Our House, museum en 's werelds eerste electronic music experience: Waanzinnig!

Op uitnodiging van First Impression mochten we in Amsterdam op bezoek bij het eerste museum van de elektronische muziek in de wereld: Our House. First Impression is specialist in audiovisuele beleving in de breedste zin van het woord en main partner techniek bij het prestigieuze museum.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Our House, museum en 's werelds eerste electronic music experience: Waanzinnig!

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2022


Project

Our House, museum en 's werelds eerste electronic music experience
Waanzinnig!

Op uitnodiging van First Impression mochten we in Amsterdam op bezoek bij het eerste museum van de elektronische muziek in de wereld: Our House. First Impression is specialist in audiovisuele beleving in de breedste zin van het woord en main partner techniek bij het prestigieuze museum.

Tekst: Henk Hendrikx

Sinds januari is museum Our House gevestigd op een iconische plek in Amsterdam, namelijk in Club Air (voormalige iT). Het beleid van de gemeente Amsterdam is het weren van nieuwe toeristische attracties in de binnenstad, maar heeft voor Our House een uitzondering gemaakt. Voor het museum de bevestiging dat Amsterdam en dancemuziek onlosmakelijk zijn verbonden als ‘dance capital of the world’. Vraag was hoe je een dergelijke museale context creëert die zo opwindend is als house en alle andere vormen van dancemuziek die daaruit voortkwamen? Het antwoord: met heel veel techniek en met het zoeken en inzetten van alle knowhow op dit gebied. Hierbij gaat het over meer dan 120 participanten, main partners op het gebied van techniek (o.a. First Impression), tien aandeelhouders, content partners, festivals (vijftig wereldwijd), een agency en natuurlijk uitvoerende artiesten. Our House is letterlijk van en voor de dance-cultuur. Het idee ontstond letterlijk op een bierviltje in de kroeg en is nu dus waarheid geworden.

Duale omgeving
Over dit alles, maar met name de techniek, mochten we in gesprek met Alan Luring (manager en founding partner) en Hadewig Both (Chief Technical Officer van First Impression) en Patrick Versteegh (Solutions Architect). De keuze om Our House een museum te noemen en geen experience is bewust. De bezoeker beleeft het als een audiovisuele beleving, die is gebaseerd op de historie van de elektronische muziek, inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste muziekstromingen in de wereld. Uniek is de duale omgeving: van 14.00 uur tot 20.00 uur is er het museum en daarna wordt de boel razendsnel omgebouwd tot Club Air, waar je je kunt onderdompelen in de hedendaagse werkelijkheid van de dancemuziek.

Van idee naar werkelijkheid?
Meerdere mensen uit de dancescene liepen rond met het idee, maar het werd werkelijkheid toen de bedrijven Kexcom, Fourmation Entertainment en Duo Reges besloten partners te worden om het plan tot uitvoering te brengen. Zij zijn gestart met een uitgebreide funding, waarbij First Impression werd benaderd als technische partner. Dit omdat er vanuit de festivalwereld contacten (en vooral positieve ervaringen) waren, die werden versterkt na een bezoek aan de audiovisuele experience van het bedrijf in Tilburg.

Uitdagingen
Op de vraag wat in dit hele project de grootste uitdagingen waren, wordt lachend een tegenvraag gesteld: ‘Wat niet?’. “We hebben te maken met een berg techniek en een grote verscheidenheid aan disciplines, zoals licht, geluid, hijsen, takelen, content management en showsturing”, legt Hadewig Both uit. “In de dancewereld wordt dit allemaal intensief gebruikt, maar daarbij hebben we dan de beschikking over een volledige crew die aan de knoppen zit. Ook in Our House werken alle disciplines samen, maar hier wordt het allemaal gestart met een druk op de play-knop.” Voor First Impression is dit niet nieuw. Het bedrijf beheerst deze techniek, maar dan wel vooral toegepast in de retail en niet in een museum in een bestaand gebouw dat duaal (museum en club) wordt gebruikt. “Het werken in een bestaand en gedeeltelijk monumentaal gebouw betekent dat er allerlei beperkingen zijn bij het realiseren van een nieuwe infrastructuur”, legt Both uit. “Omdat alles met elkaar moet communiceren zijn er kilometers aan datalijnen aangelegd door het gebouw. Het gaat hierbij om kilometers datakabel voor 220 netwerklijnen en nog meer IP-adressen, die realtime samenwerken en ook nog separaat in- en uitschakelen.”

Praten
In alle technische ruimten staat een startscherm (iPad) waarmee men de aansturing regelt. Zonder concessies te doen aan het idee is het gelukt om alle systemen volledig met elkaar te laten samenwerken. Letterlijk alles praat met elkaar. Dit betreft ook de communicatie met de bewegende elementen, zoals dak, vloer en projectieschermen. “Dit praten met elkaar wordt normaal gedaan door een technicus, hier was dat niet mogelijk. Door het inzetten van een aantal computernerds werd er een digitale oplossing gevonden, zodat alles beweegt met de content.” Ook het binnenkrijgen van materiaal was een uitdaging. Zo moesten de videoschermen op rol (roltrap genoemd) binnen worden gebracht. “Deze zijn negen meter lang en deze konden maar op een manier naar binnen. Daarbij moest de Amstelstraat ’s nachts worden afgezet. Gelukkig reden er op dat moment geen trams, omdat er werd gewerkt aan de rails.”

Alles is onzichtbaar weggewerkt en in staat om zowel voor het museum als de club alles vanuit een centraal stuursysteem aan te sturen, zowel qua licht (full size Grand MA tafel), geluid en beeld als beweging. “Als je onder de motorkap kijkt, zie je is heel speciaals dat echt custom made is”, legt Both uit. “De eerste keer dat dit alles in werking werd gezet was echt een kippenvelmoment. Links en recht werd daarbij ook wel een traantje weggepinkt.”

Partners
Het was allemaal uiteraard niet mogelijk geweest zonder het partnership met een aantal leveranciers. Zo was er Harman voor licht (Martin) en geluid (JBL), dat een historische binding heeft met dancemuziek. Ze zijn verantwoordelijk voor 150.000 watt versterkervermogen in het gebouw en voor de headsets bij de losse elementen in het museum. Partner Epson heeft de schermen geleverd en heeft meegedacht in alle facetten van de projecties. MagicFX en Axiom hebben als partners een grote technische bijdrage geleverd in de totstandkoming van dit alles. Over deze bijdrage meer in de volgende editie van AV & Entertainment Magazine.

Rondje museum 
Praten over dit alles is natuurlijk leuk, maar het maakt vooral ook nieuwsgierig naar de echte beleving van het ‘waanzinnige’ Our House. We bedanken voor de uitnodiging om naast het museum ook ’s avonds de clubbeleving mee te maken. Niet uit onwil, maar omdat er nog een vervolg op dit artikel komt en buiten storm Eunice inmiddels stevig begon aan te trekken. Het museumbezoek duurt een uur en begint met een openingsshow op de vloer met flitsen van wereldberoemde danceclassics en prachtige visuals die je direct in de juiste vibe brengen. Daarna waaieren we uit naar verschillende elementen waar je actief mee aan de slag kan. Het betreft vaste en verplaatsbare elementen en zou je de speeltuin van het museum kunnen noemen. De verplaatsbare elementen, met als basis een flightcase, zijn op de bedrijfslocatie van First Impression in Tilburg gemaakt. Zij worden bij de change-over, gerealiseerd in een half uur, geplaatst in verborgen ruimten binnen het gebouw.

Speeltuin
We starten in de community ruimte bij de Puffer Fish, een touch enabled screen in de vorm van een wereldbol waar je videobeelden kunt opvragen van vijftig iconische festivals. De beelden worden nu nog separaat vertoond, maar zullen op termijn te zien zijn op de videoschermen tegenover de wereldbol. Daarnaast staat een interactieve touch-tafel met op het scherm een grote collectie internationale flyers. Deze kun je naar het midden van de tafel slepen om dan met een headset te luisteren naar muziek van het betreffende festival. Aan de zijkant in deze ruimte staat een aantal mixtafels waarmee jezelf een mix kunt maken. Verder zijn er quiztafels waar je je kennis over de dance kunt testen.

Sequencer
In de volgende ruimte staat een aantal interactieve vinyltafels in de vorm van ouderwetse platenbakken. De platen zijn voorzien van een RIFD-chip die wordt geactiveerd zodra de plaat in de gleuf van het meubel wordt geplaatst. Via een headset kun je de plaat beluisteren en op de wand direct achter de tafel krijg je informatie over de artiest en de plaat. In deze ruimte bevindt zich ook de ‘Red Bull sequenser’, de grootste sequencer in de wereld. Een sequencer is een apparaat dat de techniek van synthesizers en drumcomputers combineert, waaraan meerdere bezoekers samen een dancetrack kunnen componeren. Het monster is speciaal gemaakt voor de Red Bull Academy in Berlijn en heeft live dienst gedaan voor verschillende dance artiesten. 

Eindshow
In de geschiedenisruimte wordt via een geïntegreerd scherm een digitaal portret van diverse dancekopstukken (waaronder Armin van Buuren) getoond. Ze vertellen over de geboorte van house in de pakhuizen van Chicago en de afsplitsing van techno. Op de achtergrond een bonte collage van beelden die kenmerkend zijn voor die perioden, zoals cassettebandjes, smileys, glowsticks en flyers. Als laatste beleven we ‘VJ yourself’, waarbij je via een connect-sensor een projectie van jezelf ziet op een aangrenzende videowand, zodat jij een hoofdrol speelt in een eigen videoclip. Dan gaan we terug naar de dansvloer voor de eindshow! Een audiovisueel spektakel met een mix van beelden van iconische gebeurtenissen en namen op de rolschermen die rondom de vloer hangen. Op de zijwanden van de zaal worden de beelden voorzien van namen, plaatsen en datums. Verrassend ondersteund door een ‘feel the beat gevoel’ door de beweging van de vloer op de muziek.

Volwassen, niet oud
Het is waanzinnig deze historische belevenis. Vooral als je weet dat het onzichtbare een onvoorstelbare complexe bak techniek is, waar zowel de initiatiefnemers als de bouwers trots op zijn. Maar dat is nog niet genoeg. Er komt nog een toevoeging van special effects (MagicFX) en voor de toekomst bestaat nog de droom om op grotere locaties (festivals) het verhaal ook te vertellen in de vorm van een festivaltour. Geschiedenis maakt de muziekstroming volwassen, maar nog niet oud.

De techniek
Het is onmogelijk om álle techniek op te noemen die is verwerkt in Our House. We beperken ons derhalve tot de Air 1 intro en main show.

- 270 graden projectie, 8 x 15.000 lumen op 100m2 (Epson)
- Vloerprojectie, 2 x 20.000 lumen op 100m2 (Epson)
- 2x moving trussen (WICREATIONS)
- 2x moving ledlijn van in totaal 150 meter (WICREATIONS)
- Trillende dansvloer met dropfunctie
- 6 lasers
- CO2, sparklers (Magic-FX)
- 12 strobes (CLF)
- 44 moving fixers            
- Ledwall achter DJ 9m2
- Ledwalls achter zitjes 38m2
- JBL audio system
- DJ Booth

Hoofd componenten:
•    Extron voor volledige aansturing d.m.v. simpele touchpanel bediening
•    Scala content manager voor alle content
•    Bose audio processing
•    Resolume voor ledlijnen en verlichting sturing
•    GrandMA lichttafel voor aansturing verlichting, motion en projectieschermen
•    Dataton Watchout timecode video playback, voor een kleine 18 miljoen pixels





 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment