Studio Westhaven: turnkey studio op broadcastniveau
AV-Entertainment Nr1 2017
» Beursverslag: Integrated Systems Europe
» Ook aanwezig op ISE 2017
» De veelzijdige Panasonic AG-UX180
» Studio Westhaven: turnkey studio op broadcastniveau
» SSL mengtafels in Paradiso: "Geluid gaf écht de doorslag"
» Geslaagd productiedebuut: Queen: I want to break free
» Stand van zaken: moving heads
» Voorbeschouwing Prolight + Sound 2017
» Top of the league: Queen Elisabeth Antwerp
» Clouseau Danst: uitzonderlijk teamwork
» Veiligheid bij Evenementen: focus op anticipatie
» Jonge branche, jonge geesten
Alle edities
Studio Westhaven: turnkey studio op broadcastniveau
tv&radio Interview av-entertainment.nl Met zijn bedrijf Engage!TV zet Gerbrand Oudenaarden (meercameraregisseur en creatief producent) al jaren o.a. mobiele regiesets in voor verschillende doeleinden: live cameraregistratie met weergave op schermen, videoregistratie zodat evenementen kunnen worden teruggekeken en live webcasting ? de specialiteit van Engage!TV. "In die hoedanigheid verzorgen we regelmatig webcasts en webinars vanuit kantoren van onze klanten, maar daar lopen we vaak tegen allerlei beperkingen aan", legt Oudenaarden uit. "De beschikbare ruimten zijn eigenlijk niet geschikt als studioruimte, door gebrek aan vrije hoogte voor de verlichting, door geluidsoverlast ? airco in vergaderzalen, horeca-apparatuur in bedrijfskantines - en door gebrek aan vrije internetlijnen door dichtgetimmerde bedrijfsnetwerken." Vlot programma
Aan de andere kant zag Oudenaarden al heel lang een enorme interesse bij bedrijven en overheden om via live video te communiceren. Bijvoorbeeld om regelmatig met hun relaties in contact te komen, om medewerkers te trainen of om de neuzen af en toe dezelfde kant op te zetten. "Opdrachtgevers willen dan dat deze live uitzendingen net zo zorgvuldig vormgegeven zijn als hun website en brochures, maar te vaak wordt dergelijke live communicatie 'erbij' gedaan, óók door de webinarbedrijven. Dan maken ze een klein studiootje, maar is het geheel toch veel te saai en te weinig professioneel. Dat terwijl kijkers juist een vlot programma verwachten, met goede schakels, een perfect uitgelicht beeld, optimaal geluid en een goede regie, net als bij hun favoriete talkshows op televisie. Dát willen wij bieden en dat kan alleen maar in een uitstekend geoutilleerde studio." Broadcastniveau
Toen Oudenaarden zich oriënteerde op een verhuizing van Utrecht naar Amsterdam, liep hij tegen een pand aan dat uitstekend geschikt was om er naast een magazijn en kantoor ook een 'top of the bill' studio te realiseren. "In eerste instantie dacht ik aan een beperkte verbouwing, maar al snel namen de ambities toe en besloten we dat we voor een optimaal resultaat moesten gaan. De wensenlijst groeide tijdens het hele traject voortdurend. Ik wilde de beste webcaststudio van Nederland ? of misschien wel Europa ? realiseren. Op broadcastniveau en cutting-edge op technisch gebied. Voorbereid op 4K video en binnen enkele jaren volledig klimaatneutraal. Het moest geschikt zijn voor de meest uitdagende interactieve uitzendingen met de allerhoogste kwaliteitseisen. Tegelijk was het streven dat de studio in maximaal een uur tijd voorbereid moet kunnen worden voor een typische corporate uitzending, zoals een webinar of een talkshow." het beste
Stevige wensen dus, maar wie nu rondkijkt in Studio Westhaven zal merken dat Oudenaarden uitstekend geslaagd is in zijn opzet. Nergens is gekozen voor B-merken of 'houtje-touwtje'-oplossingen. Oudenaarden: "Toen ik een jaar of tien geleden begon met eigen apparatuur meercameraproducties te doen, heb ik nog wel eens gekozen voor een B-merk kabels of apparatuur. Nu wilde ik alleen het beste. Met Riedel intercomapparatuur hadden we op live events al goede ervaringen, dus hebben we ook in de studio gekozen voor Riedel intercom. En Controllux heeft een compleet lichtplafond ingehangen. Zij kwamen gewoon écht met de beste oplossing daarvoor en hebben dus de opdracht gekregen om het lichtgrid en de gordijnen te leveren. Natuurlijk kost dat veel geld, maar ik heb er vol overtuiging voor gekozen en heb er nog geen moment spijt van gehad. We hebben daarnaast ook veel geld uitgegeven voor de verbouwing van de ontvangstruimte en andere nevenruimtes. Juist mensen die niet zo vaak voor de camera gaan zitten, moeten zich namelijk in het hele pand comfortabel voelen. Dan moet je daar niet op bezuinigen, vind ik." Keuzes
Op techniek en infrastructuur is sowieso niet bezuinigd in Studio Westhaven, geeft Oudenaarden aan: "We hebben tientallen kilometers kabels getrokken om overal video-, audio- en netwerkaansluitingen te maken. In de ogen van sommige collega's die bij ons op bezoek waren is het overdreven veel, maar ik houd ervan om zaken heel grondig aan te pakken." Wat dat betreft heeft Oudenaarden inderdaad niets aan het toeval overgelaten. Doordat hij zelf al een aantal generaties mobiele regiesets heeft gebouwd en ook voor klanten kleinere studio's heeft ingericht, was de technische kennis op het gebied van camera's, geluid en systeemintegratie ruimschoots aanwezig. "Op andere vlakken was het moeilijker om keuzes te maken", geeft hij aan. "Zo kwamen verschillende leveranciers met totaal verschillende oplossingen voor de fysieke constructie van het lichtplafond en de gordijnen, waarbij ik uiteindelijk dus de keuze voor dit grid heb gemaakt. Ook op het gebied van belichting is het een flinke leercurve geweest. Ik ben bijvoorbeeld wezen kijken bij referentieprogramma's als De Wereld Draait Door, Pauw en Buitenhof, om te zien hoe je mensen het beste kunt uitlichten. Voor iedere persoon aan tafel bleken daar drie spotjes te hangen, waarmee het perfect te regelen is. Karakter in het gezicht, diepte ten opzichte van de achtergrond, het publiek lostrekken. Dat wilde ik dus ook en gaandeweg kom je zo steeds meer dingen tegen en groeien je wensen." Duurzaam
Uit duurzaamheidsoverwegingen wilde Oudenaarden in eerste instantie overal LED-verlichting hebben. "Ik heb me er in verdiept, maar kwam tot de conclusie dat die ontwikkelingen héél snel gaan en dat goede LED-verlichting kostbaar is. Omdat je gewoon écht veel spots nodig hebt voor een optimaal resultaat ? ik heb er hier nu vierentwintig hangen ? heb ik ervoor gekozen om hier nog met conventioneel licht te werken. Op kwalitatief vlak wil ik geen compromissen sluiten. Uiteindelijk moet het wel LED worden, maar ik wacht de ontwikkelingen nog even af", legt hij uit. Duurzaamheid is echter wel degelijk een heel belangrijk uitgangspunt geweest bij de bouw van de studio: "De ruimteverlichting is overal LED, die automatisch uitgeschakeld wordt als er niemand in de ruimte is. Ook willen we uiteindelijk 100% op zonne-energie gaan draaien. Daarvoor hebben we in eerste instantie 24 panelen laten installeren en dat gaan we uiteindelijk uitbreiden als het niet voldoende blijkt te zijn. Ook hebben we warmtepompen besteld voor de koeling en verwarming van het pand." Regie
Wat naast de studio (standaard ingericht in talkshowsetting) nog meer in het oog springt is de regieruimte die Oudenaarden gebouwd heeft. Ruim, prettig en voorzien van alles wat je nodig hebt bij het soort producties dat in Studio Westhaven gemaakt gaat worden. "Ik heb bedacht dat je veel van die producties met een basiscrew van drie mensen kan doen en daar is de tafel dan ook op ingericht", legt Oudenaarden uit. "Er is een plek voor de audiotechnicus, die ook de autocue bedient. Dat is perfect te combineren. Daarnaast is er een plek voor de regie, schakeltechniek, instarts en titels en is er nog plaats voor een beeldtechnicus voor het geval waarin de studiocamera's gebruikt worden. Als gebruikt gemaakt wordt van de PTZ camera's, dan zit daar degene met de joystick." Zoals in de hele studio, is ook de regieruimte uitgebreid voorzien van alle nodige faciliteiten. "In een studio als deze is bijvoorbeeld vaak helemaal geen intercom aanwezig, maar ik wilde dat graag hebben. We willen op dat vlak niet hoeven improviseren." In de regieruimte wordt ook nog een VIP-plateau gebouwd, waar een producer of opdrachtgever plaats kan nemen om mee te kijken bij de regie, wellicht nog wat in te fluisteren in het oortje van de presentator of bijvoorbeeld om PowerPoints door te klikken." Talkshow
De studio is bij uitstek geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een turnkey oplossing voor live videocommunicatie. "Wij bieden de studio, de camerafaciliteiten en de crew, maar ook een prachtige talkshowsetting met een volledig uitgelicht decor dat eenvoudig te 'branden' is door content op een videowall te plaatsen en door achtergrondkleuren aan te passen", geeft Oudenaarden aan. "We verwachten dat de studio veel gebruikt zal worden voor webinars; online kennisseminars in de vorm van actualiteitenprogramma's of interviews. Vooral voor beroepen met verplichte bijscholing ? zoals in de medische en juridische sector ? zijn webinars heel populair. De inhoud wordt op een interessante manier gepresenteerd, de kosten zijn laag, het scheelt reistijd en je kunt alles nog eens terugkijken." Daarnaast verwacht Oudenaarden veel talkshows te mogen uitzenden: "De talkshow, waarbij een vaste presentator met een aantal wisselende of vaste gasten in gesprek gaat, ondersteund door video instarts en eventueel live verbindingen of acts, is een ontzettend effectieve en prettige manier van communiceren. Kijk maar naar hoeveel live events gebruik maken van een DWDD-achtige setting. Ook bedrijven kunnen in onze studio uitstekend gebruik maken van het talkshowformat om onderwerpen op de agenda te zetten, contact te houden met klanten en medewerkers of om hun merk op een frisse manier te promoten." Wensen
De studio is klaar om producties te draaien, maar toch gaan de komende maanden nog dingen gebeuren. "Het plateau in de regieruimte wordt gemaakt, maar we gaan bijvoorbeeld ook nog nadenken over de decors. Bovendien komen nog voor de zomer de warmtepompen, die worden gekoppeld aan de luchtverversings- en aircoinstallaties. In maart worden bovendien de kleed- en visagieruimtes nog gebouwd." Ook op cameragebied zijn er nog wensen: "We hebben vier PTZ-camera's. Die zijn goed, maar staan wel op de nominatie om binnenkort geüpgraded te worden. Sony heeft nu 4K-camera's uit, de BRC-X1000. Daar wil ik graag naartoe. Ik moet ze nog testen, maar ik denk dat ze qua beeldkwaliteit heel goed te combineren zijn met de studiocamera's. Ik wil gewoon dat alles wat uit deze studio komt spatscherp is en met zo'n upgrade zal dat nog beter gaan." Trots
Als Oudenaarden rondloopt in Studio Westhaven is hij terecht trots. "Er is heel veel tijd in gaan zitten, maar ik heb nooit een deadline gecommuniceerd. Dat is prettig geweest. Ik heb er ook nooit met tegenzin aan gewerkt, maar ben er wel héél druk mee geweest, soms misschien zelfs op het obsessieve af", lacht hij. "De producties liepen gewoon door, dus het kwam ook veel op de weekenden en avonden aan. Ik ben er echt heel trots op. De eerste opnames en uitzendingen hebben we hier al gemaakt en dat is heel goed bevallen, zowel voor ons als voor de opdrachtgevers. Wat dat betreft ben ik er van overtuigd dat we hier de juiste keuzes gemaakt hebben." www.studiowesthaven.nl, 020-7508313 <
theater&podia nieuws Met ingang van 1 februari 2017 is Ron Vogel Audio door Audio Electronics Mattijsen overgenomen. "AEM heeft een indrukwekkende geschiedenis, waarin kwaliteit en service hoog in het vaandel staan", zo communiceerde Ron Vogel richting zijn klanten. "Wij adviseren iedereen dan ook van harte zijn of haar bestellingen bij AEM te plaatsen." Sinds 1 februari 2017 worden alle activiteiten door Audio Electronics Mattijsen voortgezet. Uitzondering vormen onderdelen of reparatie voor Apogee Sound. Dat zal door Ron Vogel worden gedan, onder de naam Vogel Audio Supply. Ook bij AEM is men uiteraard verheugd met de overname: "De exclusieve distributie van Countryman microfoons sluit naadloos aan bij onze vertegenwoordigingen van o.m. Meyer Sound, Wisycom en SSL (Live), en Sound Devices, Wisycom, Zaxcom en Lectrosonics (Broadcast). Silvio Oskam (silvio@aem.nl) is de nieuwe productmanager voor Countryman. AEM is al meer dan dertig jaar gespecialiseerd leverancier van professionele audio oplossingen en complete geluidsinstallaties, waarmee wij vertrouwen ook de relaties van RVA op dit vlak naar volle tevredenheid te kunnen ondersteunen."
AVL-Pro, een divisie van Nedelko BV, heeft de exclusieve distributie voor WORK Pro verworven. Dat geldt zowel voor WORK audio en WORK light als WORK lifters. De R&D van een groot aantal producten wordt in Spanje verzorgd en de WORK lifters worden daar zelfs in een eigen beheer vervaardigd. Een eer mooi, uitgebreid en compleet pakket voor zowel de verhuurder en AV- installateur als de elektrotechnische installateur. Een breed en diep pakket met voor elk vraagstuk een oplossing, in zowel het hoge als het middensegment. Op ISE 2017 waren o.a. de Blue-line modules te zien, om audio en DMX over IP te transporteren. Ze trokken veel bekijks op de beursvloer, net als de gepresenteerde nieuwe WORK lifter. Meer informatie of een afspraak maken om kennis te maken met het veelzijdige pakket van AVL-Pro via: info@avlpro.nl of 0180-547400.
SSL mengtafels in Paradiso:
|