Inhoud
- Vlekkeloze communicatie voor Belgische scheidrechters
- De uitrusting van Edwin Vermeulen: "Liefst het hele proces in eigen hand"
- Baanbrekende PTZ- en broadcast studiocamera van Panasonic
- NAB 2023
- Pop-up Event: Achter de schermen bij DigiNet
- De veelzijdigheid van Axia Quasar
- Audiobibliotheek Thomas Rex Beverly: Het spectaculaire geluid van Moeder Aarde
- NOB 901 reportagewagen: gewaagde keuze, nog steeds in dienst
- Stand van zaken: Postproductie
- De Doelen kiest voor d&b: "Naar een nóg hoger niveau"
- Terugblik: Prolight + Sound 2023
- PAARD, Paradiso en FLUOR: rondje Randstad met Chauvet
- Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap
- De TPM Truss Series van SIXTY82: revolutie in trussenland
- Truss-innovaties bij Podiumtechniek: gemak als uitgangspunt
- MAGIC FX staat nooit stil: duurzame wereldprimeurs
Verschenen in AV-Entertainment Nr2 2023
Tekst: René Henkes
Het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) bestelde in 1989 vier Renault Master bestelbussen ten behoeve van de afdeling Audio. Een gewaagde keuze, aangezien men in Hilversum toch meestal vertrouwde op degelijk Duits vervoer. Maar dat de keuze destijds toch best goed uit heeft gepakt, bewijst de Renault die we in deze editie van de rubriek ; Broadcastvoertuigen’ in de spotlights zetten. In 2023 doet een van de vier wagens namelijk nog altijd waar deze destijds voor gebouwd is. Uiteraard niet meer in dienst van het NOB, maar bij RTV Baarn, tegenwoordig onderdeel van streekomroep Eemland.
Geschiedenis
In 1989 gaf het NOB opdracht om vier zogenaamde ‘Actualiteitenwagens’ te laten bouwen voor de divisie radio. In het dagelijks gebruik werden deze wagens gewoon ‘reportagewagens’ genoemd, maar jer was destijds nog sprake van een andere manier van communiceren binnen de omroep. De wagens dienden ter vervanging van de inmiddels oude Mercedes Benz ‘Düsseldorfers’ die in de jaren ’70 door de NOS waren aangeschaft.
Het uitdenken, ontwerpen en indelen van de wagens gebeurde destijds door de afdeling ‘Technische projecten & Investeringen’ van het NOB. Pas daarna mocht de carrosseriebouwer aan de slag met de indeling van de wagens waarna deze in eigen huis werden voorzien van apparatuur (zie kader).
Zeker gezien de gewichten van met name de Studer recorders in combinatie met de relatief lichte motorisering en het ontbreken van stuurbekrachtiging, hadden de Renaults een behoorlijke kluif om daar te komen waar ze moesten zijn. Tel daarbij de herrie van de motor nog op en je begrijpt dat de wagens niet heel geliefd waren onder de gebruikers. Toch stonden ze altijd paraat voor de live uitzendingen van o.a. ‘Spijkers met koppen’, de wekelijkse kerkdiensten, ‘Vroege Vogels’, etc. Uiteindelijk nam het NOB afscheid van de vier Renaults.
Het verhaal gaat verder
Afgedankt houdt uiteraard niet in dat de bussen naar de sloop werden gebracht. Integendeel! Bij RTV Baarn blijkt wagen 901 nog gewoon te doen waar deze destijds voor is gebouwd: het maken van radioreportages. Uiteraard is er het een en ander veranderd. Zo zijn de grote Studer recorders verdwenen, maar als je goed kijkt op de beelden, is het nog altijd een feest van herkenning. Destrijd niet geliefd onder de technici en daarom des te bewonderenswaardiger dat de kwaliteit van de Renaults zich na 33 jaar ruim bewezen heeft. Een stukje omroephistorie leeft voort!
De techniek
Het hart van de wagens bestond uit:
· 1x Studer 962 mengtafel (12x microfoon/lijn ingangen + 2x stereo-ingangen, 4x master modus 1x aux & 1x monitor).
· 2x Magnafoon Studer 807 recorders (aan de bestuurderszijde in de lengte van de wagen).