Diginet, Haivision en Nomobo: SRT als reddingsboei

Voor de wereldwijd opererende video content agency NOMOBO leek 2020 een regelrecht rampjaar te worden. De wereld ging op slot, evenementen werden gecanceld en de agenda van het Amsterdamse bedrijf werd leeggeblazen. Oprichter/directeur Robert Buisman zat niet bij de pakken neer en ontdekte waar nog wél kansen lagen: digitale corporate communicatie-events van over de hele wereld, maar gestuurd vanuit de master control room in Amsterdam. De SRT-technologie van Haivision (geleverd door Diginet) maakt het mogelijk en redde zo het jaar van NOMOBO.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Diginet, Haivision en Nomobo: SRT als reddingsboei

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2020


Diginet, Haivision en NOMOBO
SRT als reddingsboei


Voor de wereldwijd opererende video content agency NOMOBO leek 2020 een regelrecht rampjaar te worden. De wereld ging op slot, evenementen werden gecanceld en de agenda van het Amsterdamse bedrijf werd leeggeblazen. Oprichter/directeur Robert Buisman zat niet bij de pakken neer en ontdekte waar nog wél kansen lagen: digitale corporate communicatie-events van over de hele wereld, maar gestuurd vanuit de master control room in Amsterdam. De SRT-technologie van Haivision (geleverd door Diginet) maakt het mogelijk en redde zo het jaar van NOMOBO.

Afgelopen voorjaar schreven we over de Masterclass Secure Reliable Transport (SRT) die Diginet verzorgde in samenwerking met Haivision, de bedenker en ontwikkelaar van de technologie. Het was voor ons een eerste echte kennismaking met het streamingprotocol dat aan een gigantische zegetocht bezig is dankzij zijn snelheid, veiligheid, stabiliteit én betrouwbaarheid. Ook (en misschien wel juist) in onvoorspelbare situaties. Michel van Toorn, product manager bij Diginet, noemde SRT de nieuwe standaard in de markt voor videotransport over publiek internet of in corporate netwerken en voorspelde dat het nieuwe product ‘SRT HUB’ er aan zou bijdragen dat SRT de backbone zou worden van een wereldwijde video-infrastructuur die door alle mediatechnologiefabrikanten wordt ondersteund. Eenvoudig gezegd is deze SRT HUB een videorouter die draait in de Microsoft Azure cloud, waarmee de mogelijkheid ontstaat om via een account videobronnen en outputs ‘on the fly’ aan elkaar te verbinden. Je stuurt video in hoge kwaliteit en met minimale latency over de hele wereld, gewoon via het publieke internet.

Streamen
Bij NOMOBO waren ze al even geïnteresseerd in SRT en was sinds vorig jaar al een voorzichtige beweging ingezet naar meer remote werken. Al in 2011 – YouTube had net zijn livestreamfunctionaliteit geïntroduceerd – verzorgde het bedrijf voor het eerst een écht grote livestream. “Met een grotere wagen uit Amerika hebben we toen voor de eerste keer het Ultra Music Festival gestreamd”, vertelt NOMOBO-directeur Robert Buisman. “Er keken zo’n 60.000 mensen naar en het gaf een legendarisch gevoel dat je zelf die controle en mogelijkheden had. Daar wilden we meer mee gaan doen. We wisten dat de techniek goedkoper zou gaan worden en dat we daar innovatie mee konden drijven en kwaliteit konden leveren zonder grote dure registratiewagens nodig te hebben. Zo zijn we van start gegaan met het maken van hoogwaardige televisie met innovatie technische middelen. Vanuit Ultra zijn we vervolgens alle edities van Ultra Music Festival wereldwijd gaan doen en gingen we steeds meer grote muziekevenementen streamen. Vervolgens bedachten we dat we dit ook in de corporate markt konden inzetten en zijn we ook daar ingerold.”

Compleet veranderd
Tot begin van dit jaar (lees: tot corona) bestond 80% van de omzet van NOMOBO uit grote evenementen. Muziekregistraties, sportevenementen, maar ook conferenties van grote merken. “Dat is dit jaar compleet veranderd”, vertelt Buisman. “In januari werd onze agenda vanuit Azië al leeggeblazen en de rest van wereld volgde snel. We hebben nog wel wát muziek gedaan, de shows die David Guetta gaf in New York en Miami bijvoorbeeld, maar verder hebben we alleen corporate communicatie gedaan. Het hoogtepunt kwam vorige week vanuit San Francisco, de keynote van Salesforce-CEO Marc Benioff. Die hebben wij aan de achterkant compleet geproduceerd, gewoon vanuit Amsterdam.”

Kansen
Toen de crisis begon hebben Buisman en consorten gekeken waar nog kansen lagen. “We zagen daarbij dat de behoefte aan communiceren vanuit de grote bedrijven zou blijven. Dat kon alleen niet meer face to face, aangezien mensen niet meer de hele wereld over konden vliegen om elkaar daadwerkelijk te treffen. Vraag was dus hoe die mensen hun toehoorders wél konden blijven bereiken. We wilden dat die mensen vanaf waar ter wereld ze ook zijn toch een kwalitatief goed communicatie-evenement konden houden. Vanuit die gedachte zijn we op zoek gegaan naar de beste technologie daarvoor. Dat bleek met afstand SRT te zijn.”

Serieus
Buisman woonde de bijeenkomst van Diginet en Haivision bij en leerde SRT kennen als de ultieme oplossing voor wat NOMOBO wilde. “De SRT-technologie is de basis van wat we nu doen. En dan met name de Haivision-producten die we bij Diginet hebben gekocht”, legt Buisman uit. “We hadden al wel wat verbindingen omdat we al aan het bewegen waren richting meer remote werken, maar nu werd het serieus. Een van de eerste dingen die we mochten gaan doen was met de Chief Production van DreamWorks, die wat kwam vertellen. Dan moet je met betrouwbare techniek en een kwalitatief goed videosignaal komen en dat gaat het beste met SRT.”

SRT HUB
Eerst werd geprobeerd de klus te klaren met een andere (software)oplossing, maar daarbij trad bijna letterlijk een kink in de kabel op. “We waren dan ’s avonds om zes uur nog leuk aan het opnemen met een CEO in San Francisco, maar hij zat in een huis waar rond die tijd iedereen ook begon te Netflixen. Dan zit de internetpijp gewoon dicht, zéker de pijp over de oceaan.” Buisman kwam uiteindelijk uit bij de gloednieuwe Haivision SRT HUB. “Ze kunnen dan bepalen dat je zo snel mogelijk met je signaal een datacenter in gaat, in dit geval van Microsoft, en daar dan uitkomt aan de kant waar jij zit. Dat beviel zo ontzettend goed! En dat terwijl we Haivision eigenlijk helemaal niet kenden voor we er bij Diginet van hoorden.” Michel van Toorn (Product Manager bij Diginet) liet Buisman verder kennismaken met het merk en de mogelijkheden ervan. “Daar zijn we toen mee gaan experimenteren”, vertelt Buisman. “Punt was wel dat de SRT HUB officieel nog niet eens gelanceerd was. Ik heb Haivision zo ongeveer gesmeekt en gezegd dat het volgens mij echt exact was wat we nodig hadden. Toen mochten we deelnemen aan een bèta-programma. Het bleek uiterst betrouwbaar, razendsnel én heel veilig…helemaal zoals we wilden. Op basis daarvan zijn we toen de workflow gaan bouwen. Diginet heeft ontzettend goed met ons meebewogen in het hele traject. Ze zijn een perfecte partner geweest en Michel heeft het erg goed begeleid. Mede daardoor hebben we die workflow uiteindelijk ook snel kunnen opschalen. Normaal zou je hier qua techniek jaren aan ontwikkelen, nu hebben we het in vier maanden tijd helemaal opgetuigd.”

Samen Thuis
NOMOBO heeft o.a. zogenaamde ‘Samen Thuis productiekits’ ontwikkeld. “Daarmee kunnen mensen vanuit hun thuislocatie heel makkelijk in een livestream worden geïntegreerd”, legt Buisman uit. “Ze krijgen dan een kist thuis. Daar zit een camera in, maar ook led-lampen om het plaatje aan te kleden. Je zet de set aan en komt met je signaal binnen in onze regie in Amsterdam. Vanaf daar kunnen we met je praten, je opnemen en bijvoorbeeld graphics toevoegen. Bij de luxere variant zit er ook nog een prompter bij, die we ook vanuit Amsterdam kunnen aansturen. De meest uitgebreide variant is een soort van afstand bestuurbare regieset waar we één iemand aan kunnen zetten en waar we zes camera’s aan kunnen hangen. Dan bouwen we feitelijk een studio op locatie, maar hoeven we niet alle mensen achter de techniek daadwerkelijk die kant op te sturen. De zes camerasignalen komen namelijk naar ons toe en in Nederland bouwen we dan de show met de playouts op.” 

Fenomenaal
“Haivision levert echt top-apparatuur”, vertelt Buisman verder. “We zijn op dit moment nog steeds bezig voor Salesforce en gaan straks ook weer live. Gisteren kwamen op het eind Snoop Dogg en Martha Stewart in de uitzending, die allebei zo’n productiekit in huis hadden. Ze gingen op afstand samen koekjes bakken, via onze technologie. Maar ook Metallica heeft onze set al in huis gehad, net als bijvoorbeeld Serena Williams, Reese Witherspoon en David Cameron. We hebben er al voor diverse corporates mee geschoten.” Michel van Toorn, die NOMOBO wegwijs maakte in het ‘Haivision-landschap’ hoort het tevreden aan: “SRT is ‘low latency’ en ‘stabiliteit’, zeker met de producten van Haivision. Juist als je over grote afstanden gaat werken, zoals NOMOBO doet, is het echt een no-brainer. En de SRT HUB is dan het beste recept voor trans-Atlantische verbindingen. Mensen schrikken vaak als je het hebt over de kosten van technologie, maar wat je er voor terugkrijgt is ronduit fenomenaal. Het zegt al genoeg als je kijkt naar hoe NOMOBO er in korte tijd al mee gegroeid is.”

Future proof
Buisman had het in maart niet durven dromen. “Het zag er gewoon slecht uit”, vertelt hij. “We hadden een nieuw pand aangetrokken en flink geïnvesteerd, om daar vervolgens de vruchten van te plukken. Dat leek even anders te gaan lopen. In april was het ronduit kritisch. Door de eerste twee producties die we met deze techniek konden doen in San Francisco is het balletje gaan rollen. Door mond-tot-mondreclame hoorden daar steeds meer bedrijven van de mogelijkheden en die klopten allemaal bij ons aan. Nu hebben we van augustus tot december meer omzet gedraaid dan vorig jaar. Echt bizar. Bovendien is mijn gevoel dat deze hele ontwikkeling een versnelling is geweest van wat al aan het gebeuren was: een kanteling naar meer remote werken. Er zullen straks heus wel weer fysieke evenementen komen, maar het gaat wel anders zijn. Ook omdat iedereen dit digitale verhaal nu helemaal aan het inrichten is. Corporates geven al aan dat ook in de toekomst minder gereisd zal gaan worden voor congressen en dergelijke. Dat maakt deze techniek ook future proof.”

Perfect begeleid
“Als je een paar jaar geleden had gezegd dat dit allemaal zou kunnen met deze kwaliteit, dan hadden veel mensen je voor gek verklaard”, vertelt Michel van Toorn. “Veel broadcasters beginnen nu wel wakker te worden op dit gebied, maar NOMOBO staat er al met beide voeten stevig middenin.” Van Toorn heeft daarmee een perfecte ambassadeur in NOMOBO. Andersom is Robert Buisman erg blij met Diginet in dit hele verhaal: “Ze hebben ons echt perfect begeleid. De lijnen zijn heel kort en zelfs een sms is vaak genoeg, ook in de piekmomenten, die voor ons nogal eens op de gekste tijdstippen liggen. Ik noem ons wel eens de bakker op de hoek, maar dan met de problemen van een multinational. We draaien in al die verschillende tijdzones, dan moet je altijd kunnen reageren en beslissen. Ook daarin heeft Diginet ons goed geholpen.”





 



 
 
 

 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment