De Doelen kiest voor d&b: "Naar een nóg hoger niveau"
AV-Entertainment Nr2 2023
» De uitrusting van Edwin Vermeulen: "Liefst het hele proces in eigen hand"
» Baanbrekende PTZ- en broadcast studiocamera van Panasonic
» NAB 2023
» Pop-up Event: Achter de schermen bij DigiNet
» De veelzijdigheid van Axia Quasar
» Audiobibliotheek Thomas Rex Beverly: Het spectaculaire geluid van Moeder Aarde
» NOB 901 reportagewagen: gewaagde keuze, nog steeds in dienst
» Stand van zaken: Postproductie
» De Doelen kiest voor d&b: "Naar een nóg hoger niveau"
» Terugblik: Prolight + Sound 2023
» PAARD, Paradiso en FLUOR: rondje Randstad met Chauvet
» Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap
» De TPM Truss Series van SIXTY82: revolutie in trussenland
» Truss-innovaties bij Podiumtechniek: gemak als uitgangspunt
» MAGIC FX staat nooit stil: duurzame wereldprimeurs

Alle edities
De Doelen kiest voor d&b: "Naar een nóg hoger niveau"
Concert- en congresgebouw de Doelen in Rotterdam is met nieuwe geluidssystemen in de vier belangrijkste evenementenruimtes helemaal klaar voor de toekomst. Akoestisch adviseur Peutz bewaakte de interactie tussen akoestiek en het nieuwe geluidsysteem, waarbij Amptec verantwoordelijk was voor het ontwerp en de installatie van voortreffelijke d&b-systemen. “Het is mooi dat we een gerenommeerde locatie als de Doelen zo naar een nog hoger niveau hebben kunnen tillen”, aldus Sjoerd Terpstra (Live Sales Director NL bij Amptec). De Doelen in Rotterdam werd gebouwd in 1966 en is fameus om haar prachtige akoestiek in de Grote Zaal met 2200 zitplaatsen. De concertzaal wordt op akoestisch vlak gezien als een van de beste zalen ter wereld, met dank aan kenmerkende zigzagpatronen in hout en natuursteen op de zijwanden, het nieuwe plafond en een geluidsreflector. De Doelen is de thuishaven van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en staat vooral bekend als podium voor klassieke muziek, maar ook liefhebbers van jazz, pop en andere genres zijn hier aan het goede adres. Bovendien vinden er regelmatig prestigieuze internationale evenementen plaats, zoals tijdens het International Film Festival Rotterdam. De Doelen wil de programmatie nog verder uitbreiden en het nieuwe geluidssysteem helpt daarbij. Aanbesteding De Doelen biedt een diverse programmering van hoge kwaliteit, waardoor het niemand zal verbazen dat de locatie één van de drukst bezochte muziekpodia in Nederland is. Onlangs koos men ervoor om de geluidssystemen in de vier belangrijkste evenementenruimtes te vernieuwen. Om te bepalen wie voor de uitvoering daarvan mocht gaan zorgen, werd in 2021 een aanbesteding uitgeschreven. Eén van de partijen die zich mengde in de strijd om deze mooie opdracht was Amptec, vertelt Live Sales Director Sjoerd Terpstra: “Na een demo werd ons de opdracht uiteindelijk gegund. Vooraf maakten we een ArrayCalc-simulatie om ons ontwerp te verduidelijken. Dat ontwerp werd uiteindelijk in samenwerking met akoestisch adviesbureau Peutz lichtjes aangepast om de akoestiek en het systeem nog beter tot hun recht te laten komen. Dat heeft geleid tot de d&b-systemen zoals ze nu door Amptec in de Doelen geïnstalleerd zijn.” Metingen De specialisten van Peutz raadden de wijzigingen aan omdat ze in de ArrayCalc-simulaties potentiële verbeteringen zagen in relatie tot de akoestische omstandigheden. “Die hebben we bij de metingen gevalideerd en onderbouwd”, vertelt Sander Kleijwegt van Peutz daarover. “We hebben dat gedaan door afzonderlijke luidsprekergroepen én combinaties van luidsprekergroepen te meten. Zo maak je inzichtelijk wat de positieve en negatieve bijdrage is van afzonderlijke groepen in de verschillende publieksgebieden in de zaal.” Daarbij maakte Peutz gebruik van impulsresponsmetingen. Kleijwegt: “Er zijn die dag in totaal 250 impulsresponsies gemeten van de verschillende luidsprekers naar de verschillende ontvangstposities. Voor muziekweergave is daarbij gekeken naar tijddomein, de spectrale gelijkmatigheid op de ontvangstposities en de geluidsniveauverdeling over de zaal. Daarnaast hebben we ook de spraakverstaanbaarheid getoetst.”
Op basis van de metingen zijn aanbevelingen gedaan, waarbij voortdurend goed overleg was tussen Amptec, Peutz en de Doelen. “Hierbij moet gedacht worden aan het optimaliseren van de balans tussen het hoofdsysteem en de invulling op de podium- en orgelring en een andere invulling voor de loges”, legt Keijwegt uit. “Amptec heeft daarop het ontwerp wat aangepast en zo is het uiteindelijk opgeleverd.” Een mooi voorbeeld van hoe twee gerenommeerde partijen samenwerken en zo tot het allerbeste resultaat komen dus. Overtuigend Het vorige systeem deed al sinds 2006 dienst en liep stilaan op zijn laatste benen. Er moest een systeem komen dat de spraakverstaanbaarheid verbetert, met name in de Grote Zaal, en overal gemakkelijk te bedienen is – ook in de drie andere zalen. Amptec haalde de opdracht zoals gezegd binnen dankzij een gedetailleerde offerte met een uitgekiend ontwerp en een overtuigende demonstratie. Akoestische experts van het gerenommeerde adviesbureau Peutz Group gaven groen licht voor het voorstel van Amptec op basis van de metingen tijdens de proefopstelling. Ze stelden een paar optimaliseringen voor, die Amptec verder verfijnde tot alles helemaal goed zat. Voor Amptec zat naast Sjoerd Terpstra technisch projectmanager Stevens Arts op het project. Frank Geerts (Live Sales Director BE) ondersteunde Terpstra. Grote Zaal In de Grote Zaal koos Amptec voor een krachtig line-arraysysteem uit de V-Series, aangevuld met subwoofers boven de geluidsreflector die aan het plafond is vastgemaakt. De specialist in professionele audio-oplossingen opteerde voor witte subwoofers, omdat die het minst zouden opvallen tegen de achtergrond van het witte plafond. De Grote Zaal is de grootste concertzaal met geoptimaliseerde akoestiek van Nederland en zonder twijfel de parel aan de kroon van de Doelen. “Alleen perfectie was dus goed genoeg”, vertelt Terpstra. “We kozen voor het line-arraysysteem uit de V-Series van d&b, omdat het voortreffelijk presteert én heel richtinggevoelig is, vooral als je een reeks cardioïde subwoofers gebruikt. Daardoor komt de geluidsenergie terecht waar ze nodig is en valt spraak beter te verstaan. In de Grote Zaal zorgt de gepatenteerde ArrayProcessing-technologie van d&b er ook voor dat de geluidseigenschappen in de hele ruimte vergelijkbaar zijn. Iedereen in het publiek geniet dus van dezelfde hoge klankkwaliteit, waar hij of zij ook zit.” Overige zalen In de drie kleinere zalen – Jurriaanse Zaal, Eduard Flipse Zaal en Willem Burger Zaal – zijn systemen uit de Y-Series geïnstalleerd. De Jurriaanse Zaal, een kleinere versie van de Grote Zaal, telt bijna 600 zitplaatsen en wordt beschouwd als een van de beste locaties voor kamermuziek ter wereld. Naast het hoofdsysteem uit de Y-Series leverde Amptec hier ook subwoofers en lipfills die in het podium zijn ingebouwd. De Eduard Flipse Zaal en de Willem Burger Zaal zijn als intiemere ruimtes uitstekend geschikt voor livevoorstellingen, workshops en lezingen. In beide zalen is bij het ontwerp van het geluidssysteem rekening gehouden met de richtinggevoeligheid. Zo wordt ongewenste weerkaatsing voorkomen en wordt de verstaanbaarheid verbeterd. Ontzettend trots Alle zalen in de Doelen zijn voortaan uitgerust met moderne, hoogwaardige systemen die de geluidskwaliteit meetbaar hebben verbeterd en vlotter te bedienen zijn dan hun voorgangers. “We zijn er echt trots op dat we in een gerenommeerde locatie als de Doelen het gebouwbrede geluidssyteem naar een nog hoger niveau hebben kunnen tillen”, blikt Sjoerd Terpstra nu terug. “Ingewikkelde systemen zijn bedienbaar door een druk op de knop van de R90 touchscreen remote control. De eigen producties, maar ook die van bezoekende gezelschappen profiteren daar enorm van. Voor ons is het echt een referentieproject om ontzettend trots op te zijn.”
|