Vlekkeloze communicatie voor Belgische scheidrechters

De video-assistent-scheidsrechters (VAR) zijn enkele jaren na hun introductie al niet meer weg te denken uit het (internationale) voetbal. De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) vertrouwt voor toepassing in de Jupiler Pro League op de techniek van Riedel Communications. AV & Entertainment Magazine trok naar het Proximus Basecamp in Tubeke (België) om het VAR Replay Centre met eigen ogen te zien. "Het werkt echt allemaal zoals je zou willen", aldus Stephanie Forde, Operationeel Directeur van het Professional Referee Department bij de KBVB.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Vlekkeloze communicatie voor Belgische scheidrechters

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2023

De video-assistent-scheidsrechters (VAR) zijn enkele jaren na hun introductie al niet meer weg te denken uit het (internationale) voetbal. De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) vertrouwt voor toepassing in de Jupiler Pro League op de techniek van Riedel Communications. AV & Entertainment Magazine trok naar het Proximus Basecamp in Tubeke (België) om het VAR Replay Centre met eigen ogen te zien. “Het werkt echt allemaal zoals je zou willen”, aldus Stephanie Forde, Operationeel Directeur van het Professional Referee Department bij de KBVB. 

Zo’n anderhalf jaar geleden openden in de Tubeke, vlak onder Brussel, de deuren van het Proximus Basecamp, het zeer fraaie nieuwe hoofdkwartier van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Ook de nationale elftallen van België komen er samen tijdens interlandperiodes en het toeval wil dat de Rode Duivels op het moment van ons bezoek aan het trainen zijn ter voorbereiding op interlands tegen Zweden en Duitsland. Het is derhalve druk op de campus, maar in het moderne VAR Replay Centre (direct naast de hoofdingang gesitueerd) is daar niets van te merken. Er heerst rust en dat is precies hoe men het graag ziet. 

Booths
We worden ontvangen door Stephanie Forde, die als Operationeel Directeur van het Professional Referee Department bij de KBVB stevig heeft bijgedragen aan de introductie van de video-asssitent-scheidsrechters in het Belgische voetbal. Zij toont bij binnenkomst de werkruimte van de VAR-teams. “Er zijn hier zes booths gerealiseerd waar de teams hun werk kunnen doen”, legt ze uit. “Vijf daarvan zijn volledig operationeel, de zesde is reserve. Als we het nodig achten dat ook die zesde booth ingezet moet gaan worden, dan is dat zo geregeld.” In het midden van de ruimte bevindt zich ook nog een techniek-eiland. “Dat is onze supervisordesk. Om de techniek te bewaken is daar altijd iemand aanwezig van Studiotech, evenals iemand van Proximus, voor de verbindingen. Ook is elke wedstrijddag een VAR-manager of VAR-coördinator aanwezig om overzicht te houden op de prestaties van het VAR-team”, aldus Forde. 

Vlekkeloos
Voor het functioneren van de video-assistent-scheidsrechters zijn goede en betrouwbare communicatiemiddelen essentieel. Bij de KBVB wordt daarbij vertrouwd op de oplossingen van Riedel Communications, dat samenwerkt met het facilitaire bedrijf EMG en systeem integrator Studiotech om die communicatie mogelijk te maken tussen de Belgische Jupiler Pro League-scheidsrechters, hun assistenten naast het veld en de video-assistent-scheidsrechters die op afstand werken in het VAR Replay Centre. De draadloze Bolero-intercom en de digitale matrix-intercomsystemen van Riedel ondersteunen de scheidsrechterteams van de KBVB in alle stadions van de Jupiler Pro League en in het VAR Replay Centre om te zorgen voor een vlekkeloze communicatie bij het plaatsen en beoordelen van oproepen. Signalen die tussen verschillende stadions en het VAR Replay Centre bewegen, gaan via het Proximus MPLS-netwerk, dat is ontworpen voor topsporten en evenementen - niet alleen voor VAR, maar ook voor productie op afstand van Jupiler Pro League-competities.

Kwaliteit en support
Het is nu het tweede seizoen waarin gewerkt wordt op deze manier, aldus Forde, die vertelt hoe de keuze voor de oplossingen van Riedel Communications is gemaakt: “Hiervoor werkten we met andere communicatiesets, maar daarmee hadden we zo nu en dan problemen. Daarbij bleek ook nog eens dat de leverancier, bijvoorbeeld in de zomerperiode, lastig te bereiken was. Voor ons was dat lastig, dus toen we wisten dat we met een gecentraliseerde VAR-setup gingen werken, zijn we verder gaan kijken. De kwaliteit van het nieuwe systeem moest daarbij niet alleen goed zijn, ook het servicelevel moest voldoen aan onze eisen. We hebben een aantal opties bekeken. Kristof Vanden Eynde (Sales Manager bij Riedel, red.) kwam met de oplossingen van Riedel. We hebben getest en waren meteen zo tevreden dat we zijn gaan kijken hoe het zou passen in de Jupiler Pro League. De resultaten waren fenomenaal en het feit dat de support zo goed was, heeft ons mede overtuigd om met Riedel in zee te gaan.”

Parallel
Riedel leverde alle stadionkits, elk uitgerust met Bolero-S stand-alone draadloze intercomsystemen inclusief antennes, beltpacks en run-headsets voor scheidsrechters die op het veld werken. In het VAR Replay Centre zijn de VAR-booths uitgerust met het Artist 1024-intercomsysteem van Riedel, met 1216 intercompanelen die overlappende wedstrijden (parallel) per wedstrijddag ondersteunen. Gedurende de laatste (twee) speeldag(en) van de reguliere competitie is het systeem uitgebreid met flightpacks om maximaal negen wedstrijden tegelijkertijd te kunnen ondersteunen. “Ondanks de afstand tussen elk stadion en het VAR Replay Centre is het geluid uitzonderlijk goed”, legt Stephanie Forde uit. “Zowel het Bolero- als het Artist-systeem zijn eenvoudig te gebruiken, dus onze teams hebben geen moeite om de juiste verbinding te maken, zelfs midden in een intense wedstrijd. Met de professionele ondersteuning van Riedel was de integratie en configuratie van het systeem bovendien eenvoudig.”

Bouwplaats
De eerste keer dat met het nieuwe systeem gewerkt ging worden in een officiële wedstrijd was tijdens een wedstrijd om de Belgische Supercup. Dat was natuurlijk spannend, herinnert Forde zich nog: “Je weet dat het werkt, maar wilt natuurlijk niet dat tijdens zo’n eerste wedstrijd problemen optreden. Het zat hier toen vol met mensen die allemaal wilden zien of en hoe het werkte, maar het liep direct heel vlot. Het gekke was dat in de hele opbouw van het nieuwe hoofdkwartier alleen deze ruimte klaar was. Verder was het nog één grote bouwplaats, wat voor een heel gekke gewaarwording zorgde.” Kristof Vanden Eynde, inmiddels ook aangeschoven, reageert lachend: “Dat was bizar inderdaad. Het regende hier letterlijk binnen. Alles was afgeplakt en de rest van het gebouw was nog ruwbouw. Dat was een uitdaging, maar samen met partners als EMG en Studiotech is het helemaal goed gegaan, ook in die allereerste wedstrijd.”

Geen straf
Stephanie Forde is even trots als tevreden wanneer ze rondkijkt in het VAR Replay Centre. “De faciliteiten waarmee we nu mogen werken zijn niet meer te vergelijken met die van vijf jaar geleden, toen we nog vanuit busjes werkten”, vertelt ze. “Je zat voortdurend bovenop elkaar, deed je bespreking regelmatig ook in die bus en moest soms door het voetbalpubliek heen om überhaupt in de bus te geraken. Nu komen de VAR-teams hierheen, zitten ze in alle rust, hebben ze een vergaderruimte om hun bespreking te doen en zijn ze van alle gemakken voorzien. Het is beslist geen straf om VAR te zijn, inderdaad.”

Kraakhelder
Ook Kristof Vanden Eynde is trots op wat is neergezet in Tubeke. “Het is heel mooi dat onze intercomsystemen een integraal onderdeel zijn geworden van de wedstrijddagoperaties in het VAR Replay Centre en in stadions in heel België”, geeft hij aan. “Het is opwindend om de resultaten in de live-uitzending te zien terwijl de scheidsrechters voor advies moeiteloos een beroep doen op hun externe collega’s.” Volgens Vanden Eynde zit het succes ‘m in de kwaliteit van de systemen, de goede support én het gebruiksgemak. “Het systeem is heel eenvoudig op te zetten, te testen en te bedienen. Maar ook bijsturen is makkelijk. Als een scheidsrechter tijdens de wedstrijd aangeeft dat het iets zachter of juist luider mag, dan is dat zo geregeld. Toch zal de kwaliteit het belangrijkst zijn. Vroeger was de audiokwaliteit zo dat je niet goed kon horen wie nu eigenlijk precies iets zei. Zeker als het regende was het soms lastig. Nu is alles kraakhelder en versta je elkaar alsof je naast elkaar staat.” Forde beaamt het: “Het is loepzuiver en dat is precies waar we naar op zoek waren. Het werpt ook zijn vruchten af. Het foutpercentage in wedstrijden is bij scheidsrechters sinds de introductie van de VAR significant naar beneden gegaan. We hebben er alle vertrouwen in dat die ontwikkeling zich verder zal doorzetten. Aan het systeem zal het in ieder geval niet liggen.”
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment