Panasonic Lumix GH6: Maakt deze systeemcamera de camcorder obsoleet?
De specificaties van de lang verwachte Panasonic Lumix GH6 zijn ronduit magnifiek. Het zet een nieuwe norm voor de content- en production-industrie neer tegen een verrassend lage prijs en met tal van aanvullende optische, opslag- en audiomogelijkheden. Daarmee rijst tevens de vraag of dit type systeemcamera's de camcorder in hetzelfde markt- en prijssegment obsoleet gaat maken?
AV-Entertainment Nr1 2022
» New Sense Media koopt Sony PTZ's bij AVNed: 'Topkwaliteit en héél efficiënt'
» Panasonic Lumix GH6: Maakt deze systeemcamera de camcorder obsoleet?
» Broadcastvoertuigen: EventRent Mobile Studio #02 - 'Prachtig stukje innovatie'
» Synthetische media: Positieve deepfaking bij videoproductie
» Stand van zaken: playout
» Hollyland Solidcom M1 bij Baadjou Film & Stage Productions:
» Rob Evers over ruim vier decennia Rolight: "Van handel wist ik letterlijk niks"
» Our House, museum en 's werelds eerste electronic music experience: Waanzinnig!
» Robe draagt bij aan sfeer in: The Harbour Club Theater
» Lichtfestival Gent: De grote brand die nooit plaatsvond
» Painting with Light is nu PWL: 'Frissere look, dezelfde kwaliteit'
» DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament
» Audio - Aangenaam kennismaken
» AED Audio: 'De tijd nuttig besteed'
» Perfecte balans bij: UEFA Futsal EURO 2022
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Panasonic Lumix GH6: Maakt deze systeemcamera de camcorder obsoleet?
Test Panasonic Lumix GH6 Maakt deze systeemcamera de camcorder obsoleet? De specificaties van de lang verwachte Panasonic Lumix GH6 zijn ronduit magnifiek. Het zet een nieuwe norm voor de content- en production-industrie neer tegen een verrassend lage prijs en met tal van aanvullende optische, opslag- en audiomogelijkheden. Daarmee rijst tevens de vraag of dit type systeemcamera’s de camcorder in hetzelfde markt- en prijssegment obsoleet gaat maken? Tekst: Ulco Schuurmans Een aanzienlijke groep videografen en filmmakers zette de vorige GH-generaties al in als tweede camcorder of draaide er zelf complete producties mee. Inmiddels is Panasonic al aan de zesde uitvoering toe en de verwachtingen waren hooggespannen: zou het optimum voor MFT 6K productievideo met 4K 60P in 4:2:2 (10bit) bereikt gaan worden? Het bleef uitstellen door o.a. een gebrek aan chips, maar nu is hij er dan: de Lumix GH6. De klapper in het kort De Panasonic Lumix GH6 is hoe je het ook wendt of keert een ware klapper. Zoveel mogelijkheden en kwaliteit in een compacte ergonomische en robuuste MFT-systeemcamera is tot op heden nog niet vertoond. Een greep uit de belangrijkste specificaties: 5.7K highspeed (tot 300Mbs) 25,2 MPs MFT beeldsensor, een breed scala aan ingebouwde en te laden pre/postproduction V-Log/V-Gamut, 13 stops dynamisch bereik, een 5-assige interne beeldstabilisatie (maximaal 7,5 stops BIS en OIS), vrijwel elk denkbaar videoformaat inclusief amorf, Cinelike D2 & V2 en zelf te configureren oproepbare instellingen, 4-kanaals audio, tijdcode in/out synchronisatie, Apple ProRes, voor draadloos streaming Wi-Fi 2,4-GHz (IEEE802.11b/g/n.) plus 5- GHz (IEEE802.11ac), tethering en 100 MP (RAW en JPEG) uit de hand voor de fotograaf. Dat maakt deze systeemcamera tot het vlaggenschip van de Panasonic G-familie en een geduchte concurrent voor camcorders en andere videografische systeemcamera’s. MFT-sensor Natuurlijk komt de opmerking ‘dat het geen fullframe is’. Fullframe is regelmatig niet nodig, duurder en groot en zwaar. APS-C en MFT doen het in de lagere videografische en filmische productiesegmenten heel goed. 4K (UHD en Cine) op 60 fps doet qua beeldkwaliteit vaak niet onder voor 35 mm. En de filmische look valt met lichtsterke (en veelal een stuk goedkopere objectieven best wel te bewerkstelligen. Ook de aan de beeldsensor gekoppelde beeldstabilisatie (BIS en OIS) en AF staan op hoog niveau. In ieder geval hadden wij over de videografie en fotografie op ons preproductiemodel niets te klagen. Zelfs behoorlijk boven verwachting. De 25,2 MPs backlighted MFT-beeldsensor van de Panasonic Lumix GH6 heeft alle beeldkracht in huis om een optimaal beeld neer te zetten. Over de precieze specificaties van de Live Mos-sensor zonder Low-Pass filter hult Panasonic zich (nog) in nevelen. Beeldprestaties De Live Mos-sensor wordt ondersteund door de volledig nieuwe Venus Engine van de GH6. Dat maakt geavanceerde beeldverwerkingstechnologieën mogelijk voor hoge-resolutie beelden met een natuurlijke ruistextuur en rijke kleurweergave. Volgens Panasonic biedt deze processor ongeveer twee keer zoveel verwerkingscapaciteit. In de praktijk komt dat neer op een snelle verwerking van de hogere pixelaantallen van de sensor en video's met een hogere resolutie en bitsnelheid. De hoge verwerkingssnelheid maakt ook AFS burst-opnamen mogelijk tot een snelheid van 75 frames per seconde en een resolutie van 25,2 megapixels. De hogere signaal-uitleessnelheid van de sensor beperkt ook het rolling shutter-effect en legt beelden vast die te snel zijn om met het blote oog waar te nemen. Ondersteuning bij opnamen Heel welkom zijn de ingebouwde ondersteunende functies voor video-opnamen. We noemen Waveform Monitor, Zebra Pattern, Luminance Spot Meter, Frame Marker, Anamorphic Desqueeze Display, Red REC Frame Indicator en tally-lampjes op de voor- en achterkant. Nieuw voor de LUMIX GH6 is de Safety Zone Marker, die 80%, 90% of 95% van het opnamegebied aangeeft. Er is ook een Center Marker beschikbaar met keuze uit verschillende typen. Bij het instellen van de kleurtemperatuur kan je de Kelvin-waardes nu weergegeven op het opnamescherm. Heel handig bij timelapse video's in 4K 60p is de functie Exposure Levelling voor het automatisch aanpassen van de belichting bij opeenvolgende frames. MF Assist wordt nu ook ondersteund tijdens het maken van video-opnamen. Je kunt het scherm tot zes keer vergroten om de scherpstelling te controleren. Met AF-ON-knop of door op het scherm te tikken terwijl de MF Assistmodus is ingeschakeld stelt de GH6 automatisch scherp op het geselecteerde gebied, ook tijdens het maken van opnamen. De Dynamic Range Boost schakelt slim over naar de beste bij een bepaalde lichtsituatie passende instelling. Onze testervaring was dat dit accuraat gebeurde. Ook vielen de relatief goede prestaties bij low light op. Body, viewen en scherpstellen Het robuuste ergonomisch gevormde camerahuis heeft een magnesium legering bij het voor- en achterframe. Uiteraard stof- en spatwaterdicht plus bij tot min 10 graden Celsius geen koude-problemen. De interne en actieve koeling zorgen ervoor dat je vrijwel ongelimiteerd kunt opnemen. Zowel bovenop als aan de voorkant van de camera bevindt zich een Rec-knop. Dit vergemakkelijkt het starten en stoppen met opnemen, zelfs als er opnames worden gemaakt onder een lage hoek of met een schouderrig. De live OLED-zoeker heeft een resolutie van 3.680.000 pixels, contrast 10.000 : 1 en een vergrotingsfactor van 0,76x. Het volgen van snelle objecten vormt geen probleem. Het kantel- en draaibare 3 inch touch-viewerscherm over 1.840.00 pixels in 4:3. De AF is weer verder verbeterd en zal de gebruiker niet snel in de steek laten. Werk vooral de firmware van je objectieven bij om hier optimaal van te profiteren. Schatkamer aan formaten Zoals gebruikelijk biedt Panasonic een grote schatkamer aan formaten op verschillende framerates, afmetingen (UHD, DCI, Amorf, 4:3) en CODECs, waaronder Apple ProRes 422 HQ (ProRes DCI en FHD komen met een firmware update). Als belangrijkste formaten noemen we HFR (High Frame Rate) 4:2:0 10-bit 4K 120p met audio (ALL-I), HFR (High Frame Rate) 4:2:2 10-bit FHD 240p met audio (ALL-I), VFR (Variabele Frame Rate) 4:2:0 10-bit FHD 300fps, 4:2:0 10-bit 5.7K 60, Anamorphic 4:2:0 10-bit 5.8K 30p/25p, 4.4K 60p/50p en 4:2:2 10-bit C4K/4K 60p/50p ongelimiteerde opname (ALL-I). Opslaan doe je naar de CFexpress-kaart (Type B) met een bitsnelheid van 800 Mbps of meer. In een tweede slot kan de SD-geheugenkaart type UHS II V90 voor het intern vastleggen van video's bij 600 Mbps of minder. Er is keuze uit Relay Recording, Backup Recording en Allocation Recording. Audio Van huis uit is de interne stereo van de GH-modellen relatief goed. In de praktijk zet de pro daar dan wel een aparte XLR-adapter voor maximaal 96 kHz 24-bit in de hotshoe. De twee XLR-kanalen vallen te combineren met de twee interne 48 kHz 24-bit kanalen. Zo pikt de cameraman/vrouw tevens het omgevingsgeluid en/of een aparte narrator mee. Je kunt de hoofdtelefoon per kanaal laten beluisteren. Al met al kan een videografische/filmische systeemcamera als de Panasonic Lumix GH6 de camcorder in hetzelfde marktsegment obsoleet maken. Alleen bij run and gun heeft deze nog voordelen. Op de andere fronten wint systeem met flexibiliteit en verbaliteit bij een relatief hoge AV-kwaliteit. De bodyprijs van €2.199,- inclusief btw is heel aantrekkelijk. |