AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Next level online event: Lely Future Farm Days

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2020

Productie

Lely Future Farm Days
Next level online event

Neoc heeft al op heel wat gekke plekken fraaie producties gerealiseerd, maar letterlijk tussen de koeien in een grote stal hadden ze tot voor kort nog níet gestaan. De alternatieve (coronaproof) tweejaarlijkse Lely Future Farm Days brachten daar verandering in. “De koeien waren de enige onzekere factor”, aldus technisch producenten Nick Egbers en Coen Sipkes van Neoc.

Het Nederlandse bedrijf Lely maakt al decennialang innovatieve oplossingen voor rundveebedrijven over de hele wereld. Elke twee jaar worden de nieuwste technieken wereldkundig gemaakt op de Lely Future Farm Days, met bezoekers uit alle hoeken van de wereld. Dat kon dit jaar niet en dus werd nagedacht over een andere invulling van de dagen.
 
Eigenlijk had het management van het bedrijf in eerste instantie vooral oren naar een variant in een greenscreen-achtige setting, zo bleek toen Neoc-eigenaar Coen Sipkes in contact kwam met het bedrijf. “Ik had op Linkedin een video gedeeld waarin ik een presentatie hield in een greenscreen studio, om de mogelijkheden daarvan te laten zien. Daar werd flink op gereageerd door mensen van Lely, waarop ik besloot contact op te nemen. De directeur vertelde dat ze normaliter altijd werken met D&B Eventmarketing, waar wij ook regelmatig mee werken. Omdat ik uit de buurt wil blijven van klanten van mijn klanten, heb ik gezegd dat ze vooral met hen moesten blijven werken als dat goed bevalt. ‘Maar laat gerust onze naam daar vallen, dan komt het balletje eventueel weer onze kant op’, heb ik gezegd.”
 
Stal
Zo geschiedde. D&B benaderde Neoc om de alternatieve Future Farm Days samen te gaan vormgeven. Sipkes: “Veel mensen hadden minder te doen dan in normale tijden en stonden best open voor dingen die ze normaal niet zo snel zouden doen of waar ze normaal gesproken gewoon geen tijd voor hebben. We hebben hier wat brainstormsessies gehad, samen met D&B en een creatief team, met o.a. Bart van Rooy (BigVis Stagedesign, red.) en later ook regisseur JW Schram. Het ging toen al snel een heel andere kant op dan het greenscreen-idee waarvoor Lely in eerste instantie aanklopte.” Bart van Rooy opperde het idee om het écht in een stal te gaan doen, aangezien bij Lely alles draait om koeien, boeren en stallen. “Toen was het even stil, aangezien de klant eigenlijk voor iets heel anders kwam”, vertelt Nick Egbers. “Zij dachten content van een stal te maken, maar daadwerkelijk in een stal aan slag gaan, dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Het idee was: ‘er zijn zó veel stallen met jullie apparaten in Nederland, laten we eens kijken of we iemand kunnen vinden die bereid is ons daar iets in te laten maken’.”



Loeien
Natuurlijk had D&B voor de makkelijke weg kunnen gaan en ervoor kunnen kiezen ‘gewoon’ de greenscreen-optie voor te leggen aan de mensen van Lely. “Maar ze dachten er even over na, vonden het ook tof en zijn het toen gaan presenteren”, vertelt Sipkes. “Bij de klant ging het net zo. Ze dachten te weten wat voor voorstel er ging komen, maar kregen iets heel anders gepresenteerd. Ook zij hebben het vervolgens aangedurfd er voor te gaan. Het is echt mooi om dan te zien dat zo’n bedrijf je dat vertrouwen geeft, want er moesten natuurlijk best wat mensen overtuigd worden. ‘Straks hoor je koeien loeien op de achtergrond’, werd dan gezegd. Nou, graag! Dat maakt het alleen maar nóg echter.”

Onbekend factor
Een aantal boerderijen werd bezocht om de meest geschikte locatie te kiezen. Daarbij bleek al snel dat de juiste boer belangrijker zou zijn dan de juiste boerderij, geeft Egbers aan: “Die boerderij fiksen we wel, maar als de boer kwade zin heeft, dan kun je helemaal niks.” Sipkes kan het beamen: “Uiteindelijk is de boerderij voor een groot deel gekozen op het boerengezin”, zegt hij. “Zij hebben alles alleen maar leuk gevonden, terwijl we daar toch een week of twee op locatie bezig zijn geweest. Door corona wil je niet te veel mensen tegelijk op locatie hebben en je wil ook zo min mogelijk overlast voor de koeien veroorzaken. Je moet die dieren de kans geven om te wennen aan nieuwe dingen, dan kan vervolgens bijna alles. Maar kom je ineens met dertig man die stal binnen zetten en ga je vol aan de slag, dan krijg je onrust. De koeien waren echt de grote onbekende factor in het hele verhaal.” Ook het feit dat een koeienstal nu eenmaal geen evenementenlocatie is zorgde voor een uitdaging, vertelt Sipkes: “Zaken als dak- en vloerlasten kun je normaal gesproken altijd makkelijk achterhalen, maar die gegevens waren hier niet zomaar voor handen. De dag voor het allemaal moest gebeuren kregen we een akkoord op de lasten van het ingenieursbureau dat de stallen heeft gebouwd.”

Drone
De koeien bleken uiteindelijk zeer gastvrij. “Je kunt ze niet regisseren, maar ze hebben zich voorbeeldig gedragen”, vertelt Egbers. “Ook de hoogwerkers zorgden bijvoorbeeld niet voor onrust. Alleen de drone die we wilden laten opstijgen vanaf de hand van een van de sprekers vonden ze niet leuk. Het hoogfrequente geluid dat je krijgt bij het opstijgen veroorzaakte een soort polonaise van koeien, dus dat hebben we anders aangepakt. Nu lieten we de drone van buitenaf binnenvliegen, lieten we hem op de hand van de spreker zakken en lieten we ‘m meteen weer omhoog gaan. De rest van de vliegende shots hebben we met een kraan geschoten. Die kraan draait boven de koeien langs, maar dat gebeurt in stilte en dat vinden ze prima.”

Kennissessies
De productpresentatie in de stal vormde overigens maar zo’n veertig procent van het hele project, benadrukt Sipkes: “De stal was de aftrap van een online event dat in totaal een week heeft geduurd en waarbij bijvoorbeeld ook vanaf andere locaties werd gepresenteerd. Vanaf de kantoren van Lely bijvoorbeeld. Eerst de productlaunch in de stal, daarna een persconferentie van de directie over de nieuwe producten en vervolgens vonden nog een week lang allerlei online kennissessies plaats over allerlei onderwerpen. Dat was gedeeltelijk live en gedeeltelijk vooraf opgenomen.” Vanaf de hele wereld konden mensen inloggen om die sessies mee te maken, geeft Egbers aan: “Ook de mensen van de wereldwijde service centers en verkooppunten moesten namelijk geïnformeerd worden over de nieuwe producten. Alle lagen tussen het hoofdkantoor in Maassluis en de uiteindelijke gebruikers waren zo betrokken bij het evenement. De hele keten werd in één week tijd van alle informatie voorzien en iedereen moest daarbij op maat bediend worden. We zaten bijvoorbeeld met veertien tijdzones en zeven verschillende talen. Al die sessies moesten dezelfde informatie en dezelfde filmpjes e.d. bevatten, dus elke sessie werd zeven keer gehouden, telkens in een andere taal.”

Tolken
“De productlaunch werd vooraf opgenomen, maar moest ook absoluut de ‘live feeling’ hebben vertelt Sipkes. “Regisseur JW Schram besloot daarom dat we het in één keer moesten opnemen, waarbij uiteraard wel nog ruimte was voor eventuele reparatieshots. Sowieso moest het er binnen drie uur op staan, omdat je in die stal anders weer met totaal ander licht te maken zou krijgen. Omdat het vooraf opgenomen was, kon het vervolgens in al die talen ondertiteld worden. Bij de medewerkersafsluiting, die live was, werd het met tolken opgelost. Het live-gedeelte ging in het Engels, waarbij zes simultaantolken in hun tolkencabines de boel vertaalden.”


Impact
Het is prijzenswaardig om te zien dat Lely zo goed als geen concessies heeft gedaan. Normaliter worden de Future Farm Days elke twee jaar gehouden, waarbij mensen van over de hele wereld ingevlogen worden. Coen Sipkes: “Lely heeft voor zichzelf goed begrepen dat ze het écht goed moesten doen als ze dit inderdaad wilden gaan doen. Daarbij hebben ze zich ook terdege beseft dat er dan een prijskaartje aan hangt. In de markt zie je het best veel anders gebeuren op het moment. Partijen doen normaal gesproken iets live, wat dan een paar ton kost. Als ze het nu online gaan doen, denken ze bijvoorbeeld met vijftienduizend euro klaar te zijn. Dat kan hoor, maar daardoor zie ik veel dingen voorbij komen waarvan ik me afvraag of het wel de impact heeft die ze vooraf verwacht hadden.”

Spannend gemaakt
Een grote meerwaarde is volgens het duo geweest dat ze in de persoon van JW Schram een regisseur met televisie-ervaring bij de klus hebben gehaald. “Je ziet veel te vaak dat mensen normaal vier uur lang presentaties houden en dat nu ook gaan doen, maar dan voor de camera. Daar gaat echt niemand vier uur lang naar zitten kijken”, geeft Sipkes aan. “Lely heeft dat heel makkelijk losgelaten en daardoor zijn we meteen gaan kijken naar hoe we online een zo boeiend mogelijk programma konden maken. Daar heeft JW Schram zijn waarde echt dubbel en dwars in bewezen. Al geef je niks om het product dat ze verkopen, dan nog was het vermakelijk om naar te kijken, puur omdat er zoveel gebeurde. Er waren bruggetjes, verschillende locaties, een drone, vijf posities in de stal...het werd echt spannend gemaakt. Ook wij hebben daar veel van geleerd. In het begin van de coronaperiode zijn we deze online markt ook gewoon met gezonde bluf ingestapt. Een regisseur kijkt er echt anders naar, die kijkt altijd door de lens van een camera. Wat er op dat plaatje gebeurt dat doet er toe, de rest boeit ze niet en dat levert heel andere inzichten op.”

Herkenbaar
“Het is heel sterk geweest dat Lely er voor gekozen heeft om alles wel op een andere manier te benaderen, maar wel ook vast te houden aan wat het stramien van hun Future Farm Days normaal inhoudt, geeft Nick Egbers aan. “Normaal eindigt de week altijd met een feestavond. Dan krijgen de aanwezigen iets grappigs, gaat de bar open en wordt er gefeest. Nu hadden mensen over de hele wereld vooraf een pakketje ontvangen met wat te eten en te drinken. Wij stuurden vanuit Nederland een bandje, dat we in de stream lieten zien en iedereen kon bij elkaar binnenkijken. Zo herkende men de voor hen vertrouwde Future Farm Days.”

‘Dankzij corona’
Ook Bart van Rooy (BigVis) is belangrijk geweest in feit dat het hele plaatje van de Future Farm Days van A tot Z klopte. “Hij heeft een contentachtergrond en heeft van daaruit ook de bumpers, leaders en huisstijl van het event gemaakt”, vertelt Sipkes. “Samen met de regisseur kun je dan heel goed nadenken over of iets wel of niet goed werkt op beeld. Dat hebben ze heel sterk gedaan. Alles had daardoor dezelfde look and feel. Door de korte lijnen in het team liep het heel soepel. Op die manier hebben we het maximale uit het budget kunnen halen. Dat gevoel heerste ook heel sterk. Iedereen zette extra stappen om er echt een next level online event van te maken. De sfeer was fantastisch.” Nick Egbers: “We kunnen daarbij wel zeggen dat het ook door corona komt dat het nu op deze manier kon. Zonder corona was dit nooit gebeurd. Dan was er een tentencomplex gebouwd, was iedereen naar Maassluis gekomen, had de nieuwe machine daar gestaan met een paar lampen erop en was er op het podium een praatje gehouden. Wat kort door de bocht misschien, maar in grote lijnen was dan gewoon het draaiboek van twee jaar geleden geüpdatet.”

Terug naar live?
Hoewel het event meer dan geslaagd was en absoluut naar meer smaakt, geloven Sipkes en Egbers heilig dat we ‘na corona’ met zijn allen weer teruggaan naar live events. “Maar er zal voortaan wel meer ruimte voor online blijven”, voorspelt Sipkes. “We zien het ook bij bedrijven waarvoor we managementbijeenkomsten doen. Normaal gesproken vlogen ze een paar keer per jaar het hele management van over de hele wereld bij elkaar. Dat zal straks best nog één keer per jaar gebeuren, maar ze hebben nu ook wel gezien dat je voor het daadwerkelijk delen van content en het samen bepalen van een strategie echt niet de hele wereld over hoeft. Nu is gebleken dat het ook op een goede en leuke manier online kan en dat gaat zeker blijven.”

De bijdrage van Create!
“We kregen de eerste renders toegestuurd vanuit Neoc, waarbij meteen zichtbaar was wat een tof en vernieuwend concept dit zou gaan worden”, vertelt Bjorn Berkers van Create! “Wij waren dan ook enorm vereerd dat wij gevraagd werden om voor Neoc diverse items te mogen maken en installeren op locatie. Mensen kennen ons voornamelijk van grote decors voor festivals, maar vanuit Neoc is ook het vertrouwen uitgesproken dat wij meer kunnen, waarvoor we hen enorm dankbaar zijn. We hebben voor deze klus de afwerkingen van de statieven van de tv’s mogen maken, de stalen wit gepoedercoate railing, de afwerklijst rondom het podium en het 3D logo van Lely. Het blijft echt enorm leuk om dit soort speciale klussen in deze speciale tijden te mogen doen! Via deze weg willen we Neoc nogmaals bedanken voor deze klus.” 


De bijdrage van Rent-All
Rent-All werd een aantal weken voor het evenement door Neoc benaderd om een offerte uit te brengen. “4Lights Showprojects zou het technische verhaal op zich nemen, waarna wij de materialen zouden leveren”, legt Melvin Evers (Rent-All) uit. Rent-All werkt vaker voor Neoc, geeft Evers aan: “Als ik zo vrij mag spreken, kiest Neoc ons eigenlijk altijd uit voor de grotere projecten, waarbij wij als Rent-All een ruim assortiment met grote aantallen hebben. Daarmee kunnen we Neoc altijd van dienst zijn. De verhouding tussen Neoc, 4Light Showprojects en Rent-All is vanaf het begin van deze samenwerking al goed geweest. De communicatie verloopt goed en duidelijk en de plannen zijn op orde. Dat komt het project ten goede en zorgt voor een soepel verloop. De samenwerking was als vanouds en we willen Neoc dan ook bedanken voor dit bijzondere project!”
Het geleverde materiaal (licht/rigging/geluid)

* 13x Martin - Mac Encore Performance CLD
* 02x Robe - BMFL Wash Beam
* 12x Robe - MegaPointe
* 08x Robe - Robin 600
* 28x Robe - Robin CycFX 8
* 30x CLF - Ares LED-wash
* 32x CLF - Yara LED-Par
* 10x Desisti - SuperLED F6 VW
* 04x TheLight - Velvet Mini 1
* 08x Astera - Titan Tube

* +/- 200m Eurotruss
* 6x Chainmaster hoist

* 08x L-Acoustics - X8
* 04L-Acoustics - 5XT

 
De bijdrage van BigVis
Neoc en Bart van Rooy (BigVis) werken regelmatig samen en dat was ook nu het geval. “Normaal gesproken ben ik verantwoordelijk voor het ontwerp van een set of decor en Neoc draagt verantwoordelijkheid voor de productie hiervan. Inmiddels hebben we dit de afgelopen jaren meerdere malen met succes mogen doen”, vertelt Van Rooy.

Ditmaal werd Van Rooy er door Neoc al iets eerder bijgehaald. “Vanuit D&B was de vraag gekomen voor de invulling van een evenement dat zij al eerder hadden geproduceerd”, vertelt hij. “Het moest vanwege corona nu echter in een andere vorm plaatsvinden. Ik ben met het idee gekomen om het in ieder geval niet in een virtuele omgeving te doen, al was dit initieel wel de wens vanuit de klant. Dit gebeurt op het moment namelijk erg veel. Mijn mening in dit geval was om te kijken of we iets echts konden verzinnen. Het geheel zou uiteraard online worden uitgezonden, maar hierdoor hoeft het niet meteen een geheel digitaal verhaal te worden. In wezen is een livestream hetzelfde als een live tv-uitzending. Die kan vanuit een zwarte studio te komen, maar dat hoeft zeker niet.”

Onder het motto ‘doe eens gek’ kwam Van Rooy op het idee om het geheel te laten plaatsvinden in een koeienstal. “Zo’n locatie is namelijk voor 100% verbonden met het merk Lely. Alles wat zij denken en doen heeft uiteindelijk te maken met de boerderij en de melkkoeien die daar rondlopen”, legt hij uit. “Een gewaagd idee, maar gelukkig voelde bijna iedereen aan tafel wel dat het wel eens heel vet zou kunnen worden. D&B durfde het in ieder geval aan om de klant met dit idee te benaderen. In de eerste instantie met de vraag of zij er iets voor zouden voelen en tevens of zij het idee hadden dat het enigszins reëel zou zijn.”

De reacties waren positief! “Uiteraard wilde iedereen nog overtuigd worden, maar we konden deze weg dus inslaan. We hebben 3D visualisaties gemaakt om het concept verder te verkopen en dat is door D&B gepresenteerd aan de klant, met een positieve reactie tot gevolg”, vertelt Van Rooy. “Naarmate het project verder ontwikkelde is er een geschikte locatie gevonden. Jan-Willem Schram was inmiddels aangeschoven als beeldregisseur. In samenwerking met hem hebben we het plan geschikt gemaakt voor de gekozen locatie en zo aangevuld dat hij er zijn ontwikkelde regieconcept op kon toepassen. Ik ben bij deze productie ook verantwoordelijk geweest voor de programmavormgeving. Ik heb in nauwe samenwerking met de klant en Jan-Willem Schram een vormgevingspakket ontwikkeld. Denk hierbij aan leaders, diverse bumpers, titels, background en andere bewegende video elementen die gebruikt konden worden tijdens de streaming van de sessies.”

De bijdrage van Wieman Intermedia
De meercamera faciliteiten werden tijdens het event gezorgd door Wieman Intermedia, een facilitair videobedrijf dat inmiddels twaalf jaar actief is in voornamelijk het corporate segment. “Dat houdt in dat we alle camera’s, de mobiele regieset, alle intercom en de bijbehorende infrastructuur hebben geleverd in opdracht van Neoc. Daarnaast hebben we ook gezorgd voor de personele bezetting hiervan”, legt Gert-Jan Wieman uit. “We kozen ervoor onze meest uitgebreide regieset in te zetten, omdat deze voldoende ruimte biedt voor coronaproof bediening en omdat deze standaard is uitgerust met uitgebreide Ross beeldmenger en router, Riedel intercom en voorzieningen zoals bijvoorbeeld een lichtkast en voldoende multiviewmogelijkheden.”

“Er is gebruikgemaakt van zes Sony EFP camera’s waarvan drie geplaatst op een Osprey, één op een Super Techno 30 van Egripment en twee op statief. Daarnaast hebben we twee Panasonic UE150 PTZ camera’s ingezet die voorzien zijn van Ereca TOPAS 4k fiber systemen, zodat we beide PTZ’s via een enkele SMPTE-fiber aan konden sluiten”, legt Wieman uit. “De (ISO) opname is gedaan via twee AJA Ki Pro ultra plus recorders die allebei tot vier bronnen op kunnen nemen, dus maximaal acht bronnen in totaal. Omdat we met Riedel intercom werken, was Bolero de voor de hand liggende keuze voor de twaalf draadloze intercoms. Nog niet eerder hebben we mogen meewerken aan een videoproductie in een operationele koeienstal. We kijken terug op een prachtige productie!” 

Geleverde faciliteiten:
  • 1x Mobiele regieset op basis van Ross Ultra beeldmenger en Ultrix router en Riedel intercom.
  • 6x Sony HSC-100r studio camera’s
  • 5x Canon HJ14 / CJ15 groothoek en 1x HJ22 lens
  • 3x Vinten Osprey Elite 
  • 1x SuperTechno 30 crane (via Egripment)
  • 2x Autocue (via Scriptease)
  • 2x Panasonic AW-UE150 incl Ereca TOPAS
  • 12x Riedel Bolero intercom
  • 2x Aja Ki Pro ultra plus tbv ISO opnamen


De bijdrage van F&L Powerrental
F&L Powerrental verzorgde tijdens de opnames in de stalstudio de tijdelijke stroomvoorziening. “Al snel konden we een passende oplossing voor Neoc realiseren”, vertelt Ramon Andriessen. “De twee 100 kva super silence machines hebben we parallel geschakeld. De twee nieuwe machines die we hebben geleverd maken weinig geluid (56dB), waardoor ze overal inzetbaar zijn. Tijdens de live opnamen kunnen we voortdurend meekijken, omdat alle machines voorzien zijn van een DSE bedieningspaneel. Daarmee kunnen we meekijken en eventueel bijsturen als dat nodig is.”

Omdat het voor een korte periode was, viel de keuze op de 2 x 100 kva super silence machines. “Wanneer we machines voor een langere periode bij bijvoorbeeld een productiekantoor dienen te plaatsen, combineren we een aggregaat regelmatig met een 35, 50, 100 of 300 kwh accu’s om zo de co2-uitstoot te verminderen en het dieselverbruik terug te dringen.”


De bijdrage van Winter Audio Service
Neoc vertrouwde de audio-opdracht toe aan vaste partner Winter Audio Service. Zo’n project op een uitdagende locatie begint met een goede voorbereiding. In overleg met de operationele technicus is gekozen voor maximale klank, flexibiliteit en draagcomfort via DPA4166. Voor de zenders en in-ear-monitoring viel de keuze op de Shure Axient en PSM1000.

Op de dag zelf verzorgde Winter Audio Service ook de rol van zendertechnicus. Volgens de coronamaatregelen kregen de zenders en microfoons na ieder gebruik een ontsmettingsbehandeling. Een extra voorzorgsmaatregel, want iedere gebruiker had een eigen set van zender en in-earmonitors tot zijn beschikking. Het gebruiksgemak van de apparatuur, de software, de accu’s en het zendbereik was ook hier uitstekend. Alles was binnen dertig minuten geïnstalleerd en operationeel, met als resultaat een soepele en vlekkeloze opname.

Terwijl het inregelen van de bijzondere locatie snel en goed voor elkaar was, bleek dat de ware uitdaging voor Winter Audio Service achteraf kwam. De koeienstal kent immers zijn eigen geurenpalet. Hoewel de apparatuur buiten de stal was geplaatst, waren de aroma’s duidelijk aanwezig. Maar met de toewijding in de nazorg voor de apparatuur heeft het audiobedrijf ook die uitdaging overwonnen.

 
De bijdrage van ScriptEase
ScriptEase heeft de autocue mogen verzorgen. “Voor veel mensen is autocue onbekend terrein”, vertelt Arjan van Suchtelen. “We horen vaak ‘dat het toch alleen een beetje aan dat wieltje draaien is?’, maar er komt meer bij kijken. Het is een nauwe samenwerking tussen presentator en autocue-operator.? Gelukkig konden we met Neoc en Wieman Intermedia vooraf goed overleggen hoe onze apparatuur het best aansloot op hun apparatuur. Wat de afstanden waren - en dus hoe groot de spiegel moest zijn - en welke techniek we zouden gebruiken.?”

Om naast de koeien óók de presentator niet teveel te laten stressen, was het fijn om van tevoren te kunnen oefenen en overleggen, geeft Van Suchtelen aan. “Hij moest in korte tijd vertrouwen krijgen in de operator. Vertrouwen dat hij geconcentreerd luistert en de scrollsnelheid aanpast. Vertrouwen dat hij de presentator aanvoelt als deze een stuk overslaat, of juist een een stuk improviseert om tenslotte weer ‘on track’ te komen. En tijdens de doorlopen maken wij vaak teksten leesbaarder door deze in stukjes te verdelen, of bepaalde woorden te benadrukken door ze vet te maken of te onderstrepen.?”

Toch is het met alleen een mooie tekst nog niet klaar. “Het uiterlijk van de tekst is ook belangrijk. De juiste lettergrootte en helderheid moeten bepaald worden. Er zijn zelfs presentatoren die liever de hele tekst in het paars, blauw of geel willen. En natuurlijk zijn ook schone spiegels belangrijk. Dat viel niet mee in deze stoffige stal en dus moesten we regelmatig poetsen. Zo leverde ScriptEase ook bij het Lely event weer meer dan tekst."
 
Algemene voorwaarden | privacy statement