SSL mengtafels in Paradiso: "Geluid gaf écht de doorslag"

Betrouwbaarheid, flexibiliteit, brede acceptatie, geen al te hoge leercurve en bovenal een fantastisch geluid. Ziehier de belangrijkste criteria die de mensen van Paradiso hanteerden in hun zoektocht naar nieuwe mengtafels voor zowel de Front Of House als de monitors. Het was uiteindelijk Audio Electronics Mattijsen (AEM) dat een SSL-L500 (FOH) en SSL-L300 (monitors) mocht leveren en installeren. Paradiso zette er flinke stappen mee vooruit.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

SSL mengtafels in Paradiso: "Geluid gaf écht de doorslag"

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2017

theater&podia Project

av-entertainment.nl

Iets meer dan twee jaar geleden werd bij Paradiso het complete PA-systeem vervangen. Er was namelijk geïnvesteerd in een fonkelnieuw Adamson-systeem, dat werd geleverd door Sound & Light Import. Het betekende een flinke upgrade van de audiokwaliteit in de Amsterdamse poptempel en daar zijn onlangs de vervolgstappen voor gezet. De mengtafels van Paradiso begonnen namelijk behoorlijk op leeftijd te raken. Het was tijd voor nieuwe tafels en dus ontstond voor Marian Emmen (Hoofd Techniek en Productie bij Paradiso) en haar team een zoektocht naar de juiste keuzes daarin.

Democratisch

Allereerst werd een longlist met mogelijke merken en leveranciers opgesteld. "Dat is een heel democratisch proces geweest", legt Marian Emmen uit. "Iedereen mocht zijn of haar zegje doen en zo ontstond een longlist met alle goede merken." Na gesprekken en gedegen vooronderzoek kwam daar vervolgens een shortlist uit voort. De bedrijven die op die lijst stonden mochten uiteindelijk met hun tafels naar Paradiso komen, waar ze bij daadwerkelijke producties werden ingezet. Emmen: "Eén van de tafels in de shoot-out kenden we al, de andere twee niet. Daarom wilden we onze mensen vóór de shoot-out al minstens één dag met die tafels in aanraking brengen tijdens een workshop, zodat de drie tafels tijdens de shoot-out op gelijke hoogte zouden beginnen." Na die shoot-out kwam uiteindelijk Audio Electronics Mattijsen als winnaar uit de bus met de SSL-L500 en SSL-L300. Natuurlijk gingen daar héél veel gesprekken aan vooraf, want bij een traject als dit zijn er nogal wat uitdagingen. "Je hebt te maken met vooruitstrevendheid aan de ene kant en brede acceptatie aan de andere kant en dat zijn per definitie zaken die elkaar bijten", vertelt Rafael Nagelkerke (AEM). "De tafels moesten betrouwbaar en makkelijk in gebruik zijn. Los van de bezoekende techneuten heeft Paradiso een team van zo'n veertig mensen, die er allemaal mee willen en moeten kunnen werken. Daarnaast is de programmering ontzettend druk, maar ook enorm breed. Het ene moment staat er een rockband in de grote zaal, de volgende dag is er een toespraak. Het moet dus een heel breed platform zijn."

Wauw-factor

Het team van Paradiso kwam een aantal keren over de vloer bij AEM, geeft Roland Mattijsen (AEM) aan: "Om naar de tafel te kijken en te leren wat hij doet en kan. Hoe moet je er nou mee werken? Eigenlijk was dat alleen nog maar om naar die shortlist toe te werken. De partijen die echt een kans maakten op de opdracht mochten vervolgens daadwerkelijk shows draaien in Paradiso, zowel bij de FOH als de monitors. Dat gebeurde op een paar opeenvolgende dagen met een vergelijkbare programmering." Eén van de hoofdredenen voor de investering was, naast dat de oude tafels gewoon aan vervanging toe waren, uiteraard het feit dat men de audio-kwaliteit graag verder zag toenemen. "En juist dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven", vertelt Roland Mattijsen terecht trots. "Op een heleboel vlakken kon achter de SSL een vinkje worden gezet, dat was allemaal in orde. Maar toen de faders opengingen, waren ze overtuigd." Sound engineer Dick Versteegh kan het alleen maar beamen: "Het kroop echt onder mijn huid en had die 'wauw-factor' waar je naar zoekt", vertelt hij. "Andere tafels hadden bijvoorbeeld veel toeters en bellen, maar bij de SSL had ik meteen het idee 'dít is een mengtafel'! Alles heeft zijn plaats en het klinkt fantastisch. Ik vind de vele routingmogelijkheden ook te gek. Sommige mensen houden van makkelijk en simpel, maar ik vind het leuk als het soms wat complexer is. Met deze tafels kan het allebei." Ook Marian Emmen was direct overtuigd: "Het klínkt gewoon. Je effecten, je geluidsopbouw, hoe het reageert op wat je doet met de knoppen. Er is gewoon écht een match tussen wat je doet en wat je hoort. Misschien had een andere tafel een iets handigere interface en kwam een tweede tafel meer op de riders voor, maar het is het echt het geluid dat de doorslag heeft gegeven."

Doorslag

Het is ook uitermate handig dat de set-up van de SSL's voor bezoekende engineers vereenvoudigd kan worden tot de gebruikelijke inputkanalen, de traditionele bussen en bekende fader lay-outs. "Als je set-up goed is, kan een engineer er binnen vijf minuten bekend mee raken. Daarbij kun je ook nog eens naar wens veranderingen doorvoeren zonder het geluid te verstoren. Ook dat was voor ons een grote verbetering", legt Versteegh uit. Het zijn ook de geluiden die Marian Emmen hoort: "Ons geluidsteam is trots en blij. Ze kunnen mensen van buitenaf snel wegwijs maken op de tafels en ook vanuit het veld horen we dat we het hier goed voor elkaar hebben. Leuk om te horen natuurlijk." Roland Mattijsen herkent het uit eerdere situaties, geeft hij aan: "Je koopt natuurlijk geen SSL omdat het de goedkoopste tafels zijn, dus dan moet iets anders de doorslag geven. In ons geval is dat de audiokwaliteit en uiteindelijk is dat toch waar het ons allemaal om gaat in het vak."

Reputatie

Marian Emmen beaamt het: "Door de namen die hier komen optreden, moet het op technisch gebied écht top zijn hier. Een falend systeem is natuurlijk écht geen optie. Tussen de twintig en dertig procent van de acts brengt een eigen FOH- of monitordesk, of allebei mee. De rest werkt met de SSL's en zal soms maar tien minuten de tijd hebben om ermee overweg te leren gaan. Soms hebben we bijvoorbeeld minifestivalletjes waarbij vijf bands op één avond spelen. Dan hebben we één soundcheck en moet de rest het 'on the fly' doen. Met deze tafels hebben we daar alle vertrouwen in." Emmen is ook blij met de ondersteuning vanuit Audio Electronics Mattijsen, geeft ze aan: "Ze hebben ons in het hele traject goed bijgestaan. Het is een solide bedrijf met een eigen serviceafdeling die onze systeem engineer heel blij maakt als het aankomt op onderhoud en support. Ook het feit dat SSL zelf een bekend bedrijf is met een heel goede reputatie qua support heeft een rol gespeeld in onze beslissing om de consoles inderdaad aan te schaffen."

Spannend

Die beslissing viel zo'n beetje in augustus vorig jaar en in de eerste week van november zijn de tafels uiteindelijk geplaatst en geïnstalleerd. Roland Mattijsen: "Met een programmering als die van Paradiso heb je eigenlijk nooit tijd voor dat soort dingen. We zijn er 's avonds naartoe gereden en nadat de laatste knal van de show van die avond was gegeven, hebben we de oude tafels eruit geschroefd en zijn we aan de gang gegaan. De volgende dag zaten ze op een SSL." Het waren volgens Marian Emmen spannende tijden: "Ik had liever twee programmavrije dagen gehad om de klus te klaren, maar dat gaat bij Paradiso nou eenmaal niet. Het klopte gelukkig allemaal. Onze systeemtechnicus had goed over alles nagedacht en veel overlegd met Audio Electronics Mattijsen wat op welke plek moest komen. Daardoor kon het uiteindelijk inderdaad allemaal zo snel gebeuren." De samenwerking met AEM was volgens Emmen sowieso heel prettig: "Ook na de installatie. De eerste weken waren ook steeds hun technici aanwezig om de mensen bij ons op gang te helpen, bijvoorbeeld als er specifieke vragen waren van bezoekende technici. Die steun was heel prettig, omdat het toch een stukje extra zekerheid geeft. Ook nu kunnen we nog altijd bellen als er iets is, dat is een fijn idee. AEM heeft bovendien een eigen technische dienst, dat is iets waar ik ook erg van gecharmeerd ben."

Beter kan niet

Ook bij Audio Electronics Mattijsen zijn ze enorm trots op het resultaat. "Het voelt gewoon goed, ik kan niet anders zeggen", geeft Mattijsen aan. "Ik ben echt trots op het feit dat zo'n grote en brede technische ploeg het heeft omarmd en vol enthousiasme is. Wat dat betreft heb ik ook niets dan lof voor Marian Emmen en haar team. Probeer maar eens veertig man op één lijn te krijgen en dan ook nog eens met zo'n complex product. Met bijna driehonderd kanalen kan zowat alles met die tafels, maar daarin schuilt dan ook juist weer het gevaar. De mogelijkheden moeten ook niet in de weg gaan zitten. Er werd best wel wat gevraagd van het Paradiso engineersteam. Natuurlijk zijn er af en toe nog vragen, maar dat is normaal. Waar het om gaat is dat er elke dag mensen die schuiven openzetten en dan merken dat het is zoals ze het voor ogen hadden. Beter kan eigenlijk niet."

"Ik ben echt trots op het feit dat zo'n grote en brede technische ploeg het heeft omarmd en vol enthousiasme is."

 
<

theater&podia Productie

Met zijn eigen theaterproductiebedrijf is voor Mike Vullings een langgekoesterde wens in vervulling gegaan. Na vele jaren in de theater- en evenementenbranche, zette hij de voor hem zo logische stap en het eerste resultaat daarvan is dus 'Queen ? I want to break free'. "Mede ingegeven door het feit dat het afgelopen 24 november precies 25 jaar geleden was dat zanger Freddy Mercury van Queen overleed. Afgelopen jaar zou Mercury zeventig jaar oud zijn geworden. Als je een theatershow wil maken over zijn leven, dan was die 24e november een perfecte datum voor de première", zo legt Vullings uit. En zo geschiedde.

Uitdaging

Uitgangspunt was niet om een tribute-optreden te maken, maar echt het levensverhaal van Mercury te vertellen. Vullings: "Het decor is gebaseerd op de stadionconcerten in Wembley en Budapest, maar de voorstelling is meer dan dat. Het is een beeldverhaal dat teruggaat naar zijn jeugd en eindigt met zijn overlijden. Er wordt gebruikgemaakt van unieke beelden, zowel uit zijn jeugd als uit de laatste periode van zijn leven, waarin hij nog maar weinig in het openbaar te zien was." Er ging derhalve nogal wat zoekwerk aan deze productie vooraf. Beeldmateriaal moest opgezocht worden en het is een hele uitdaging om de muziek uit Mercury's laatste jaren live uit te voeren. Vullings: "Na de Magic Tour verschenen er alleen nog studio-opnamen, zoals Barcelona en Innuendo. Nummers als 'I want it all' en 'These are the days of our lives' uitvoeren zoals Mercury dit waarschijnlijk live gedaan zou hebben, is geen kleine uitdaging." Uit de reacties van het talrijke publiek bij de shows komt naar voren dat dit gelukt is, hoewel de 'echte' Queen-fans soms hun bedenkingen hebben. We gaan er maar vanuit dat voor deze fans nooit iemand Freddy kan evenaren.

Vullings geeft aan dat de keuze voor deze voorstelling ook bepaald is door een grote mate van zekerheid dat het een succes kon worden. Niet onbelangrijk bij een eerste productie natuurlijk. "Het eerste idee, om 'The Wall' te doen, was nog een brug te ver als beginnend producent, maar inmiddels heb ik besloten om die voorstelling waarschijnlijk te gaan doen in het seizoen 2019-2020." Het komende seizoen zal 'Queen' een korte tour maken in Nederland en België om daarna verder te gaan in een buitenlandse tour in o.a. Duitsland.

Identiek

De cast is gezocht rondom zanger Timothy Drake. Als hij in de huid van Freddy Mercury kruipt met identieke outfits, soortgelijke choreografieën en een stemgeluid dat akelig dicht bij het origineel komt, dan heb je de ingrediënten voor een prachtige liveshow. Als je daarnaast de juiste bandleden weet neer te zetten met de originele instrumenten van Queen, van drumstel tot sologitaar, is het plaatje compleet. Het drumstel is in bruikleen gegeven door fabrikant Ludwig De stofzuiger die tijdens 'I want to break free' wordt gebruikt is identiek aan de zuiger in de clip. Niets is aan het toeval overgelaten, ook de gitaren van de bandleden zijn gelijk aan die van de echte Queen-leden.

De speciale gastrol van Linda Kinsbergen, die de rol van Montserrat Cabalé vertolkt in 'Barcelona' roept verbazing op als het gaat over gelijkenis en stem.

Decor

Met zijn theatertechnische achtergrond heeft Mike Vullings na bestudering van de live-concerten zelf het decor voor deze productie ontworpen. "Naast de beleving van de live-concerten moest er ruimte zijn om het levensverhaal te vertellen en de ballads in een daarvoor juiste omgeving te laten zien", vertelt hij. "Hiervoor is gekozen om centraal in het decor een groot scherm te plaatsen dat gebruikt wordt voor beelden uit zijn jeugd, de eerste bands, de videoclips, zijn 'homoseksueel zijn' en zijn overlijden." Tijdens de liveoptredens is dit scherm onzichtbaar en wordt het opgevuld met de effecten die worden gerealiseerd door maar liefst 276 parren in het decor. Bij de intiemere nummers zorgt een gaasdoek in het front voor een functionele scheiding van het grote decor, waardoor het publiek van dichtbij de emotie en gelaagdheid in deze muziek kan beleven. Bij de projectie wordt bewust niet gewerkt met doorzicht, omdat dit in veel theaters met dit decor niet mogelijk is. Daarom moest er een projector komen die gegarandeerd voldoende lichtopbrengst heeft samen met de vele parren. Daarom is gekozen voor de Barco HD20 met 20.000 ANSI-lumen.

Licht

Nick de Craen van NixTrix Lichttechniek is verantwoordelijk voor het lichtontwerp. Hij stond voor een behoorlijke uitdaging: een decor van een concert waarvoor twintig trailers gebruikt werden, terugbrengen naar een decor in één trailer. "Ik vind het te gek dat ik samen met Mike deze sprong heb mogen maken. Uit het niks ga je samen een voorstelling bedenken die in de grote theaters staat." Wat vaststond was dat in het ontwerp 276 parren worden gebruikt. Dit gegeven betekende een uitdaging als het ging om; 'welke armaturen gebruik je in combinatie met zo'n overmacht aan parren?'. De Craen wist wat hij zocht: "Maximale output in een klein, handzaam armatuur, een uitgebreid pakket mogelijkheden en traploze kleurenmenging."

Hybride

De oplossing was een aantal PR Lighting XR-350 BWS fixtures. Dit paradepaardje is een van de eerste volledige hybride spot-armaturen: een Philips Platinum 17R lamp levert een enorme lichtopbrengst en het uitgekiende lenzenstelsel maakt het mogelijk om de moving head te gebruiken als een wash of een spot en zelfs als een beam-armatuur met een vlijmscherpe bundel met een hoek van 4 graden. Met twee gobo-wielen, een vast kleurenwiel en een CMY-kleursysteem biedt de XR-350 BWS een compleet pakket aan functies in een compacte behuizing, met genoeg power om door een grote hoeveelheid conventioneel licht heen te snijden. Daarnaast maakt De Craen gebruik van diverse Expolitie wash armaturen. Met de TourWash 76 en TourWash Mini 28 heeft hij de beschikking over RGWB-kleurmengingen en voldoende zoombereik om snel te schakelen tussen podiumvullende totalen of strakke bundels. Hij maakt hierbij gebruik van de voor hem vertrouwde grandMA1 Light. Rolight is als dealer de leverancier van al deze apparatuur.

Niet dichtgetimmerd

"Het was spannend om met een band van allemaal jonge gasten het theater in te gaan", vertelt De Craen. "Ondanks dat ze veel hadden samengespeeld, miste de band theaterervaring. Zo kon het bij de eerste voorstelling gebeuren dat toen het gaasdoek met een snelheid van tien meter per seconde naar beneden kwam, de bassist aan de verkeerde kant van het doek kwam te staan. Na een aantal voorstellingen, ondersteund door de regie van Mike, zie je dat ze zich bewust zijn van de theaterbeleving en daardoor weten waar en hoe ze goed in beeld staan." Het lichtontwerp is overigens niet dichtgetimmerd, legt De Craen verder uit: "Ik kan met name vanuit de dynamiek van de muziek meegaan in de beleving van het publiek. Dat is geweldig. Je neemt het publiek mee in de reis tot aan het overlijden van Mercury. Bij dat moment voel je teleurstelling en zelfs verdriet."

Geluid

In samenwerking met Purple Group (zie kader is gezorgd voor een oplossing om de parren snel en efficiënt in het decor te plaatsen tijdens de opbouw. Vullings ging op zoek naar een leverancier die rekken wilde maken met een groot aantal parren. Purple was bereid om hierin te investeren en heeft rekken met de parren geproduceerd die bij de opbouw in korte tijd op de juiste plaats hangen. Hierdoor is het mogelijk de op- en afbouw te realiseren in een tijd waarbij er voldoende tijd overblijft voor soundcheck en doorloop. Purple is ook verantwoordelijk voor de levering van de audio-set en voor de video. Normaliter zit Frank Winkelman achter de geluidsknoppen, maar omdat hij voor Golden Earring aanwezig moet zijn bij hun optredens voor Vrienden van Amstel Live, worden de honneurs tijdens ons bezoek waargenomen door David Hol. Hij is zeer enthousiast over de audio-setting met perfecte infrastructuur: "Door het gebruik van een in-ear systeem zijn er geen monitoren op de set. Het enige akoestische instrument is het drumstel. Alles is plug en play verwerkt in twee tourrekken. Ik ben ook héél blij met de update van de Digico SD8 Core 2.

Hierdoor zijn we in staat om met één man de volledige voorstelling te doen."

War of the Worlds

In het theaterseizoen 2017-2018 komt Mike Vullings Entertainment met 'War of the Worlds', de musical van Jeff Wayne, met Bert Heerink als verteller. Hiermee wordt in ieder geval alvast onderstreept dat Vullings kiest voor uitdagende theaterconcepten.

Geslaagd productiedebuut:

Mike Vullings (ook de man achter Brabant Crew Service) is met zijn nieuwe theaterproductiebedrijf Mike Vullings Entertainment verantwoordelijk voor de productie 'Queen ? I want to break free', die op dit moment langs de Nederlandse theaters en schouwburgen trekt. Niet beginnen met een kleine productie dus, maar geheel in het gedachtegoed van Freddy Mercury: 'the bigger the better'. AV & Entertainment sprak met 'm af in het Chassé Theater in Breda.

Tekst Henk Hendrikx

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment