Riedel op het EK Atletiek: pieken op het juiste moment

Bij het EK Atletiek in Amsterdam werden records gebroken. Niet alleen op sportief vlak, maar ook productietechnisch gezien. Voor Riedel Communications Benelux was het bijvoorbeeld de grootste klus ooit. We spraken met Wilbert Kooij over het huzarenstuk dat 'zijn' Riedel afleverde in onze hoofdstad: "Een fantastische klus, vóór professionals en dóór professionals."

Alle edities

AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Riedel op het EK Atletiek: pieken op het juiste moment

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2016

 
Riedel Benelux en het EK Atletiek

Bij het EK Atletiek in Amsterdam werden records gebroken. Niet alleen op sportief vlak, maar ook productietechnisch gezien. Voor Riedel Communications Benelux was het bijvoorbeeld de grootste klus ooit. We spraken met Wilbert Kooij over het huzarenstuk dat 'zijn' Riedel afleverde in onze hoofdstad: "Een fantastische klus, vóór professionals en dóór professionals."

Bij het EK Atletiek in Amsterdam kwam (broadcast)technisch gezien nogal wat kijken. Met sporten en eventlocaties op verschillende plekken in de stad viel of stond alles bij degelijke netwerkverbindingen en goede communicatiemogelijkheden. Daarvoor werd door verschillende partijen, waaronder het Local Organising Committee (LOC), aangeklopt bij Riedel Communications Benelux. "Dat was in november 2015", vertelt Wilbert Kooij desgevraagd. "Toen begonnen de eerste gesprekken met Kim Joosten en Harold Verhaaf van het LOC, in eerste instantie over de portofonie bij het Olympisch Stadion het Museumplein en een coverage tussen die twee locaties." In de gesprekken die volgden bleek echter ook dat er sterk de behoefte was aan een professionele IT-partij die op grote evenementen een netwerk kan uitrollen. Kooij: "Riedel is niet alleen goed in communicatie, maar ook in complexe datanetwerken. Toen we werden aangekondigd als IT- en communicatiepartij, zijn we ook in gesprek gekomen met de NOS. We hebben alle verbindingen tussen het Olympisch Stadion, Museumplein, de Herengracht (voor de marathon, red.) en Hilversum gemaakt middels MediorNet. Daarnaast hebben we ook veel dry-hire voor United geleverd, zowel voor de event presentation als voor de host broadcaster."

De gesprekken die leidden tot de uiteindelijke wensenlijst liepen door tot net voor het EK losbarstte, geeft Kooij aan: "En zelfs tijdens het evenement werden er uiteindelijk nog aanvullingen gedaan. Aan het IT-netwerk werden bijvoorbeeld op het laatste moment ook kassa's voor de cateringpartij toegevoegd. Dat was aan de andere kant van het Olympisch Stadion, waardoor wij nog een team van specialisten hebben moeten invliegen. Het project is gaandeweg gaan groeien en per partij was er een wisselende deadline."

Netwerk en communicatie

De klus was voor Riedel Communications feitelijk onderverdeeld in een paar hoofdtaken: de verbindingen naar Hilversum voor NOS en de videoverbindingen door Amsterdam, de portofonie en de dry-hire voor United. Kooij: "Het IT-deel voor het LOC was veruit het grootste deel. De backbone voor het IT-netwerk in het Olympisch Stadion is gemaakt middels MediorNet. Een core van vijftien frames door het stadion met daarop aangesloten bekabelde en wireless access points om Wi-Fi, internet voor de pers, fotografen en kassasystemen en ook de data voor het CIS monitoringsysteem te verzorgen. In totaal zijn er ongeveer tachtig switches en veertig wireless access points ingezet." Volgens Kooij is het te vergelijken met een behoorlijk kantoornetwerk, maar dan dus tijdelijk. "Voor de NOS hebben we zeven MediorNet frames ingezet om alle verbindingen te distribueren tussen vier locaties. Dat gebeurde over een dark fiber netwerk en werd centraal gemanaged vanuit ons Netwerk Operations Center in het Olympisch Stadion. Voor event presentation, een los evenement naast het sportevenement zelf, hebben we intercom, portofonie en videodistributie geleverd. Daarnaast hebben we zo'n vijfhonderd digitale portofoons verdeeld over Amsterdam om alle communicatie voor het LOC mogelijk te maken."

Complex

De eerste voorbereidingen op locatie vonden voor Riedel begin juli plaats. Gaandeweg werd dat steeds verder opgeschaald, legt Kooij uit: "We hadden een team van zo'n tien man in de opbouwfase. Daarna zijn we 'service gaan lopen'. Feitelijk zijn we twee weken lang in touw geweest. Het was dan ook een �cht grote klus. Qua verhuur was het voor Riedel Benelux zelfs de grootste klus ooit." Complex was het ook, geeft hij verder aan: "Al helemaal als je kijkt naar het IT-netwerk. Arno Bakker en zijn IT-team hebben daar een geweldige klus gedraaid. Als overall projectmanager was Christiaan Haasdijk verantwoordelijk. Wat betreft de MediorNet setup hebben we wel eens grotere klussen gedraaid, maar je bent deels afhankelijk van een netwerk voor derden, waardoor je altijd een plan B moet hebben voor als het daar misgaat. We denken dat goed te kunnen, er is altijd een oplossing te maken."

Kunst- en vliegwerk

De werkzaamheden verliepen dan ook soepel, geeft Kooij aan: "In het begin hebben we wel even problemen gehad met de Wi-Fi op de perstribune. Daar bleek een zender te staan die het ons lastig maakte. Met HF in zijn algemeenheid kunnen er dingen ontstaan die je niet direct kan oplossen. Dan is het even speuren naar de stoorzender en alsnog zorgen dat er een oplossing komt. Op de dag voor de marathon bleek de fiberverbinding naar de Herengracht niet meer te werken. Met kunst- en vliegwerk hebben we een alternatieve route gemaakt en het uiteindelijk toch voor elkaar gebokst. Je leert altijd op een klus. Riedel Benelux is met vier mensen een kleine organisatie en je moet er derhalve altijd je hoofd goed bij houden. Technisch, logistiek en zeker ook communicatief gezien. Alles wat we leren nemen we ook weer mee naar een volgend evenement."

Pieken

Volgens Kooij was het voor de mensen van Riedel zeker ook een spannende klus: "De eerste keer dat je live on air gaat, is echt wel even een momentje. Pas op de eerste sportdag wordt het IT-netwerk vol belast en weet je of de infrastructuur juist is ingericht. Hoe gaan je klanten bijvoorbeeld om met de porto-discipline? Communicatie werkt alleen maar goed als iedereen zich aan bepaalde regels houdt." Het is dus eigenlijk net als bij de sporters een geval van 'pieken op het juiste moment' en het EK Atletiek is wat dat betreft soepel verlopen voor Riedel Communications: "Je werkt altijd naar een bepaald punt toe. In dit geval was dat het moment waarop de sporters op de baan komen. Vanaf dat moment moet een project staan en dat is gelukt. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je in de toekomst kan verbeteren en dat zullen we dan ook zeker doen. Als we dat niet deden, dan hadden we in de drie jaar dat wij als Riedel Benelux bestaan ook niet op klussen als deze ingezet kunnen worden."

Toppers

Terugkijkend op de EK-klus is Wilbert Kooij vooral trots op de prestatie die in Amsterdam geleverd is. "Ja, ik ben echt heel trots op het team dat daar de klus geklaard heeft, dat zijn echt toppers. We willen dit soort dingen vaker doen en gaan daar ook op inzetten. Het Netwerk Operations Center gaan we verder professionaliseren, waardoor we een nog beter grip hebben op het project. Ook bij dit project zagen we weer dat we door het bundelen van diverse disciplines ervoor kunnen zorgen dat er minder techniek ingezet hoeft te worden. In de toekomst kan MediorNet als core nog veel ruimer opgezet gaan worden, waardoor je op andere punten weer bekabeling, manuren en interfaces kan besparen."

Voor de NOS hebben we zeven MediorNet frames ingezet om alle verbindingen te distribueren tussen vier locaties.

De eerste keer dat je live on air gaat, is echt wel even een momentje.

<

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment