Pop-up Event: Achter de schermen bij DigiNet

Zowel bezoekers als de organisatie tonen zich iedere keer weer enthousiast na een Pop-Up Event van DigiNet. Reden genoeg voor het bedrijf om onlangs voor de zesde keer zo’n event te verzorgen, ditmaal in Vilvoorde en Hilversum. Naast seminars over onderwerpen als ‘On Prem and Cloud Editing’ en ‘FAST and Cloud Based Playout toonden partners als Avid, Sony, Ross en Panasonic hun nieuwste ontwikkelingen. AV & Entertainment Magazine was daar graag bij.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Pop-up Event: Achter de schermen bij DigiNet

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2023

Zowel bezoekers als de organisatie tonen zich iedere keer weer enthousiast na een Pop-Up Event van DigiNet. Reden genoeg voor het bedrijf om onlangs voor de zesde keer zo’n event te verzorgen, ditmaal in Vilvoorde en Hilversum. Naast seminars over onderwerpen als ‘On Prem and Cloud Editing’ en ‘FAST and Cloud Based Playout toonden partners als Avid, Sony, Ross en Panasonic hun nieuwste ontwikkelingen. AV & Entertainment Magazine was daar graag bij. 

Tekst: Ulco Schuurmans

De DigiNet Pop-Ups zijn een succesvolle formule. Gebaseerd op een zorgvuldig samengestelde mix van lezingen over hot items en de fysieke aanwezigheid van standhouders (partners van DigiNet) die hun nieuwste ontwikkelingen laten zien. Daarbij dragen de gekozen locaties stevig bij aan de ambiance. In België werd gekozen voor de Lites Studios in Vilvoorde, in Nederland was het M-Mediagebouw in Hilversum plaats van handeling. “Mooie plekken die ertoe bijdragen dat er een goede sfeer voor kennisuitwisseling ontstaat. Zo kunnen klant en dealer elkaar in een ongedwongen sfeer ontmoeten en juist dat is ook de kracht van onze Pop-Up Events”, aldus Niels Mos (Broadcast Division Manager bij DigiNet). 

Cloud
Volgens Niels Mos heeft iedereen het over werken, opslaan en afspelen vanuit de cloud, maar gebeurt het in de praktijk nog niet zo gek veel. Veel broadcasters en grote providers zitten nog altijd ‘On Prem’, d.w.z. op de eigen centrale servers en dus niet in de cloud. Daar zal zeker verandering in moeten komen, vinden ze bij DigiNet. Er zijn echter wat obstakels (en vooroordelen). Complexe workflows met een eigen structuur voor AV-data en behoorlijk wat personeel die er mee te maken hebben migreer je niet zomaar even naar de cloud. Een voor menigeen lastige aangelegenheid, waarbij je voorlopig liever eerst de kat uit de boom kijkt.

Dan zijn er ook vragen over de veiligheid. Het transporteren van content en andere bestanden tussen de centrale cloud, virtuele productiestudio’s en de journalisten, editors of postproducers in het veld is niet zonder risico. Er is kans op hacking, diefstal, misbruik, sabotage en voortijdig uitlekken. En daarnaast zijn er nog de kosten. Bij een on-prem installatie zijn de kosten aan de voorkant bekend op basis van een ‘total cost of ownership’, maar in de cloud is er al snel sprake van een blanco cheque omdat je aan de voorkant niet goed weet welke kosten je maandelijks doorbelast gaat krijgen aangezien je hier betaald voor het verbruik.

Daartegenover staan uiteraard wel de extra mogelijkheden die het in de cloud produceren en broadcasten biedt. Een veelzijdigere en snellere postproduction bijvoorbeeld doordat de uitwisselbaarheid van materiaal groter wordt. In geval van een ramp staan de AV-data en content nog veilig op de vele back-upservers in de cloud. Regioversies zijn relatief snel en eenvoudig te vervaardigen. Ook geen verlies met reistijd en kosten als de productiehandelingen vanuit externe (thuis-)locaties kunnen plaatsvinden.
DigiNet streeft ernaar om ‘in de cloud-oplossingen’ dichterbij te brengen en meer invoelbaar (wat kan dat voor mij betekenen?) te maken. Het hoeft bovendien niet allemaal in één keer. 

Avid Nexis Edge
Avid zet al een goede en veelbelovende stap als het gaat om de balans tussen On Prem en in de cloud. Nexis Edge remote video editing en collaboration voorziet in de productiegereedschappen waarmee de media en entertainindustrie elke dag weer bouwen, maar dan wel in de cloud vanuit elke werklocatie. Kortom dezelfde media access, workflow, en gebruikerservaring als de teamwerkers gewend zijn in de centrale productiefaciliteit. Met de Avid Nexis Edge client beschikken de leden van het productieteam over dezelfde opzoek/downloadprocedures, storyboard, workflows, edittools en viewers. Maar dan gewoon thuis of op (mobiele) locatie. Zowel HiRes als Proxy media workflows zijn inzetbaar. Tijdens het Avid-seminar benadrukte Danny Hollingsworth dat zij nu al een volledig SaaS-based virtuele postproduction-omgeving in de cloud gerealiseerd hebben. Die werkt prima met de Avid MediaComposer en ook Adobe Premiere Pro.

Ross Video
Ross Video had waanzinnig uitgepakt met een gigantische hoeveelheid hardware die was ingevlogen. Een complete regie setup was opgetuigd, bestaande uit het regie automatiseringssysteem OverDrive. Dit systeem begint in Nederland meer en meer de defacto standaard te worden als het gaat om regie automatisering en het besparen van personeel in de regie. Deze setup was gekoppeld aan de splinternieuwe Ultrix FR12 matrix (maximale grootte 288x288) met geïntegreerde Acuity production switcher met hieraan gekoppeld het nieuwe TD3S TouchDrive panel. Al met al een hele grote setup die tegenwoordig nog maar weinig installatieruimte inneemt.

Panasonic
Bij Panasonic was uiteraard de nieuw gepresenteerde AE-UE160 PTZ camera te zien. De PTZ-lijn bij Panasonic is nu vijftien jaar op de markt en dit is het nieuwe vlaggenschip dat compatibel is met de SMPTE ST 2110 standaard. Deze camera is uiteraard volledig compatibel met het IT/IP platform ‘Kairos’. DigiNet heeft sinds kort hiervoor ook een eigen demo-set om na de Pop-Up eens wat uitgebreider te kunnen ontdekken wat de mogelijkheden zijn van het Kairos platform.

Amagi Fast en Cloud Based play-out
Dat de play-out vanuit de cloud veelzijdig, snel, betrouwbaar en veilig is vertelde Simon Clark van Amagi in hun seminar. En ook de kosten vallen behoorlijk mee. Amagi Analytics zette uiteen dat er nog veel koudwatervrees is voor het grootschalig afspelen op meerdere fronten en regio’s vanuit de cloud. Hun cloud-poort laat zien dat veel vooroordelen in deze feitelijk gezien niet correct zijn! De veiligheid berust op het gebruikte afspeelplatform. En die is bij de grotere providers tot in de puntjes geregeld. En gaat er lokaal of in de productiestudio iets grondig mis, dan staat er altijd een back-up op een cloud-server.

De migratie is bovendien eenvoudiger dan gedacht. Amagi heeft in deze al diverse grote omroepen en broadcasters in haar tevreden klantenpopulatie. En qua prijs is playback in de praktijk doorgaans niet duurder dan andere oplossingen. Let uiteraard wel op de daadwerkelijke kosten van abonnementen en datahoeveelheden.

Limecraft workspace voor videoteams
Limecraft pakt het allemaal anders aan. Volgens Robert Sonneville legt het softwarebedrijf een solide en uiterst betrouwbare productieschil (in feite een workspace) in de cloud tussen de kostbare data in de eigen serverinfrastructuur van de klant en de dedicated werkruimte van het productieteam. De workspace houdt de assets op de lokale opslagfaciliteiten nauwkeurig bij en gebruikt AI-transcripting en beeldherkenning voor het indexeren van video en het automatiseren van repeterende handelingen.

Niets van de AV-bronbestanden gaat eigenlijk online de deur uit. Alle bewerkingen vinden in de schil plaats. Of het nu om editing, transcription, subtitels, vertalingen of een editwindow in het lokaal toegepaste NLE-pakket gaat: er is geen contentverkeer, alleen prima beveiligde bewerkingen.
“Het is CIAOS”, zo vertelde Robert Sonneville trots. “Met de C van volledige collaboration bij editing, (post-)production, becommentariëren en delen. De I van volledige integratie van de werk- en productieflows, waarbij de eigen editingomgeving niet verandert. De A van automatiseren slaat op de (AI) gestuurde transcripts, speech to text, vertaling, ondertiteling e.d. De O orkestreert de workflows tot een geoliede machine. En de tot slot is er de S voor volledig Security….veiligheid dus.” Limecraft voorziet zowel in complete passende workflows vanaf de plank als customized naar de wens van de klant en diens productieomgeving.

EVS over SMPTE2110
Kristof Van der Veken (EVS) liet in Vilvoorde zijn licht schijnen over de nieuwe SMPTE2110-standaard voor AV over IP. Daarbij gaat het vooral over het netwerkontwerp, PTP timing, de veiligheid en best practices. Deze standaard is nog deels in ontwikkeling, maar vindt inmiddels al brede toepassingen bij productienetwerken.
In feite is SMPTE2110 een geavanceerde standaard voor het versturen van hoogwaardige stromen (in datapakketjes) voor video, audio en metadata. Er is een behoorlijk verschil met eerdere IP-packet standaards. Het gaat om drie of meer verschillende IP-packetstromen. Allereerst ‘Audio’, meerdere kanalen in een packetstream of het opsplitsen in verschillende groepen audiokanalen in verschillende streams. Daarnaast ‘Video’, van een actieve area in een packetstream. En ten derde audio- en video-metadata in verschillende packetstreams gesynchroniseerd met RTP timestamps. Er zijn verscheidene substandaards van SMPTE2110 voor o.a. voor ongecomprimeerde video, enkelvoudig video essence transport over meerdere SMPTE2110-20 streams, hoogwaardige timing en synchronisatie, ongecomprimeerde audio of AES67 en hulpdata (captions, subtitles, dynamic range, formaat beschrijving, tijdcode e.d.).

Met MediaLab in de cloud
Dat het allemaal toch relatief eenvoudig, veilig en tegen een redelijk prijs in de cloud kan toonde MediaLab op hun pop-up stand. In de praktijk een stabiele en veilige portal en een flexibele tool voor contributie en distributie van allerlei soorten content.

MediaLab gaat verder dan het bestanden delen via WeTransfer of Vimeo d.m.v. het aanmaken van eigen mappen met afspeellijsten, het instellen van veiligheidselementen en markers. Het werkt allemaal verrassend snel. De oplossingen van MediaLab zijn speciaal ontwikkeld voor omroepen en mediabedrijven. Compleet met analysegereedschappen. Daarmee krijg je een solide grip op mediaworkflows en -bestanden. Ook wordt het  voortijdig lekken naar de altijd nieuwsgierige buitenwereld voorkomen.

LivePower
LivePower is een Belgisch bedrijf dat alles maakt op het gebied van connectivity, maar dan gepersonaliseerd. Met name in de eventmarkt, met meerdere rentalbedrijven op een venue, raken kabels al snel kwijt. Door de kabels te personaliseren wordt dit risico tot een minimum beperkt. Thomas Verspaandonck zei dat de gepersonaliseerde kabels op maat geproduceerd worden door LivePower tegen de prijs van een standaard kabel. Naast gepersonaliseerde bekabeling, kunnen ook haspels, patchpanelen en stroomkasten gepersonaliseerd worden.

Behoefte
De DigiNet Pop-Up events voorzien echt in een behoefte. Ook de zesde editie bracht weer interessante thema’s, ontwikkelingen en praktische oplossingen voor het voetlicht. Een duidelijke en leerzame afspiegeling van prangende vragen beantwoorden en informatie uitwisselen met seminars en de standhouders op de eventvloer, dat blijkt de sleutel tot succes. 
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment