Perfecte balans bij: UEFA Futsal EURO 2022

Verdeeld over MartiniPlaza (Groningen) en Ziggo Dome (Amsterdam) vond van 19 januari t/m 6 februari 2022 UEFA Futsal 2022 plaats. Voor dat Europees kampioenschap zaalvoetbal ondergingen beide locaties een complete metamorfose tot spectaculaire sporttempels. Voor de technische productie werd Unlimited Productions in de arm genomen. We spraken Maarten Lamers, Ivo Lavrijssen en Derk van Berkel (Unlimited Productions) over de productie: "Het had met volle tribunes nog veel mooier kunnen zijn, maar we zijn dik tevreden met het resultaat."

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Perfecte balans bij: UEFA Futsal EURO 2022

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2022

Productie

Perfecte balans bij:
UEFA Futsal EURO 2022

Verdeeld over MartiniPlaza (Groningen) en Ziggo Dome (Amsterdam) vond van 19 januari t/m 6 februari 2022 UEFA Futsal 2022 plaats. Voor dat Europees kampioenschap zaalvoetbal ondergingen beide locaties een complete metamorfose tot spectaculaire sporttempels. Voor de technische productie werd Unlimited Productions in de arm genomen. We spraken Maarten Lamers, Ivo Lavrijssen en Derk van Berkel (Unlimited Productions) over de productie: “Het had met volle tribunes nog veel mooier kunnen zijn, maar we zijn dik tevreden met het resultaat.”

Foto’s: UEFA

Ook al is er al ontzettend veel over gezegd en geschreven, we kunnen er niet omheen: het zijn en blijven gekke tijden in evenementenland. Zo kan het zijn dat het bij Unlimited Productions gewoon drukke tijden zijn, ook als veel minder evenementen doorgang vinden dan normaal gesproken het geval zou zijn. “Je hebt telkens te maken met de vraag of evenementen wel of niet doorgaan en moet daarbij dan ook nog elke keer drie verschillende scenario’s uitwerken”, vertelt Maarten Lamers (Head of Accounts). “Je weet op voorhand niet of er wel of geen publiek bij mag zijn, maar ziet ook bij het produceren mensen wegvallen door positieve coronatests. Dat moet je steeds zien op te vangen. Dit jaar gaan we nog te maken krijgen met veel verschuivingen en dergelijke, hopelijk valt het dan volgend jaar allemaal weer normaal op zijn plek.”

Meedenken
Wat in ieder geval wel is doorgegaan is het EK zaalvoetbal, dat voor het eerst door de KNVB naar Nederland was gehaald. “In 2019 kwam de KNVB bij ons terecht omdat ze meededen in het bidproces”, vertelt Derk van Berkel. “Ze wilden bij UEFA een plan indienen om het toernooi naar Nederland te halen en wisten dat wij al een aantal edities van de Korfbal Leaguefinale in Ziggo Dome geproduceerd hadden. Ze vroegen ons mee te denken in de bidprocedure en in hoe we de productie zouden kunnen vormgeven. Uiteindelijk is het gelukt het EK binnen te halen.” Van Berkel zelf  is sinds 2019 als projectmanager betrokken, terwijl de ook aangeschoven Ivo Lavrijssen de productionele voorbereiding en uitvoering voor zijn rekening nam. De ‘legal- en accountkant’ van het verhaal kwam op het conto van Maarten Lamers.

Experience
De wedstrijden van het zaalvoetbaltoernooi werden uiteindelijk verdeeld over twee locaties. “De KNVB ging op zoek naar de meest geschikte plekken”, legt Derk van Berkel  uit. “Je denkt misschien niet direct aan Ziggo Dome bij een futsal evenement, maar de KNVB wilde een concept bij de UEFA neerleggen waarbij UEFA Futsal EURO 2022  echt een experience moest gaan worden. Niet alleen een sporthal waarin mensen naar een wedstrijd kunnen kijken, het doel was, om naast een hoogwaardig professioneel toernooi, Futsal aan een groot publiek te presenteren en nieuwe fans te creëren. Zo kwam Ziggo Dome dus ook in beeld. Met de   drie ringen die om het veld gecreëerd werden zag het er uiteindelijk ook wel echt heel gaaf uit. Het was een echte sportarena, maar dan wel een arena waar je ook echt show kon maken.”

Bij dat ‘show maken’ moet achteraf wel een kleine kanttekening geplaatst worden, geeft Maarten Lamers aan: “Zo’n experience met showelementen moest de onderscheidende factor worden, maar dat werkt natuurlijk wel vooral als de tribunes vol zitten. Het was doodzonde dat daar nu geen sprake van was. Door de maatregelen moesten we de plannen voortdurend bijstellen en daardoor is het showgedeelte van het programma wel wat dunner geworden dan in de originele plannen de bedoeling was.”

Flexibiliteit
In de voorbereiding richting het toernooi werd met verschillende scenario’s gewerkt en daarom was een hoge mate van flexibiliteit vereist. “In het begin dachten we nog dat we met volle tribunes konden gaan draaien, maar in december werd toch ineens weer aan de handrem getrokken en moesten we zonder publiek beginnen”, legt Ivo Lavrijssen uit. “Dan ga je nadenken. Kun je qua set nog wat veranderen? Want je zit dan al redelijk ver in het traject en veel kosten zijn dan al gemaakt. Ga je dan nog wat besparen of ga je toch inzetten op het feit dat je later in het toernooi wel fans kunt ontvangen”

Verschil
Uiteindelijk werd het inderdaad die laatste optie, want op enig moment werd inderdaad weer (wat) publiek toegestaan op de tribunes. “Moedig van de KNVB en UEFA”, vindt Derk van Berkel. “Ze hebben zo lang mogelijk vastgehouden aan het  scenario dat ze fans mochten ontvangen. Die 1250 toeschouwers in het Ziggo Dome vallen misschien wat in het niet, maar qua sfeer maakte het toch echt een verschil, ook voor de mensen die thuis voor de televisie zaten of online meekeken. Bij de finale zaten er veel Portugezen op de tribune en die maakten er een behoorlijk feestje van. Kun je nagaan hoe het geweest was als er tienduizend mensen hadden gezeten. Het publiek had dan op een fantastische manier kunnen kennismaken met futsal en dat was toch waar op voorhand op was ingezet. Jammer dat het niet zo mocht zijn, maar binnen de geldende omstandigheden is er toch een mooi evenement neergezet.”

Leveranciers
Met Ziggo Dome en MartiniPlaza als speelplekken vond dus ook de (technische) productie op twee plekken plaats. Voor het werk in Groningen werd het qua leveranciers voor een deel lokaal gezocht. “Daar hebben we er bijvoorbeeld Mertens AVR bijgehaald, waar we vaker mee samenwerken”, vertelt Derk van Berkel. “Er waren ook wel leveranciers die op beide locaties werk hebben verricht, maar de techniek hebben we bij twee partijen neergelegd. In Ziggo Dome was dat For Live, mede omdat zij zich de laatste jaren heel goed hebben ontwikkeld op het gebied van sportverlichting. In MartiniPlaza hebben ze daar al een vaste lichtset voor hangen, omdat er op hoog niveau gebasketbald wordt, maar in Ziggo Dome was wel wat meer nodig om dat goed voor elkaar te krijgen. Dat is gewoon een hoge blackbox, maar je moet wel je lichtwaarden halen op de vloer, zowel voor de broadcasters als voor de futsal spelers.”

Perfecte balans
In dat laatste zat ook meteen een stuk van de uitdaging van deze productie, legt Ivo Lavrijssen uit. “Het was technisch gezien allemaal niet heel ingewikkeld, maar je zat bijvoorbeeld wel met de zichtlijnen waar je rekening mee moest houden. Het was een combinatie van de bezoekers, de aanwezige techniek en de lichtwaarden die je toch moest zien te halen. Daar moest je de perfecte balans in zien te vinden. Je moet namelijk aan bepaalde eisen van UEFA voldoen, maar je wil niet de zichtlijnen van de bezoekers of bepaalde mediaposities blokkeren. Door het verzamelen van de juiste informatie vanuit UEFA en broadcasting, hebben we allereerst alle 3D objecten toegevoegd aan de technische totaal uitwerking. Hierna is samen met het gespecialiseerde For Live gekeken naar de meest ideale opzet en trimhoogte voor de verlichting, led-kubus en alle zichtlijnen.” Dat het uiteindelijk allemaal gelukt is, is volgens Maarten Lamers vooral een kwestie van goede afspraken maken: “Zowel met leveranciers als de broadcasters bijvoorbeeld. Het is iets gecompliceerder omdat je het dan niet allemaal onder je eigen knop hebt zitten, maar als je de goede partijen het vertrouwen geeft, dan komt het allemaal goed. Dat bleek ook wel.” De opbouw op locatie begon een week voordat het eerste fluitsignaal van het EK Futsal klonk. “De eerste drie bouwdagen hadden we met onze leveranciers de tijd om alles op locatie neer te zetten”, vertelt Ivo Lavrijssen. “Daarna volgden de externe leveranciers, zoals Infront uit Zwitserland voor de ledboarding, het Italiaanse Mondo dat het veld leverde en UEFA zelf die de gehele branding van de beide venues voor zijn rekening nam.”    

Spannende dagen
De coronaperikelen hadden niet alleen invloed aan de publiekskant van het evenement. Ook op personeelsgebied zorgde het namelijk voor uitdagingen. “In principe was het een kwestie van iedereen elke dag testen. En ja, dan gebeurt het weleens dat iemand positief test en naar huis moet. Zo iemand moet je dan snel zien te vervangen”, vertelt Maarten Lamers. Ivo Lavrijssen testte zelf positief tijdens het evenement, samen met wat andere mensen uit het showteam. “Gelukkig kon Derk worden doorgeschoven naar mijn positie, maar op dat moment ben je wel even bang dat de besmetting zich verder zou kunnen gaan verspreiden. Dat bleef gelukkig uit, maar dat zijn wel spannende dagen.” Derk van Berkel: “We wisten natuurlijk wel dat we het niet helemaal buiten de deur konden houden, ook niet met al die invliegende landenteams, maar we hebben er alles aan gedaan om het te beperken. Qua showcalling hadden we het zo ingeregeld dat de showcaller haar werk dankzij het communicatiesysteem van Riedel zelfs vanuit huis had kunnen doen als de nood aan de man kwam. Op die manier probeer je alles dan op te vangen.”

Maximale uitgehaald
Op het moment van spreken is het toernooi net achter de rug en zijn beide locaties (MartiniPlaza al wat eerder) weer leeg opgeleverd. “Het was een mooie productie en het was sowieso fijn om weer met zo’n grootschalig project bezig te zijn”, vertelt Derk van Berkel. “Natuurlijk had het nog mooier kunnen zijn als de tribunes vol hadden gezeten, maar daar leende de situatie zich nou eenmaal niet voor.” Desalniettemin is het drietal trots, geeft ook Ivo Lavrijssen aan: “We hebben er echt het maximale uitgehaald binnen de mogelijkheden die er waren. We hebben kunnen doen waar we goed in zijn en met de maatregelen heb je dan maar te dealen. Maar als je nu kijkt naar de omstandigheden waarin we dit tot stand hebben gebracht, dan is trots absoluut het gevoel dat overheerst.”

De bijdrage van Takken Mediatechniek
Takken Mediatechniek zorgde onder andere voor de aansturing van de led-kubus in Ziggo Dome en de ledwalls in MartiniPlaza. Daarop verschenen o.a. welkomstberichten in diverse talen, Covid-regels, wedstrijdinformatie, player cards, highlight video’s, berichten vanuit de speelstad en de KNVB en animaties bij bijvoorbeeld time-outs en gescoorde doelpunten. 

“Voor UEFA hebben we een scorebord voor de Futsal wedstrijden geprogrammeerd”, vertelt Marcel Takken. “Dit hebben we gemaakt met Vmix GT-designer. Het scorebord werd bediend door een UEFA-official die langs de lijn zat.  Broadcast gebruikte via XML / API uit de Vmix setup de wedstrijdinformatie voor de televisie-uitzendingen. Google sheets werd gebruikt voor het juiste speelschema en teamopstellingen.”

Tijdens de wedstrijd kregen de mensen van Takken Mediatechniek drie live feeds binnen van de broadcastwagen. “Deze moest afwisselend geschakeld worden tijdens de wedstrijd”, legt Takken uit. “Het was belangrijk dat tijdens een overtreding die discutabel was geen herhaling zichtbaar was in de zaal. Dit om te voorkomen dat spelers of trainer van de spelende teams in discussie gingen met de scheidsrechter.”

Het ingezette materiaal: 
-          Systeem rack met Blackmagic Atem Constellation 8K mixer setup
-          Blackmagic 2 M/E advanced Panel
-          Samsung 4K Multiviewer
-          V-Mix scoreboard system incl. timekeeper remote
-          Adobe Premiere Pro
-          2x Apple MacBook Playout system Main and back-up
-          Vmix laptop



De bijdrage van GIGTECH
“Ziggo Dome is een multifunctioneel gebouw dat met een fijnmazig glas- en kopernetwerk voldoende capaciteit biedt aan de meeste evenementen”, begint Andrew Rijnbeek van Gigtech (dat rechtstreeks voor de KNVB werke) zijn verhaal. “De IT rider van de UEFA stelde echter hogere en specifieke eisen aan de internet- en Wi-Fi-capaciteit en GIGTECH werd ingeschakeld om dit maatwerk te leveren.” Door het inbouwen van een eigen managed netwerk, gebruik makend van de vaste infrastructuur in het gebouw, is een redundant en schaalbare oplossing aangeboden met volledige support tijdens alle openingsuren. “Bestaande Wi-Fi is uitgezet en vervangen voor onze op Cambium Networks gebaseerde oplossing, met volledige dekking over alle backstage gebieden en met extra capaciteit voor de pers op het veld en de ring”, legt Rijnbeek uit. “Broadcasters werden voorzien van internetverbindingen, ook voor ondersteunende diensten als accreditatie, ticketing en vertalers in de persruimtes. De benodigde bandbreedte is ingeschaald op 900Mbit/s totaal en werd voorzien via een redundante 1GB/s link, verbonden aan onze HA cluster met Fortigate 100F firewalls. Onze Huawei S7500 serie switches verzorgden de backbonecapaciteit. In overeenstemming met de IT rider zijn alle gebruikers opgedeeld in vooraf bepaalde VLANs en werd dagelijks gerapporteerd op netwerk performance en bandbreedteverbruik.” 

De bijdrage van For Live
For Live leverde voor het UEFA Futsal EURO 2022 in opdracht van Unlimited Productions de rigging, sportverlichting, showverlichting, audio en led. Voor de sportverlichting zijn 70 Philips Led Arena’s met S8 lenzen en louvres ingezet. For Live heeft deze armaturen, die oorspronkelijk ontworpen zijn voor vaste stadioninstallaties, gemodificeerd naar een volledige tourversie, met custom beugels voorzien van afleesbare gradeninstelling, riggingvoorziening, powerCON True en Dmx. Met de inzet van dit type armatuur werd met een zeer hoge CRI waarde (98), zowel verticaal als horizontaal gemeten, een egale dekking van ruim 1800 lux gerealiseerd.

Sportverlichting
- 70x Philips Led Arena

Showlicht
- 28x Robe BMFL Washbeam
- 40x Robe LEDbeam 350
- 20x Robe LEDbeam 150
- 30x Martin Mac Quantum wash
- 30x Martin VDO Atomic dot
- 10x CLF Serius

Audio
- 114x L-Acoustics KARA
- 12x L-Acoustics KS28 (gevlogen als 2x6 cluster in de ledkubus)

Ledkubus
- 48 Roe BQ4 50x50
- 144 Roe BQ4 50x100

Infra
- Riedel Mediornet
- Luminex
- Lake


De bijdrage van Mertens AVR
De rol van Mertens AVR in UEFO Futsal EURO 2022 in de Martini Plaza in Groningen was een bijzondere. “Als supplier van Unlimited Productions en huisrigger van de Martini Plaza kennen we beide partijen goed”, vertelt Chris Mertens. “We weten hoe ze denken, hoe ze werken en waar de verwachtingen liggen. Vanuit die dubbelrol brachten we onze technische expertise in en zorgden we ervoor dat werkwijze en verwachtingen van beide partijen op elkaar werden afgestemd zodat ze mooi samenvielen. Met die focus op techniek en verbinding zijn we aan tafel geschoven bij de Martini Plaza. Als dé evenementenhal en topsporthal van Groningen heeft de Martini Plaza de laatste jaren sterk geïnvesteerd om de zaal klaar te maken als thuishaven voor grote, internationale sportevenementen. Met een high end inrichting van de topsporthal met techniek, ledwalls, evenementenlicht en sporthalverlichting was het onze taak om te zorgen voor aanvullende maar zeer specifieke techniek op het gebied van verlichting, audio, rigging en last but not least communicatie. Het paradepaartje was de Bolero Wireless Intercom van Riedel. Voor een internationaal sportevenement als het Europees kampioenschap zaalvoetbal moet je kunnen vertrouwen op zuivere, kraakheldere en stabiele draadloze communicatie. Als ze bij de Formule 1 vertrouwen op de Bolero, dan doen wij dat ook. En met succes! Unlimited Productions, bedankt voor het vertrouwen en de samenwerking!” 

 


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment