Patronaat, Rozet en Muziekgebouw Eindhoven: 3 x streaming door RSL
Patronaat (Haarlem), Rozet (Arnhem) en Muziekgebouw Eindhoven hebben zich, net als veel andere theaters en podia, verdiept in én ingelaten met streaming. De mensen mogen niet meer (met grote aantallen) naar het theater, dan moet het theater maar naar de mensen toe. Alledrie de locaties riepen daarbij de hulp in van RSL AV Solutions.
AV-Entertainment Nr6 2020
» Meelopen met het audioteam van de Champions League
» Column John Huijbregts: niet erachter
» Stand van zaken: videoconverters en scalers
» Hilversums Studiohuyz: online perfectie met Yamaha TF-RACK
» Club Guy & Roni en Chauvet Professional: diepe duik in Zwanenmeer
» Patronaat, Rozet en Muziekgebouw Eindhoven: 3 x streaming door RSL
» Streaming in De Kring: 'Investering zeker waard'
» Streaming vanuit Carré: 'Dit zullen we blijven inzetten'
» Streaming vanuit Theater de Veste: 'Stroomversnelling'
» Het licht in het nieuwe AFAS Theater: automatisering als toverwoord
» Diginet, Haivision en Nomobo: SRT als reddingsboei
» Eventfotograaf Floris Heuer: "Beeld is een musthave geworden"
» Next level online event: Lely Future Farm Days
» Gevolgen tijdelijke wet Covid-19 voor evenementen
» Roland onthult P-20HD Video Instant Replayer
Lees volledige uitgave online

Alle edities
Patronaat, Rozet en Muziekgebouw Eindhoven: 3 x streaming door RSL
Patronaat, Rozet en Muziekgebouw Eindhoven Drie keer streaming door RSL Patronaat (Haarlem), Rozet (Arnhem) en Muziekgebouw Eindhoven hebben zich, net als veel andere theaters en podia, verdiept in én ingelaten met streaming. De mensen mogen niet meer (met grote aantallen) naar het theater, dan moet het theater maar naar de mensen toe. Alledrie de locaties riepen daarbij de hulp in van RSL AV Solutions. ‘We willen vanuit onze locatie diverse optredens gaan streamen. Hoe gaan we dat doen en met welke apparatuur?’, zo luidde zo’n beetje de vraag waarmee Patronaat, Rozet en Muziekgebouw Eindhoven aanklopten bij RSL AV Solutions. “Naar aanleiding van die vraagstellingen hebben wij een demo georganiseerd op locatie, waar diverse producten en configuraties zijn getest en uitgeprobeerd”, vertelt Richard Stokkink van RSL. “Bij alledrie de ondernemingen heeft men van ons demo-apparatuur ontvangen, waarmee een week getest kon worden om er achter te komen of het naar wens was en of het zou voorzien in hun behoeften, ook budgettair gezien.” Houd het simpel Naast de geleverde apparatuur (zie kaderteksten) en de installatie daarvan, zit er voor RSL AV Solutions nog een aspect aan de projecten. Stokkink: “Bij alledrie hebben we ook cursussen verzorgd waarin de aanwezigen leren omgaan met de apparatuur. Daarbij hebben we ook kennis gedeeld over hoe je een optreden nou eigenlijk goed in beeld brengt.” Op dat vlak heeft Stokkink sowieso nog wel wat tips en mogelijke valkuilen te noemen: “Houd het vooral simpel. Wat voor soort producties wordt er georganiseerd in het desbetreffende theater? Pas daar de configuratie op dusdanige wijze op aan, dat iedereen er plezierig mee kan werken.” Uiteraard mag daarbij ook het budget meetellen in de overwegingen, geeft Stokkink aan: “Stel jezelf altijd de vraag wat je ermee wil doen en wat dus het doel is? Veel culturele bedrijven willen een zeer uitgebreide tv-studio, maar schiet je dan je doen niet voorbij? Willen we niet gewoon zichtbaar blijven en de kijker cultuur bieden binnen de huidige mogelijkheden?” Speciale prijzen Streaming is hot in theaters en andere culturele podia. Bij RSL merken ze het telkens weer: “We krijgen echt wekelijks vragen over de diverse mogelijkheden met betrekking tot streamingapparatuur”, vertelt Stokkink. RSL AV Solutions heeft samen met onder andere de merken AVmatrix en Optover een aangepast prijsniveau in deze coronatijd. “Inderdaad, we dragen de cultuursector een warm hart toe en hebben daarom met Optover en AVmatrix separate afspraken kunnen maken op basis van inkoopniveau voor poppodia, theaters en schouwburgen in Nederland, Duitsland en België.” Budgettair verantwoord “Met een basis-setup van twee keer Optover PA-20, één POV 5x50mm lens, de compacte controller CK-100, een AVmatrix 0605U beeldmixer en een laptop kan je al een erg goede en informatieve stream organiseren. En dat ook nog eens op een budgettair verantwoorde manier”, vertelt Stokkink. “We verzorgen graag demo’s op locatie of stellen demomaterialen beschikbaar om te kijken of de Optover en AVmatrix in de behoeften voorzien. Natuurlijk ook ondersteund met trainingen op locatie.” Patronaat Haarlem: 2x Optover PA-20 PTZ camera 2x Optover POV V-CVS incl 5-50mm CS-mount lens (vaste camerapositie, vast shot) 1x Optover CK-100 compact ptz controller 1x AVmatrix PVS 0605 6-kanaals beeldmixer Rozet Arnhem 2 sets, grote en kleine streaming set Grote set: 2x Optover PA-20 PTZ camera 1x Optover POV V-CVS incl 5-50mm CS-mount lens (vaste camerapositie, vast shot) 1x Optover CK-200 cameracontroller 1x Panasonic cx10 compact handheldcamera 1x AVmatrix pvs 0615 6-kanaals beeldmixer 1x datavideo NVS 34 streaming device 4x Eartec Utralight draadloze intercomsysteem 2x Kiloview sdi to ndi en ndi to sdi converter 3x AVmatrix sdi to hdmi mini converter 5x belden 1694A hd sdi haspels 3x libec statief LX7M 3x grote kunststof koffers op wielen Kleine set: 1x Optover PA20 PTZ camera 1x Optover POV V-CVS incl 5-50mm CS-mount lens (vaste camerapositie, vast shot) 1x Optover CK-100 compact ptz controller 1x AVmatrix PVS 0613 6-kanaals beeldmixer 1x AVmatrix capture card usb3 1x Libec lx7M statief 2x grote kunststof koffers op wielen Muziekgebouw Eindhoven: 3x Optover PA-20 PTZ camera 1x Optover PA-30S ptz camera 1x AVmatrix PVS 0613 6 kanaals beeldmixer 1x Optover CK-200 cameracontroller 1x Datavideo NVS 34 streaming device Belden 1694A HD SDI bekabeling 2x Yamaha HS8 studiomonitor |