AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Lounge 22: prettig weerzien

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2022


Prettig weerzien:
Lounge 22

Controllux, Audio Acoustics en Lumen Solutions gooiden in september twee dagen lang de deuren open voor Lounge 22, een mooi opgezet netwerk- en demonstratie-event van de drie bedrijven. Plaats van handeling was het nieuwe pand waarin de bedrijven hun thuis hebben gevonden. AV & Entertainment was er uiteraard bij. 

Tekst: Henk Hendrikx

Het was even geleden dat we elkaar in de branche op deze manier konden ontmoeten. Door de pandemie was het voor Controllux, Audio Acoustics en Lumen Solutions onmogelijk om de nieuwbouw in Alphen aan den Rijn officieel te openen en daarom vond deze derde editie van Lounge plaats in het nieuwe pand. Een rondleiding door de gebouwen toonde de veranderingen die gerealiseerd zijn. Zo waren we op de plek waar voorheen de technische dienst te vinden was, maar nu een moderne kantine met gastvrije uitstraling gecreëerd is. 

Oud en nieuw
Verspreid door het gebouw stonden opstellingen van de verschillende bv’s binnen de holding. Op een van die plekken troffen we ook Managing Director Enrico Daamen, die ons onder andere vertelde over de oude en de nieuwe situatie: “Het oude gedeelte is gebouwd in 2002 en werd in 2010 in gebruik genomen door Controllux, na het samengaan met Barndoor, de bouwer en toenmalige gebruiker van het gebouw. Omdat snel duidelijk werd dat het gebouw op termijn te klein zou zijn, werd de naastgelegen braakliggende grond op voorhand gekocht en werd begonnen met plannen voor uitbreiding”, vertelde hij. Bij het maken van die plannen werd uitgegaan van verplaatsing van de frontoffice, technische dienst en productie naar de nieuwbouw en een ruimere kantine en vergaderruimten in de bestaande bouw. 

Volledig bezet
Uiteindelijk kwam het inderdaad allemaal zover, maar in de tweede week van maart 2020 kwamen de lockdowns en ging de entertainment- en evenementenindustrie zoals bekend op slot. “In de derde week van die maand werd het gebouw opgeleverd en kon het in gebruik worden genomen, niet echt een perfect moment dus”, aldus Daamen. Zoals overal in de branche moest personeel afvloeien en gingen vele bedrijven in de overlevingsstand, zo ook Controllux. Alle expertise bleef in deze periode wel verzekerd. “Begin 2019 was TDE lighttech overgenomen en omdat zij in Uitgeest in een huurpand zaten, werd besloten dit productiebedrijf in te laten schuiven in de nieuwbouw, waardoor het gebouw in juni 2020 toch volledig in gebruik was. De markt is inmiddels aangetrokken en het personeelsbestand is weer op sterkte. Dit alles betekent dat het huidige gebouw nu volledig bezet is. Ik sluit dan ook niet uit dat op termijn een van de bedrijven uit de holding naar een andere locatie gaat of dat er uitbreiding moet worden gezocht rondom de huidige vestiging.”

Personeel en leveringstermijn
Door de crisis zijn zoals in iedere branche problemen met voldoende personeel en levering.   Daamen gaf aan dat op de meeste afdelingen vacatures open staan en net als in alle andere branches is het werven van personeel moeilijk, vooral als het gaat om technisch personeel. “Daarnaast zijn er problemen met leveringen. Veel projecten kunnen niet worden afgerond omdat 90% van de producten in het magazijn klaar staat, maar 10% niet leverbaar is. Gelukkig is er veel begrip, omdat het geldt voor iedere branche.”

Audio Acoustics
Op het buitenterrein bezochten we Audio Acoustics, wat meteen een mooie gelegenheid was om in gesprek te gaan met commercieel manager Jeroen Knol. Audio Acoustics is vier jaar geleden gestart met de distributie van Adamson luidsprekers. In de afgelopen drie jaar is, ondanks de pandemie, sprake van een groeispurt van de installatietak. Volgens Jeroen Knol heeft dat twee voorname redenen: “Ten eerste heb je de verbreding van het aanbod van Adamson, waardoor mogelijkheden zijn ontstaan bij het inrichten van geluidsinstallaties in theaters. Vooral de kleinere zalen kunnen we nu ook bedienen. Maar ook voor de kleinere toepassingen voor verhuurbedrijven hebben we eindelijk de juiste producten. En daarnaast zijn er de vele betrouwbare contacten van grote zus Controllux.”

Projecten die onlangs zijn gerealiseerd zijn de inrichting van de RTM Stage in Ahoy, de nieuwbouw van De Nobelaer in Etten-Leur en de herinrichting van de grote zaal in het Chassé Theater in Breda. “Voordeel bij dit soort projecten is dat we een totaal-audiopakket kunnen verzorgen, zoals 100-volt installaties, netwerk, maar ook mengtafels en zenders, naast alle Adamson luidsprekers. De tijdelijke huisvesting van Theater Harderwijk is hier ook een voorbeeld van”, aldus Knol. De drukte zorgt ook dat uitbreiding van het personeel nodig was. Van 5 FTE vorig najaar, gaat het naar 10 FTE in het komend voorjaar. Knol: “Het nieuwe personeel komt met name uit de praktijk en de diversiteit van de projecten en werkzaamheden spreekt hen daarbij vooral aan.”

ROBE On The Road
Op het buitenterrein was ook de grote ROBE On The Road Truck een opvallende aanwezige. Een showroom op wielen die inmiddels vele landen van Europa al heeft aangedaan. Niet alleen bij presentaties van dealers, maar bijvoorbeeld ook op festivals. “We zijn zeer verheugd dat het gelukt is deze truck hier op de Lounge te kunnen laten zien”, vertelde accountmanager entertainment Jeroen van Aalst. “Naast presentaties, zoals op de Lounge 22, wordt de truck veel ingezet op festivals. Op Mysteryland werd hij deze zomer gebruikt als tijdelijke studio om te programmeren. Men heeft er daar dankbaar gebruik van gemaakt om ter plekke de mainstage shows te finetunen. In de truck zijn bijna alle actuele armaturen van ROBE aanwezig.”

“Bij ROBE zijn de problemen op het gebied van productie en levering vergelijkbaar met de algemene situatie in de markt, ondanks dat Robe alles zelf maakt. In de nabije toekomst hopen we dat dit zich weer langzaam gaat stabiliseren”, vertelde Van Aalst, die zich ook heel enthousiast toonde over de nieuwe website van het merk, www.robe.cz. “Per product is nu heel veel informatie te vinden, zoals specificaties, datasheets en informatie over zichtbare en niet-zichtbare innovaties, maar ook video’s die goed laten zien wat de spot allemaal kan. Ook is er een aparte pagina die dieper ingaat op de toegepaste innovaties. Vaak zijn dit onderscheidende zaken die je niet terugziet in een demo, maar die het gebruik en de levensduur van de spot ten goede komen.” 

Afdeling Broadcast
“Tijdens de pandemie heeft de afdeling Broadcast een enorme groei doorgemaakt”, vertelde Romec Berendsen ons even verderop. “De omzetten in audiovisuele media waren gigantisch. Niet wat betreft de grote tv-zenders, maar vooral op het gebied van kleinere studio’s, met name voor commercials en streamingactiviteiten. Nieuw is dat we per 1 november exclusief distributeur worden van Astera, waar we uiteraard trots op zijn.” Verder lichtte hij voor ons de Orbiter van Arri uit (zie kadertekst), evenals de T11 van Robe. Daarvoor was niet alleen aandacht in de Robe Truck, maar ook bij de broadcastafdeling. “Dit omdat er steeds meer gewerkt wordt met bewegend licht en de T11 daar een uitstekende lichtopbrengst voor biedt.”

Lumen Solutions
Tot slot gingen we langs bij Lumen Solutions. Die naam vat precies samen wat het bedrijf doet: oplossingen vinden voor belichting. We spraken met Lex Oudshoorn, die in 2015 is begonnen met het bedrijf. Lumen Solutions verzorgt binnen gebouwen de belichting voor entrees, foyers, zalen en algemene verlichting in en buiten gebouwen. “In het begin was dit veelal in relatie tot inrichtingen van gebouwen die werden verzorgd door Controllux, inmiddels is er een grote diversiteit aan projecten. Bijvoorbeeld een orthodoxe synagoge, waar men op vrijdag een knop indrukt die op zaterdag alle verlichting automatisch inschakelt, zodat men op de Sabbat geen werkzaamheden verricht. Ook doen we veel werk in musea. Het STRAAT Museum in Amsterdam bijvoorbeeld, waar een installatie is aangelegd met 100 meter truss met 400 armaturen, maar ook projecten in musea in Qatar en Denemarken.” In totaal werken vier medewerkers bij Lumen Solutions, met in totaal 100 jaar ervaring in het gebruik van lichttechniek. In de stand was ook plaats ingeruimd voor TDE lighttech, dat produceert in dit gebouw, maar dealers heeft in binnen- en buitenland. Lumen Solutions werkt ook met producten die zij produceren.

Geslaagd
We eindigden ons bezoek aan deze netwerkbijeenkomst in de sfeervolle kantine, waar het merendeel van de bezoekers zich aan het einde heeft verzameld. Zichtbaar is dat de Lounge goed is ontvangen en daar mag de organisatie trots op zijn. “Dat zijn we dan ook”, meldde Enrico Daamen terecht. “Het was een goede moment om aan iedereen in de branche ons nieuwe pand te laten zien en te tonen wat we in huis hebben. Ook wat ons betreft was Lounge 22 dus zeker geslaagd.”

Uitgelicht: Adamson IS5c
Ultracompacte, lichtgewicht passieve 2-weg coaxiale luidspreker en het bewijs dat Adamson streeft naar een zo natuurlijk mogelijke weergave door fundamenteel en functioneel luidsprekers te ontwerpen. De IS5c is geschikt als aanvulling op grotere systemen als infill of om zelfstandig kleinere toepassingen aan te kunnen.
Meer info; www.adamsonsystems.com



Uitgelicht: PAINTE
Levert de perfecte compacte, stille, hoogwaardige profieloplossing voor scenario's met korte tot middellange projectieafstanden in theater-, televisie-, installatie-, live- of bedrijfsomgevingen. Kleuren zijn grenzeloos via het geavanceerde CMY-kleurmengsysteem. Door zijn compacte frame steekt PAINTE  ver boven zijn gewicht uit, met een indrukwekkende 14.900 lumen output van helder wit licht. PAINTE is ontworpen voor geluidsgevoelige omgevingen en beschikt over de TE 310W HP witte LED-engine. 
De gemotoriseerde zoom geeft een bereik van 8° - 48°, perfect voor toepassingen met een korte tot middellange projectieafstand. Uitgerust met Cpulse special flicker free management voor HD en UHD camera’s, klaar voor 8K and 16K. 


Uitgelicht: ARRI Orbiter
Niet zozeer een lamp, maar eigenlijk een modulaire computer, waar inderdaad licht uit komt. De Orbiter leest zelf de omgeving, heeft een kleurensensor die automatisch de omgeving meet en daarmee matcht en een gyroscoop die weet op welke hoogte en onder welke hoek hij hangt. Al deze metadata slaat hij op en deze kun je sturen naar je computer. Hij komt het beste tot zijn recht in een virtuele omgeving waar gewerkt wordt met ledschermen en greenscreens. Verder is er een grote diversiteit aan optieken die op de body geplaatst kunnen worden. Een uniek armatuur en ongekend in zijn mogelijkheden.



 
Algemene voorwaarden | privacy statement