AED Audio: 'De tijd nuttig besteed'
Toen in december 2019 tijdens de AED Customer Nights de geboorte van audiomerk AED Audio werd aangekondigd, zag de wereld er nog anders uit. Een paar maanden later lag de wereld op zijn gat en dat gold voor de entertainmentwereld in het bijzonder. Zo werd het een ander begin dan gehoopt, maar bij AED Audio werd de tijd toch vooral nuttig besteed, zo blijkt in gesprek met CEO Glenn Roggeman: "We geloven er zeer sterk in dat AED Audio voor verhuubedrijven op elk continent een sterk audiomerk zal worden."
AV-Entertainment Nr1 2022
» New Sense Media koopt Sony PTZ's bij AVNed: 'Topkwaliteit en héél efficiënt'
» Panasonic Lumix GH6: Maakt deze systeemcamera de camcorder obsoleet?
» Broadcastvoertuigen: EventRent Mobile Studio #02 - 'Prachtig stukje innovatie'
» Synthetische media: Positieve deepfaking bij videoproductie
» Stand van zaken: playout
» Hollyland Solidcom M1 bij Baadjou Film & Stage Productions:
» Rob Evers over ruim vier decennia Rolight: "Van handel wist ik letterlijk niks"
» Our House, museum en 's werelds eerste electronic music experience: Waanzinnig!
» Robe draagt bij aan sfeer in: The Harbour Club Theater
» Lichtfestival Gent: De grote brand die nooit plaatsvond
» Painting with Light is nu PWL: 'Frissere look, dezelfde kwaliteit'
» DEJONG AV en Roland Professional AV: Betrouwbaarheid als fundament
» Audio - Aangenaam kennismaken
» AED Audio: 'De tijd nuttig besteed'
» Perfecte balans bij: UEFA Futsal EURO 2022
Lees volledige uitgave online
Alle edities
AED Audio: 'De tijd nuttig besteed'
Actueel AED Audio ‘De tijd nuttig besteed’ Toen in december 2019 tijdens de AED Customer Nights de geboorte van audiomerk AED Audio werd aangekondigd, zag de wereld er nog anders uit. Een paar maanden later lag de wereld op zijn gat en dat gold voor de entertainmentwereld in het bijzonder. Zo werd het een ander begin dan gehoopt, maar bij AED Audio werd de tijd toch vooral nuttig besteed, zo blijkt in gesprek met CEO Glenn Roggeman: “We geloven er zeer sterk in dat AED Audio voor verhuubedrijven op elk continent een sterk audiomerk zal worden.” Natuurlijk had AED Audio zich een andere start gewenst, Glenn Roggeman zal de eerste zijn om het toe te geven. Maar net als iedereen in de wereld van live entertainment had ook AED Audio in ‘coronatijd’ weinig te willen. Dealen met de situatie en er het beste van maken, zo luidde het adagium. Zo werd bij AED Audio de tijd onder andere nuttig besteed om de geluidssettings verder te optimaliseren, vertelt Roggeman (CEO van AED Group). “AED Audio wil de flexibiliteit in toepassingen maximaliseren door één systeem voor 23 verschillende set-ups te bieden. Dat maakt het merk echt uniek”, legt hij uit. “Het was uiteraard een enorme uitdaging om de settings te perfectioneren om een maximale kwaliteit te kunnen garanderen in de verschillende toepassingen. Daarnaast hebben we ook een aantal intelligente accessoires ontworpen, met het oog op meer efficiëntie voor elk verhuurbedrijf.” In de eerste kasten van het merk waren er vijftien settings voor 23 opstellingen. Roggeman: “We hebben dit nu kunnen herleiden tot drie geoptimaliseerde settings die in easy-mode zeer eenvoudig te bedienen zijn op de kast, met een bijzonder kwalitatief resultaat. Op deze manier biedt AED Audio echt een ‘plug and play’-oplossing.” Bijzondere passie Al in de jaren ’80 waren Glenn Roggeman en consorten bezig met het ontwerpen en bouwen van speakers. Met de start van AED Audio keert het bedrijf dus feitelijk ook terug naar waar het ooit allemaal begon. Het is volgens Roggeman het resultaat van hun bijzondere passie voor de ontwikkeling van geluidssystemen: “We merkten dat in de jaren ’90 elke topfabrikant ook met dito topsystemen op de markt kwam. Vanaf de jaren 2000 constateerden we ook dat er ondertussen zoveel verschillende speakermodellen beschikbaar waren, dat het voor verhuurbedrijven onhoudbaar werd om al deze segmenten te blijven volgen. Op een bepaald moment zag ik bij een Engels verhuurbedrijf dat ze maar liefst 43 verschillende speakers in hun verhuurgamma hadden zitten. Dit is zowel financieel als operationeel een nachtmerrie voor elke verhuurder. Op dat moment ontstond mijn droom om een product te ontwikkelen dat al deze verschillende toepassingen kon coveren met slechts één systeem.” Maximaal rendement Dat laatste is in de ogen van Roggeman ook meteen de meest onderscheidende troef die AED Audio in handen heeft. “Met één systeem kunnen we 23 verschillende set-ups maken”, benadrukt hij. “Voorheen had je hier misschien tien aparte speakermodellen voor nodig. In elke afzonderlijke applicatie kunnen we een uitzonderlijke kwalitatieve sound garanderen. De kwaliteit van AED Audio speakers verbleekt niet bij de beste systemen op de markt en daar zijn we uiteraard heel trots op. En de flexibiliteit en connectiviteit die we kunnen aanbieden is echt ongezien.” Die flexibiliteit komt natuurlijk ten goede aan de verhuurbedrijven, legt Roggeman uit. “De meeste verhuurbedrijven zijn in verschillende segmenten actief. Soms wordt het materiaal gebruikt voor grote festivals, soms voor congressen of corporate events. In de zomer is er behoefte aan veel grote geluidssystemen, in de winter worden veelal kleinere set-ups gebruikt. Ook de locaties verschillen. In een tent gebruik je een andere set-up dan in een arena, theater of congreszaal. Eigenaars van verschillende systemen worden vaker geconfronteerd met stilstand van een deel van hun materiaal. Het feit dat AED Audio een oplossing biedt voor al deze verschillende toepassingen, op elk moment en op elke plaats, zorgt voor een maximaal rendement van de investering. En uiteraard kunnen we onze klanten bijkomend ondersteunen met zeer grote aantallen van AED Audio speakers vanuit onze eigen verhuurvloot, op het moment dat ze dit nodig hebben. Behalve de flexibiliteit in toepassingen, is het ook een ideale management tool om de eigen investeringen te optimaliseren, zowel financieel als operationeel.” Productnieuws Roggeman verwacht dat we in 2022 nog wel met wat ‘corona-turbulentie’ te maken zullen hebben. “Maar ik hoop uiteraard dat onze sector toch in stijgende lijn kan herstarten”, vertelt hij. “Ik verwacht, bij leven en welzijn, dat 2023 weer een normaal jaar kan worden voor ons vak. In 2021 hebben we duizend speakers gefabriceerd en die zijn allemaal verkocht in de Benelux. Dit jaar kondigen we een verdriedubbeling aan voor de wereldwijde verkoop, ondank de uitdagingen in de supply chain, waarmee wij net als alle fabrikanten worden geconfronteerd.” Productnieuws is er ook bij AED Audio, dat op dit moment bezig is met ontwikkeling van een flexibele self-powered floor monitor. “Dankzij de enorme flexibiliteit van de huidige producten, zien we niet onmiddellijk de noodzaak voor een verdere uitbreiding van het gamma in de komende drie jaar”, vertelt Roggeman. “Onze focus ligt vandaag vooral op de grootschalige productie van de FLEX6, de SOLID15 en de SOLID28 voor de wereldwijde verkoop. We geloven er zeer sterk in dat AED Audio een sterk audiomerk zal worden voor verhuurbedrijven op elk continent.” |