Adamson in de Effenaar

Eindhovens poppodium de Effenaar ondergaat een flinke upgrade. Eén grote verandering heeft inmiddels plaatsgevonden in de grote zaal. Daar is het oude geluidssysteem namelijk vervangen door een compleet systeem van Adamson, dat via importeur Sound & Light Import in steeds meer Nederlandse poppodia te vinden is. Wij spraken er over met Jeroen Gerits, hoofd productietechniek bij de Effenaar.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Adamson in de Effenaar

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2016

Adamson in de Effenaar

Eindhovens poppodium de Effenaar ondergaat een flinke upgrade. Eén grote verandering heeft inmiddels plaatsgevonden in de grote zaal. Daar is het oude geluidssysteem namelijk vervangen door een compleet systeem van Adamson, dat via importeur Sound & Light Import in steeds meer Nederlandse poppodia te vinden is. Wij spraken er over met Jeroen Gerits, hoofd productietechniek bij de Effenaar.

Op het moment van schrijven wordt hard gewerkt aan de vervanging van de takelinstallatie en een deel van de lichtinstallatie van de Effenaar. Samen met de installatie van de nieuwe weergave- en monitorset van Adamson in de grote zaal van het poppodium zorgt dat voor heel wat technische stappen vooruit. "Eigenlijk zou een deel van de vernieuwingen vorig jaar al hebben plaatsgevonden, maar door omstandigheden is toen besloten het uit te stellen tot dit jaar", vertelt Jeroen Gerits. Hij geeft ook aan dat voor het geluid een Europese aanbesteding gedaan moest worden. "Voordeel daarbij was wel dat wij het bestek helemaal zelf geschreven hebben, daar heeft geen technisch adviseur tussen gezeten. Het was ook geen technisch pakket dat helemaal dichtgetimmerd was, je moet de leveranciers ook ruimte laten voor de uiteindelijke exacte invulling. Natuurlijk zijn er voorwaarden. Afmetingen waar alles aan moet voldoen, dat alles zwart moet zijn uitgevoerd, de geldende Arbo-eisen waaraan voldaan moet worden. Maar er is ook ruimte voor de leverancier om binnen die kaders zelf zijn ding te doen."

Volle overtuiging

Uiteindelijk waren er zes inschrijvingen, waaruit uiteindelijk drie partijen werden gekozen die in de Effenaar werden uitgenodigd voor een demo. Gerits: "We hebben vooraf gezegd dat zo'n demo drie dagen in beslag mocht nemen. Eén dag opbouw, één dag demo en één dag afbouw. Wij wilden per se een volle dag hebben om er mee te kunnen spelen, maar we wilden hen ook de tijd bieden om het in te hangen en in te regelen. Uit de drie partijen die zijn langs geweest is uiteindelijk met volle overtuiging gekozen voor de Adamson oplossingen van Sound & Light Import." De keuze was volgens Gerits vrij snel gemaakt: "Je hoorde duidelijke verschillen, ook met onze oude PA natuurlijk. Die werkte nog wel, maar was wel tien jaar oud en je merkte dat er nu gewoon nieuwe technieken in zitten. Dit klinkt echt heel direct. Het is een systeem met ballen, heel krachtig, zeker in een ondiepe brede zaal als de onze. We hadden best wel wat plekjes die we in de oude situatie niet goed konden aanstralen. Nu kan dat door middel van processorstanden allemaal veel beter. Als het minder druk is, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen het achterste gedeelte van de zaal minder hard aan te sturen, zodat je daar ook de wanden niet zo raakt. Je kan het echt helemaal naar eigen wens tunen."

Overleg

Meteen nadat de beslissing genomen was, ging Sound & Light Import aan de gang in de Effenaar. Wat op papier stond, moest toen dus in de praktijk gebracht gaan worden. "Daar komt nog wel het nodige overleg bij kijken", legt Gerits uit. "Je kunt namelijk een heel mooi systeemrek offreren met een mooi tekeningetje erbij, maar uiteindelijk moet de gebruiker daar ook zijn gedachten over laten gaan: wat wil je bijvoorbeeld waar in je rek hebben zitten? Wat wil je er allemaal op hebben en hoe moeten de aanduidingen zijn? Zij doen dat heel mooi door alles netjes in te frezen in het metaal. Alle platen zijn dus gefreesd met de naamsaanduidingen erop. Dan zit je dus ook niet te hannesen met stickers die na verloop van tijd weer gaan loslaten en dergelijke."

Verrassing

De set die door Sound & Light Import is geleverd en geïnstalleerd bestaat uit een Adamson PA met een E12 line array set in combinatie met de E219 baskast. De monitorset bestaat uit een Adamson M212 floormonitor in combinatie met de S119 baskast. De side-fill wordt gevormd door een combinatie van de Adamson SX18 topkast en de A218 baskast. Het monitorgedeelte werd dus ook meegenomen in de plannen, al was dat in eerste instantie niet eens zozeer de bedoeling. Gerits: "De L-Acoustics monitoren die we hadden zijn heel goed, die wilden we eigenlijk gewoon houden. Maar iedere aanbieder lieten we vrij om toch zijn eigen monitor aan te bieden. Uiteindelijk zijn we toen toch overstag gegaan en hebben we voor de Adamson monitor gekozen. Dat was voor onszelf eigenlijk ook een grote verrassing, zeker omdat we zó tevreden waren over wat we hadden. De Adamson monitor is een echte rock 'n roll monitor. Normaliter krijg je te maken met distortion als een apparaat tegen de max aan zit, maar dat doet deze niet. Hij gaat gewoon hard, zonder ook maar iets te vervormen. Zowel voor de muzikanten als voor ons is dat wel even zoeken en wennen uiteraard, maar het klinkt in ieder geval heel zuiver."

Perfectioneren

De daadwerkelijke installatie van het nieuwe systeem heeft in de afgelopen weken plaatsgevonden. Nu is de periode van finetunen aangebroken. "En vandaag krijgen onze freelancers bijvoorbeeld uitleg, er is namelijk nogal wat veranderd. Het 'Adamson-deel' is niet zo ingewikkeld, maar vooral de Lake processor zal even wennen zijn. We hebben echt gekeken naar wat de beste oplossing zou zijn voor onze zaal en daar is deze set uitgekomen. De installatie zelf is soepel verlopen, daar heb je als klant eigenlijk nauwelijks omkijken naar. Vanuit Duitsland is Jochen Sommer (director of European operations bij Adamson, red.) ingevlogen om het systeem in te regelen. Nu is het een kwestie van een paar maanden testen, waarin iedereen zijn bevindingen opschrijft. Op basis daarvan kunnen we dan nog wat aanpassingen doorvoeren om het verder te perfectioneren." Ook het PA gaat dan wat vaster gefixeerd worden, legt Gerits uit: "Die wordt nu door middel van een ketting een beetje naar binnen gedraaid en met de hoek waarin dat gebeurt zijn we nog aan het spelen. Een ketting is daar ideaal voor, omdat je gewoon steeds een schakeltje kan opschuiven. Op die manier kun je ontdekken wat je uiteindelijk wilt. Je kunt natuurlijk niet elke dag allerlei aanpassingen gaan doorvoeren, dat heeft geen zin." Eén van de bevindingen die al gedaan zijn, is het feit dat de Effenaar een veel krachtiger laag heeft dan met het vorige PA. "Je komt daarmee ook op andere plekken in het pand dan met het oude systeem. Ook daar moeten we mee leren omgaan", aldus Gerits.

Gerust

Al met al is Jeroen Gerits nu al heel blij met de keuzes die gemaakt zijn. "Al helemaal als je je beseft dat je eigenlijk nog aan het finetunen bent. Het is heel lang geleden geweest dat ik zonder op het geluid te letten naar een band kon kijken, ik verwacht dat dat met dit PA wel gaat gebeuren. We hebben nu al een héél goed geluid, terwijl je dus weet dat het alleen nog maar beter gaat worden. Het geeft een gerust gevoel en het draagt ook bij aan het feit dat bezoekers hier nog meer kunnen gaan genieten en die beleving kunnen ondergaan. We hoeven ons echt geen zorgen te maken over de vraag of het wel geaccepteerd zal worden en of het wel goed genoeg zou zijn, dat staat namelijk vast. De Effenaar heeft hiermee echt een stap vooruit gezet."

Patronaat
Naast de Effenaar is Sound & Light Import ook druk geweest in het Patronaat in Haarlem. Ook daar is namelijk gekozen voor een nieuwe geluidsinstallatie van Adamson. De set bestaat uit per kant tien Adamson S10 compact line array kasten, met aan de buitenkant een gevlogen sub-array bestaande uit zes stuks Adamson S119 baskast. Deze baskasten zijn in een dubbele front-back-front configuratie gevlogen. Insteek van de nieuwe set was onder andere om geen boxen op het podium te hebben én een betere dekking te realiseren. Dat doel is met de nieuwe set bereikt. Derhalve is het Patronaat weer helemaal up-to-date en klaar voor de komende tien jaar.
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment