensemble Designs.

Stereo Tool

Sound Audio Processing is opgericht in 2011 en staat dit jaar voor het eerst op de IBC. Het toont er de FM-processor Stereo Tool, die ook bruikbaar is voor AM, DAB, streaming en TV processing incl. R128 normalisatie. Stereo Tool draait op een standaard computer onder Windows, Linux of Mac OS X. Dit houdt de kosten laag, terwijl het de concurrentie met tientallen keren duurdere hardware prima aankan. Veel muziek van de laatste decennia is geclipped uitgebracht - de pieken zijn weggesneden wat zorgt voor distortion. Stereo Tool was de eerste FM-processor die een declipper in de processingketen introduceerde, die de pieken herstelt en zo distortion verwijdert en verloren dynamiek herstelt. Verschillende grote producenten hebben de declipper in licentie in hun product opgenomen of zijn erover in gesprek. De declipper is ook los verkrijgbaar. Daarnaast vergroot het Natural Dynamics filter de dynamiek van te vlak klinkende muziek. Met Stereo Tool kan een FM-station harder en zuiverder klinken dan met elke andere processor, met tot 160% modulatie per kanaal bij 100% MPX modulatie, binnen Stokkemask. Ook nieuwe ontwikkelingen zoals SSB stereo worden ondersteund. Stereo Tool wordt wereldwijd gebruikt door zo'n 500 FM-stations, variërend van kleine lokale zenders tot landelijke stations met tientallen frequenties, tientallen AM stations en duizenden webradiostations. Een gratis versie voor thuisgebruik is ruim 1.5 miljoen keer gedownload.

Canon

Canon toont tijdens IBC 2013 haar grootste product line-up ooit. Het bedrijf neemt al meer dan dertig jaar deel aan IBC en in 2013 is Canon aanwezig zijn met de grootste stand ooit. Met een oppervlak van 432 m2 geeft de stand een duidelijk beeld van Canon's duurzame en toenemende betrokkenheid bij de omroepwereld. Op de stand toont Canon een compleet assortiment producten van wereldklasse, waaronder naast meer dan 75 objectieven een reeks Full HD en 4K-cameraoplossingen.

Broadcast Partners

Broadcast Partners is aanwezig met haar totaalpakket aan radio automatiseringen, van Express tot de meest uitgebreide software. Met deze reeks aan software is er een oplossing voor elke omroep, van lokaal tot de meest veeleisende omroep. De gebruiksvriendelijke oplossingen bieden uitgebreide mogelijkheden op het gebied van onder andere live programma's, format- en commercial planning, editie systemen, thuiswerkmogelijkheden, beheer enz.  Verder zijn de specialisten van Broadcast Partners aanwezig voor alle vragen over het volledige productgamma, of het nou gaat over een zendinstallatie, studio inrichting of een microfoon.

Akamai Technologies

Bij Akamai draait het tijdens IBC om de toekomst van digitaal entertainment. Op de stand van Akamai zijn twee demo's te zien. De eerste toont hoe bij het tv-kijken automatisch gesynchroniseerde content kan worden getoond op een 'tweede scherm', zoals een smartphone of tablet. De tweede demo betreft high-definition 'Glasses Free 3D'-weergave, waarvoor geen speciale bril nodig is. Het centrale thema van de stand is de 'Hyperconnected Living Room', waarin Akamai's Intelligent Platform-technologie wordt gebruikt om in real-time informatie gerelateerd aan de actuele tv-content af te leveren op 'second screens', als aanvulling op het tv-programma. De nadruk ligt bij de demo op de vele commerciële kansen voor tv-zender en content providers om adverteerders rechtstreeks in contact te brengen met hun doelgroepen.

Hitachi Data Systems

Hitachi Data Systems (HDS) is samen met enkele belangrijke software- en systems integration-partners aanwezig in Post-Production Hall 7, met een stand waar bezoekers live demonstraties en sessies met experts kunnen volgen. Verder worden daar opslagsystemen gedemonstreerd die zijn ontworpen om de totale kosten te verlagen en er zijn ook producten voor het integreren van netwerk, opslag en verwerking in één rack te zien. Bezoekers kunnen op de stand in het Hitachi Data Systems Presentation Theatre demonstraties volgen om zich op de hoogte te stellen van de meest kosteneffectieve antwoorden op de grote workflowproblemen waar omroepen en mediabedrijven zich voor gesteld zien. Verder is er op de stand  informatie te vinden over de laatste trends in opslagsoftware en ?services op het gebied van media en entertainment.

Egripment

Met de toenemende vraag naar Virtual Studio's alsmede het gebruik van Augmented Reality, biedt Egripment nu Encoder oplossingen van hoge kwaliteit aan die te gebruiken zijn met Egripment Cranes, Remote Heads, telescopische Kolommen en Camera Tracking Dollies. Gebaseerd op haar bestaande camera-ondersteunende apparatuur, biedt Egripment nu een volledig gecodeerd systeem met hoge precisie encoders aan voor gebruik op haar telescopische kolommen, cranes en dollies op rails. In combinatie met Trackmen's superieure tracking-interface, biedt Egripment een hoogwaardig compleet pakket aan voor de hedendaagse markt. Camera Cranes voor VR-Applications zijn meestal gepositioneerd in het high-end prijssegment van de markt, heel vaak onbetaalbaar voor de eindgebruiker. De Encoding Package van Egripment levert hoge kwaliteit en betrouwbare informatie in een veel meer betaalbare prijsklasse, met behoud van dezelfde hoge normen waar Egripment om bekend staat. De encoders kunnen onder andere gebruikt worden met de TDT Crane Arm, de Scanner Classic Arm, de Scanner Elite Arm, het Jan Jib System, Telescopische Starcams en Generic Tracking Dollies van Egripment. De tracking interface biedt informatie verkregen van alle gemeten assen via een eenvoudige interface. De positie van elke as wordt volledig en betrouwbaar door de grafische software of andere software ontvangen. De positiegegevens wordt verstuurd via een Ethernet-netwerk. Zo kunnen meerdere interfaces op het netwerk worden gebruikt. De tracking data kan eenvoudig worden geïntegreerd met de grafische software van toonaangevende fabrikanten van virtuele studiosystemen en grafische systemen. De camera data-modus, levert superieure tracking data, waarbij de camera parameters (bv. FoV, XYZ, PTR) worden berekend aan de interface-elektronica zelf. Door het meten van de absolute positie wordt u verdere homing en verdere kalibraties bespaard. Naast de 'live-streaming' van de tracking gegevens naar VR-Rendering machines, kunnen via de FBX Plug in tracking gegevens worden gesynchroniseerd met een externe tijdcode, zodat deze kan worden opgenomen met een extern apparaat naar een bestand voor later gebruik in animatie software zoals Autodesk ® Maya ® of MotionBuilder ®. De opossingen van Egripment zijn uiteraard te zien op IBC 2013.

PRISMAHUB

Tijdens de IBC 2013 is ook het Nederlandse PRISMAHUB mediaplatform te zien. PRISMAHUB is een all-channel, cloud-based asset managementsysteem, gebaseerd op de Vidispine media backbone. Met behulp van de PRISMAHUB kan via de standaard webbrowser, media worden ge-ingest, opgeslagen in de mediacatalogus en metadata worden toegevoegd, gemonteerd in de video editor en geëxporteerd naar de bekende NLE's. De media kan vervolgens gedistribueerd worden naar alle mogelijke kanalen als TV-playout, websites, tablets, smartphones en screen netwerken met behulp van het ingebouwde digital signage systeem. Lucas Vroemen (directeur) over de PRISMAHUB: "Onze focus ligt vooral op het faciliteren van de story-based workflow en hoe we verhalen in de juiste context kunnen plaatsen door verhalen en publiek te matchen op basis van metadata en doelprofielen. Door het aanbieden van een Software-as-a-Service-oplossing in een hybride model, het combineren van de cloud met lokale Hi-Res opslag, kunnen we niet enkel grote internationale medianetwerken ondersteunen in deze, maar maken we Media Asset Management ook betaalbaar voor kleine mediabedrijven zoals lokale televisiestations. Met onze internationale partners ToolsOnAir, Burli newsroom en Vidispine kunnen we daarom een workflow van A tot Z ondersteunen in televisiestations, zowel in de high-end als in de low-end markt."

Roland Systems Group

Roland Systems Group zal tijdens de IBC onder andere de gloednieuwe VR-50HD Multi-Format AV Mixer in de spotlight zetten. De Roland VR-50HD biedt een naadloze integratie van audio mixer, video switcher en tot 1080p USB Video/Audio Streaming in een stand alone apparaat dat voorzien is van een indrukwekkende reeks aansluitmogelijkheden. Zo is de vier-kanaals videomixer voorzien van  SD/HD/3G-SDI, HDMI, RGB/component en composiet. De 12-kanaals digitale audio mixer is uitgerust  met XLR, TRS en RCA jacks naast audio afkomstig van SDI en HDMI inputs. Deze gunstig geprijsde portable live 3G-HD productie oplossing zal ongetwijfeld veel publiek naar zich toetrekken. Verder zal Roland Systems Group van de gelegenheid gebruik maken om de VC-1 SeriesLossless Mini SDI/HDMI Converters uitgebreid te demonstreren en te laten zien wat dat 'Lossless' nou exact betekent. Hierbij zal ook de nieuwe VC-1 Up/Down/Cross Scan Converter voor het eerst in Europa getoond worden. Net zoals de VC-1 FS Delay is ook de Scan Converter een multi-functionele 3G converter die zich door zijn robuuste (en koelende) behuizing met vastgeschroefde connectoren en een controle LED op iedere aansluiting uitstekend leent voor zwaar gebruik.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment