Voorbeschouwing Prolight + Sound 2017

De Frankfurter Messe vormt van 4 t/m 7 april weer het toneel van Prolight + Sound, dé Europese beurs op het gebied van theater- en evenemententechniek. Frankfurt zal weer vier dagen lang de ultieme ontmoetingsplaats zijn voor exposanten, handelaren en professionals uit de theater- en evenementenwereld. Enkele exposanten vertellen hier alvast wat we in Frankfurt van hen mogen verwachten.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Voorbeschouwing Prolight + Sound 2017

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2017

theater&podia Beurs

av-entertainment.nl

HSL2 - Locktree

Een innovatie die in Frankfurt te zien zal zijn is zelfhijsende trek met de naam HSL2PLUS ? een tegenhanger van de kettingtakel en bestaande decortrekken, die is bedacht en ontworpen door Hans Slotboom en Harold Derks en voldoet aan alle eisen die in de markt gesteld worden. "Een écht innovatie en niet het zoveelste voortborduursel op traditionele lieren", vertelde Hans Slotboom (Locktree Stagetechnology) ons eerder. "Op beurzen zag ik wel eens oplossingen waarvan ik dacht: 'dat moet toch beter en efficiënter kunnen? Met minder hoogteverlies ook? Van daaruit zijn we gaan nadenken." Na een flinke zoektocht, o.a. naar de juiste aandrijving en de meest geschikte leveranciers, werd uiteindelijk de HSL2PLUS ontwikkeld. Derks: "Het is een tegenhanger van de kettingtakel, de bestaande decortrekaandrijvingen en studiolieren, weggewerkt in de SQ31 BoxTruss. De installatie voldoet aan alle veiligheidseisen en is ook nog eens als 'groen' aan te merken. Het verbruik is maar vier ampère per 250 kilogram hefhijsgewicht. Prijstechnisch is het ook nog eens veertig procent goedkoper dan de bestaande producten van andere leveranciers ? ook niet geheel onbelangrijk. Op de markt is verder gewoon niks te koop met deze vorm van flexibiliteit en met zo'n lage inbouwhoogte. Het is de hoogte van de truss, meer niet."

Rentman Verhuursoftware

Ook Rentman verhuursoftware is aanwezig op Prolight + Sound. Op de beursvloer zullen demonstraties gegeven worden van hun onlangs gelanceerde Rentman 4G pakket. Joost Kraaijkamp van Rentman vertelt: "Mensen denken vaak dat het gebruiken van verhuursoftware ingewikkeld is of een steile leercurve heeft en zijn daardoor huiverig om bij hun verouderde oplossing weg te gaan. Deze beurs biedt ons de mogelijkheid om AV-verhuurders op een laagdrempelige manier te laten zien dat het ook heel eenvoudig kan. We hebben een achttal demo-booths waarin je zelf kunt ervaren hoe je met het vernieuwde Rentman 4G binnen enkele minuten een compleet verhuurproject plant en offreert." Daarnaast toont het team van Rentman een aantal nieuwe functionaliteiten: "We hebben het inhuren bij collega's nog eenvoudiger gemaakt, laten zien hoe je met behulp van de nieuwe tools geen omkijken meer hebt naar de communicatie naar freelancers en medewerkers en tonen hoe je inzicht krijgt in de historie van het project." Je vindt Rentman in hal 4, stand A22.

CLF Lighting

CLF Lighting presenteert in Frankfurt drie nieuwe lighting essentials, waaronder de Yara RGBW LED par. Dit outdoor armatuur is een veelzijdig werkpaard met hoge lichtopbrengst en zeer gelijkmatige kleurenmenging. Er zijn veertien high power LED's aan boord die zorgen voor een strakke 15 graden lichtbundel. Verder heeft de Yara een goede witbalans en intense kleuren. De bracket van de Yara heeft een unieke vorm en kan bovendien flexibel gebruikt worden. Tenslotte is de behuizing bijzonder robuus,t waardoor de Yara hét armatuur is voor ieder verhuurbedrijf.

Daarnaast wordt ook het kleinere broertje van de alom bekende Ares gepresenteerd, de Ares XS. Net zoals zijn grotere broer is de XS een flexibel in te zetten wash met een uiterst hoge lichtopbrengst en egale projectie. Bovendien zijn de LED's verdeeld in drie segmenten die ook los aan te sturen zijn. De bundel is standaard  21°, maar met behulp van de diverse verkrijgbare filters is dit gemakkelijk naar wens aan te passen. W-DMX en RDM zijn aan boord en een barndoor en staander worden meegeleverd.

De laatste toevoeging aan het productengamma is de LEDwash XL. Dit armatuur bestaat uit twee LED bars die individueel aan te sturen zijn. Verder zijn beide bars handmatig te positioneren waardoor het armatuur flexibel in te zetten is. Eén bar is uitgerust met een 25° lens, de andere met 55°. Kom zeker langs op de stand van CLF om de vele mogelijkheden van dit armatuur te ontdekken!

ShowTex

Ook dit jaar zal Prolight + Sound weer het decor zijn waarin ShowTex uitpakt met een inspirerende beursstand vol innovatieve producten voor event- en entertainment professionals. Eén van die nieuwe innovaties is PepperScrim; een extra breed en transparant gaasdoek dat naadloze holografische projecties mogelijk maakt op grote schaal. Dit haast onzichtbare weefsel beschikt over een uitzonderlijk hoge lichtopbrengst en biedt daardoor oneindig veel creatieve mogelijkheden aan licht- en video-ontwerpers. Bezoek stand D11 in hal 3 en stap binnen in de magische black box van ShowTex om de unieke stof zelf in actie te zien. De vederlichte en opvouwbare PepperScrim is bruikbaar voor zowel front- als retroprojectie en vindt het aloude Pepper's Ghost-effect helemaal opnieuw uit. Het gaasdoek wordt verticaal gebruikt, waardoor er minder ruimte verloren gaat op het podium. Er is geen nood meer aan een gekantelde spiegel, noch aan een extra projectiescherm. Tijdens de live demo's zal je zelf ervaren hoe levensecht hologrammen kunnen zijn.

Naast de uitgebreide collectie vlamwerende podiumdoeken en ophangbenodigdheden, zal de ShowTex stand ook focussen op schijnbaar naadloos gelaste projectieschermen, een gevarieerd aanbod aan geprinte stoffen, railsystemen, podium hardware en unieke oplossingen voor tijdelijke wanden. Zo maak je op de stand ook kennis met het modulaire AV Drop systeem. Dankzij deze compacte aluminium frames en handige klemmen, bouw je vrijstaande wanden op maat van elk evenement, zonder gereedschap of ophangpunten. Een handige oplossing dus voor conferenties, presentaties, beurzen, modeshows en meer.

Riedel

Wat is state-of-the-art draadloze communicatie? Dat is de vraag waarop je op de stand van Riedel antwoord kan krijgen tijdens Prolight + Sound. Riedel toont op stand D25 in hal 4 namelijk een draadloze innovatie, waarover het vooraf aan de beurs nog niet al te veel kan vertellen. Wat wel beloofd wordt: een compleet nieuwe, state-of-the-art draadloze ervaring. Dat klinkt sowieso als de moeite van een bezoek waard. Op de stand kan ook worden kennisgemaakt met Riedel's nieuwe MultiViewer, de gedecentraliseerde routeroplossingen en een nieuwe handsfree app voor het SmartPanel.

Tronios

Op de stand van Tronios (hal 5, stand C10) is een gloednieuwe lichtshow (op time code) te zien. Deze nieuwe show wordt gerealiseerd met bestaande en nieuwe professionele producten van beamZ.

Interal TC

Ook Interal TC is aanwezig in Frankfurt (hal 3, stand F31). Interal wordt meer en meer de Nederlandse fabrikant van truss-systemen. "We maken truss-elementen in alle maten en alle vormen", vertelt Jan Verheijen (Managing Director bij Interal). "Circa de helft van de omzet bestaat uit custom made truss-elementen. Kwaliteit met alle benodigde certificeringen zoals TUV en de EN1090." Interal onderscheidt zich volgens Verheijen ook van anderen door snel te kunnen schakelen: "Klanten komen laat met hun vragen, daarom beschikt Interal TC over korte lijnen. Veelal op dezelfde dag krijgt de klant een aanbod op de gestelde vraag en vervolgens beschikken we over een productieapparaat dat heel snel werkt. Tekenwerk gebeurt in eigen huis, constructieberekeningen veelal extern, het maakwerk bij ons in Venray in de fabriek. We hoeven niet de grootste te worden, maar willen ons graag meten met de top in de trusswereld." Ander onderscheidend punt is dat Interal TC ook beschikt over een verhuurdivisie. "We verhuren truss-systemen en truss-producten. Onze verhuurvloot behoort tot de grootste van Nederland. Als het gaat om verhuren van cirkels en van pre rig trussen en towersystemen behoren we tot de top van Europa. Truss verhuur gaat op basis van dry rental. Al het andere is het werk van onze klant, wij willen niet op de stoel van onze klanten zitten. Omdat we zowel verkoop en productie als verhuur doen, is er natuurlijk ook veel synergie. En dat gekoppeld aan passie en inzet, maakt dat wij voor velen in de wereld van de glitter en glamour, niet alleen onder T van Trussen in het boekje staan, maar ook onder de S van (capital) Service, 24/7, 52 weken per jaar."

Highlite International

In Frankfurt toont Highlite International o.a. de nieuwe generatie Showtec Phantom moving heads. Wat ooit begon als een serie met uitsluitend gasontladingslampen is uitgegroeid tot een begrip onder moving heads en er worden hoofdzakelijk LED lichtbronnen gebruikt. Voor Prolight + Sound staat een aantal primeurs op de planning. Om te beginnen is er de Phantom 65. Deze vervangt een favoriete spot van de industrie: de Phantom 50 mk2. Qua verschillen vallen drie zaken op: een 30% sterkere LED, een eenvoudigere bediening van het kleurendisplay en het uiterlijk is verbeterd, waarbij twee handige handgrepen en Powercon in en uit zijn toegevoegd. De Phantom 50 is al lange tijd een favoriet onder de lichtdesigners vanwege de uitstekende specificaties voor de prijs en de betrouwbaarheid. De Phantom 65 heeft verder alle functies waar de gebruikers van de Phantom 50 mk2 dol op zijn. De roterende gobo's zijn eenvoudig te vervangen. Natuurlijk mag het drievoudige prisma niet ontbreken, een functie die veelvuldig gebruikt wordt op de Phantom 50. Met dit prisma splits je de gobo op in drie losse gobo's. Ook de handmatige focus zit er weer op, waardoor het niet uitmaakt of de zaal hoog of laag is: de spot kan eenvoudig worden afgesteld waardoor de gobo's altijd scherp geprojecteerd worden.

Een andere nieuwe moving head is de 3R Hybrid. Deze is, zoals de naam al doet vermoeden, uitgerust met een 3R gasontladingslamp. Volledig nieuw ontwikkeld, waarbij het hybride gedeelte het belangrijkste speerpunt is: hij doet dienst als beam, spot en wash dankzij de grote, snelle zoomrange en het ingebouwde frostfilter. Verder zit er alles op wat je kunt wensen op een moving head: een kleurenwiel, twee gobowielen (waarvan één roterend), twee verschillende, roterende prisma's en zoom en focus via DMX. Ander moving heads die tijdens de beurs onthuld worden zijn de Phantom 3R beam, de Phantom 130 LED Spot, de Phantom Matrix 5x5 en tenslotte de Phantom COB. Die laatste is voorzien van een krachtige COB-led met een grote reflector. Daarmee is hij uitstekend in te zetten als wash omdat de afstraalhoek groot is en de kleurmening uitstekend.

Na acht jaar en meer dan 30.000 verkochte fixtures is de Spectral M800 geüpgraded naar een RGBW-spot. Hiermee wordt de inzetbaarheid nóg verder vergroot omdat er nu mooi, wit licht gekozen kan worden zonder kleurschaduwen. Verder is de totale output met 30% toegenomen. De bediening gaat nog steeds via DMX (inclusief RDM functionaliteit) of op het apparaat zelf. Het ingebouwde, virtuele kleurenwiel bevat de populairste kleuren en vereenvoudigt de bediening. De Spectral M800 Q4 is weer beschikbaar als Tour- en IP-versie. De Tour-versie beschikt over professionele Powercon in en ?outputs en 3-polige XLR-verbindingen. De IP-versie heeft een rating van IP65 en is daarmee geschikt voor outdoor gebruik. De power- en XLR connectors zijn van Seetronic en zorgen voor een betrouwbare, waterdichte verbinding. De nieuwe Spectral M800 Q4 is dus weer helemaal bij de tijd!

Meer informatie over de beurs is te vinden op: www.pls.messefrankfurt.com

 
<

theater&podia Project

'Top of the league'

Eind 2013 begon de transformatie van de Queen Elisabeth Hall naar een moderne theater- en concertlocatie én congreslocatie, die voortaan onder de naam Elisabeth Center Antwerp door het leven zal gaan. Feitelijk bestaat het gebouw uit vier verschillende onderdelen: de Queen Elisabeth Hall, een accommodatie voor het Koninklijk Vlaams Philharmonisch Orkest met kantoren en repetitieruimten, het congrescentrum en de zalen: de Marmeren Zaal, de Darwin Zaal, de Verlat Zaal en de Wintertuin. Met 45 concertdagen en honderd repetitiedagen zal het Koninklijk Vlaams Philharmonisch Orkest het huisorkest van het Elisabeth Center zijn.

FACE werd door Putman Theatec bij het project betrokken om te zorgen voor de integratie van alle audio- en lichtapparatuur en de gigantische AV-infrastructuur. Het ontwerp daarvoor was onder leiding van Paul Franklin gemaakt door AV consultant Charcoalblue. Die partij assisteerde de architecten bij het ontwerp van de hoofdzaal en adviseerde in die rol ook bij het ontwerp van de theatertechnische systemen, de podiumverlichting en de technische engineering.

De Queen Elisabeth Hall is een 'zwevende' hal boven het Artrium en telt meer dan tweeduizend zitplaatsen. Om de akoestiek te verbeteren ? en dat was met een score van maar 60% ook zeer gewenst ? werd de zaal volledig herbouwd naar het ontwerp van de Britse architect Ian Simpson. In een samenwerking met Kirkegaard Associates is er uiteindelijk voor gezorgd dat de zaal op akoestisch gebied nu een uitblinker is. De zaal kent een 'schoendoosontwerp', helemaal afgestemd op de akoestiek, om de resonantie van het geluid perfect te maken. Boven het orkest zijn beweegbare reflectiepanelen geplaatst, zodat qua geluid gevarieerd kan worden. Op de geïsoleerde muren zijn eikenhouten panelen geplaatst, die zorgen voor een goede balans tussen reflecterende en absorberende oppervlakken.

270 graden geluidssysteem

Om één van Europa's vooraanstaande concerthallen te worden, was de keuze voor de juiste speakers uitermate belangrijk. Steven Kemland (Project Division Manager bij FACE) koos ? gevlogen aan beide kanten van het podium - Renkus Heinz VARIAi als main FOH arrays. De arrays omvatten verder gevlogen VAX15 subs en conventionele RHX81 speakers voor de zijbalkons, waarmee voor elk cluster een 270 graden geluidsdekking wordt gezorgd. "Gedurende het hele proces hebben de engineers van Renkus Heinz voortdurend meegedacht", vertelt Steven Kemland. "Ze maakten een eerste ontwerp en zorgden voor de simulaties voordat de speakers in samenwerking met FACE uiteindelijk geplaatst werden." FACE installeerde in drie rijen 26 aangepaste Renkus Heinz CFX41 speakers, omdat het podium is verdeeld in drie beweegbare podiumelementen, speciaal gemaakt voor het Philharmonisch Orkest. Om het plaatje te completeren zijn twee DRS218 subs en twee extra VAX101 arraymodules toegevoegd als infill, evenals drie RHX101 delays voor de bovenste balkons.

Spraaksysteem

In aanvulling op het FOH systeem heeft FACE een geïntegreerd spraaksysteem geïnstalleerd, dat bestaat uit RENKUS Heinz Iconyx IC24 aan beide kanten en twee IC8 luidsprekers voor de zijbalkons en het koor. Als het spraaksysteem in werking is, worden ook de front-fill en delayspeakers gebruikt. De VARIA arrays worden dan tot boven de beweegbare akoestische panelen gehesen en op die manier verborgen in het grid. Voor de versterking koos FACE voor de Powersoft X8, X4 en Ottocanali serie, met een Peavey Media Matrix NION, allemaal uitgerust met Dante netwerkkaarten. "Dankzij de Powersoft Armonia software konden we een complexe setup met een heel gebruiksvriendelijke interface realiseren", aldus Kemland.

In de verschillende congresruimten en voor het algemene omroepsysteem, worden Martin Audio CDD5 en CDD8 in combinatie met C4.8T en C6.8T plafondspeakers gebruikt als belangrijkste audiosysteem. Ook die worden weer versterkt door Powersoft Ottocanali en verwerkt door een NION set-up van Media Matrix. De Queen Elisabeth Hall is volledig uitgerust met een auditief ringleidingsysteem van Ampetronic. Dat systeem is IEC-goedgekeurd en reduceert achtergrondgeluid, concurrerende geluiden, galm en andere akoestische vervormingen die de helderheid van het geluid verminderen. Alle audioapparatuur is ondergebracht in één groot Dante netwerk, dat alle digitale audiosignalen stuurt voor zowel het hoofdsysteem als alle andere zones in het gebouw.

Licht

Voor de belichting van de zaal, het vaste licht en huislicht, alsmede het werklicht in het gebouw, werd nauw samengewerkt met ETC, fabrikant van architecturaal licht. Zo werden 520 dimmerkanalen voor het productielicht geïnstalleerd, allemaal met ETC Sensor3 racks en modules en met de optie om alle kanalen voor dimmen of switchen te gebruiken. Er wordt gebruik gemaakt van het sACN netwerkprotocol, een multicast protocol dat andere protocolsignalen negeert, waardoor er minder overbelasting van het netwerk zal optreden en een zeer betrouwbaar signaal gegarandeerd wordt.

Om het systeem aan te sturen heeft FACE voor de showcontrol een ETC Gio console geïnstalleerd. De Gio is eenvoudig te bedienen en heel toegankelijk voor haar gebruikers. Bruikbaar voor producties van elk formaat en ook gebruikt in vergelijkbare theaters als het National Theatre in Londen en de Deutsche Oper in Berlijn. Het ETC Paradigm systeem is er voor de bediening van al het overige licht, zoals de ruimteverlichting en het werklicht, maar ook het licht in alle technische ruimten. Het systeem biedt de mogelijkheid om presets te maken voor elke afzonderlijke locatie, zoals de backstage, het podium links en rechts en de repetitieruimten. Ook voor elke toepassing, van opera tot popmuziek, zijn dergelijke presets te maken. De technicus kan hiermee voorkomen dat iemand het verkeerde licht aanzet bij een bepaalde show. De Elisabeth Hall heeft negentig vaste Source Four PAR's als huislicht. Ook zijn zestig Source Four Fresnels en dertig Source Four Profile (10 en 14 graden) armaturen ingebouwd. Het vormt meteen ook het basislicht voor het Koninklijk Philharmonisch Orkest.

Communicatie

Naast de infrastructuur voor licht en geluid, is een gloednieuwe ASL Flexus digitale intercom ingezet voor alle communicatie. Met zestien bedrade beltpacks en een gekoppeld draadloze Clearcom Freespeak, zullen alle soorten producties genieten van de voordelen van het in-house communicatiesysteem. Voor de goede verbindingen tussen alle systemen heeft FACE een indrukwekkende hoeveelheid aan licht- en audiokabels getrokken. Alleen al in het hoofdgebouw gaat dat over de honderd kilometer heen. Bijna een jaar lang is een tiental FACE technici bezig geweest om alle bekabeling op de best mogelijke manier te realiseren. Voor elk signaal zijn Van Damme Low Smoke halogeenvrije kabels gebruikt en het projectteam van FACE heeft meer dan 180 op maat gemaakt verbindingskasten ontworpen en gebouwd. Het netwerk bestaat verder uit Fiber en Cat6 ethernetkabels voor het audionetwerk, cue lights, DMX en intercom, wat de hele installatie toekomstbestendig maakt. Alle DMX-distributie in de zaal gebeurt door Luminex.

Moe en trots

Steven Kemland over de klus: "Het was een uitdaging, plezier en eer voor mezelf, onze project manager Stijn Vermeiren ? die meer dan twaalf maanden op de site aanwezig was ? en ons complete projectteam om deze installatie te mogen realiseren. Het is vermoedelijk een van de meest complexe infrastructuren die we in België kennen. Meer dan duizend werkdagen en meer dan vijftienhonderd tekeningen en plannen hebben ervoor gezorgd dat het van een concept uiteindelijk werkelijkheid is geworden. Ja, we zijn moe, maar we zijn vooral ook heel erg trots."

Queen Elisabeth Hall en congrescentrum in Antwerpen heeft eind 2016 de deuren geopend na een complete make-over en is nu 'top of the league' waar het aankomt op akoestiek. FACE werd in de arm genomen voor het ontwerpen en de installatie van alle AV systemen.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment