De veelzijdige Panasonic AG-UX180

De professionele markt voor videofilmcamera?s onder de ? 8.000,- valt op te delen in de segmenten run and gun-, scenery- en systeem/reflex-fotocamera. De verdienste van run and gun is dat je een direct optimaal gebruiksklare reportagecamera in handen hebt. En met 4K op 60/50p, ook C4K, een twintig maal optisch zoom bereik van 24-480 mm en een 1.0 MOS-type beeldsensor, biedt de Panasonic AGUX180 daarin een up-to-date innovatieve camcorder.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

De veelzijdige Panasonic AG-UX180

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2017

 

av-entertainment.nl

Turnkey studio op broadcastniveau:

Met zijn bedrijf Engage!TV zet Gerbrand Oudenaarden (meercameraregisseur en creatief producent) al jaren o.a. mobiele regiesets in voor verschillende doeleinden: live cameraregistratie met weergave op schermen, videoregistratie zodat evenementen kunnen worden teruggekeken en live webcasting ? de specialiteit van Engage!TV. "In die hoedanigheid verzorgen we regelmatig webcasts en webinars vanuit kantoren van onze klanten, maar daar lopen we vaak tegen allerlei beperkingen aan", legt Oudenaarden uit. "De beschikbare ruimten zijn eigenlijk niet geschikt als studioruimte, door gebrek aan vrije hoogte voor de verlichting, door geluidsoverlast ? airco in vergaderzalen, horeca-apparatuur in bedrijfskantines - en door gebrek aan vrije internetlijnen door dichtgetimmerde bedrijfsnetwerken."

Vlot programma

Aan de andere kant zag Oudenaarden al heel lang een enorme interesse bij bedrijven en overheden om via live video te communiceren. Bijvoorbeeld om regelmatig met hun relaties in contact te komen, om medewerkers te trainen of om de neuzen af en toe dezelfde kant op te zetten. "Opdrachtgevers willen dan dat deze live uitzendingen net zo zorgvuldig vormgegeven zijn als hun website en brochures, maar te vaak wordt dergelijke live communicatie 'erbij' gedaan, óók door de webinarbedrijven. Dan maken ze een klein studiootje, maar is het geheel toch veel te saai en te weinig professioneel. Dat terwijl kijkers juist een vlot programma verwachten, met goede schakels, een perfect uitgelicht beeld, optimaal geluid en een goede regie, net als bij hun favoriete talkshows op televisie. Dát willen wij bieden en dat kan alleen maar in een uitstekend geoutilleerde studio."

Broadcastniveau

Toen Oudenaarden zich oriënteerde op een verhuizing van Utrecht naar Amsterdam, liep hij tegen een pand aan dat uitstekend geschikt was om er naast een magazijn en kantoor ook een 'top of the bill' studio te realiseren. "In eerste instantie dacht ik aan een beperkte verbouwing, maar al snel namen de ambities toe en besloten we dat we voor een optimaal resultaat moesten gaan. De wensenlijst groeide tijdens het hele traject voortdurend. Ik wilde de beste webcaststudio van Nederland ? of misschien wel Europa ? realiseren. Op broadcastniveau en cutting-edge op technisch gebied. Voorbereid op 4K video en binnen enkele jaren volledig klimaatneutraal. Het moest geschikt zijn voor de meest uitdagende interactieve uitzendingen met de allerhoogste kwaliteitseisen. Tegelijk was het streven dat de studio in maximaal een uur tijd voorbereid moet kunnen worden voor een typische corporate uitzending, zoals een webinar of een talkshow."

het beste

Stevige wensen dus, maar wie nu rondkijkt in Studio Westhaven zal merken dat Oudenaarden uitstekend geslaagd is in zijn opzet. Nergens is gekozen voor B-merken of 'houtje-touwtje'-oplossingen. Oudenaarden: "Toen ik een jaar of tien geleden begon met eigen apparatuur meercameraproducties te doen, heb ik nog wel eens gekozen voor een B-merk kabels of apparatuur. Nu wilde ik alleen het beste. Met Riedel intercomapparatuur hadden we op live events al goede ervaringen, dus hebben we ook in de studio gekozen voor Riedel intercom. En Controllux heeft een compleet lichtplafond ingehangen. Zij kwamen gewoon écht met de beste oplossing daarvoor en hebben dus de opdracht gekregen om het lichtgrid en de gordijnen te leveren. Natuurlijk kost dat veel geld, maar ik heb er vol overtuiging voor gekozen en heb er nog geen moment spijt van gehad. We hebben daarnaast ook veel geld uitgegeven voor de verbouwing van de ontvangstruimte en andere nevenruimtes. Juist mensen die niet zo vaak voor de camera gaan zitten, moeten zich namelijk in het hele pand comfortabel voelen. Dan moet je daar niet op bezuinigen, vind ik."

Keuzes

Op techniek en infrastructuur is sowieso niet bezuinigd in Studio Westhaven, geeft Oudenaarden aan: "We hebben tientallen kilometers kabels getrokken om overal video-, audio- en netwerkaansluitingen te maken. In de ogen van sommige collega's die bij ons op bezoek waren is het overdreven veel, maar ik houd ervan om zaken heel grondig aan te pakken." Wat dat betreft heeft Oudenaarden inderdaad niets aan het toeval overgelaten. Doordat hij zelf al een aantal generaties mobiele regiesets heeft gebouwd en ook voor klanten kleinere studio's heeft ingericht, was de technische kennis op het gebied van camera's, geluid en systeemintegratie ruimschoots aanwezig. "Op andere vlakken was het moeilijker om keuzes te maken", geeft hij aan. "Zo kwamen verschillende leveranciers met totaal verschillende oplossingen voor de fysieke constructie van het lichtplafond en de gordijnen, waarbij ik uiteindelijk dus de keuze voor dit grid heb gemaakt. Ook op het gebied van belichting is het een flinke leercurve geweest. Ik ben bijvoorbeeld wezen kijken bij referentieprogramma's als De Wereld Draait Door, Pauw en Buitenhof, om te zien hoe je mensen het beste kunt uitlichten. Voor iedere persoon aan tafel bleken daar drie spotjes te hangen, waarmee het perfect te regelen is. Karakter in het gezicht, diepte ten opzichte van de achtergrond, het publiek lostrekken. Dat wilde ik dus ook en gaandeweg kom je zo steeds meer dingen tegen en groeien je wensen."

Duurzaam

Uit duurzaamheidsoverwegingen wilde Oudenaarden in eerste instantie overal LED-verlichting hebben. "Ik heb me er in verdiept, maar kwam tot de conclusie dat die ontwikkelingen héél snel gaan en dat goede LED-verlichting kostbaar is. Omdat je gewoon écht veel spots nodig hebt voor een optimaal resultaat ? ik heb er hier nu vierentwintig hangen ? heb ik ervoor gekozen om hier nog met conventioneel licht te werken. Op kwalitatief vlak wil ik geen compromissen sluiten. Uiteindelijk moet het wel LED worden, maar ik wacht de ontwikkelingen nog even af", legt hij uit. Duurzaamheid is echter wel degelijk een heel belangrijk uitgangspunt geweest bij de bouw van de studio: "De ruimteverlichting is overal LED, die automatisch uitgeschakeld wordt als er niemand in de ruimte is. Ook willen we uiteindelijk 100% op zonne-energie gaan draaien. Daarvoor hebben we in eerste instantie 24 panelen laten installeren en dat gaan we uiteindelijk uitbreiden als het niet voldoende blijkt te zijn. Ook hebben we warmtepompen besteld voor de koeling en verwarming van het pand."

Regie

Wat naast de studio (standaard ingericht in talkshowsetting) nog meer in het oog springt is de regieruimte die Oudenaarden gebouwd heeft. Ruim, prettig en voorzien van alles wat je nodig hebt bij het soort producties dat in Studio Westhaven gemaakt gaat worden. "Ik heb bedacht dat je veel van die producties met een basiscrew van drie mensen kan doen en daar is de tafel dan ook op ingericht", legt Oudenaarden uit. "Er is een plek voor de audiotechnicus, die ook de autocue bedient. Dat is perfect te combineren. Daarnaast is er een plek voor de regie, schakeltechniek, instarts en titels en is er nog plaats voor een beeldtechnicus voor het geval waarin de studiocamera's gebruikt worden. Als gebruikt gemaakt wordt van de PTZ camera's, dan zit daar degene met de joystick." Zoals in de hele studio, is ook de regieruimte uitgebreid voorzien van alle nodige faciliteiten. "In een studio als deze is bijvoorbeeld vaak helemaal geen intercom aanwezig, maar ik wilde dat graag hebben. We willen op dat vlak niet hoeven improviseren." In de regieruimte wordt ook nog een VIP-plateau gebouwd, waar een producer of opdrachtgever plaats kan nemen om mee te kijken bij de regie, wellicht nog wat in te fluisteren in het oortje van de presentator of bijvoorbeeld om PowerPoints door te klikken."

Talkshow

De studio is bij uitstek geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een turnkey oplossing voor live videocommunicatie. "Wij bieden de studio, de camerafaciliteiten en de crew, maar ook een prachtige talkshowsetting met een volledig uitgelicht decor dat eenvoudig te 'branden' is door content op een videowall te plaatsen en door achtergrondkleuren aan te passen", geeft Oudenaarden aan. "We verwachten dat de studio veel gebruikt zal worden voor webinars; online kennisseminars in de vorm van actualiteitenprogramma's of interviews. Vooral voor beroepen met verplichte bijscholing ? zoals in de medische en juridische sector ? zijn webinars heel populair. De inhoud wordt op een interessante manier gepresenteerd, de kosten zijn laag, het scheelt reistijd en je kunt alles nog eens terugkijken." Daarnaast verwacht Oudenaarden veel talkshows te mogen uitzenden: "De talkshow, waarbij een vaste presentator met een aantal wisselende of vaste gasten in gesprek gaat, ondersteund door video instarts en eventueel live verbindingen of acts, is een ontzettend effectieve en prettige manier van communiceren. Kijk maar naar hoeveel live events gebruik maken van een DWDD-achtige setting. Ook bedrijven kunnen in onze studio uitstekend gebruik maken van het talkshowformat om onderwerpen op de agenda te zetten, contact te houden met klanten en medewerkers of om hun merk op een frisse manier te promoten."

Wensen

De studio is klaar om producties te draaien, maar toch gaan de komende maanden nog dingen gebeuren. "Het plateau in de regieruimte wordt gemaakt, maar we gaan bijvoorbeeld ook nog nadenken over de decors. Bovendien komen nog voor de zomer de warmtepompen, die worden gekoppeld aan de luchtverversings- en aircoinstallaties. In maart worden bovendien de kleed- en visagieruimtes nog gebouwd." Ook op cameragebied zijn er nog wensen: "We hebben vier PTZ-camera's. Die zijn goed, maar staan wel op de nominatie om binnenkort geüpgraded te worden. Sony heeft nu 4K-camera's uit, de BRC-X1000. Daar wil ik graag naartoe. Ik moet ze nog testen, maar ik denk dat ze qua beeldkwaliteit heel goed te combineren zijn met de studiocamera's. Ik wil gewoon dat alles wat uit deze studio komt spatscherp is en met zo'n upgrade zal dat nog beter gaan."

Trots

Als Oudenaarden rondloopt in Studio Westhaven is hij terecht trots. "Er is heel veel tijd in gaan zitten, maar ik heb nooit een deadline gecommuniceerd. Dat is prettig geweest. Ik heb er ook nooit met tegenzin aan gewerkt, maar ben er wel héél druk mee geweest, soms misschien zelfs op het obsessieve af", lacht hij. "De producties liepen gewoon door, dus het kwam ook veel op de weekenden en avonden aan. Ik ben er echt heel trots op. De eerste opnames en uitzendingen hebben we hier al gemaakt en dat is heel goed bevallen, zowel voor ons als voor de opdrachtgevers. Wat dat betreft ben ik er van overtuigd dat we hier de juiste keuzes gemaakt hebben."

www.studiowesthaven.nl, 020-7508313

Gerbrand Oudenaarden heeft zich (naast de reguliere werkzaamheden voor zijn crossmedia productiebedrijf Engage!TV) een slag in de rondte gewerkt. Na de verhuizing van zijn bedrijf van Utrecht naar Amsterdam, heeft hij in het nieuwe pand een volwaardige televisiestudio gebouwd: Studio Westhaven, met faciliteiten op broadcastniveau en van alle gemakken voorzien. Ideaal voor bedrijven die op zoek zijn naar een turnkey oplossing voor live videocommunicatie. Oudenaarden: "Ik heb compromisloos voor de beste oplossingen gekozen." Fotografie Mandy Brander

tv&radio Interview

Specificaties
Studio
- 9,5 x 12,3 meter
- Zwarte gordijnen rondom ? 4,8 m. hoog
- Witte en chromagroene horizon ? 14 x 4,8 m.
- Lichtgrid op 5 m. hoogte, plafond op 6,7 m.
- Vloerbelasting: 2500kg/m2.
Beeld
- 4 x Sony HSC100RTL HD studiocamera
- 4 x Sony BRC-X1000 4K robotic camera (april 2017)
- 2 x 4K micro studiocamera
- Extra camera's op verzoek
Regie
- 4K 2ME 20-input production switcher
- 40x40 SDI matrix
- Uitgebreide kabelinfrastructuur op basis van CAT6, 6GSDI, AES/EBU
- 6 x ProRes / DNxHD recorder
- 1 x CasparCG playout/titelcomputer
- 2 x iMac i7
Geluid
- 8 x Sennheiser draadloze zender/ontvanger
- 6 x Sennheiser MKE40EW reversmic
- 3 x Sennheiser IEM
- Midas M32R audiomixer met DL32 snake
- Waves Multirack op iMac i7
Licht
- 32A in 12 230V groepen
- 24 x Bambino 650w, pole-operated
- 10 x Floodbak PL 330w
- 16 x LED RGBW effectspot
Verbindingen
- Internet 50mbps synchroon via glasvezel, wifi
- Skype, LiveU, telefoon codecs
- Teradek en Wirecast encoders voor live streaming naar Wowza, Facebook Live, YouTube etc.
Decor
- Presentatie/talkshowtafel
- 60" TFT schermen
- videowall met 8 x TFT 60" (mei 2017)
- desk voor staande presentatie (mei/juni 2017)
Diversen
- Luxe design greenroom, 40 m2.
- Vergaderzaal cq. redactie/productieruimte, 40 m2.
- Regieruimte, 40 m2.
- Kleedkamer en visagieruimte
- Gratis parkeren
- Dichtbij snelwegen en centrum Amsterdam
- Riedel intercomsysteem
- 2 x 17" autocue
- Decordeur: 4,2 x 4 m.
- Noodstroomvoorziening (UPS) voor regie

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment