AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Streaming in De Kring: 'Investering zeker waard'

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2020


Streaming in De Kring
‘De investering zeker waard’


Plaisier AudioVisueel werkt al jaren nauw samen met De Kring in Roosendaal. Toen bij het theater het idee ontstond om met webstreaming te gaan beginnen, was Plaisier dan ook de logische partij om bij aan te kloppen. “Ga voor kwaliteit en laat je vooral goed adviseren, dan is het de investering waard.”
 
“Wij leveren de audio-apparatuur die standaard in Theater De Kring aanwezig is en wanneer nodig, huren ze bij ons extra apparatuur in”, vertelt Mark Plaisier over de relatie tussen zijn bedrijf Plaisier AudioVisueel en De Kring. “Toen bij De Kring het idee ontstond om actief met webstreaming aan de slag te gaan hebben ze ons benaderd voor advies. Ze zijn professioneel ingesteld en wilden er dan ook voor zorgen dat ze kijkers thuis een volwaardige beleving konden bieden.” 

NDI
Er is in De Kring bewust gekozen voor een NDI-gebaseerd platform met Panasonic camera en Vmix als software. “Deels vanwege de kosten voor een dergelijke set-up, omdat we toen ook nog niet wisten of dit tijdelijk zou zijn of in de toekomst mogelijk blijvend”, legt Plaisier uit. “We hebben ook zeker toekomstgericht gekeken en hebben de zeer uitgebreide mogelijkheden van Vmix meegenomen in de overweging.” Het streamingplatform Vixy is direct afgenomen bij NEP. “Wij hebben alleen de hardware geleverd, maar wel geadviseerd  in de keuze voor een streamingplatform. Het theater heeft specifieke eisen en dat moet het platform wel aankunnen. Denk hierbij aan het grote aantallen kijkers, interactie, on demand abonnementen en ticketverkoop.”

Training
Door de compact set-up en hoge mate van automatisering kan alles door één technicus bediend worden. “Qua gebruiksvriendelijkheid en kostenaspect is dat een belangrijke afweging geweest”, legt Plaisier uit. “Na de technische oplevering is er door ons nog een eendaagse training verzorgd in kleine groepjes. Op deze manier kreeg iedereen voldoende tijd en aandacht om zich het systeem eigen te maken. In de weken erna sturen we in samenwerking met de technici nog bij en vullen we de set-up aan of wijzigen we deze. Dan merk je dat de technici er meer ervaring in hebben gekregen.”

Voordelen
De gemaakte opnames worden veel ingezet voor try-outs, zodat de theatermakers de voorstelling kunnen beoordelen en finetunen. Voorstellingen worden ook live gestreamd, maar dat staat nog in de kinderschoenen. Plaisier: “De hoofdgebruikers zijn nu de zakelijke gebruikers die willen communiceren met hun medewerkers of klanten en de mate van professionaliteit uit willen blijven stralen die ze normaal live hadden bij een bijeenkomst, seminar of tijdens een beurs. Deze groep heeft nu de voordelen hiervan ervaren en de vraag naar streaming gaat daardoor alleen maar groter worden. De Kring kan deze zakelijke gebruikers hierin faciliteren. Dit kan, wanneer de regels het weer toelaten, ook een combinatie worden. Mensen die live in de zaal zitten en mensen die het volgen via de streamingsdienst.” 

Kwaliteit
“Er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden om te streamen, met daaraan uiteraard ook verschillende prijskaartjes”, vertelt Plaisier tot slot. “Het is misschien een open deur, maar  ga voor kwaliteit. Laat je goed adviseren, het is de investering waard. Deze vorm van communiceren verdwijnt niet meer, maar wordt alleen maar uitgebreider. Maar als het straks weer kan, allemaal vooral weer een kaartje kopen voor een fysiek bezoek aan het theater. Want eerlijk is eerlijk…die live-ervaring, gezelligheid en totaalbeleving is met streaming niet te evenaren.” 

 
Algemene voorwaarden | privacy statement