Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap

De carrière van Goldband gaat als een raket. De Haagse band verscheen in 2019 ineens ten tonele en bouwde sindsdien aan een livereputatie om u tegen te zeggen. Resultaat: in maart stond de groep twee avonden voor een uitverkochte Lotta Arena in België, om in het weekend daarna nog eens drie keer in een mudvolle AFAS Live te staan. Peitsman was daarbij verantwoordelijk voor licht, geluid en rigging: "Hier zijn we echt waanzinnig trots op", aldus projectmanager Patrick Botterman enkele dagen na de concertreeks.

Alle edities

AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2023

De carrière van Goldband gaat als een raket. De Haagse band verscheen in 2019 ineens ten tonele en bouwde sindsdien aan een livereputatie om u tegen te zeggen. Resultaat: in maart stond de groep twee avonden voor een uitverkochte Lotta Arena in België, om in het weekend daarna nog eens drie keer in een mudvolle AFAS Live te staan. Peitsman was daarbij verantwoordelijk voor licht, geluid en rigging: “Hier zijn we echt waanzinnig trots op”, aldus projectmanager Patrick Botterman enkele dagen na de concertreeks.

Toen bekend werd dat Goldband vijf grote concerten ging geven in de Lotto Arena (Antwerpen) en AFAS Live (Amsterdam), lieten managers (en creatives) Dominique van Rhee en Luka Kueter hun fantasie de vrije loop gaan. De skyline van Scheveningen werd letterlijk op een bierviltje neergekrabbeld en uiteindelijk verder geschetst in een tekenprogramma op de speciaal hiervoor aangeschafte iPad. Die schets kwam vervolgens terecht bij technisch producent Stijn Kierkels, die uiteindelijk ook de technische productie van de concertreeks op zich zou gaan nemen.

Festivaltour
De pier en het bijbehorende Scheveningse reuzenrad moesten te zien zijn in de set, daar kwam het in grote lijnen op neer. Aan Kierkels – heel eenvoudig gezegd -  vervolgens de taak het realiseerbaar te maken én de juiste technische toeleveranciers bij de productie te betrekken. Meerdere partijen werden benaderd, maar uiteindelijk werd besloten dat Peitsman zorg mocht gaan dragen voor alles op het gebied van licht, geluid en rigging. “Vorig jaar waren we al betrokken bij de festivaltour van Goldband”, vertelt projectmanager Patrick Botterman. “Toen hebben we een audioset geleverd en hebben we met Dominique van Rhee, Luka Kueter en Jasper Nijholt voor de grotere stages een toffe lichtset bedacht met bouwsteigers. Dat beviel van beide kanten goed. Toen gonsde ook al een beetje rond dat de band dit jaar een aantal grote shows zou gaan doen, in ieder geval in AFAS Live. Toen dat inderdaad ging gebeuren, is dus ook weer bij ons aangeklopt met de vraag of wij dat met hen konden gaan doen.”

Lichtplan
De keuze viel dus ook nu weer op Peitsman. “Wij kregen het lichtplan van ontwerper Michiel Knoop toegestuurd en op basis daarvan zijn we de lichtset gaan samenstellen”, geeft Botterman aan. “In het ontwerp was al aangegeven welke armaturen men het liefste wilde. Samen met technisch producent Stijn Kierkels en lichtontwerper Michiel Knoop zijn we daarmee gaan puzzelen. Daarbij moet je kijken welke armaturen het plaatje het best kunnen maken, maar ook in de gaten houden wat financieel past. En als iets niet in het budget past, dan moet je met alternatieven komen die in ieder geval geen afbreuk doen aan het uiteindelijke plaatje. Uiteindelijk zijn we voor 90% bij het originele ontwerp gebleven.”

Klopte helemaal
Het plaatje dat daarmee gecreëerd werd op de podia van de Lotto Arena en AFAS Live was fraai. Samen met de door EyeSupply aangestuurde videowall (geleverd door Ledlease en voorzien van videocontent door Kasper Steernberg, Noortje van den Eijnde en On a Daily Basis) en het reuzenrad was het licht één van de bepalende factoren in dat opzicht. “Toen ik het ontwerp voor het eerst zag, was ik bang dat het misschien wat karig zou zijn op zo’n groot podium. En misschien ook wat te veel gecentreerd in het middenobject dat boven de stage hing”, vertelt Botterman eerlijk. “Maar toen ik eenmaal de eerste show zag, was toch wel duidelijk dat het ontwerp helemaal klopte. Er waren zelfs echt veel theatrale plaatjes bij, die voor prachtige beelden zorgden.” In de set zaten veel lampen van Robe verwerkt (zie ook kadertekst). In het middenobject was bovendien plek voor tilt strobe armaturen van Chauvet, waarmee veel verschillende standen gemaakt konden worden.

Op- en afbouw
De set in de Lotto Arena was exact hetzelfde als de set die een weekend later in AFAS Live gebruikt werd. Toch was er wat betreft de opbouw wel een groot verschil. Zo was er in België een extra bouwdag, die in Amsterdam een week later niet beschikbaar was. “Bij de breek in de Lotto Arena hebben we veel van de grote objecten namelijk in stand gehouden. Er kwam een extra vrachtwagen, waardoor we bijvoorbeeld ook dat hele middenobject in zijn geheel konden vervoeren”, legt Botterman uit. “Dat scheelde eerst tijd in afbouw en was daarna een stuk makkelijker bij de opbouw in AFAS Live. Daar konden we gewoon bouwen op de dag van de eerste show en kon in de middag zelfs al gerepeteerd worden. Een strakke planning, maar dat werd nergens spannend. Een uur voor de eigenlijke oplevering waren we klaar, zo soepel liep het allemaal.”

Audio en volgspots
Ook de geluidsset werd verzorgd door Peitsman, waarbij de keuze logischerwijs op een systeem van Adamson viel. “Onze systeemtechnicus Tim Kruithof maakte het ontwerp voor de Lotto Arena, akoestisch een hele moeilijke zaal. We hebben daarom besloten net iets meer in te hangen dan misschien noodzakelijk was”, vertelt Botterman. “We wilden dat het dik voor elkaar zou zijn en dat was uiteindelijk ook zo. Het systeem klopte en dan is het echt mooi om dat vanaf het eerste nummer terug te horen in de zaal.” Ook tijdens de shows zelf was er voor Peitsman een rol in het geheel, geeft Botterman verder aan: “Om de Goldband mannen goed in het licht te zetten hebben we gebruikgemaakt van drie Follow-me systemen. Met onze operators konden we de mannen op een scherm volgen. We hadden iedere avond een systeemtechneut licht en een systeemtechneut geluid aanwezig om zorg te dragen voor soepel werkende set”

Spanning
Botterman merkte in het hele proces dat het een prettige productie was om aan te werken. “Het liep soepel en je merkte dat iedereen zich heel graag wilde inzetten om er wat moois van te maken. Dat geldt niet alleen voor de band en hun management, maar ook voor de betrokken leveranciers”, vertelt hij. “Als het dan op locatie ook technisch allemaal klopt en je ziet hoe het allemaal mooi in elkaar past en vervolgens ook nog eens werkt, dan is dat wel heel fijn om mee te maken.” Ook de spanningsopbouw richting de show was uitzonderlijk, merkte hij: “Dat had ik zo nog niet vaak meegemaakt. De show was nog niet begonnen. Er was gewoon nog maar één lichtstandje, heel donkerblauw. En er werd alleen een soort laag gerommel afgespeeld. Hoe het publiek daar al op reageert, was echt tof om mee te maken. Je voelde de spanning door zo’n uitverkochte Lotto Arena stromen, dat gaf mij ook echt kippenvel. En als dan het licht aangaat, ze beginnen het eerste nummer te spelen en de zaal gaat meteen uit zijn dak….dat is echt waanzinnig om mee te maken.”

Locaties
Zowel de Lotto Arena als AFAS Live bleek voor Peitsman en consorten een prettige locatie om te werken. “Ik had vooraf in mijn hoofd zitten dat de Lotto Arena een onhandige locatie was, maar dat bleek in de praktijk totaal niet het geval”, geeft Botterman aan. “We waren daar enorm welkom en met de huistechnici en lokale riggers was het prettig werken. Bovendien was het mooi dat je in die zaal een eerste en tweede ring hebt die rondom lopen. Dat was erg mooi en zie je op de foto’s ook heel goed terug. Beide locaties waren gewoon heel professionele en moderne concertzalen waar het aangenaam werken was.”

Trots
Terugkijkend op de vijf concerten en al het werk dat daaraan vooraf is gegaan, toont Botterman zich zeer content: “Hier zijn we echt waanzinnig trots op. Alles liep soepel en het resultaat was prachtig. Ik ben er heel trots op dat we dit met zijn allen hebben neergezet. Bovendien was het groepsgevoel bij deze productie heel sterk aanwezig. Zowel bij de leveranciers als het hele team rond Goldband was aan alles te merken dat iedereen zich hier met hart en ziel voor heeft ingezet. Gelukkig was het resultaat daar ook naar.”

Artist Manager én technisch producent
Stijn Kierkels (MOTEL) is artist manager voor verschillende artiesten, maar wierp zich bij de concerten in AFAS Live en de Lotto Arena ook op als technisch producent van het geheel. Toen hij hoorde van de plannen bleek zijn technische achtergrond (Kierkels deed een theatertechnische opleiding en werkte eerder o.a. bij bedrijven als The Production Factory en Sightline) hem van pas te komen. Er werd nog een technisch producent gezocht en Kierkels durfde die klus wel aan. En een artist manager met verstand van techniek bleek ook voor de andere partijen prettig te werken. Kierkels: “Ook voor mijzelf werkt het heel fijn. Ik kan daardoor praten met Luka en Dominique, het management van Goldband, maar kon aan de andere kant net zo makkelijk in gesprek met bijvoorbeeld de mensen van Peitsman.”

Kierkels was ook degene die in eerste instantie de aanvraag deed bij Peitsman, vertelt hij. “Vanuit het management begreep ik dat de samenwerking vorig jaar goed was bevallen en Hans (Peitsman, red.) liet direct merken dat hij deze concerten ook heel graag wilde doen. Bij Peitsman waren ze bereid er veel tijd en energie in te steken, net als de rest van de betrokkenen. Uiteindelijk bleek dat ook echt, dus we zijn heel blij dat we uiteindelijk voor Peitsman gekozen hebben. Ze hebben het namelijk helemaal waargemaakt, net als de overige leveranciers.”

“We zijn heel blij dat we de band en het management hebben kunnen geven wat ze bedacht hadden”, vertelt Kierkels verder. “In het hele plan hebben ze weinig dingen hoeven loslaten. Het is mooi dat ze nu hebben kunnen laten zien dat Goldband meer is dan een feest-act, zoals ze eerder weleens genoemd zijn. Het was een doordachte en goed geproduceerde productie in AFAS Live en de Lotto Arena, die eigenlijk ook wel in Ziggo Dome had kunnen staan. Dat is mooi voor hen, maar ook voor iedereen die hieraan heeft meegewerkt. We hebben laten zien dat je niet de grootste partij met de meeste ervaring hoeft te zijn om dit met elkaar te kunnen doen. Dat is écht mooi om te zien.”

 

De door Peitsman geleverde techniek

Licht
27x Robe - Esprite 
33x Robe - LedBeam 350
20x Robe - Spiider
53x Robe - Tetra2
23x Chauvet - Color Strike M
21x SGM - P-6
15x Light Specials - RGB Laser Bar

Smoke
2x MDG - ATMe
2x Look - Viper 2.6
1x JEM - Glaciator dynamic

Controls
2x MA Lighting Grand MA 3 Full-Size
1x MA Lighting Grand MA 3 Light
2x MA Lighting Grand MA 3 NPU M
1x Follow-me System - 3 Targets

Audio
30x Adamson E15
6x Adamson E12
18x Adamson E119 gevlogen
39x Adamson E119
48x Adamson S10
2x Adamson S119

Controls
2x CL3
1x CL5
 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment