Painting with Light is nu PWL: 'Frissere look, dezelfde kwaliteit'

Painting with Light heeft een volledige rebranding ondergaan. Logo, website én strategische marktvisie zijn vernieuwd. En voor eigenaar en creatief directeur Luc Peumans gevoelsmatig misschien nog wel het meest ingrijpend: de naam Painting with Light is veranderd in PWL. "Dat voelde voor mij persoonlijk best spannend, maar eigenlijk noemde bijna iedereen ons toch al zo", vertelt hij lachend.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Painting with Light is nu PWL: 'Frissere look, dezelfde kwaliteit'

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2022


Interview

Rebranding: Painting with Light is nu PWL
‘Frissere look, dezelfde kwaliteit’

Painting with Light heeft een volledige rebranding ondergaan. Logo, website én strategische marktvisie zijn vernieuwd. En voor eigenaar en creatief directeur Luc Peumans gevoelsmatig misschien nog wel het meest ingrijpend: de naam Painting with Light is veranderd in PWL. “Dat voelde voor mij persoonlijk best spannend, maar eigenlijk noemde bijna iedereen ons toch al zo”, vertelt hij lachend.  

De dramatische impact van de coronacrisis op de evenementen- en entertainmentsector heeft veel bedrijven aangezet tot herpositionering. Ook bij Painting with Light is nagedacht over de structuur van het bedrijf, al was dat eigenlijk al wel wat langer aan de gang, geeft Luc Peumans aan. “De nieuwe website stond al langer op het programma, maar dat hebben we juist een beetje stopgezet in coronatijd. De rebranding stond niet zozeer gepland, maar is er bij gekomen nadat we binnen het bedrijf een soort oefening deden om de cultuur en visie van ons bedrijf bij iedereen helemaal helder te krijgen. We hebben de tijd dus wel benut om aan het bedrijf te werken. De structuur, de organisatie….we hebben ook een PWL Academy opgericht. De naam Painting with Light was in mijn ogen erg goed. Het dekt de lading ook. Ik wilde de naam eigenlijk niet veranderen, maar het was wel een moeilijke naam om in een logo of visualiteit te duiden. Ook daarom hebben we er nu PWL van gemaakt.”

Visuele experiences
PWL is internationaal erkend om zijn expertise in lighting, visual, show en production design. Op basis van deze kerncompetenties ontwikkelde het PWL management de nieuwe strategische richting met marktdiversificatie, digitalisatie en A tot Z project management services voor intense visuele ervaringen. “We willen visuele experiences ontwikkelen, ontwerpen en produceren in de breedste zin van het woord”, vertelt Peumans. “Dan gaat het over lichtontwerp, videodesign, systeemintegratie, special effects….zowel voor live entertainment als voor onze projectendivisie.” Die divisie zorgde er voor dat PWL de afgelopen tijd werk genoeg had, zelfs tijdens de pandemie. “Raar maar waar, vorig jaar was feitelijk ons beste jaar ooit”, erkent Peumans. “We deden veel installaties en hadden veel projecten in onze eigen chromakey TV studio’s, mede omdat we dat op een wat hoger niveau kunnen aanbieden dan de gemiddelde studio. Dat heeft echt wel nieuwe business gegenereerd. Zo sterk zelfs dat we net ook in Brussel een vaste opgeleverd hebben voor BluePoint, waar we onze diensten zullen blijven verlenen.”

Overtreffen
PWL staat voor kwaliteit, creativiteit en perfectionisme en heeft daardoor ook een flink portfolio aan trouwe klanten opgebouwd. “Zij zijn gewend dat we kwaliteit leveren en eigenlijk is het zelfs zo dat iedereen in ons team altijd net wat meer wil bieden dan de klant van ons verwacht. Ik denk dat dit wel tekenend is voor ons bedrijf”, legt Peumans uit. “We gaan samen voor het geheel en doen dat inmiddels met twintig medewerkers hier.” Al die medewerkers hebben volgens Peumans het ‘PWL-dna’. “Maar wel met ruimte voor eigen creativiteit. Het gaat bij je mensen om mentaliteit en passie. Skills kun je aanleren, maar je moet er ook een beetje gek voor zijn en net wat verder willen gaan. Je kunt natuurlijk tevreden zijn als de klant tevreden is, maar je kunt ook proberen die verwachtingen te overtreffen. Dat is waar wij voor gaan.”

Wendbaarder
 “De voorbije jaren zijn we als team wendbaarder geworden om in te spelen op de snel evoluerende markt”, legt Peumans verder uit. “Onze klanten vragen meer digitale toepassingen, alsook volledige turnkey services die hen volledig ontzorgen. We hebben ons dienstenaanbod in die richting aangepast en bouwden onder meer dus onze studio om tot een  chromakey TV studio. Deze is uitgerust met augmented reality technologieën voor virtuele events en live broadcasting. We breiden deze diensten zelfs verder uit tot het op maat bouwen van virtual studio’s voor klanten op hun locatie. Dit sluit ook perfect aan op onze missie, het creëren van onvergetelijke ervaringen door krachtige visual imagineering en multisensorische emoties.”

Multidisciplinair
Waar Peumans zijn bedrijf ooit begon met alleen lichtontwerp als dienst, is het werkveld van PWL door de jaren heen veel breder geworden. Naast lichtontwerp behoren onder andere ook videodesign, projectie, systeemintegratie en special effects tot de expertises van het bedrijf. “We merken dat veel klanten graag met ons werken omdat we multidisciplinair zijn en het dus allemaal kunnen”, geeft Peumans aan. “We kijken altijd naar het resultaat dat we willen bereiken en of daarvoor dan in de eerste plaats licht of video nodig is, dat maakt niet uit. We benaderen het wat dat betreft meer op een holistische manier…als het resultaat er uiteindelijk maar is.” Toch is het geen must om álles zelf te doen, geeft hij verder aan: “We kunnen ook prima met andere partijen werken. Soms doen we nog steeds alleen het lichtontwerp, voorzien we in mediaservers en bij VRT leveren we soms bijvoorbeeld alleen de programmeurs. Maar voor veel partijen is het prettig om alles bij ons neer te kunnen leggen als een soort one-stop shop. Die vraag is door de jaren heen ook steeds groter geworden, zeker bij de projecten.”

Midden-Oosten
Het zijn allemaal zaken waar met de rebranding in de praktijk niks aan verandert. “Dat geldt zowel voor onszelf als voor onze klanten”, vertelt Peumans. “Het is vooral het uiterlijk dat anders is geworden, met een fris logo en een makkelijke naam. Die naamsverandering voelde voor mij persoonlijk eerst wel gek. Ik heb het eerder altijd wat willen tegenhouden en het was zelfs het beleid om de naam altijd en overal volledig uit te schrijven. De reacties zijn gelukkig enthousiast en het voelt ook goed, ik sta er voor de volle honderd procent achter. Het is ook mooi richting de toekomst, waarin we sowieso nog veel plannen hebben. We zijn bijvoorbeeld steeds meer bezig in het Midden-Oosten, waar we een vaste business developer hebben zitten. We zijn bezig met een pretpark in Qatar, hebben het lichtontwerp gedaan voor het King Salomon University Stadium in Riyad en willen later dit jaar ook een kantoor openen in die contreien.”

Sterker
Het is fijn dat in de wereld na twee jaar ellende sowieso weer ruimte is voor entertainment en PWL draagt daar graag aan bij. Luc Peumans concludeert: “Ik ben oprecht trots dat ons team, onze partners, klanten en onze hele sector zoveel solidariteit, creativiteit en enagagement aan de dag leggen. We zijn er nog niet helemaal maar ik ben rotsvast overtuigd dat we hier sterker uitkomen. Samen laten we iedereen opnieuw lachen, roepen, zingen en dansen!”

Portfolio
Het PWL team is actief in live entertainment zoals musicals, concerten, festivals en TV-producties. De lijst aan productie is immens, maar enkele 2021 referenties zijn:  de architecturale verlichting van de PWC Campus in Brussel, 24 Hour Live, Clouseau Live, de musicals Daens en 40-45, K3 Dromen show, Tomorrowland around the world, Tien Om Te Zien, James De Musical, The Cooke & Verhulst Show, Niels De Stadsbader ‘Stronger-concert’, DWW showcases met Ed Sheeran en Angèle, en nog veel meer. Voor de projectendivisie staan dit jaar ook al mooie opleveringen op de agenda zoals Battle of Zuohlu darkride in Hainan Island (China) en The Quake Experience in Lissabon(Portugal). 

Over PWL
PWL werd opgericht in 1999 door CEO Luc Peumans en is gevestigd in C-Mine te Genk, België. Deze innovatieve studio voor verlichting en videodesign heeft wortels in live entertainment, concerten en TV-producties. Het gespecialiseerde team ontwikkelt geavanceerde licht- en videotechnologieën voor boeiende verhalen en visuele ervaringen in de entertainment- en vrijetijdsmarkten evenals in retail en architecturale toepassingen. De laatste innovatie is een volledige uitgeruste Virtual Event Studio met spectaculaire augmented reality decors en licht-en geluidsinstallaties voor opname en weergave van virtuele live events. 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment