Streaming vanuit Carré: 'Dit zullen we blijven inzetten'
Crisis maakt creatief. Dat geldt ook voor Koninklijk Theater Carré in Nederland, dat bij gebrek aan publiek, shows opneemt en live streamt met behulp van Panasonic PTZ-camera's.
AV-Entertainment Nr6 2020
» Meelopen met het audioteam van de Champions League
» Column John Huijbregts: niet erachter
» Stand van zaken: videoconverters en scalers
» Hilversums Studiohuyz: online perfectie met Yamaha TF-RACK
» Club Guy & Roni en Chauvet Professional: diepe duik in Zwanenmeer
» Patronaat, Rozet en Muziekgebouw Eindhoven: 3 x streaming door RSL
» Streaming in De Kring: 'Investering zeker waard'
» Streaming vanuit Carré: 'Dit zullen we blijven inzetten'
» Streaming vanuit Theater de Veste: 'Stroomversnelling'
» Het licht in het nieuwe AFAS Theater: automatisering als toverwoord
» Diginet, Haivision en Nomobo: SRT als reddingsboei
» Eventfotograaf Floris Heuer: "Beeld is een musthave geworden"
» Next level online event: Lely Future Farm Days
» Gevolgen tijdelijke wet Covid-19 voor evenementen
» Roland onthult P-20HD Video Instant Replayer
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Streaming vanuit Carré: 'Dit zullen we blijven inzetten'
Streaming vanuit Koninklijk Theater Carré ‘Dit zullen we blijven inzetten’ Crisis maakt creatief. Dat geldt ook voor Koninklijk Theater Carré in Nederland, dat bij gebrek aan publiek, shows opneemt en live streamt met behulp van Panasonic PTZ-camera’s. De zaal die normaal plek biedt aan ruim 1.700 mensen is nu leeg en zal dat voorlopig ook nog even blijven. Daarom heeft Carré besloten de geplande shows op te nemen en te streamen, zodat zowel het theater zelf als de uitvoerende artiest nog enige inkomsten hebben. Ook verhuurt Carré de zaal aan bedrijven en instellingen, met inbegrip van de professionele apparatuur. Aan de UVA bijvoorbeeld, die er met een webinar voor gezorgd heeft dat alle studenten tegelijk geïnformeerd konden worden. Beleving Marco Hartendorf, hoofd theatertechniek van Koninklijk Theater Carré, vertelt: “Via mijn vorige werk ben ik bekend geraakt met de camera’s van Panasonic. Het zijn mooie, compacte camera’s met een prachtige lichtopbrengst, die ik dan ook graag wilde gebruiken voor Carré. We beschikken nu over drie PTZ-camera’s van het type AW-HE130 met controller en een handcamera, type AG-AC350. Ook hebben we de bijbehorende trackingsoftware (AW-SF100 ) van Panasonic aangeschaft, waarmee we de camera’s optimaal kunnen bedienen en zo de best mogelijke live-registratie kunnen verzorgen. De handcamera biedt de mogelijkheid om mooie on-site beelden te schieten van bijvoorbeeld de reactie van de artiest na een optreden, of een kort interview op te nemen. Dit zorgt voor een extra beleving voor de mensen thuis.” Switchen Dankzij de speciale cameracontroller beschikt Hartendorf nu over veel meer opnamemogelijkheden, omdat hij zijn beelden vanuit nagenoeg alle posities en standen kan schieten. Met een additioneel softwarepakket kan de theatertechnicus bovendien eenvoudig switchen tussen de camera’s, om de live-ervaring nog beter te maken. Veel vaker Carré heeft de Panasonic-camera’s al gebruikt voor onder andere de shows van Claudia de Breij, Freek de Jonge en Yentl en de Boer. Hartendorf: “Los van het feit dat we met elke stream veel meer liefhebbers ineens kunnen bereiken dan met een volle zaal, hebben we onze apparatuur al veel vaker kunnen inzetten dan we vooraf hadden gedacht. Zo hebben we een registratie kunnen maken van en voor artiesten, die hun optreden in Carre vastgelegd willen hebben voor eigen gebruik of promotiemateriaal. Bovendien zijn de beeldkwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van de camera’s fantastisch, dus ook als we weer volle zalen trekken, zullen we onze apparatuur ongetwijfeld blijven inzetten.” |