Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap
AV-Entertainment Nr2 2023
» De uitrusting van Edwin Vermeulen: "Liefst het hele proces in eigen hand"
» Baanbrekende PTZ- en broadcast studiocamera van Panasonic
» NAB 2023
» Pop-up Event: Achter de schermen bij DigiNet
» De veelzijdigheid van Axia Quasar
» Audiobibliotheek Thomas Rex Beverly: Het spectaculaire geluid van Moeder Aarde
» NOB 901 reportagewagen: gewaagde keuze, nog steeds in dienst
» Stand van zaken: Postproductie
» De Doelen kiest voor d&b: "Naar een nóg hoger niveau"
» Terugblik: Prolight + Sound 2023
» PAARD, Paradiso en FLUOR: rondje Randstad met Chauvet
» Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap
» De TPM Truss Series van SIXTY82: revolutie in trussenland
» Truss-innovaties bij Podiumtechniek: gemak als uitgangspunt
» MAGIC FX staat nooit stil: duurzame wereldprimeurs
Alle edities
Volle bak in AFAS Live en Lotto Arena: Goldband is geen grap
De carrière van Goldband gaat als een raket. De Haagse band verscheen in 2019 ineens ten tonele en bouwde sindsdien aan een livereputatie om u tegen te zeggen. Resultaat: in maart stond de groep twee avonden voor een uitverkochte Lotta Arena in België, om in het weekend daarna nog eens drie keer in een mudvolle AFAS Live te staan. Peitsman was daarbij verantwoordelijk voor licht, geluid en rigging: “Hier zijn we echt waanzinnig trots op”, aldus projectmanager Patrick Botterman enkele dagen na de concertreeks. Toen bekend werd dat Goldband vijf grote concerten ging geven in de Lotto Arena (Antwerpen) en AFAS Live (Amsterdam), lieten managers (en creatives) Dominique van Rhee en Luka Kueter hun fantasie de vrije loop gaan. De skyline van Scheveningen werd letterlijk op een bierviltje neergekrabbeld en uiteindelijk verder geschetst in een tekenprogramma op de speciaal hiervoor aangeschafte iPad. Die schets kwam vervolgens terecht bij technisch producent Stijn Kierkels, die uiteindelijk ook de technische productie van de concertreeks op zich zou gaan nemen. Festivaltour De pier en het bijbehorende Scheveningse reuzenrad moesten te zien zijn in de set, daar kwam het in grote lijnen op neer. Aan Kierkels – heel eenvoudig gezegd - vervolgens de taak het realiseerbaar te maken én de juiste technische toeleveranciers bij de productie te betrekken. Meerdere partijen werden benaderd, maar uiteindelijk werd besloten dat Peitsman zorg mocht gaan dragen voor alles op het gebied van licht, geluid en rigging. “Vorig jaar waren we al betrokken bij de festivaltour van Goldband”, vertelt projectmanager Patrick Botterman. “Toen hebben we een audioset geleverd en hebben we met Dominique van Rhee, Luka Kueter en Jasper Nijholt voor de grotere stages een toffe lichtset bedacht met bouwsteigers. Dat beviel van beide kanten goed. Toen gonsde ook al een beetje rond dat de band dit jaar een aantal grote shows zou gaan doen, in ieder geval in AFAS Live. Toen dat inderdaad ging gebeuren, is dus ook weer bij ons aangeklopt met de vraag of wij dat met hen konden gaan doen.” Lichtplan De keuze viel dus ook nu weer op Peitsman. “Wij kregen het lichtplan van ontwerper Michiel Knoop toegestuurd en op basis daarvan zijn we de lichtset gaan samenstellen”, geeft Botterman aan. “In het ontwerp was al aangegeven welke armaturen men het liefste wilde. Samen met technisch producent Stijn Kierkels en lichtontwerper Michiel Knoop zijn we daarmee gaan puzzelen. Daarbij moet je kijken welke armaturen het plaatje het best kunnen maken, maar ook in de gaten houden wat financieel past. En als iets niet in het budget past, dan moet je met alternatieven komen die in ieder geval geen afbreuk doen aan het uiteindelijke plaatje. Uiteindelijk zijn we voor 90% bij het originele ontwerp gebleven.” Klopte helemaal Het plaatje dat daarmee gecreëerd werd op de podia van de Lotto Arena en AFAS Live was fraai. Samen met de door EyeSupply aangestuurde videowall (geleverd door Ledlease en voorzien van videocontent door Kasper Steernberg, Noortje van den Eijnde en On a Daily Basis) en het reuzenrad was het licht één van de bepalende factoren in dat opzicht. “Toen ik het ontwerp voor het eerst zag, was ik bang dat het misschien wat karig zou zijn op zo’n groot podium. En misschien ook wat te veel gecentreerd in het middenobject dat boven de stage hing”, vertelt Botterman eerlijk. “Maar toen ik eenmaal de eerste show zag, was toch wel duidelijk dat het ontwerp helemaal klopte. Er waren zelfs echt veel theatrale plaatjes bij, die voor prachtige beelden zorgden.” In de set zaten veel lampen van Robe verwerkt (zie ook kadertekst). In het middenobject was bovendien plek voor tilt strobe armaturen van Chauvet, waarmee veel verschillende standen gemaakt konden worden. Op- en afbouw De set in de Lotto Arena was exact hetzelfde als de set die een weekend later in AFAS Live gebruikt werd. Toch was er wat betreft de opbouw wel een groot verschil. Zo was er in België een extra bouwdag, die in Amsterdam een week later niet beschikbaar was. “Bij de breek in de Lotto Arena hebben we veel van de grote objecten namelijk in stand gehouden. Er kwam een extra vrachtwagen, waardoor we bijvoorbeeld ook dat hele middenobject in zijn geheel konden vervoeren”, legt Botterman uit. “Dat scheelde eerst tijd in afbouw en was daarna een stuk makkelijker bij de opbouw in AFAS Live. Daar konden we gewoon bouwen op de dag van de eerste show en kon in de middag zelfs al gerepeteerd worden. Een strakke planning, maar dat werd nergens spannend. Een uur voor de eigenlijke oplevering waren we klaar, zo soepel liep het allemaal.” Audio en volgspots Ook de geluidsset werd verzorgd door Peitsman, waarbij de keuze logischerwijs op een systeem van Adamson viel. “Onze systeemtechnicus Tim Kruithof maakte het ontwerp voor de Lotto Arena, akoestisch een hele moeilijke zaal. We hebben daarom besloten net iets meer in te hangen dan misschien noodzakelijk was”, vertelt Botterman. “We wilden dat het dik voor elkaar zou zijn en dat was uiteindelijk ook zo. Het systeem klopte en dan is het echt mooi om dat vanaf het eerste nummer terug te horen in de zaal.” Ook tijdens de shows zelf was er voor Peitsman een rol in het geheel, geeft Botterman verder aan: “Om de Goldband mannen goed in het licht te zetten hebben we gebruikgemaakt van drie Follow-me systemen. Met onze operators konden we de mannen op een scherm volgen. We hadden iedere avond een systeemtechneut licht en een systeemtechneut geluid aanwezig om zorg te dragen voor soepel werkende set” Spanning Botterman merkte in het hele proces dat het een prettige productie was om aan te werken. “Het liep soepel en je merkte dat iedereen zich heel graag wilde inzetten om er wat moois van te maken. Dat geldt niet alleen voor de band en hun management, maar ook voor de betrokken leveranciers”, vertelt hij. “Als het dan op locatie ook technisch allemaal klopt en je ziet hoe het allemaal mooi in elkaar past en vervolgens ook nog eens werkt, dan is dat wel heel fijn om mee te maken.” Ook de spanningsopbouw richting de show was uitzonderlijk, merkte hij: “Dat had ik zo nog niet vaak meegemaakt. De show was nog niet begonnen. Er was gewoon nog maar één lichtstandje, heel donkerblauw. En er werd alleen een soort laag gerommel afgespeeld. Hoe het publiek daar al op reageert, was echt tof om mee te maken. Je voelde de spanning door zo’n uitverkochte Lotto Arena stromen, dat gaf mij ook echt kippenvel. En als dan het licht aangaat, ze beginnen het eerste nummer te spelen en de zaal gaat meteen uit zijn dak….dat is echt waanzinnig om mee te maken.” Locaties Zowel de Lotto Arena als AFAS Live bleek voor Peitsman en consorten een prettige locatie om te werken. “Ik had vooraf in mijn hoofd zitten dat de Lotto Arena een onhandige locatie was, maar dat bleek in de praktijk totaal niet het geval”, geeft Botterman aan. “We waren daar enorm welkom en met de huistechnici en lokale riggers was het prettig werken. Bovendien was het mooi dat je in die zaal een eerste en tweede ring hebt die rondom lopen. Dat was erg mooi en zie je op de foto’s ook heel goed terug. Beide locaties waren gewoon heel professionele en moderne concertzalen waar het aangenaam werken was.” Trots Terugkijkend op de vijf concerten en al het werk dat daaraan vooraf is gegaan, toont Botterman zich zeer content: “Hier zijn we echt waanzinnig trots op. Alles liep soepel en het resultaat was prachtig. Ik ben er heel trots op dat we dit met zijn allen hebben neergezet. Bovendien was het groepsgevoel bij deze productie heel sterk aanwezig. Zowel bij de leveranciers als het hele team rond Goldband was aan alles te merken dat iedereen zich hier met hart en ziel voor heeft ingezet. Gelukkig was het resultaat daar ook naar.”
|