Baanbrekende PTZ- en broadcast studiocamera van Panasonic
Op ISE 2023 introduceerde Panasonic twee ronduit vernieuwende camera's. Een echt baanbrekend AW-UE160 PTZ-model. En een CineLive AK-PLV100 (GSJ)
studiocamera. Recente ontwikkelingen zoals SMPTE ST 2110, 5G mobiele router en streaming netwerkfunctionaliteit ontbreken niet.
AV-Entertainment Nr2 2023
» De uitrusting van Edwin Vermeulen: "Liefst het hele proces in eigen hand"
» Baanbrekende PTZ- en broadcast studiocamera van Panasonic
» NAB 2023
» Pop-up Event: Achter de schermen bij DigiNet
» De veelzijdigheid van Axia Quasar
» Audiobibliotheek Thomas Rex Beverly: Het spectaculaire geluid van Moeder Aarde
» NOB 901 reportagewagen: gewaagde keuze, nog steeds in dienst
» Stand van zaken: Postproductie
» De Doelen kiest voor d&b: "Naar een nóg hoger niveau"
» Terugblik: Prolight + Sound 2023
» PAARD, Paradiso en FLUOR: rondje Randstad met Chauvet
» Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap
» De TPM Truss Series van SIXTY82: revolutie in trussenland
» Truss-innovaties bij Podiumtechniek: gemak als uitgangspunt
» MAGIC FX staat nooit stil: duurzame wereldprimeurs
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Baanbrekende PTZ- en broadcast studiocamera van Panasonic
Op ISE 2023 introduceerde Panasonic twee ronduit vernieuwende camera’s. Een echt baanbrekend AW-UE160 PTZ-model. En een CineLive AK-PLV100 (GSJ) studiocamera. Recente ontwikkelingen zoals SMPTE ST 2110, 5G mobiele router en streaming netwerkfunctionaliteit ontbreken niet. Door Ulco Schuurmans Van origine was de Pan Tilt en Zoom (PTZ)-camera bedoeld voor het vastleggen van grote sport- en video-evenementen met meerdere remote aangestuurde en streaming camcorderkoppen. Dat is nog steeds, maar er zijn diverse nieuwe toepassingen bijgekomen. Bij de Panasonic 4K AW-UE160 is er sprake van een slimme integratie van PTZ- met een studiosysteemcamera. Daardoor worden de industriële en creatieve scope aanzienlijk groter. Wij noemen een grote variëteit aan opnametechnieken, echt een 4K industriële (master-)kwaliteit, flexibele schaalbaarheid en het ondersteunen van de nieuwste broadcasts-standaards, een brede reeks protocollen en I/F’s waaronder HDMI, 3-12G SDI, IP, RTMP en glasvezel. Desgewenst leverbaar in hagelwit en diepzwart. Systeemfunctionaliteit De specificaties liegen er niet om. De AWE-EU160 is nu duidelijk veel meer dan een camerakop. De trend naar een volwaardige PTZ-camera met systeemfunctionaliteit is ingezet! Een hoge gevoeligheid van F14/2000 Lux. Het niveau van een pro-studiocamera. Zowel de 4K MOS beeldsensor zelf als de engine van de interne elektronische processing zijn geheel vernieuwd. Die engine voorziet in het maximaliseren van de prestaties bij de beeldsensor, een prima imagekwaliteit met een lage S/N en een flink verbeterde AutoFocus. Er zijn twee gevoeligheidsinstellingen voor normaal en lowlight. De AF is van het nieuwe fasedetectie-principe (PDAF) gecombineerd met contrast-AF en gezichtsherkenning, waarmee Panasonic tegenwoordig hoog scoort. Tevens tracking van één of meerdere objecten. Nog perfecter Het objectief is een veelzijdige 20 x groothoekzoom met indrukwekkende optische prestaties. Bij de beeldkwaliteit tevens moiré-reductie via een optisch low-pass filter, compatibiliteit met V-log en HDR (HLG). Ongewenste camerabewegingen worden ondervangen via on board optische beeldstabilisatie (OIS) en elektronische beeldstabilisatie (EIS). Beiden weten in de dagelijkse praktijk van wanten. Voor het construeren van VR/AR-systemen is er FreeD-support. Ook is er een optie voor cropping op maat en smaak van de op te nemen content. Panasonic was altijd al goed in de mechanische constructie voor PTZ. Toch kan het altijd nóg perfecter, zoals de nieuwe constructie aantoont. Wees volledig vrij bij het kiezen van posities en opnamehoeken. Industriële opnamemogelijkheden en -functies De Panasonic AWE-EU160 is goed bij de tijd met ondersteuning van de recent ingeburgerde SMPTE ST2110-standaard. Voor het eerst is er een return input-functie aan boord. Bij de output ligt een tweemaal highspeed (120P in Full HD) binnen bereik. Highspeed NDI en SRT ontbreken niet. Opmerkelijk is de implementatie van een 5G mobile router met support voor USB-tethering bij highspeed en hoge capaciteits videotransmissies. Daarmee is Panasonic een van de eersten. Een filter voor het storingsvrij opnemen van videowalls is mooi meegenomen. Het geluid werd met twee XLR-kanalen van hoogwaardige kwaliteit niet vergeten. Aan de achterzijde van PTZ-camera zit een tallylamp. Gebruiksgemak Met de Panasonic AWE-EU160 is het niet meer stressen bij on site shooting. Het gemak dient de cameraman/vrouw op alle fronten. Te beginnen met de lekker glad verlopende beeld- en kleurmatching. Over verschillende I/Fs en protocollen behoeft de gebruiker zich weinig zorgen te maken. Uiteraard ontbreekt de IT/IP compatibiliteit met het KAIROS-platform niet. En er is een flink aanbod van ondersteunende Panasonic besturingssoftware. Voor praktische informatie in het veld displays voor Waveform en een gauge-indicatie betreffende het horizontale niveau. Met de return video feed controleer je de footage in realtime. Samenvattend is de Panasonic AW-UE160 van alle PTZ-markten thuis. De next generation op het gebied van zowel bekabelde als draadloze streamingfunctionaliteit, gebruiksgemak en uiteraard de hoogwaardige beeldprestaties. AK-PLV100 Een 4K Cinelive studiocamera met PL mount die indruk maakt, dat is de Panasonic AK-PLV100. Geheel in de traditie van de legendarische Varicams voorzien van verschillende framerates, Dual Native ISO, cinelook pictures, V-log (met een breed dynamisch bereik en rijke kleur gamut) en geschikt voor multicam live opnamen. De sensor is een Super 35mm type met 5.7K voor het fabriceren van hoogwaardige 4K via oversampling. En met de PL lukt het prima om de filmische look met een zeer geringe scherptediepte te realiseren. Tot de capture behoren de framerates 24P, 30P en standaard 60P broadcast look. Tot de specificaties beeldverbetering behoren natuurlijke huidweergave met correcties voor rimpels en tint, fijnregeling van de verzadiging en hue over 12 assen en een lineaire matrix. En als toetje nog een schokvrije gain smoothing. Geheel bij de tijd met SMPTE ST2110 direct uit de camera. Bovendien m.b.v. glasvezel return input, intercom input/output, PTP synchronisatie, trunk out en tally input. De AK-PLV100 is een toevoeging aan de huidige studiocamera line-up. Deze studiocamcorder is compatibel met de CCU’s (UCU600 en HCU250), ROPs (HRP1010 and HRP1015) en andere accessoires. De prestaties bij low light zijn met Dual Native ISO zijn zonder meer goed en het geluid mag er wezen. En de beeldkwaliteit voor evenementen, sport en studiodoeleinden is uit de kunst. Noemenswaardig zijn HLG/ITU-R BT.2020 (4K mode) en SDR/ITU-R BT.709 (HD mode). Een digitale extender voorziet met een dedicated signaalprocessing in tweemaal goede uitvergroting van het videobeeld. De Focus assist omvat Focus in Red/MAG/Focus Square. Er is remote switching voor de ND-filters. Direct aan de slag zonder CCU Regelmatig vergt het gereed maken van een (studio-)camcorder het aankleden met allerlei externe (controller-)devices. Niet bij de Panasonic AK-PL100GSJ, die doet het gewoon zonder CCU direct uit de camcorderkop! Een belangrijk voordeel dankzij het gebruik van de al eerder genoemde SMPTE ST2110 mogelijkheden. De camcorderkop voert uit in: 1. HD mode: Uncompressed SMPTE ST2110 input/output standard.. 2. De 4K mode: SMPTE ST2110 output met JPEG-XS compressie standard. En 3. 12G-SDI output standard. Tevens 3G en 1,5G SDI zonder CCU. De in moderne broadcaststijl vormgegeven AK-PLV100 vormt een welkome aanvulling op de studiocamera-familie van Panasonic. Geheel up-to-date met SMPTE ST2110, prima beeldprestaties, fraaie kleuren plus huidtinten, hoge optische scherpte, Dual Native ISO en een ergonomische streaming workflow. Echt ook wel een beetje baanbrekend in dit genre. |