AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Supremacy: produceren op zijn soepelst

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2022

Produceren op zijn soepelst: 
Supremacy

In de Brabanthallen in Den Bosch vond in september een strak uitverkochte editie van Supremacy plaats. Technisch producent Guido Zwarts van organisator Art of Dance kijkt met veel genoegen terug op dit ‘daytime event’: “Het was alsof we de portofoons uit hadden staan, zo vloeiend liep het.”

Het is voor technisch producent Guido Zwarts even schakelen wanneer we hem in de week na Supremacy spreken over hoe de productie is verlopen. Zwarts is namelijk in Dortmund, waar hij alweer middenin de opbouw zit van Syndicate, het volgende evenement op de kalender van Art of Dance. Het is in dat opzicht een heel ander seizoen dan de afgelopen twee jaar, toen de wereld er door de pandemie sowieso compleet anders uit zag. “Al is Supremacy vorig jaar ook doorgegaan”, vertelt Zwarts. “We zaten toen net in een periode waarin dingen weer even mochten. Syndicate, dat ook toen een week later gepland stond in Duitsland, mocht dan weer niet. De afgelopen 2,5 jaar voelen op die manier als een soort limbo tussen dingen die wel mochten, niet mochten, met een coronaconcept tóch mochten of uiteindelijk toch weer niet mochten. Maar sinds de boel weer echt open is, hebben we gelukkig alweer best veel shows mogen doen.”

Prettig seizoen
Toch is het seizoen voor Art of Dance dit jaar niet heftiger dan andere jaren, wat evenwel een veelgehoord geluid is in de branche dit jaar. “Met Art of Dance doen we een bepaald aantal shows per jaar. Dat begint met Masters of Hardcore. Een tijdje later volgen dan Free Festival en Summer Park en even later is Dominator, dit jaar voor het eerst met camping. Vervolgens komen dan nog Supremacy en Syndicate. Best een behapbaar geheel dus”, vertelt Zwarts. “Bij onze crews, van techniek en podiumbouw tot tenten, merken we wel dat het een heftig seizoen is geweest. Het is op veel plekken een kwestie van ‘we zijn terug, het moet meer, mooier en beter’. Maar voor onszelf moet ik zeggen dat we een heel fijn seizoen hebben gedraaid. Wat daar ook bij helpt is dat we met een redelijk vast team werken en we dus te maken hebben met mensen die onze evenementen al een keer gedraaid hebben. Ook de leveranciers waar we mee werken zijn al jarenlang veelal dezelfde partijen. Als je een productiemeeting hebt met partijen als Apexx en Gigant…die kennen elkaar ook al heel lang en snappen wat ze aan elkaar hebben. Dat is prettig werken.”

Overdag
Supremacy vond ook dit jaar plaats als zogenaamd ‘daytime event’. “Dat is eigenlijk een heel mooi corona-overblijfsel”, legt Zwarts uit. “Vorig jaar deden we dat voor het eerst, toen het evenement door de toen geldende maatregelen maar tot elf uur ‘s avonds mocht duren. Dat was een vreemde gewaarwording, aangezien indoor evenementen nu eenmaal altijd in de nacht plaatsvonden. De energie van het publiek was op Supremacy altijd al lekker hoog, maar deze aangepaste tijden leken daar nog een schepje bovenop te doen. Uit de bezoekersenquête die we na ieder event verstuurden bleek ook dat iedereen heel erg te spreken was over de tijden. Toen was de keuze voor dit jaar snel gemaakt.” Qua beleving is het ook niet heel anders dan een feest in de nacht, weet Zwarts: “Voor Supremacy gebruiken we vier hallen. Alleen in de entreehal is het licht, in de andere drie hallen is het gewoon donker en heb je echt niet in de gaten dat het dag is.”

De voorbereiding op Supremacy kent geen heel vaststaand traject. “Wanneer we beginnen met de productie ligt een beetje aan welke partij het eerste zijn hand opsteekt met een goed idee en wie dan vervolgens de designer is. Dit jaar heb ik zelf de licht- en techniekset getekend”, vertelt Zwarts. “Vanuit het eerste idee gaan we dan schaven met partijen als Apexx en Layhgo. Uiteindelijk komt daar dan een set uit, maar het is dus niet zo dat we een heel vast pad bewandelen.” 

Speeltuin
Het idee was dit jaar van begin af aan om een ‘arenagevoel’ te creëren in de grote hal. “Ik krijg in het begin een campagnebeeld van onze marketingafdeling en dat begon nu met een leeg vel met acht vlammen die in de hal stonden om naar het podium toe te chasen. Voor die vlammen bedacht ik eerst torentjes, maar torens in een uitverkochte zaal zijn natuurlijk niet zo handig. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen voor acht trusskooien die boven het publiek hingen, met vlammen erin en verder aangekleed met licht”, legt Zwarts uit. “De laatste edities is Supremacy een beetje een speeltuin geworden met veel gekke motion-dingetjes, die we dit jaar overigens niet hadden. Nu zat de uitdaging ‘m in het ‘seethrough led' van Pixelscreen, waar het podiumontwerp op gestoeld was”, vertelt hij verder. "Daar wilden we holografische effecten mee creëren. Armin van Buuren deed dat ooit al met vier lagen achter elkaar in Ziggo Dome en er zijn meer producties waar het eerder is toegepast. Wij hebben er flink mee zitten puzzelen en schaven. Moesten er meer lagen achter elkaar? Wat zie je nu precies vanuit welke hoek? Er hing ook nog een lichtset achter, zodat het licht er volle bak doorheen kon schijnen als de leds zelf uit stonden. Het bleek een vrij ingewikkelde materie en we hadden best nog wat meer tijd willen hebben om het nóg verder te perfectioneren, maar het eindresultaat kwam nu ook al mooi uit de verf.” 

Mooie plaatjes
Zo zijn er bij elke editie weer andere technische uitdagingen bij Supremacy. Eerder werd al gebruikgemaakt van een rijdende DJ-booth en ooit was er een booth die de zaal in gevlogen werd. Zwarts: “Het grappige is dan wel dat het hele proces dus niet al helemaal vastligt. We willen gewoon met een leuke groep mensen mooie dingen maken, daar komt het op neer. Volgens mij is dat ook nu weer gelukt.” Het mooie plaatje werd mede gemaakt door de vele lichtarmaturen die in het dak van de Brabanthallen hingen en waar indrukwekkende lijnenspellen mee gecreëerd werden. “Ik ben groot fan van geometrische vormen en strakke lijnen. We doen voornamelijk hardstyle en hardcore evenementen en daarbij werkt het heel goed als je veel beams op een rij plaatst. Of je ze nou kruislings toepast of in een rijtje uitfade….je hebt meteen heel mooie plaatjes. En het moet vooral ook gewoon veel zijn in zo’n setting.”

Beste troef
Supremacy vond plaats op een zaterdag, de maandagochtend daarvoor werd begonnen met de opbouw. "Omdat we die 'holo set-up' hadden, wilde ik graag een extra programmeeravond hebben. We zijn dus op maandagochtend begonnen, om vervolgens vrijdag overdag op te leveren. 's Avonds kwam vervolgens de showcrew voor de doorloop. Zo hadden we net een avondje extra om te testen zonder de druk van anderen." De opbouw verliep bijzonder voorspoedig, benadrukt Zwarts. "Je zou bijna beweren dat het té soepel was. Soms heb je een evenement waarop iedereen net even zijn beste troef kan sturen. Als iedereen gewoon echt zijn allerbeste crew stuurt, dan hoef je dingen echt geen twee keer te zeggen. Bij Supremacy viel het op elk vlak zo samen. Neem ook Purple Group. Zij doen al jarenlang de siteverlichting op Supremacy, zo'n partij hoef je niks meer uit te leggen. Er is hard gewerkt hoor, maar omdat alles zo lekker liep is er vooral veel gelachen."

Mooie momenten
Er werd al met al redelijk ontspannen toegewerkt naar het moment waarop de deuren uiteindelijk open gingen. "En tijdens het evenement zelf hebben we het niet druk gehad", vertelt Zwarts. "Op een gegeven moment leek het gewoon echt alsof we de portofoons uit hadden staan, zo rustig was het. Zowel qua sitecrew als totale productie als techniek." Het zijn prettige momenten tijdens een productie, zoals er volgens Zwart meer 'momenten van bevrediging' zijn. "Zelf vind ik het altijd een mooi moment als je aan het soundchecken bent. Het geluid staat aan, je weet dat alles hangt en werkt en dat straks de showcrew binnenkomt om mooie dingen te maken. Het moment dat je aan het opleveren bent dus en dat het inderdaad geworden is zoals je het bedacht had. Hetzelfde geldt voor het moment waarop de deuren open gaan en de bezoekers binnenkomen. Je hebt een eigen wereld gecreëerd, maar die geef je op dat moment uit handen. Dan is het ineens hún wereld." 

Positieve geluiden
Na afloop van het feest diende zich wederom een voordeel aan van het feit dat het ook dit jaar om een daytime event ging. De ochtend erna kon de grote breek beginnen, nadat iedereen een redelijk normale nachtrust had. "Direct na het feest was al wel de schoonmaakploeg bezig en zijn pyro en lasers uit het dak gehaald, maar de rest konden we op zondag doen", legt Zwarts uit. "Voor zes uur 's avonds had iedereen zijn spullen weer in de wagens zitten…dat is lekker werken hoor." Terugkijkend op Supremacy 2022 komen vanuit Zwarts enkel en alleen positieve geluiden: "We zijn trots op wat we hebben neergezet en hebben nu alweer heel veel zin om volgend jaar weer zo'n editie te draaien. In mijn hoofd ben ik alweer aan het schetsen."

De bijdrage van Apexx
Apexx wordt vanaf het allereerste begin betrokken bij Supremacy. Het bedrijf wordt ingeschakeld voor het maken van een lichtontwerp en functioneert als schakel tussen producent en leverancier. “Met 548 armaturen, 530 trussdelen en 140 riggingpunten is het een behoorlijke klus om alles in goede banen te leiden”, vertelt projectleider Jos Jacobs. “Er zijn eigenlijk twee speerpunten. De eerste is dat we bezoekers datgene geven waarvoor ze komen. De tweede is dat we er zorg voor blijven dragen dat alle ideeën technisch haalbaar zijn. Als de plannen vorm beginnen te krijgen worden er renders gemaakt, zodat Art of Dance een goed beeld krijgt van wat ze kunnen verwachten. Wanneer alles naar wens is, beginnen we met de technische voorbereiding.” Als eerste komt uiteindelijk de partij binnen die gaat beginnen met het uitzetten van de rigging, legt Jacobs verder uit. “Omdat we zowel rigging als licht voorzien, is er een nauwe samenwerking met veel partijen. In het voortraject denken we daarom ook mee om een goede planning te maken. Iedere discipline weet dan ruim op tijd welke dag welke truss-objecten gebouwd worden. Terwijl er op de vloer gewerkt wordt, wordt ook werd verricht in de studio. Daar wordt de tijd benut om de tijdcode te programmeren vanuit WYSIWYG. Op deze manier wordt het maximale uit de lichtset gehaald.”


Credits:
WYSIWYG tekenwerk: Pieter van Leest
Operator: Tom Spaan
Systeembeheer: Louis Bloemers en Bram van Geelen
Projectleider: Jos Jacobs



De bijdrage van Gigant International
"In opdracht van Art Of Dance hebben we dit jaar een custom stage gebouwd dat in overleg met techniek- en decorpartijen is afgestemd", vertelt Wouter van Heeswijk van Gigant International. "Aan de achterzijde van de zaal is er een publieksdeck van ruim 300m² gerealiseerd, evenals een brede doorloop onder het deck voor publiek, door inzet van speciale balken. Voor dit event bouwden we het geheel in de Brabanthallen in twee dagen tijd op en weer af."
 

De bijdrage van US Productions
Edwin Ploegmakers verzorgde namens US Productions het geluid tijdens Supremacy. US Productions focust zich op alles wat te maken heeft met geluid op een evenement. Van het allereerste PA-design tot en met de load out begeleidt het bedrijf alle zaken op dat gebied. 

Voor Supremacy verzorgde Ploegmakers:

-    Het audiodesign, voor maximale beleving van het publiek
-    Uitwerken technische riders van artiesten
-    Zaalgeluid tijdens de show
-    Multitrack recording voor o.a. socials en Buma Stemra
-    Planning opbouw
-    Intercomverbindingen
-    Dante stream
-    Afmixen van recordings

“De samenwerking rondom het evenement gebeurt met Art of Dance als organisatie, de rest van de disciplines en Purple Group, de leverancier van onder andere de geluidsets en het personeel”, legt Ploegmakers uit. “Om het geluid zo puur mogelijk te houden en het signaalverlies wat ontstaat tijdens A-D en D-A converting tegen te gaan, heb ik er voor gekozen volledig digitaal te draaien. Dat houdt dus in dat het audiosignaal vanaf de USB stick van de DJ tot aan de versterkers volledig digitaal blijft.” Deze apparaten kwam het signaal op z’n route tegen: CDJ-3000 >> DJM-900NXS2 >> SP-DIF naar Dante converter >> Luminex naar Fiber switch >> Luminex switch >> Dante naar AES converter >> Digico SD-10 >> Waves MAXXBCL >> Dolby Lake processor >> L-Acoustics LA12-X Amplifier. 

Ploegmakers: “Verder zaten er op meerdere plekken in het systeem digitale en analoge back-up verbindingen en hing ook de monitordesk rechtstreeks op het systeem. Deze kon dus op het moment dat het echt mis zou gaan direct de show overnemen. 

Specificaties: 
Main PA:          10 x L-Acoustics K1 (L/R) 
Main Out PA:    8 x L-Acoustics K2 (L/R) 
Out out PA:       6 x L-Acoustics KARA (L/R) 
Front Fills:        3 x L-Acoustics KARA (4 stacks)
Subs:               36 x L-Acoustics KS28 (Sub arc) 
Main Delay:      8 x L-Acoustics K2 (L/R) 
Out Delay:        6 x L-Acoustics KARA (L/R)
 
Algemene voorwaarden | privacy statement