Broadcast Rental: wereldtopper uit Hilversum

Voor Broadcast Rental was het een drukke zomer. Het EK Atletiek in Amsterdam, de Olympische Spelen in Rio, de Tour de France, Wimbledon, het EK Voetbal, Tomorrowland, concerten van Andre Rieu in Maastricht, 100 Jaar Vierdaagse van Nijmegen en David Gilmour in Pompeii?het is 'zomaar' een greep uit de klussen die het Hilversumse bedrijf recentelijk geklaard heeft.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Broadcast Rental: wereldtopper uit Hilversum

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2016

Broadcast Rental

Voor Broadcast Rental was het een drukke zomer. Het EK Atletiek in Amsterdam, de Olympische Spelen in Rio, de Tour de France, Wimbledon, het EK Voetbal, Tomorrowland, concerten van André Rieu in Maastricht, 100 Jaar Vierdaagse van Nijmegen en David Gilmour in Pompeii?het is 'zomaar' een greep uit de klussen die het Hilversumse bedrijf recentelijk geklaard heeft.

Broadcast Rental is een internationale fullservice verhuurder op het gebied van special camera's, filebased workflows en HD RF (draadloze) videoverbindingen. De dienstverlening van het bedrijf bestaat voor zo'n 75 % uit live internationale sportproductie, maar ook voor andere situaties waarbij gevraagd wordt om draadloze verbindingen draaien de Hilversummers hun handen niet om. Sinterklaasintochten, Koningsdagen, concerten van artiesten als Beyonc� en Rolling Stones (Cuba), de filebased workflow van Tomorrowland, het staat allemaal op de referentielijst van Broadcast Rental.

Start

Het bedrijf is in 2009 gestart door eigenaar Geert Paul Slee, die daarv��r de Nederlandse tak van Presteigne Charter had opgezet en zijn televisieroots terugvindt bij de lichttak van Cinevideogroup. Inmiddels heeft hij meer dan 25 jaar ervaring in het vak. "Ik begon in 2009 in de garage bij me thuis, gewoon met twee EVS'en en een lange lens. Daar is het allemaal mee gestart", vertelt hij in het huidige onderkomen van Broadcast Rental op het Media Park in Hilversum. Vanaf die plek worden de materialen die nodig zijn bij de registratie en uitzending van de allergrootste evenementen de hele wereld over gestuurd, vaak begeleid door mensen van Broadcast Rental zelf.

Tropenweekend

Mooi voorbeeld van de veelzijdigheid (en grootheid) van Broadcast Rental vormt het weekend van 9 en 10 juli jongstleden. In ��n tropenweekend had het bedrijf namelijk twaalf RF-systemen draaien bij het EK Atletiek in Amsterdam, een RF-set was actief in de Tour de France, eentje bij Andr� Rieu op het Vrijthof in Maastricht, werd United van spullen voorzien voor de finale van het EK voetbal in Frankrijk, werd gewerkt voor het North Sea Jazz festival in Ahoy en werd de telemetrie verzorgd voor het concert van David Gilmour in Pompeii. In Pompeii verzorgde Broadcast Rental de shading van de Sony F55 4K camera's. "Ook dat kunnen wij namelijk", legt Geert Paul Slee uit. "Bijna al onze RF klussen zijn inclusief camera control, zodat we draadloos alle benodigde functies beschikbaar hebben via de RCP behorende bij het desbetreffende cameramerk. Dit alles uiteraard inclusief rood signalering. Voor de Canon C300 hebben we een geheel eigen camera control oplossing ontwikkeld. Deze camera wordt door cameraman Ben de Graaf gebruikt in zijn M?VI rig. Omdat de wens bestond om deze set-up live te kunnen gebruiken hebben we dit speciaal voor hem ontwikkeld. Wat we op dat gebied bij Sony of Grass Valley camera's doen, kopen we in. Wel hebben we daar een eigen handigheidje omheen bedacht, zodat het weer net wat makkelijker en praktischer is voor de mensen die ermee moeten werken."

Eigen oplossingen

Het zoeken van oplossingen die het werk net wat makkelijker maken, is sowieso een belangrijke eigenschap van Broadcast Rental, geeft Slee aan: "We ontwerpen en ontwikkelen, uiteraard in overleg met de eindgebruikers, vaak eigen oplossingen inderdaad. Een databack voor de Grass Valley LDX en LDK camera bijvoorbeeld. Zoiets tekenen en ontwerpen we zelf, vervolgens maken we eerst een plastic variant met een 3D printer en uiteindelijk komt er dan een definitieve variant geheel in de kleurstelling van de originele adapter. Tot genoegen van de fabrikant overigens, in dit geval Grass Valley. Voor hen zijn dergelijke toevoegingen en aanpassingen vaak niet intereressant om zelf te ontwikkelen. We zoeken altijd naar dingetjes die het werk van bijvoorbeeld de cameramensen makkelijker kunnen maken." Sowieso wordt in alles wat Broadcast Rental doet rekening gehouden met de wensen van de gebruikers. Dat zit 'm al in de manier van inpakken als spullen verstuurd worden. Fraaie kisten, op maat gemaakte inserts en altijd ingepakt op de manier die de betreffende klant het liefst heeft.

Het draagt, samen met de hoeveelheid kwalitatieve spullen �n de enorme hoeveelheid kennis die aanwezig is, allemaal bij aan het feit waarom Broadcast Rental acteert in de absolute wereldtop. "Dat klopt inderdaad", beaamt Slee. "Zeker als het aankomt op draadloze apparatuur, daar zijn we echt heel ver in. Zonder andere partijen tekort te willen doen: bijna alles wat op live gebied draadloos gebeurt, doen wij eigenlijk wel." Uit eigen middelen kan Broadcast Rental zo'n vijftien complete systemen ophoesten. "En als het nodig is huren we daar nog wat omheen, maar dan heb je het echt over de 'bits and pieces' als we ergens wat tekortkomen."

EK Atletiek

Een grote klus deze zomer was het EK Atletiek, dat in Amsterdam plaatsvond. Op de vraag of dat project 'on-Nederlands groot' was, reageert Slee: "Nou, het is gewoon zoals zo'n EK normaliter ook gedaan wordt, maar in Nederland komt een klus van deze omvang inderdaad niet vaak voor. Voor ons was het mooi er deel van te mogen uitmaken. We hadden daar United, Eurogrip en Facility House als klant. United ondersteunden we o.a. middels draadloze verbindingen en special ultra slomo camera's in hun werk voor de NOS �n het hele stuk event presentation. Dat laatste deden zij namelijk ook en wij leverden daar de RF camerasets voor. Met ons systeem hoeven we dan maar ��n keer een ontvangst infrastructuur op te bouwen. Met drie kabels haalden we al die twaalf camera's binnen. Dat gebeurde op een centraal punt, waarvandaan het vervolgens verspreid werd. Voor Eurogrip verzorgden we ook het draadloze stuk. Speedcam?.flycam?.daar zaten onze verbindingen allemaal in."

Olympische Spelen

Op het moment van spreken is het bij Broadcast Rental vooral Olympische Spelen wat de klok slaat. Alle benodigde spullen zijn via Schiphol naar Rio gevlogen en Ron Eshuis (RF Specialist) en Martijn Swart (mede-eigenaar van Broadcast Rental en o.a. filebased workflow specialist) bivakkeren zo'n twee maanden lang (ook bij de Paralympische Spelen is Broadcast Rental van de partij) in de Braziliaanse stad. Half mei werd bij Broadcast Rental begonnen met een proefopbouw voor Rio. Op 30 juni vond uiteindelijk de finaletest plaats, met operators van NOS erbij. "In Rio verzorgen wij de hele distributie van wat de NOS op het International Broadcast Centre binnenhaalt. Dat komt vanuit 64 venues en wij kijken het allemaal af op vier OLED tv's. Via EVS wordt alles vastgelegd op de ISIS. Daarachter zitten ook drie montage units, waar alles wat binnenkomt van al die venues gemonteerd kan worden. Dat geldt ook voor het materiaal van de ENG-ploegen die met XDCAM's langskomen. Dat kunnen we ook ter plekke ingesten. Vanuit ISIS wordt het dan weer teruggezet naar EVS, zodat we het kunnen uitspelen naar Hilversum, als samenvattingspakketten. De beelden kunnen we ook doorsturen naar het Holland Heineken House of bijvoorbeeld naar het Olympisch Park, waar 's avonds de studio uitzending vandaan komt. Wij verzorgen dus de hele infrastructuur daaromheen."

Met de tijd mee

Dit jaar is de Olympische klus weer groter dan in voorgaande jaren. Zo is het altijd geweest en zo zal het altijd blijven gaan, geeft Slee aan. "Wat in Rio anders is dan bij voorgaande edities is dat alle signalen worden aangeleverd op fiber. Het moet dus op fiber de router in, maar alle audiosignalen zijn MADI. Dat is de eerste keer, dus je kunt niet zomaar voortborduren op wat je vier jaar geleden in Londen gedaan hebt. Elke keer is het weer net iets anders, je gaat gewoon met de tijd mee. In Londen was er simpelweg nog bijna geen MADI, wie weet wat het over vier jaar in Tokyo weer wordt."

Het EK voetbal in Frankrijk

"We zoeken altijd naar dingetjes die het werk van bijvoorbeeld de cameramensen makkelijker kunnen maken."

De MCR in Rio de Janeiro

"Zeker als het aankomt op draadloze apparatuur, zijn we heel ver. Zonder andere partijen tekort te willen doen: bijna alles wat op live gebied draadloos gebeurt, doen wij eigenlijk wel."

Olympische Spelen in Rio de Janeiro
EK Atletiek in Amsterdam

"In Rio verzorgen wij de hele distributie van wat de NOS op het International Broadcast Centre binnenhaalt."

<

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment