DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament

De vraag van een klant kan eenvoudig zijn, maar voor de oplossing hoeft dat dan zeker niet te gelden. Een conferentie of beurs 'even' livestreamen klinkt misschien niet zo spannend, maar het vergt een combinatie van technische vaardigheden om dat op video- en audiogebied vloeiend voor elkaar te krijgen. DEJONG AV is specialist op dit gebied. Bram en Dingeman de Jong vertellen over de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en waarom ze op apparatuur van Roland vertrouwen om aan de verwachtingen van hun internationale klantenbestand te voldoen.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2022

Interview

DEJONG AV en Roland Professional AV:
Betrouwbaarheid als fundament

De vraag van een klant kan eenvoudig zijn, maar voor de oplossing hoeft dat dan zeker niet te gelden. Een conferentie of beurs ‘even’ livestreamen klinkt misschien niet zo spannend, maar het vergt een combinatie van technische vaardigheden om dat op video- en audiogebied vloeiend voor elkaar te krijgen. DEJONG AV is specialist op dit gebied. Bram en Dingeman de Jong vertellen over de uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd en waarom ze op apparatuur van Roland vertrouwen om aan de verwachtingen van hun internationale klantenbestand te voldoen. 

Voor een leverancier van kwalitatieve AV-oplossingen zoals DEJONG AV is het belangrijk om alle variabelen op een live evenement onder controle te hebben. Natuurlijk, er kunnen (en zullen) altijd onverwachte dingen gebeuren, maar dankzij de jarenlange ervaring, opgebouwde kennis én de juiste uitrusting kan daar altijd op worden ingespeeld. Een van de grootste zorgen bij het livestreamen is de variabele die het moeilijkst te controleren is: internet. “Internet kan voor veel stress zorgen bij een livestreamproductie omdat je er volledig van afhankelijk bent. Normaal hebben we voor veel zaken een back-up – een back-up projector, een back-up switcher – maar een back-up internet is gewoon niet mogelijk”, legt Bram de Jong uit. “In het begin was dit het moeilijkste. Al het andere konden we van tevoren testen, maar internet was buiten ons bereik.”

IP
Voor producties die worden gestreamd vanaf de bedrijfslocatie in Giessenburg, heeft DEJONG natuurlijk meerdere ‘Plan B’s’. “Eigenlijk hebben we hier een 4G-back-upoplossing, we hebben twee glasvezellijnen van 500 Mbps en een Ziggo-kabellijn van 200 MB en we hebben ook een 4G-module voor als hier iets misgaat”, aldus Bram. DEJONG test voortdurend nieuwe technologieën om de veiligste manier te vinden om internet te bieden wanneer een stabiele verbinding van het grootste belang is. “Er waren momenten dat we evenementen hebben gedaan, maar als extern bedrijf om veiligheidsredenen geen gebruik konden maken van het internet van het bedrijf’, legt Dingeman de Jong uit. “Een voorbeeld van zo'n geval was een verzekeringsmaatschappij met één hoofdkamer en vijf subkamers die online zouden worden uitgezonden. We hebben het hele project eigenlijk op 4G uitgevoerd met een VMT-unit met negen simkaarten erin. In dat geval heb je enorm veel data. Niet heel goedkoop, maar wel heel stabiel. We gebruikten ook een vergelijkbare opstelling voor Unit 4 (tv-productie) als back-up voor twee live-evenementen. Al voor COVID was IP-beheer erg belangrijk geworden als onderdeel van de AV-industrie en tegenwoordig is álles IP. Elke tool die we kopen heeft iets te maken met IP, alles staat op het netwerk.”

Kwaliteit
Als gevestigde dienstverlener en met een reputatie voor kwaliteit, werkt DEJONG op internationale schaal voor een aantal bekende merken en een groot deel van het bedrijf is gericht op de zakelijke congresmarkt. Een typische klant is de oncologieafdeling van Novartis, het wereldwijde farmaceutische bedrijf, waarbij DEJONG samenwerkt met een beursorganisator om hun bedrijfspresentaties over de hele wereld te verzorgen. Soms gaat het om het faciliteren van gerichte samenwerkingen met 25 VIP’s uit de industrie. Budget is daarbij niet de uitdaging, maar de kwaliteit van de productie is dat zeker wel. Het moet perfect zijn qua look, feel en kwaliteit. De nadruk op kwaliteit is hetzelfde voor de talrijke evenementen die DEJONG namens hen verzorgt voor tussen de 200 en 1000 personen en altijd met veel video en audio. DEJONG is ook belast met de uitvoering van persconferenties voor motorgigant Kawasaki op beurzen in Milaan en München en voor verschillende autofabrikanten. “Alle producties die we maken zijn elke keer weer anders”, vertelt Bram de Jong. “Zo merken we bij Kawasaki dat ze elk jaar een nieuwe look and feel willen, dus samen met creatieve bedrijven zetten we een concept in elkaar, we bouwen het en we runnen het.”

Freelancers
Voor elke productie neemt DEJONG waar mogelijk eigen materiaal en mensen mee. “Als een timmerman kennen we ons gereedschap en halen we het beste resultaat. We denken dat de beste manier is om een team te hebben dat weet hoe alles werkt en hoe het in elkaar zit, in tegenstelling tot het Amerikaanse model waar misschien dry-hire worden gebruikt en een freelancer wordt ingeschakeld voor de klus”, verduidelijkt Dingeman de Jong. “Wij zijn een klein bedrijf van zo’n tien mensen en we kunnen freelance specialisten inschakelen voor een bepaalde klus. Op dit moment is er bijvoorbeeld beneden (in het DEJONG-kantoor, red.) een virtueel congres aan de gang en werken we met vijf of zes freelance video-editors die gespecialiseerd zijn in de virtuele technieken die nodig zijn voor deze klus.”

Overtuigd
Een klus perfect afleveren, mede door je tools goed te kennen. Het is één van de krachten van DEJONG. “Daarom spraken Roland-producten aan: ze zijn slim, hebben een doordachte functionaliteit en ze zijn efficiënt”, vertelt Bram de Jong. Dat liet de V-1600HD Multi-Format Video Switcher ons tien jaar geleden al zien. We vergeleken de geleverde kwaliteit met een veel duurder product en waren zeer positief verrast, dus kochten we er vijf of zes. Toen we naar ons volgende evenement kwamen, hadden we een aantal freelance-technici die niet zeker waren van Roland en het afdeden als 'niet serieus'. We hebben hen aangemoedigd om het te proberen. Nu hebben die mensen die twijfelden aan de V-1600HD zelf Roland-apparatuur in hun voorraad! Hetzelfde gebeurde zelfs toen we een Yamaha M7-console nodig hadden en we er nergens een konden krijgen. We probeerden de M-400 als alternatief, hebben een test gedaan met enkele engineers en na een paar dagen was het in orde.”

Roland-reis 
DEJONG begon de reis met Roland-producten kort na de introductie van de Roland V Mixing Systems en de Digital Snakes. Sindsdien is een indrukwekkende Roland-inventaris opgebouwd. Ondertussen hebben ze elke Roland-switcher op één na, evenals twee M-5000-consoles aan hun toolkit toegevoegd. Aanvankelijk gebruikte DEJONG producten zoals de Roland V-1600HD als aanvullende video-oplossingen voor Barco en Panasonic, maar nu staan de producten op zichzelf. Van alle producten die ze bij de hand hebben, is het niet verwonderlijk dat de multi-tasking Roland VR-50HD HD Multi Format AV Mixer en de Roland V-1200HD Multi Format Video Switcher het meest worden gebruikt. Beide vlaggenschipmodellen in de Roland-reeks zijn 'alles-in-één'-ontwerpen die boordevol functies zitten om de meeste schakel- en mixmogelijkheden aan te kunnen. “We kunnen wel zeggen dat we Roland hebben zien groeien”, vertelt Bram de Jong. “De kwaliteit is goed, het gebruiksgemak is groot en dat geldt zeker ook voor de betrouwbaarheid. Een jaar of zeven geleden hadden we een keer het probleem dat de back-upbatterij leeg was op een M-400. Dat is het enige probleem dat we hebben gehad met Roland-producten.”

Ultieme toolkit
Gevraagd naar welk Roland-product de mensen van DEJONG altijd in hun evenemententoolkit zullen stoppen, reageert Bram de Jong: “Nou, als het beschikbaar is - en bijna iedereen in het bedrijf zal hetzelfde doen - wil ik de VR-50HD nemen. “Als iemand een kleine VR-1HD of zo huurt, nemen we soms ook de VR-50HD mee, voor het geval dat. In feite hebben we bij 95% van alle streaming die we doen altijd een VR-50HD als laatste mixer naar de encoder voordat we gaan streamen. Dus als er iets gebeurt, heb je de kans om er iets aan te doen met de VR-50HD, zoals PinP toevoegen. Je hebt ook alle tools die in de VR-50HD zitten, zoals een ingebouwde audiomixer, delay-lijn - alle tools waarvoor je normaal gesproken externe apparatuur nodig hebt.” Een ander product is de XS-84H Matrix Switcher die veel wordt gebruikt. De Jong: “Een geweldig hulpmiddel, omdat je op elk kanaal de mogelijkheid hebt voor correctie zoals scaling of audiovertraging. Het zit allemaal in de machine en dat is iets dat je bij je wilt hebben, want bij elke productie zijn er kleine verrassingen!”

Verwachtingen managen
DEJONG probeert altijd het onverwachte te vermijden door de verwachtingen van de klant vanaf het begin te managen. Soms begrijpt een klant niet helemaal of ze een stream of een online vergadering willen houden waar deelnemers kunnen deelnemen en DEJONG wil graag vanaf het begin hun behoeften verduidelijken. “Een groot deel van wat we doen is in de eerste plaats samen met de klant uitzoeken wat ze willen, wat het doel van de bijeenkomst of het evenement is, wat ze willen bereiken”, vertelt Dingeman de Jong. “Vaak zit er een productiebedrijf tussen de opdrachtgever en ons en hebben de producers daar een relatief goed technisch inzicht in de audiovisuele mogelijkheden. Wij kunnen dan verbeteringen voor de uitvoering aandragen.”

Betrouwbaarheid
Uiteindelijk draait het ook bij DEJONG allemaal om vertrouwen en betrouwbaarheid. Het formidabele team van het bedrijf heeft een schat aan kennis en ervaring om het beste evenement te realiseren voor opdrachtgevers. Het juiste team op zijn plaats hebben is essentieel, maar het hebben van de juiste producten om dat team te ondersteunen, is even belangrijk. Daarbij vertrouwt het team dan weer op de betrouwbaarheid van de Roland-producten: “We gebruiken Roland graag. Het zijn geweldige producten en we kunnen erop vertrouwen dat ze elke keer weer leveren. Dat is alles wat voor ons belangrijk is.”

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment