Lichtfestival Gent: De grote brand die nooit plaatsvond
Op het Lichtfestival van Gent, dat deze winter plaatsvond, stond de iconische toren van de Sint-Niklaaskerk virtueel in vuur en vlam. De in België gevestigde Oostenrijkse kunstenaar Michael Langeder creëerde het effect onder andere met behulp van CHAUVET Professional armaturen en deed dat zo realistisch dat het telefoontjes naar de plaatselijke brandweer opleverde.
AV-Entertainment Nr1 2022
» New Sense Media koopt Sony PTZ's bij AVNed: 'Topkwaliteit en héél efficiënt'
» Panasonic Lumix GH6: Maakt deze systeemcamera de camcorder obsoleet?
» Broadcastvoertuigen: EventRent Mobile Studio #02 - 'Prachtig stukje innovatie'
» Synthetische media: Positieve deepfaking bij videoproductie
» Stand van zaken: playout
» Hollyland Solidcom M1 bij Baadjou Film & Stage Productions:
» Rob Evers over ruim vier decennia Rolight: "Van handel wist ik letterlijk niks"
» Our House, museum en 's werelds eerste electronic music experience: Waanzinnig!
» Robe draagt bij aan sfeer in: The Harbour Club Theater
» Lichtfestival Gent: De grote brand die nooit plaatsvond
» Painting with Light is nu PWL: 'Frissere look, dezelfde kwaliteit'
» DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament
» Audio - Aangenaam kennismaken
» AED Audio: 'De tijd nuttig besteed'
» Perfecte balans bij: UEFA Futsal EURO 2022
Lees volledige uitgave online
Alle edities
Lichtfestival Gent: De grote brand die nooit plaatsvond
Project Realistische vuurgloed op Lichtfestival Gent De grote brand die nooit plaatsvond Op het Lichtfestival van Gent, dat deze winter plaatsvond, stond de iconische toren van de Sint-Niklaaskerk virtueel in vuur en vlam. De in België gevestigde Oostenrijkse kunstenaar Michael Langeder creëerde het effect onder andere met behulp van CHAUVET Professional armaturen en deed dat zo realistisch dat het telefoontjes naar de plaatselijke brandweer opleverde. Oorspronkelijk en krachtig, essentieel voor het leven, maar genadeloos in zijn vernietigende woede, houdt vuur een meedogenloze greep op de menselijke verbeelding. Wie kijkt niet met ontzag, bewondering en meer dan een beetje angst bij het zien van dansende vlammen? Misschien is dat wel de reden waarom ‘The Big Fire That Never Happened’, in november zoveel aandacht en lof kreeg op het internationaal befaamde Lichtfestival van Gent. De kunstinstallatie, bedacht door de in België wonende Oostenrijkse kunstenaar Michael Langeder, zette de iconische toren van de Sint-Niklaaskerk in het stadscentrum in vuur en vlam middels gesimuleerde vlammen. Geloofwaardig Het creëren van deze realistische scène was geen eenvoudige taak. Afgezien van het feit dat alle spullen naar boven in de veertig meter hoge toren van de kerk moesten worden gehesen (elke keer een reis van vijftien minuten), moest het ontwerpteam uitgebreide trial-and-error-aanpassingen doen om hun vuur angstaanjagend geloofwaardig te maken. De uitgebreide kleurweergave van de ingezette CHAUVET Professional COLORado- en COLORdash-armaturen met IP65-classificatie, geleverd door John & Jane Premium Technical Event Support, hielp hen daarbij. Experimenteren Liam Van Tornhout, die samen met Jaagbaar en Reinout Hiel deel uitmaakte van het creatieve team, beschreef het proces. "Het nabootsen van het uiterlijk van vuur in licht omvatte meer dan alleen het kopiëren van de kleuren die je in een gloed ziet", zei hij. “Vuren zijn chaotische dingen, dus daar moesten we rekening mee houden in ons ontwerp. We begonnen met geel, rood en oranje, maar toen we een stap terug deden en naar dit concept keken, leek het meer op feestverlichting dan op een vuur. Dus moesten we experimenteren.” Dit experiment bracht Liam ertoe om meer dan 160 verschillende kleurenschema's uit te proberen, gestuurd via zijn ChamSys MagicQ-software. Aan het einde van dit proces van vallen en opstaan gebruikte het ontwerpteam wit voor de kern van het vuur (in overeenstemming met de aard van echte branden), maar vertrouwde men vervolgens meer op gele tinten dan op oranje en rood. Door het witte en gele licht te accentueren met oranje ondertonen, ontstond een ‘vuur’ dat doorging voor het echte werk. Het team gebruikte 24 COLORado Panel Q40-armaturen, geplaatst op de vloer van de toren om een verscheidenheid aan lichterlaaie kleuren te produceren, waaronder rood en oranje. Vervolgens plaatsten ze 16 COLORdash H12 IP, één bij elk van de smalle vensters van de kerktoren en nog acht stuks meer op de torenvloer. Gebruikmakend van de kleurmengfuncties van deze compacte RGBWAUV COLORdash-pars, creëerden de ontwerpers een naadloos wit tot geel continuüm in de smalle vensters. Afgezet tegen de diepere kleuren op de achtergrond, gaf dit een natuurgetrouw beeld van vuur. Gevarieerd Omdat branden in een gebouw nooit netjes en geordend zijn, programmeerde Liam de verlichting in willekeurige volgorde, zodat de looks die hij creëerde nooit met voorspelbare tussenpozen werden herhaald. "Ik heb voorafgaand aan dit project veel tijd besteed aan het bestuderen van vuur", zei hij. “Iets dat indruk op me maakte, was hoe onvoorspelbaar en gevarieerd branden zijn naarmate ze vorderen. Er kunnen pieken zijn hier en dalen daar, in willekeurige volgorde. Dus om de dingen echt te laten lijken, moesten we willekeurig zijn. Natuurlijk moesten we ook al onze armaturen uit het zicht houden om het geloofwaardiger te maken.” Dat realisme vereiste ook rook. Het ontwerpteam zette daarvoor zestien rookmachines in, één voor elk raam. Om deze eenheden te voeden, stuurden ze tijdens het vijfdaagse festival dagelijks 1200 liter vloeistof de toren op. Met realistische ‘vlammen’ die door de ramen gloeiden en rook die de toren van het geliefde historische gebouw overspoelde, trok de virtuele brand de aandacht van veel van de naar schatting 800.000 bezoekers van het festival. Een ode aan het kunstenaarschap van het ontwerpteam? Absoluut, maar ook een herinnering aan de indrukwekkende kracht van vuur. |