Terugblik: IBC 2016

Bijna 56.000 bezoekers uit meer dan 160 landen bezochten dit jaar de IBC in Amsterdam. Zij konden bij de meer dan 1800 exposanten zien wat de broadcastwereld vandaag de dag (en in de toekomst) te bieden heeft. Vooral 4K, HDR, IP en cloudoplossingen passeerden veelvuldig de revue.

Alle edities

AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Terugblik: IBC 2016

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2016

Terugblik: IBC 2016

Bijna 56.000 bezoekers uit meer dan 160 landen bezochten dit jaar de IBC in Amsterdam. Zij konden bij de meer dan 1800 exposanten zien wat de broadcastwereld vandaag de dag (en in de toekomst) te bieden heeft. Vooral 4K, HDR, IP en cloudoplossingen passeerden veelvuldig de revue.

Panasonic was één van de partijen die flink vertegenwoordigd was op Amsterdamse beursvlier. Het bedrijf richtte zich op IBC 2016 vooral op 4K, MOIP en HDR. Dat deed het onder andere middels een nieuwe 4K-productiecamcorder, aanpassingen in de Media-over-IP-technologie en workflowverbetering. Het 4K-camera-assortiment is uitgebreid met twee voordelige camcorders met krachtige zoom en een geïntegreerde lens. Het premiummodel, de AG-UX180, is uitgerust met een MOS-sensor type 1, 20x optische zoom, opnamemogelijkheden in UHD 60p en een groothoek die met 24 mm de breedste van de sector is. Het standaardmodel, de AG-UX90, heeft een MOS-sensor type 1, 15x optische zoom, opnames in UHD 30p en een groothoek van 24,5mm. De twee camera's worden naar verwachting uitgebracht in november (AG-UX90) en december 2016 (AG-UX180). Op de stand van Panasonic op IBC waren al wel demonstratiemodellen te zien. Het VariCam Pure-systeem is de nieuwste aanvulling op de reeks professionele filmproducten van het bedrijf. In het systeem is de bestaande VariCam 35-camerakop gecombineerd met een nieuwe Codex V-RAW 2.0-recorder. Zo kunnen ongecomprimeerde RAW-beelden in 4K worden vastgelegd, wat ideaal is voor televisieseries en speelfilms.

Varicam LT

Naast de nieuwe hardware kondigde Panasonic ook een nieuwe firmware-update aan voor de VariCam LT. Hiermee wordt de mogelijkheid toegevoegd om RAW-signalen via twee 3G-SDI-terminals uit te voeren naar een externe RAW-recorder, bij 4K of UHD 60p. RAW-opnames worden compatibel met de Odyssey 7Q en 7Q+ van Convergent Design Inc. en Atomos Inc. Shogun Inferno. Het opgenomen CinemaDNG-bestand is compatibel met DaVinci Resolve 12.5.1, Drastic Media Reactor 5.04 en aanstaande versies van de belangrijkste NLE's en gradeersystemen. Andre Meterian, Director Professional Video Systems Business Unit EMEA bij Panasonic: "VariCam is de favoriete 4K-productiecamera voor mensen die de best mogelijke beeldkwaliteit willen. Met deze firmwareversie voor niet-gecomprimeerde RAW-opnames worden de mogelijkheden nog uitgebreider." Panasonic heeft ook informatie vrijgegeven over de multipurpose AK-UB300-camera, een 4K-boxcamera die voorzien is van een B4-statief en die bedoeld is voor sportopnames, externe studio's, liveconcerten en luchtopnames. De camera is geschikt voor simultane 4K-uitvoer (3G x 4) en HD-SDI-uitvoer en is leverbaar vanaf november 2016. Ook demonstreerde Panasonic een prototype van een 360-graden real-time 4K-camera die ontwikkeld is voor virtual reality. Het camerasysteem, dat met vier gesynchroniseerde camera's één enkel afstandsgetrouw 4K-beeld creëert, heeft een camerakop en een basiseenheid met aansluitkabels. Hierdoor kunnen 360-graden beelden in real-time worden samengebracht en gedistribueerd voor verschillende toepassingen, zoals stadions of concerten, waardoor kijkers het gevoel krijgen dat ze midden in de actie staan.

Smart Radio

Elders op de beursvloer presenteerden Broadcast Partners en ALL4Media hun Smart Radio concept. Smart Radio speelt in op de snel veranderende markt van mediaconsumptie waar radio nu en in de toekomst mee te maken krijgt. Waar radio vroeger hét sociale medium was waar iedereen op het werk en in de kroeg over sprak, gaat het nu steeds vaker over andere zaken dan wat op de radio was. Smart Radio is een strategie met een productlijn als bijvoorbeeld Prepr en Aeron die radiostations helpt zichzelf opnieuw uit te vinden en te positioneren in een veranderende markt. Op de beurs mocht Smart Radio zich verheugen op grote belangstelling van veel nationale en internationale radiostations die hierin een antwoord lijken te vinden voor hun content, community en commerciële vraagstukken. Meer informatie hierover is te vinden op www.wearesmartradio.nl.

In de prijzen

Redelijk onverwacht viel tijdens IBC het merk Rotolight in de prijzen, zo meldde Bbp Light Amsterdam ons. De jury reikte voor de Rotolight Anova Pro (uitermate geschikt voor film, fotografie, televisie en video) namelijk de prijs uit voor meest innovatieve lichtarmatuur. Dat de jury in Amsterdam er blijkbaar kijk op heeft, bleek toen de jury van Cinec2016 in München ook al viel voor de prestaties van de Anova Pro. Derhalve mocht Rotolight daar een cinecAward in ontvangst nemen.

LiveIP

Uiteraard was ook D&MS weer aanwezig in Amsterdam. Het bedrijf van Jan Derksen is al jarenlang gespecialiseerd in IP-techniek voor broadcast en media en is bijvoorbeeld partner in het Sandbox-project van VRT en EBU, waarin live broadcastproductie met IP techniek wordt ontwikkeld en gedemonstreerd. Dat werd het overigens ook tijdens IBC. Daar was de LiveIP studio van het project, een volledig op IP technologie werkende meercameraregie die in de praktijk bij de VRT wordt ingezet, namelijk werkend te zien. Het online televisiestation IBC TV liet een deel van de uitzendingen rond de beurs uit deze studio komen. Door uitsluitend (en dat is uniek) open standaarden te gebruiken als  SMPTE 2022-6, AES67/RAVENNA, PTP en OpenFlow ontstaat de mogelijkheid om de unieke eigenschappen van IP te gebruiken voor efficiency enerzijds en remote productie en automatisering anderzijds. De aanwezigheid van het LiveIP project op de IBC werd tevens ondersteund door de Alliance for IP Media Solutions (AIMS). De volledige set-up zal was verdeeld over drie locaties in de RAI, die met glasvezel verbonden waren met elkaar om zo ook de flexibiliteit te laten die mogelijk is met IP. Het LiveIP project werd onlangs onderscheiden met de EBU Award for Technology & Innovation.

Radio automation

M&I Broadcast Services toonde de nieuwste versie van OmniPlayer Radio Automation Software. Bezoekers konden behalve de showcase 'Radio 538 Visual Radio' (videoclips en graphics) ook de nieuwste features van OmniPlayer E2 zien, zoals de integratie met Spotify, Ember+, audio over IP (Dante en Ravenna), de Mixeditor met pitch en stretch, OmniPlayer in de cloud, R128 Loundness voor audio ingest en One Click Publishing met radio als content factory voor social media platformen zoals Facebook, Twitter of SoundCloud.

Virtual reality

Egripment lanceerde in Amsterdam zijn nieuwe lijn van 'Digital Remote Broadcast Products'. Een mooie lijn aan nieuwe remote heads, van klein naar groot, van analoog naar digitaal en van encoded naar automated. Er is een compleet nieuw design dat in alle heads wordt doorgetrokken. Voor High End Virtual en Augmented Reality toepassingen, sluit de nieuwe lijn remote heads producten naadloos aan op de Egripment Xtreme T10 en TDT Encoded Crane, Generic Tracking System en onze Encoded Telescopische StarCam's Studio Kolommen. Met deze producten heb je een zeer geavanceerde oplossing, die geschikt zijn voor de beste kwaliteit op het gebied van Studio Automation, Virtual- en Augmented Reality. De Xtreme T10 en het G-Track systeem waren compleet getracked te zien. Net zoals het gebruikt is tijdens de Euro2016 in Parijs. Deze producten werden gedemonstreerd in combinatie met de nieuwste grafische vormgeving en technieken in combinatie met LED-vloer en LED-wall van Ledgo/Marketgraph.

4K production processor

Tot slot Datavideo. Dat bedrijf toonde o.a. de KMU-100, de ultieme 4K production processor. Deze processor biedt ondersteuning voor het creëren van meerdere 'regions of interest'. Hierdoor kunnen uitsnedes worden gemaakt van het 4K beeld dat door de scaling processor geüpscaled kan worden naar 1080p resolutie. Zo wordt het mogelijk om van één camerabeeld meerdere uitsnedes te maken, wat veel dynamiek genereert bij bijvoorbeeld talkshows, sportwedstrijden en podiumevenementen. De hardware is erg overzichtelijk geworden: een 1RU unit met aansluitingen op de achterzijde. Het uiteindelijke design zal nog aangepast worden. Datavideo is bezig met het ontwikkelen van een volledig nieuwe huisstijl voor hun 4K lijn. Aan de achterzijde van de unit bevinden zich de aansluitingen: 4K content kan binnenkomen via HDMI 2.0, Displayport of 4x 3G SDI. Het verwerken van het beeld geschiedt op de laatste generatie FPGA's van Altera. Aan de uitvoerzijde bevinden zich 4x 3G SDI voor de 1080p uitvoer van beeld, en twee HDMI poorten voor de uitvoer van het referentiescherm. De besturing van de unit verloopt via LAN of RS-422. De standaard PC GUI is erg overzichtelijk en biedt mogelijkheden tot het maken van uitsnedes, of het volgen van een bepaald pad met deze uitsnedes. Het is derhalve mogelijk om virtueel te pannen en zoomen.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment