AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Streaming vanuit Carré: 'Dit zullen we blijven inzetten'

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2020





Streaming vanuit Koninklijk Theater Carré
‘Dit zullen we blijven inzetten’



Crisis maakt creatief. Dat geldt ook voor Koninklijk Theater Carré in Nederland, dat bij gebrek aan publiek, shows opneemt en live streamt met behulp van Panasonic PTZ-camera’s.

De zaal die normaal plek biedt aan ruim 1.700 mensen is nu leeg en zal dat voorlopig ook nog even blijven. Daarom heeft Carré besloten de geplande shows op te nemen en te streamen, zodat zowel het theater zelf als de uitvoerende artiest nog enige inkomsten hebben. Ook verhuurt Carré de zaal aan bedrijven en instellingen, met inbegrip van de professionele apparatuur. Aan de UVA bijvoorbeeld, die er met een webinar voor gezorgd heeft dat alle studenten tegelijk geïnformeerd konden worden.

Beleving
Marco Hartendorf, hoofd theatertechniek van Koninklijk Theater Carré, vertelt: “Via mijn vorige werk ben ik bekend geraakt met de camera’s van Panasonic. Het zijn mooie, compacte camera’s met een prachtige lichtopbrengst, die ik dan ook graag wilde gebruiken voor Carré. We beschikken nu over drie PTZ-camera’s van het type AW-HE130 met controller en een handcamera, type AG-AC350. Ook hebben we de bijbehorende trackingsoftware (AW-SF100 ) van Panasonic aangeschaft, waarmee we de camera’s optimaal kunnen bedienen en zo de best mogelijke live-registratie kunnen verzorgen. De handcamera biedt de mogelijkheid om mooie on-site beelden te schieten van bijvoorbeeld de reactie van de artiest na een optreden, of een kort interview op te nemen. Dit zorgt voor een extra beleving voor de mensen thuis.”

Switchen
Dankzij de speciale cameracontroller beschikt Hartendorf nu over veel meer opnamemogelijkheden, omdat hij zijn beelden vanuit nagenoeg alle posities en standen kan schieten. Met een additioneel softwarepakket kan de theatertechnicus bovendien eenvoudig switchen tussen de camera’s, om de live-ervaring nog beter te maken.

Veel vaker
Carré heeft de Panasonic-camera’s al gebruikt voor onder andere de shows van Claudia de Breij, Freek de Jonge en Yentl en de Boer. Hartendorf: “Los van het feit dat we met elke stream veel meer liefhebbers ineens kunnen bereiken dan met een volle zaal, hebben we onze apparatuur al veel vaker kunnen inzetten dan we vooraf hadden gedacht. Zo hebben we een registratie kunnen maken van en voor artiesten, die hun optreden in Carre vastgelegd willen hebben voor eigen gebruik of promotiemateriaal. Bovendien zijn de beeldkwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de camera’s fantastisch, dus ook als we weer volle zalen trekken, zullen we onze apparatuur ongetwijfeld blijven inzetten.”

 
Algemene voorwaarden | privacy statement