AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Veronica Express: live radio vanaf het spoor

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2022

Live radio vanaf het spoor
Veronica Express

Met een trein dwars door Nederland reizen met aan boord, artiesten, radio dj’s, luisteraars, eten & drinken en een goede sfeer. Alle ingrediënten voor een bijzondere treinreis die Radio Veronica maakte onder de noemer ‘Veronica Express’. Een eenvoudig concept, of toch niet? AV & Entertainment Magazine reisde voor de rubriek ‘Broadcastvoertuigen’ mee en ontdekte dat het zo simpel nog niet was.

Tekst: René Henkes
Foto’s: Ben Houdijk 

Het idee werd zo’n vier jaar geleden geboren. ‘Hoe gaaf zou het zijn om live radio te maken, artiesten te laten optreden en het gezellig te hebben aan boord van een rijdende trein?’ Caroline Brouwer en Rob Stenders (zendermanagers en presentatoren Radio Veronica) droomden hier al lange tijd over, met in het achterhoofd de ‘Festival Express’. Een trein die in 1970 dwars door Canada trok, van het ene naar het andere festival. Aan boord waren grote namen als The Band, Janis Joplin, The Grateful Dead, Buddy Guy en nog vele anderen. Een iconische reis vol muziek, drugs en al het andere wat rock & roll zo aantrekkelijk maakt voor velen. De concerten in de diverse steden waren niet het verwachte succes, maar wat de artiesten en hun gevolg in de trein allemaal meemaakten bleek een gouden greep. In 2003 verscheen er zelfs een film van regisseur Bob Smeaton met de originele opnames die tijdens de reis gemaakt werden.

Droom waarmaken
Met die beelden op hun netvlies en hun droom om met een stel muzikanten ook eens zoiets te gaan ondernemen, raakten Brouwer en Stenders steeds enthousiaster. Het idee was geboren, maar dan? Bij hun voormalige werkgever NPO Radio 2 werden de eerste schetsen gezet en toen was daar Covid-19. Het had prachtig geweest als de trein in 2020 al had kunnen rijden, aangezien het dan precies vijftig jaar geleden was dat de originele ‘Festival Express’ rond reed. Maar in de twee jaar dat de pandemie duurde, kon er flink geschaafd worden aan de plannen en konden vele (potentiële) hobbels in de weg worden weggenomen. Ondertussen vertrokken beide initiatiefnemers ook nog eens bij de publieke omroep en maakten zij de overstap naar de commerciële radio. Bij Radio Veronica (Onderdeel van Talpa Radio Company) gingen beiden stug door met het waarmaken van hun droom. 

Puzzel compleet
“Slapeloze nachten heb ik ervan gehad”, zo zei Caroline Brouwer zelf over het traject. “Het idee omzetten naar werkelijkheid. Pas dan besef je waar je aan begint. Waar haal je een trein vandaan? Hoe past zoiets in de dienstregeling? Er is stroom genoeg op de bovenleiding, maar kunnen we daar iets mee?” Allemaal vragen die een antwoord moesten krijgen. En dat was alleen nog maar de praktische kant. Met de onverzettelijkheid van Brouwer en Stenders, een enthousiast team van technici, de crew van Trein Karel, artiesten en enthousiaste luisteraars kregen de plannen steeds meer vorm. En zo werd het vrijdag 7 oktober 2022. De puzzel was compleet en niets stond meer in de weg om live te gaan vanuit de trein. ‘s Ochtends vanaf 08.28 uur met bijdragen ieder uur en vanaf 12.00 uur ’s middags een complete live uitzending tot 18.00 uur.

De trein
Alsof het zo moest zijn werd de uitzending gemaakt vanuit een treinstel van het type Plan V, Mat ‘64. Toeval of niet in dit verhaal: de Karel werd in 1970 gebouwd, het jaar waarin de originele Festival Express rondreed! Na z’n actieve dienst bij de Nederlandse Spoorwegen kwam treinstel 466 in handen van Dennis Münninghoff, waarmee een droom voor hem uitkwam; “Het bewaren van industrieel cultureel erfgoed, waarbij het in dit geval specifiek om historisch spoorwegmaterieel gaat.” Hiervoor werd de ‘De Karel Foundation’ opgericht. Naast het behoud en berijdbaar houden van de trein, het in stand houden van het attest (met dit attest is toelating tot het Nederlands spoorwegnet gegarandeerd, in samenspraak met spoorbeheerder ProRail en de NS), richt men zich verder op het ontvangen van erfenissen en legaten. Alle opbrengsten komen ten goede aan het behoud van treinstel De Karel & KWF Kankerbestrijding.

De Karel bleek voor de crew van Radio Veronica de ultieme mogelijkheid om de droom waar te maken. De treincrew bekommerde zich over de route, de veiligheidseisen en het inplannen van de rit binnen de bestaande dienstregelingen in samenspraak met Prorail en de NS. Radio Veronica mocht de plannen uitwerken om de uitzending daadwerkelijk uit te voeren.

De studio
Na het verwijderen van het nodige treinmeubilair kon een radiostudio opgebouwd worden in de 2e klasse. Hier werd tussen de banken ook de ruimte gecreëerd voor de artiesten om live hun performance te kunnen doen. In het deel van de trein waar vroeger fietsen en rolstoelen konden worden gestald, werd ruimte gemaakt voor de flyset ten behoeve van radiotechniek en visual radio regie. Ook de stroomvoorziening vond hier een plekje. Niet in de vorm van een generator of aftakking naar de bovenleiding (want gelijkstroom), maar door gebruik te maken van het Wattsun modulair batterijsysteem (zie kadertekst). Een relatief nieuw en milieuvriendelijk systeem dat het mogelijk maakt om stroom op iedere plek te krijgen waar dat nodig is. Voor het uitzenden van het radiosignaal werd gebruik gemaakt van het 4G netwerk. Een stabiele factor die ervoor zorgde dat de uitzending uiteindelijk slechts hooguit één seconde onderbroken werd. Een prestatie van formaat waar veel tijd aan is besteed in het voortraject in de vorm van (testritjes, locatieonderzoek, 3D-studioontwerp, veiligheidsvoorschriften en inventariseren waar eventuele problemen konden worden verwacht.

Na een rondreis vanuit Hilversum via Amsterdam, Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Roosendaal (2x), Goes, Tilburg, Den Bosch, Nijmegen en Arnhem, reed de ‘Veronica Express’ om exact 18.03 uur het station van Hilversum weer binnen. Vanuit de trein werden gasten, artiesten, technici en de dj’s naar de Veronica radiostudio gebracht waar ’s avonds een vier uur durende live uitzending vandaan kwam met alle artiesten die in de trein tot de mooiste samenwerkingen kwamen. Precies zoals in 1970 in de ‘Festival Express’ gebeurde…

Niet voor het eerst
Het was niet de eerste keer dat een live uitzending vanuit een trein plaatsvond die door het land reed. Op 1 juli 1989 werd een vijf uur durende marathonuitzending verzorgd vanuit een tot televisiestudio omgebouwde intercitytrein. Dit in het kader van 150 jaar spoorwegen in Nederland. Een knap staaltje techniek destijds, waarbij het toenmalige Nederlands Omroepproduktie bedrijf (NOB) alles uit de kast haalde om dit mogelijk te maken. Van een camera op de kop van de trein tot een complete studio waarin gasten werden geïnterviewd tijdens de rit die begon in Meppel en eindigde (tegelijk met de aankomst van de allereerste hogesnelheidstrein TGV) in Utrecht.

Van 4G of zelfs 1G was destijds nog geen sprake. Alles werd dus uitgestraald via verbindingen via een helikopter en een vliegtuig boven de trein. Deze zorgden ervoor dat de beelden naar Hilversum konden worden doorgestraald (zoals ook nu nog gebeurt bij bijvoorbeeld de grote wielerkoersen). In ruim 33 jaar is er heel wat veranderd qua techniek. De mogelijkheden anno nu zijn bijna onbegrensd! Een radio-uitzending vanuit een luchtballon, een bus, of vanuit een rijdende trein zoals de Veronica Express, het kan allemaal anno 2022.


 
 
Algemene voorwaarden | privacy statement