AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Streaming vanuit Theater de Veste: 'Stroomversnelling'

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2020


Streaming vanuit Theater de Veste
Stroomversnelling 


Zoals veel theaters, heeft ook Theater de Veste (Delft) de stap naar live streaming gezet. Toneelmeester Joris van Rossem koos daarbij o.a. voor PTZ camera’s van Avonic. De installatie is verzorgd door de NFGD, de meest ervaren AV system-integrator van Nederland.

“Eigenlijk speelden we in het begin van 2020 al met het idee om een streamingoplossing aan te gaan schaffen, maar door de coronagolf is dat hele traject in een stroomversnelling geraakt”, begint Joris van Rossem zijn verhaal over het hoe en waarom van de installatie. Er werden plannen gemaakt en daarmee werd aangeklopt bij Avonic. “De minimale eisen waren Full HD met 1080P, een netwerkmogelijkheid voor streaming over netwerk en SDI voor het overbruggen van langere afstand met behoud van het videosignaal. Verder wilden we drie camera’s, waarvan twee PTZ camera’s. Dit hele idee is uiteindelijk compleet verwezenlijkt”, vertelt Van Rossem tevreden. “Live streaming over YouTube en Vimeo gaat met een simpele hergebruikte kantoor-pc met wat aanpassingen.”

Prijs-kwaliteit
Als installateur werd de NFGD door Avonic voorgesteld. Zij hebben uiteindelijk de twee PTZ camera’s geïnstalleerd in het theater, eentje onder het balkon en eentje op het podium. “De camera’s van Avonic hebben een goede prijs-kwaliteitverhouding. Ze hebben een luxe uitstraling tegen een goede prijs”, vertelt Desiree Leerssen (NFGD) over de gemaakte keuzes. “Daarnaast zijn ze eenvoudig in het gebruik, wat het voor de klant makkelijk maakt om ze te bedienen.”

Meerdere functies
De PTZ camera die is geïnstalleerd onder het balkon heeft twee functies, legt Joris van Rossem uit: “Hij wordt gebruikt om voor een aantal plekken in het gebouw een afkijk en stream te creëren via het netwerk. Daarnaast wordt hij bij livestreams in de grote zaal via een SDI-verbinding als middenvoorpositie gebruikt. Verder hebben we nog een tweede (losse) PTZ camera voor een meercameraregistratie en beschikken we over een bemande camera van Blackmagic Design voor als er met drie camera’s opgenomen moet worden, of met twee camera’s in de kleine zaal.” 

Goede combinatie
Voor de livestreaming werd ook een mini ATEM Pro gekocht, geeft Van Rossem aan: “Maar eigenlijk bleek dat met de Roland VR50HD videomixer die we al hadden de meeste functies al waren ondervangen in combinatie met de streaming pc met OBS Studio. Maar goed, het is altijd goed om een betrouwbare back-up te hebben natuurlijk. De combinatie van de PTZ camera’s van Avonic, die een zeer goede beeldchip en een ontzettend groot zoombereik hebben, en de controller bevalt erg goed voor live streaming.”



De installatie:

1x AV-CM40-IP-B camera + statief elders
1x AV-CM40-IP-W camera + wall mount Avonic op 3 meter hoogte
1 x AV-CON300-IP controller
+ Switch + bekabeling



 
Algemene voorwaarden | privacy statement