AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

NewTek TriCaster op IBC: interessante alleskunners

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2022


NewTek TriCasters op IBC 
Interessante alleskunners

Op IBC 2022 stond NewTek met zijn TriCasters weer bij Vizrt in de stand. Logisch, aangezien Vizrt de Noorse eigenaar van het Texaanse merk is. Op de Amsterdame beursvloer werd onder andere de nieuwe TriCaster Mini X getoond, zeg maar het instapmodel van de TriCaster ‘live production systems’. Arnout van der Hoek was van de partij en laat zijn licht schijnen op de systemen van NewTek. 

Tekst: Arnout van der Hoek

De TriCasters zijn, zoals ze bij NewTek zelf zeggen, Live Production Systems. Anderen noemen het soms ‘TV-station-in-a-box systemen’, maar dat is misschien iets te eenvoudig gesteld. Het zijn geavanceerde systemen met behoorlijk veel mogelijkheden. Ze bieden de mogelijkheid om met eenvoudige webinterfaces functies binnen of zelfs een gehele productie te laten overnemen. Ook bedieningsconsoles zoals streamdeck, x-keys en eigen geavanceerde control surfaces kunnen worden aangesloten. Met de systemen kun je camera’s en live bronnen schakelen, videoclips instarten, titels en vormgeving uitspelen, opnemen en streamen. De TriCasters bestaan, met uitzondering van de twee kleinste modellen, uit een 19” server-achtig systeem met eigen videohardware. Van het besturen van de camera’s tot aan het live streamen en opnemen op meerdere recorders is in principe geen extra apparatuur nodig.

Eigen plek
De systemen van NewTek zijn uitgegroeid naar een eigen plek binnen de broadcastsystemen. Ze zijn te bedienen door professionals die zich normaal gesproken meer thuis voelen aan de productionele kant. Maar ook schakeltechnici en operators kunnen veel uit de systemen halen, zo is gebleken. De systemen worden in Nederland onder andere gebruikt bij een paar regionale omroepen, maar ook bij grote toonaangevende bedrijven en institutionele organisaties zoals verschillende universiteiten, ziekenhuizen en hogescholen. Typerend is dat deze systemen een markt aanspreken die zich beweegt tussen traditionele televisie, internet en socials.

NDI
NewTek is de uitvinder van NDI, het video-over-ip protocol. Dit is zo langzamerhand de industriële norm geworden om video over netwerkverbindingen te realiseren. In beginsel heeft NewTek dit protocol bedacht om bijvoorbeeld simpel via een netwerkverbinding een Powerpoint vanaf een laptop in een livestream te schakelen. Toen ook bleek dat eGames voor het opnemen en streamen van wedstrijden dit een enorm handige tool vonden, heeft het bedrijf NDI verder geoptimaliseerd. Het protocol is in principe format vrij. Het kan data, audio en video vervoeren, of het nou standaard definitie is of 8K. Maar in de praktijk wordt het gebruikt om via ip-netwerken video van computers en camera’s naar een beeldmixer te brengen en zonodig ook via hetzelfde netwerk weer uit te spelen.

Flexibel
De huidige systemen kunnen volledig op NDI produceren. Dat geeft een bijzondere en unieke flexibiliteit aan de TriCasters. Eén van de kleinste systemen is de TriCaster Mini 4K. Dit systeem heeft geen enkele video-aansluiting meer. Daar staat tegenover dat het wel zes afzonderlijke netwerkaansluitingen heeft. Het systeem kan tot acht NDI bronnen schakelen in 4K 50p en is niet groter dan een schoenendoos. Het heeft vier onafhankelijke outputs die kunnen worden gebruikt voor afkijk, schermen in de achtergrond of andere systemen. Het wordt geleverd met twee NDI convertors om bijvoorbeeld camera’s zonder NDI te kunnen aansluiten. Maar de convertors kunnen ook andersom worden gebruikt voor bijvoorbeeld weergave op een monitor. Het is één van de populairste modellen van dit merk.

Hoog niveau
Zeker in de Corona-jaren heeft NewTek zijn waarde extra bewezen. De mogelijkheid om over een ip-netwerk van alles te ontvangen en te versturen bleek ideaal. Koppelingen met videoconferencing systemen zoals Zoom, Teams etc. werden stukken eenvoudiger en deze systemen hadden ook het voordeel van NDI ontdekt. De top systemen hebben een aparte extra interface om videofeeds van socials als losse camera’s in het systeem te schakelen. Videoconferencing heeft sowieso een flinke professionaliseringsslag geslagen. Toen tijdens corona ook grote seminars en conferenties niet meer fysiek konden worden uitgevoerd, werd de vraag voor betere verzorgde uitzendingen via Teams en Zoom heel belangrijk. Van televisie tot multinationals en van universiteiten en kerken tot gemeentes, iedereen wilde opeens streamen op hoog niveau.

Eén van de grote voordelen van NDI is dat het netwerk zowel je input als je output kan zijn. Apparatuur met ingebouwde NDI, zoals verschillende camera’s, streamingsystemen en zelfs monitoren kunnen rechtstreeks op het netwerk worden aangesloten. Daarnaast zijn er van verschillende merken NDI convertors verkrijgbaar die NDI weer omzetten in SDI of HDMI-video en andersom.

Mini X
Op de beurs werd een nieuwe TriCaster Mini X getoond. Het is het instapmodel van de TriCaster. Het systeem kan acht verschillende inputs schakelen, opnemen en streamen tot 4K25p. Het is compatible met de meeste streamingproviders, heeft eigen interne videoplayers en real time social media publishing. Dit systeem heeft vier HDMI-inputs. Want hoewel video-over-ip toekomstbestendig is, is nog heel veel apparatuur traditioneel qua video-aansluitingen.

Live-Link en Flowics
Nieuw voor alle systemen is Live-Link. Hiermee kunnen webpagina’s of elementen van een webpagina in één van de buffers worden geladen. In beginsel is dat handig om gauw een website te schakelen, bijvoorbeeld voor educatieve doeleinden. Maar het werd interessant toen bleek dat Vizrt deze IBC Flowics had gekocht. Dat is een cloud-based graphic en titelings tool. Daarmee kunnen via een web-interface titels worden gegenereerd. De output is HTML5 en kan in een buffer worden geladen. De titels en graphics hebben volledige alpha (oftewel doorzicht) en het levert nette strakke titels op. In Flowics kunnen online allerlei soorten titelpakketten worden ontworpen. Vervolgens kan er een url worden gegenereerd om de titels mee te bedienen, evenals een url als output. Zolang degene die de titels gaat bedienen op internet kan, kan deze dus de titels live schakelen. Ongeacht waar deze persoon zich bevindt of waar de TriCaster is. Het system genereert unieke url’s, dus zonder een goede link kom je niet zomaar in het systeem.

Het systeem kan goed omgaan met online data, zoals Google sheets en social data feeds. Voor sport is het op deze manier ook voor kleine organisaties toegankelijk om sportdata gemakkelijk en snel in beeld te brengen of live scores en competities te visualiseren Ook de socials zijn interessant. Twitter of news feeds, chatboxen van Instagram of YouTube kunnen bijvoorbeeld als tickertape in beeld worden gebracht of op een andere manier worden gevisualiseerd. Behalve remote control en title output kan er dan nog een derde url worden gegenereerd om redactie te voeren op wat wel en niet aan boodschappen in de tickerfeed terecht mag komen. Er zijn ook mogelijkheden met timers en polling-tools.

Intern systeem
Wie een cloudversie van titeling niet zo ziet zitten, kan goed uit de voeten met het interne systeem. De grote systemen zoals de TC1 Pro en TC2 Elite ondersteunen standaard Live Graphics. Daarmee kunnen Adobe Photoshop-bestanden rechtstreeks in de buffers worden geladen. De tekstvelden blijven dynamisch. Dus met één bestand kunnen meerdere titels worden gemaakt en met de hand worden ingetypt. De titels kunnen ook worden gelinkt aan data. Er is bijvoorbeeld een Google Chrome plugin waarmee teksten en plaatjes van een website kunnen worden gepusht naar deze vormgeving. Maar ook Excel sheets of simpele tekstbestanden kunnen worden gepusht. Er is een plugin voor zowel Adobe Photoshop als After Effects. Met het laatste kunnen geanimeerde titels met dynamische tekstlayers worden gemaakt. 

Alles in één
Het topmodel de TC2 Elite heeft van alles net even meer. Meer inputs, meer outputs , behoorlijk veel M/E s om allerlei effecten en submixers te genereren. Er zijn mogelijkheden tot virtuele en augmented layers. De hoeveelheid verschillende outputs is fascinerend in dit model. Behalve de acht verschillende SDI-outputs, die ook over NDI beschikbaar zijn, heeft het naast de acht Multi Effect bussen ook nog acht output routers. Op de outputs is het ook mogelijk om de zogenaamde formfactor aan te passen. Bijvoorbeeld i.p.v. 16:9 liggend naar 9:16 staand beeld. Dit werd bijvoorbeeld ingezet bij een groot automerk dat een online show had in Den Bosch. In verband met corona was er in de grote evenementenhal vooral techniek en stonden er grote led-schermen en blokken die als decor onderdeel van de show waren. Deze werden zowel horizontaal als verticaal aangestuurd door de TriCaster. De operator had alles geprogrammeerd met de midi software van Companion en kon ingewikkelde scènewisselingen eenvoudig schakelen. Waar voorheen meerdere systemen, operators en dure apparatuur nodig waren, kon dit nu worden teruggebracht tot één systeem. 

Alleskunners
IBC22 was de eerste IBC in twee jaar. Daardoor was het wat anders dan normaal en werd minder groots uitgepakt. Er waren niet veel grote showcases, ook niet bij Vizrt. Jammer, want het is altijd inspirerend. De TriCasters bleken zijn interessante alleskunners. Compacte live-regie systemen met veel mogelijkheden op gebied van IP en automatisering. ‘What you see is what you get’, zonder extra kastjes en speciale licenties.

 
Algemene voorwaarden | privacy statement